Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
TIP
Re: Boekbespreking: De schitterende eenvoud van indexbeleggen: J Wintermans
Ik kan dit boek veel gemakkelijker omschrijven LOGICA !
En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Op 30 jaar zijn die kosten meer dan 40 % van je inleg .
Reken maar eens voor een etf met een kostenpercentage van 0,5% kosten zijn hier al 100%
Of op een fonds met 1,5% = op 30 jaar meer dan 260% van je inleg !!!
Maar voor de meeste mensen blijft het de beste methode .
Al zijn het die kleine percentjes die op lange termijn een enorm verschil uitmaken .
En op korte termijn obligaties veiliger zijn is vandaag ook geen waar .
Iedereen verwacht oplopende inflatie op dit moment .
Kort samengevat dit boek verteld niet alles en is ook niet geschreven wanneer de rente historisch laag stond .
Dus vele dingen kloppen niet met de realiteit .
En met indexbeleggen betaal je op lange termijn u blauw aan kosten
Je moet maar eens rekenen op 10000 € inleg bijvoorbeeld IWDA is MAAR 0,2% kosten
rendement 7% maakt van 10k op 30 jaar 76123€
rendement 6,8% maakt van 10 k op 30 jaar 71968€
Op 30 jaar zijn die kosten meer dan 40 % van je inleg .
Reken maar eens voor een etf met een kostenpercentage van 0,5% kosten zijn hier al 100%
Of op een fonds met 1,5% = op 30 jaar meer dan 260% van je inleg !!!
Maar voor de meeste mensen blijft het de beste methode .
Al zijn het die kleine percentjes die op lange termijn een enorm verschil uitmaken .
En op korte termijn obligaties veiliger zijn is vandaag ook geen waar .
Iedereen verwacht oplopende inflatie op dit moment .
Kort samengevat dit boek verteld niet alles en is ook niet geschreven wanneer de rente historisch laag stond .
Dus vele dingen kloppen niet met de realiteit .
Hoofdstuk 4: De relatie tussen rendement en risico
Wie bereid is om veel risico te nemen, maakt kans op een hoog rendement.
Wie voorzichtig belegt, moet rekening houden met een bescheiden rendement.
De combinatie ' hoog rendement, laag risico' hoort thuis in het rijk de fabelen
Zonder risico te nemen haalt een belegger geen rendement. Hij kan het risico verminderen door te spreiden binnen en over beleggingscategorien en door geduldig te zijn
Sell down to the sleeping point
Als u besluit om te beleggen ondanks de onmiskenbare onzekerheden die ermee gepaard gaan, zijn er drie manieren om verstandig met risico om te gaan: spreiden over beleggingscategorieen, spreiden binnen beleggingscategorieen, en de tijd als bondgenoot inschakelen.
Een portie obligaties naast aandelen brengt meer rust in de portefeuille.
Hoe breder u spreidt, hoe minder u speculeert
Door brede spreiding vermijdt u het individuele aandelenrisico (ook wel 'specifiek risico' genoemd).
Wat u niet kunt omzeilen is het marktrisico, het risico dat de markt als geheel daalt
Actieve beleggers nemen bewust risico op zoek naar bovengemiddelde rendementen;
passieve beleggers stellen zich tevreden met wat de markt te bieden heeft
breed spreiden voorkomt het maken van grote brokken
Risico kan gedefinieerd worden als de kans dat het gerealiseerde rendement afwijkt van het verwachte rendement.
Op korte termijn zijn rendementen van aandelen meestal heel verrassend, op lange termijn meestal niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Sinds dit boek gelezen te hebben ben ik mij bewuster geworden van de kosten die fondsen aanrekenen en de negatieve rente op rente sneeuwbal dat dit met zich meebrengt.
Aangezien ik binnenkort een extra som wil gaan beleggen ben ik extra goed aan het nakijken hoeveel ik in trackers wil steken of er misschien toch fondsen zijn die hun meerkost waard zijn.
Graag zou ik op Morningstar (of elders) kunnen zoeken op alle fondsen en trackers die een bepaalde index volgen om vervolgens het rendement, kosten, alfa, beta, TER,... te vergelijken. Nadien kan je vrij objectief besluiten of een fonds de moeite kan zijn of niet. Alleen stel ik vast dat ik op Morningstar niet op de index kan zoeken blijkbaar bij de fonds en ETF zoekfunctie. Weet iemand of ik dat op een bepaalde manier toch kan doen ?
Op JustETF kan dit wel maar daar beperkt men zich tot ETF’s en ik wil net fondsen en ETF’en die een zelfde index volgen kritisch vergelijken.
Iemand een idee ? Of een andere site ?
Aangezien ik binnenkort een extra som wil gaan beleggen ben ik extra goed aan het nakijken hoeveel ik in trackers wil steken of er misschien toch fondsen zijn die hun meerkost waard zijn.
Graag zou ik op Morningstar (of elders) kunnen zoeken op alle fondsen en trackers die een bepaalde index volgen om vervolgens het rendement, kosten, alfa, beta, TER,... te vergelijken. Nadien kan je vrij objectief besluiten of een fonds de moeite kan zijn of niet. Alleen stel ik vast dat ik op Morningstar niet op de index kan zoeken blijkbaar bij de fonds en ETF zoekfunctie. Weet iemand of ik dat op een bepaalde manier toch kan doen ?
Op JustETF kan dit wel maar daar beperkt men zich tot ETF’s en ik wil net fondsen en ETF’en die een zelfde index volgen kritisch vergelijken.
Iemand een idee ? Of een andere site ?
Heb het boek besteld. Hoop dat het zijn geld waard is, met dat geld had ik al enkele transacties kunnen doenB7H4long schreef: ↑23 januari 2021, 13:37
Je kan het boek bestellen hier op het web aan €24,95 per boek, inclusief verzendkosten. Zeker een goede investering.
Wat wel raar is, het is geen webshop, maar je krijgt een mail met de betaalinstructies. Er staat wel niet duidelijk vermeld of je moet betalen en ze dan je bestelling opsturen of dat je moet betalen na ontvangst van het boek.
Ik betaal liever via Mastercard eigenlijk, maar bon.
Actieve fondsen volgen typisch geen index.
Op morningstar kun je zoekopdrachten doen naar de fondsencategorie (bvb Aandelen Emerging markets), wel ETFs gescheiden van andere fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
https://www.fondsweb.com/de/suchen/afoc ... t/sharpe1j
Daar kan je actieve en passieve fondsen vergelijken die in een bepaald marktsegment beleggen.
Daar kan je actieve en passieve fondsen vergelijken die in een bepaald marktsegment beleggen.
Hoofstuk 5: De Meerderheid van de actieve beleggers verslaat de index niet
De overgrote meerderheid van de actieve beleggers, zowel particuliere als prefessionele, verslaan de index niet. Het wetenschappelijke bewijs hiervoor is overweldigend. Daarom heeft actif beleggen weinig zin.
Particuliere steken collectief de kop in het zand, herinneren zich hun successen en schrijven dat toe aan briljant beleggen. Missers schuiven ze af als domme pech.
Van de tien particuliere beleggers denken er negen dat zij de index verslagen. []
Van de tien particuliere beleggers presteren er negen minder dan de markt [].
Steeds blijkt een grote meerderheid [van de fondsen] achter te blijven op de index en slecht een kleine minderheid de markt te verslagen.[] Het is niet goed mogelijk om van te voren vast te stellen welke fondsen dat zullen zijn.
'We weten allemaal dat we gemiddeld de index niet verslaan' zegt een fondsmanager bij een grote Zwitserse bank, 'maar actief beheer is onze kip met gouden eieren'
Er zullen altijd beleggers en fondsen zijn die de markt verslaan
Waarom is Warren Buffett zo bekend? Omdat hij zo zeldzaam is
Van de twee actieve beleggingstactieken is 'stock picking', het selecteren van aandelen, vaak succesvoller dan 'markter timing', het kiezen van in- en uitstapmomenten.
Hoofstuk 6: Beurskoersen zijn niet of nauwelijks te voorspellen
De efficiente-markttheorie: beleggen zonder voorkennis.
De random-walk theorie: rendementen uit het verleden
Beleggen is een zero-sum game
Beurskoersen zijn niet of nauwelijks te voorspellen. Voorspellingen van analisten, bankiers en financieel experts zijn meestal onbetrouwbaar
De efficiente-markttheorie: beleggen zonder voorkennis.
Eugene Fama: De efficiente-markthypothese schreef:Alle openbaar beschikbare informatie in de aandelenprijs verwerkt zit
Beleggen zonder voorkennis is pure speculatie
u zult waarschijnlijk niet in staat zijn om tussen al die tienduizenden (mede-)experts [] steeds de te laag geprijsde aandelen te kopen die anderen over het hoofd zien.
De random-walk theorie: rendementen uit het verleden
Louis Bachelier schreef:koersbewegingen in het verleden zeggen niets over koersbewegingen in de toekomst
Koersen reageren op nieuws. En nieuws is per definitie onverwacht. Daarom zijn koersbewegingen niet of nauwelijks te voorspellen
Beleggen is een zero-sum game
Beleggers kunnen niet collectief een bovengemiddeld rendement halen
William Sharpe schreef:Omdat actieve en passieve rendementen voor kosten gelijks zijn, en omdat aktieve beleggers meer kosten maken, moet het zo zijn dat de resultaten van de actieve beleggers na kosten lager zijn dan de resultaten van van passieve beleggers.
[...] dat mensen voortdurend vol vertrouwen allerlei financiele beslissingen nemen die aantoonbaar niet in hun belang zijn
zowel professionele vermogensbeheerders als particuliere beleggers blijven bij stijgende en dalende markten gemiddeld achter bij de indexbeleggers
Burton Malkiel schreef:Financial forecasting appears te be a science that makes astrology look respectable.
In wielertermen: met indexbeleggen eindig je altijd in de kopgroep maar de kans op etappezege is miniem. MEt actief beleggen maak je kans op een etappezege, maar eindig ke meestal in het peleton. Indexbeleggers zijn klassementsrijders, actieve beleggers gaan voor de dagzege.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Komt er ook een hoofdstuk over "waar info verkrijgen over ETFs en hoe ETFs selecteren als belg" ?
Komt er ook een hoofdstuk over "op welke beurs en via welke broker handelen in ETFs als belg" ?
Komt er ook een hoofdstuk over "op welke beurs en via welke broker handelen in ETFs als belg" ?
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
@ Earth****
Google is je vriend : "Bogleheads investing from Belgium".
Gemakkelijk.
Google is je vriend : "Bogleheads investing from Belgium".
Gemakkelijk.
Laatst gewijzigd door Superspaarder op 28 januari 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
@SuperSpaarder: niet dus... graag een uiteenzetting door TS ;-)
"Indexbeleggen" is ook niet noodzakelijk "volgens Bogleheads methode".
Eerste link die opkwam na 'investing from Belgium' te zoeken https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_BelgiumEarthNvstr1 schreef: ↑28 januari 2021, 20:38 @SuperSpaarder: niet dus... graag een uiteenzetting door TS ;-)
En het boek kost maar 24,95 inclusief verzendkosten, een kleine investering die grote returns kan opbrengen. https://www.meesman.nl/waarom-indexbele ... bestellen/
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Daar staat echter niet in waar ik naar op zoek ben ...
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
@ Earth****
Google is je vriend : "ETFs voor Vlaamse dummies".
Gemakkelijk.
Google is je vriend : "ETFs voor Vlaamse dummies".
Gemakkelijk.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: