Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
-
anonymous
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Ja, dat is inderdaad ook hoe ik het gelezen en begrepen heb, vanop de site van de vreg.
Zie ook: https://www.vreg.be/en/taxonomy/term/781
Zie ook: https://www.vreg.be/en/taxonomy/term/781
Zal ik nog kunnen kiezen tussen dag- en nachttarief?
Ja. Er bestaat maar één digitale meter voor elektriciteit, maar u kan kiezen tussen enkelvoudig tarief of dag-/nachttarief. Beide registratiesystemen en tarieven blijven dus gewoon bestaan. De digitale meter maakt het eenvoudiger en goedkoper om van tarief te veranderen. Dat kan eenmalig gratis bij de plaatsing van digitale meters, en kost 8,5 euro exclusief btw nadien.
Klopt, alle 4 de meters werken. 2x afname en 2x injectie. Standaard werd aangeraden om enkelvoudig tarief te nemen. Ik had overproductie, dus maakte niet zoveel uit. Met de nieuwe regeling moet ik bekijken of dag/nacht tarief evt voordeliger uit zou vallen. Ik had wel gelezen dat men in de toekomst enkel nog enkelvoudig tarief zou voorzien (heeft allicht iets te maken met capaciteitstarief).treenman schreef: ↑19 januari 2021, 07:40 thanks jhn!
Dus ik begrijp goed dat een DIG meter altijd 4 telwerken heeft, ongeacht of je nu enkelvoudig tarief hebt of dag/nacht tarief.
Bij dag/nacht tarief heb je dan idd telkens afname en injectie
Bij enkelvoudig tarief zullen dan 2 van de 4 metertjes niet werken? Of ook meten alsof het dag/nacht-tarief is, maar voor de facturatie worden de equivalente meterstanden dan gewoon opgeteld ipv aan een apart tarief gefactureerd?
Dit impliceert dan dat je als 'enkelvoudige-meter-bezitter' ook een beeld kan krijgen van je dag/nacht-verbruik, wat met mijn enkelvoudige analoge meter niet kan.
Wij hebben in april 2020 een installatie laten plaatsen, maar wij hebben nog steeds een analoge teller met dubbel tarief (dag en nacht). Ik had in november 2020 eens geïnformeerd wanneer ze zouden komen om het dubbeltarief te wijzigen naar enkel, en ze vertelden me dat ik moest wachten tot de eerstvolgende meteropname, omdat dit het interessante voor me was. Dit zou dan ook gecombineerd worden met het installeren van een digitale teller.
Ik vermoed dat het nu beter is om het dubbeltarief en analoge meter (incl prosumententarief) nog even te behouden totdat wanneer ik niet anders kan dan digitale meter te laten installeren.
Doe ik veel verlies door nog enkele jaren met dubbeltarief te werken? Rekeninghoudend dat dit op een analoge meter is.
Ik vermoed dat het nu beter is om het dubbeltarief en analoge meter (incl prosumententarief) nog even te behouden totdat wanneer ik niet anders kan dan digitale meter te laten installeren.
Doe ik veel verlies door nog enkele jaren met dubbeltarief te werken? Rekeninghoudend dat dit op een analoge meter is.
Dit hangt af van bij welke leverancier.bertVW schreef: ↑19 januari 2021, 08:33 Wij hebben in april 2020 een installatie laten plaatsen, maar wij hebben nog steeds een analoge teller met dubbel tarief (dag en nacht). Ik had in november 2020 eens geïnformeerd wanneer ze zouden komen om het dubbeltarief te wijzigen naar enkel, en ze vertelden me dat ik moest wachten tot de eerstvolgende meteropname, omdat dit het interessante voor me was. Dit zou dan ook gecombineerd worden met het installeren van een digitale teller.
Estate Guru believer.
Geen ervaring mat dag/nachtarief maar ik redeneer even...bertVW schreef: ↑19 januari 2021, 08:33 Wij hebben in april 2020 een installatie laten plaatsen, maar wij hebben nog steeds een analoge teller met dubbel tarief (dag en nacht). Ik had in november 2020 eens geïnformeerd wanneer ze zouden komen om het dubbeltarief te wijzigen naar enkel, en ze vertelden me dat ik moest wachten tot de eerstvolgende meteropname, omdat dit het interessante voor me was. Dit zou dan ook gecombineerd worden met het installeren van een digitale teller.
Nu betaal je:
-dagtarief x gebruikte kWh dag
-nachtarief x gebruikte kWh nacht
Je zonnepanelenproductie wordt 100% afgetrokken van je dagtarief, want je productie loopt enkel tijdens de daguren (mogelijk in hoogzomer ook wat van nachttarief?). Enkel je dagteller zal dus teruglopen of minder snel oplopen.
Je geproduceerde stroom heeft voor jou dus de waarde (korting op je factuur) 'stroomproductie x dagtarief'
Als je overschakelt op enkelvoudig tarief: is kWh-prijs dagtarief hoger dan enkelvoudig tarief? Ik vermoed van wel. Dan lijkt wisselen naar enkelvoudig tarief dus eerder nadelig.
(ik gebruik even de tarieven van document onderaan pag 17 van dit draadje)
aan enkelvoudig tarief win ik voor 2400kW (mijn productie) 2400x0.0876 eur =210eur (+transport, etc)
aan dagtarief zou dat zijn: 2400x0.09923 = 238eur (+transport...)
Een verschil (winst) dus van 28eur als ik m'n stroom op het net zet aan dagtarief ipv aan enkelvoudig tarief
Als je natuurlijk veel stroom gebruikt tijdens de dag zal het prijsverschil tussen dagtarief en enkelvoudig tarief die 28eur teniet doen.
stel:
3000kWh gebruik op een jaar 'dag'
700kWh gebruik op een jaar 'nacht'
2400kWh productie op een jaar
tweevoudig tarief:
dag: (3000-2400)*0.09923 = 59eur
nacht: 700*0.07647 = 53eur
totaal 112eur
enkelvoudig tarief:
(3000+700-2400)*0.0876=113eur
-> quasi geen verschil
Behoudens redeneerfout van mijn kant lijkt het dubbel tarief met een analoge meter dus zeker interessanter dan enkelvoudig tarief, maar alles hangt af van je verbruik...
-
anonymous
Knock knock
Dag/nachttarief is foute benaming. Is eigenlijk piek en dal.
Tijdens het weekend heb je gedurende de dag ook daltarief (nachttarief)
Treenman, er zit een fout in je redenering want in het weekend draait de nachtteller terug als de zonnepanelen stroom opwekken. En normaal leg je een installatie die je volledige verbruik dekt, althans zo ging het toch met de terugdraaiende teller. In dat systeem is een dag-nacht teller nadelig want je nachtteller draait maar 2 dagen op 7 terug terwijl daar wel het merendeel van je verbruik zit (toch bij de meeste huishoudens).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Vaganzza en anonymous: dank voor de opmerking! Zoals gezegd heb ik geen ervaring met 2-voudig tarief
Dus in mijn berekening moet je (gemiddeld) 2/7 van je zonnepanelenproductie aan nachttarief rekenen (weekend) om al juister uit te komen.
Met cijfers van mijn voorbeeld (maar dan productie met 2/7-5/7 verdeling) wordt het:
tweevoudig: 128eur
enkelvoudig: 113eur
Om hetzelfde bedrag uit te komen moet je dan 1400kWh dal en 2300kWh piek gebruiken...
Als productie ook 3700kWh is (jaarverbruik dekken) is het 1100kWh dal en 2600kWh piek
Als je verhoudingsgewijs meer tijdens piekperiode gebruikt wordt het duurder met 2voudig tarief dan met enkelvoudig tarief
Dus in mijn berekening moet je (gemiddeld) 2/7 van je zonnepanelenproductie aan nachttarief rekenen (weekend) om al juister uit te komen.
Met cijfers van mijn voorbeeld (maar dan productie met 2/7-5/7 verdeling) wordt het:
tweevoudig: 128eur
enkelvoudig: 113eur
Om hetzelfde bedrag uit te komen moet je dan 1400kWh dal en 2300kWh piek gebruiken...
Als productie ook 3700kWh is (jaarverbruik dekken) is het 1100kWh dal en 2600kWh piek
Als je verhoudingsgewijs meer tijdens piekperiode gebruikt wordt het duurder met 2voudig tarief dan met enkelvoudig tarief
Laatst gewijzigd door treenman op 19 januari 2021, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Tabelletjes en waar de klepel hangt.
bvb de vlaamse energie leverancier kent maar een tarief.
bvb ecopower kent maar een tarief.
Daar is zonne productie naar verrekening toe geen probleem , een tarief 24/op 24.
Waar dag / dal tarief is uitschakelen dal wel degelijk van belang.
Bij het telwerk van een dag / dal kan dal uitgeschakeld worden door fluvius en later terug ingeschakeld als nodig.
Dus vervanging meter is absoluut niet nodig.
Laatst gewijzigd door platin op 19 januari 2021, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Heel erg dank voor deze uitleg.
Ik vermoed dat wij zo lang mogelijk onze analoge teller moeten proberen te behouden, of het nu met enkel of dubbel tarief is. Blijkbaar kan dit tem 2023. Daarna onze 'beloofde' premie trekken, dan halen we misschien nog een mooi rendement op onze 6000€ investering. (prosumententarief is +/- 500€/jaar)
Ik vermoed dat wij zo lang mogelijk onze analoge teller moeten proberen te behouden, of het nu met enkel of dubbel tarief is. Blijkbaar kan dit tem 2023. Daarna onze 'beloofde' premie trekken, dan halen we misschien nog een mooi rendement op onze 6000€ investering. (prosumententarief is +/- 500€/jaar)
Bedoel jij dat zij sowieso alles op 1 hoop gooien? Want zou me straf lijken met een dag-nacht teller... Normaal geef je enkel de meterstanden door en dan zal je zien dat je dagteller op 0 komt te staan (of negatief gecorrigeerd naar 0), maar je nachtteller positief blijft staan omdat je minder productie hebt terwijl de verbruiksperiode langer is. Daarom dat iedereen met PV installatie naar enkelvoudig tarief ging zodat alles verrekend werd.
Als je een dag-nacht teller hebt en hetzelfde tarief voor dag en nacht, maakt nog niet dat je 100% je voordeel van terugdraaiende teller had. Dat staat nog altijd los van elkaar, tenzij jij uit de praktijk weet dat bv Ecopower dit nog eens apart berekent (lijkt me wel onwaarschijnlijk).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Als ik het goed begrijp is het met de digitale meter sterk aanbevolen de energie te verbruiken op moment van productie. Ons zwembad met verwarming warmtepomp werkt voornamelijk in de periode van hoge productie zonne-energie. Is dat dan de ideale combinatie? Of begrijp ik het verkeerd?
Dat is een goede combinatie, alleen je moet dan zorgen dat je zwembad verwarmt wordt tussen pakweg 10u en 18u ofzo.
En dan stellen er zich bijkomende vragen natuurlijk.
-Vermogen omvormer tov warmtepomp
-Wat bij bewolking
-Wat bij slecht weer, kan je dan zeggen een dag niet verwarmen dan maar?
-wat met andere verbruikers
- ...
En dan stellen er zich bijkomende vragen natuurlijk.
-Vermogen omvormer tov warmtepomp
-Wat bij bewolking
-Wat bij slecht weer, kan je dan zeggen een dag niet verwarmen dan maar?
-wat met andere verbruikers
- ...
Vaganzza schreef: ↑19 januari 2021, 10:18Bedoel jij dat zij sowieso alles op 1 hoop gooien? Want zou me straf lijken met een dag-nacht teller... Normaal geef je enkel de meterstanden door en dan zal je zien dat je dagteller op 0 komt te staan (of negatief gecorrigeerd naar 0), maar je nachtteller positief blijft staan omdat je minder productie hebt terwijl de verbruiksperiode langer is. Daarom dat iedereen met PV installatie naar enkelvoudig tarief ging zodat alles verrekend werd.
Als je een dag-nacht teller hebt en hetzelfde tarief voor dag en nacht, maakt nog niet dat je 100% je voordeel van terugdraaiende teller had. Dat staat nog altijd los van elkaar, tenzij jij uit de praktijk weet dat bv Ecopower dit nog eens apart berekent (lijkt me wel onwaarschijnlijk).
Laatst gewijzigd door platin op 19 januari 2021, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Dank. Dat zijn uiteraard bezorgdheden die we moeten bekijken. Eenmaal het zwembad op temperatuur, blijft de temperatuur redelijk op peil mits gebruik afdek gordijn 's nachts, dan dient er enkel af en toe bij verwarmd. Ik kan me voorstellen dat er naar aanleiding van deze ontwikkelingen ook wel automatisaties op de markt zullen komen, ipv dit allemaal manueel te moeten managen, dit laatste lijkt me inderdaad niet haalbaar? Zijn er mensen die kennis hebben van dergelijke automatisaties, waarbij de warmtepomp pas aangaat bij meer productie dan verbruik?