Elektrische wagens - Pro en contra
-
odbc
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dat laatste zal ons kaarsje uitdoven, vroeg of later brengen ze iets mee en in een vingerknip (naar heelal norm, paar decennia) en mensheid was een sterretje dat even fonkelde.amturingas schreef: ↑23 maart 2021, 17:32 ..........
Maar uiteindelijk zal alles op zijn op aarde (veel trager dan de Club van Rome ooit dacht). Dan moet het van elders komen. Of moeten wij elders gaan.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20 dec 2020
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het ging ook niet over de sahara, maar dat weet je maar al te best.amturingas schreef: ↑23 maart 2021, 11:36 Die woestijn is er niet gekomen door toedoen van de mens. Het was inderdaad de meest vruchtbare grond die bestond.
Maar ook die was er niet altijd. Ze is er gekomen, en weer weggegaan, zonder toedoen voor de mens. Over 15.000 jaar wordt de Sahara weer groen![]()
Ja. Met 5000 containerschepen een punt maken zou hetzelfde zijn als alleen de rode wagens tellen.
En het is inderdaad de merchant fleet, maar ik dacht dat de intelligentie hier hoog genoeg was om dat geïmpliceerd te laten. Mijn fout, ik zal het voortaan allemaal in detail uitspellen.
Het gaat om het terechte punt dat sommige mensen hier maken en daar het woord 'containerschip' voor gebruiken. Er zijn veel meer schepen dan enkel containerschepen die zware stookolie verstoken in mega-motoren. Ook buiten de koopvaardij, denk maar aan militaire schepen.
Het punt is dat het geen zin heeft iedereen te verplichten het huis een graadje minder warm te stoken en tegelijk te verplichten dat alle ramen en deuren altijd open moeten staan. Hopelijk is dit metafoortje niet te moeilijk voor de hoogbegaafden uit de magreb.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
-
anonymous9
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ferrari komt met een elektrische wagen. Het zal de Jeremy Clarkson in mij zijn die dat ergens toch niet volledig hetzelfde vindt. https://tweakers.net/nieuws/180590/ferr ... teren.html
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Elektrische auto komt plots heel dichtbij: tegen 2026 alleen nog belastingvoordeel voor bedrijfsauto’s zonder uitstoot
Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, fiscaal aftrekbaar zijn en vervalt ook de kostenaftrek bij de werknemer voor het woon-werkverkeer.
Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, fiscaal aftrekbaar zijn en vervalt ook de kostenaftrek bij de werknemer voor het woon-werkverkeer.
-
anonymous
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Benieuwd hoe ze daarna de accijnzen op benzine/diesel gaan compenseren
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Veel succes met die elektrische wagens halen maar de helft van de beloofde afstand, steeds die stekker elke dag gebruiken voor op te laden.Waar blijven auto's op waterstof?NTO schreef: ↑20 april 2021, 11:32 Elektrische auto komt plots heel dichtbij: tegen 2026 alleen nog belastingvoordeel voor bedrijfsauto’s zonder uitstoot
Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, fiscaal aftrekbaar zijn en vervalt ook de kostenaftrek bij de werknemer voor het woon-werkverkeer.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Even ter verduidelijking: ik heb dat niet beslist van die maatregelen vanaf 2026
PS: waterstof produceren, kost heel veel energie
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dit gaat dan ook 1 van de weinige relevante vragen ivm elektrisch rijden zijn. Maar dat die rekening er komt, is zeker. Het stopzetten van de terugdraaiende teller geeft alleszins al een eerste grote boost aan inkomsten, zowel voor de regering als voor de elektriciteitsleveranciers.
Dat die vraag nog nooit aan een minister gesteld is, zegt alweer veel over de journalistiek in dit land.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Waar ze best blijven: in de projectfase of ergens als marketingproduct.
Toch wanneer het individueel vervoer betreft.
Waterstof is een energiedrager, geen energie op zichzelf. Het kost drie keer meer energie om elektriciteit uit waterstof te maken dan de elektriciteit rechtstreeks te gebruiken.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
"Ons elektriciteitsnet kan dit niet aan, kabels over stoep zijn onveilig": installateurs kritisch voor "laadpalenplan"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/25 ... ecticiens/
Persoonlijk heb ik geen goed oog in deze toekomst. Denk dat er velen niet weten wat een groot vermogen is en welke gevolgen dit kan hebben bij mogelijks slechte contacten. Het lijkt me niet aangewezen ettelijke voertuigen samen (zelfde ruimte/plaats) op te laden, indien één te warm wordt kan dit snel overslaan naar de andere.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/25 ... ecticiens/
Persoonlijk heb ik geen goed oog in deze toekomst. Denk dat er velen niet weten wat een groot vermogen is en welke gevolgen dit kan hebben bij mogelijks slechte contacten. Het lijkt me niet aangewezen ettelijke voertuigen samen (zelfde ruimte/plaats) op te laden, indien één te warm wordt kan dit snel overslaan naar de andere.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Noorwegen bewijst toch dat het kan?E10ne schreef: ↑26 mei 2021, 15:28 "Ons elektriciteitsnet kan dit niet aan, kabels over stoep zijn onveilig": installateurs kritisch voor "laadpalenplan"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/25 ... ecticiens/
Persoonlijk heb ik geen goed oog in deze toekomst. Denk dat er velen niet weten wat een groot vermogen is en welke gevolgen dit kan hebben bij mogelijks slechte contacten. Het lijkt me niet aangewezen ettelijke voertuigen samen (zelfde ruimte/plaats) op te laden, indien één te warm wordt kan dit snel overslaan naar de andere.
Op de luchthavenparking in Oslo staan bijna 1000 laders bijeen...
https://www.youtube.com/watch?v=mvTxH72e7nM
We gaan ook niet op 10jaar tijd van 0 naar 100% EV's hé. Er is tijd genoeg om ervoor te zorgen dat 'het net' dit net wél aankan.
Die transitie kost geld in eerste instantie, maar op lange termijn is dit véél voordeliger.
een weetje; de laatste grote brand vanwege een voertuig in Noorwegen, werd veroorzaakt door een dieselwagen (een Zafira)
ps Veel mensen beseffen ook niet dat benzine (en zeker ook waterstof) een explosief goedje is...
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dat is toch niet anders met benzinevoertuigen? Die halen toch ook niet de opgegeven afstand?
Ook daar moet je wekelijks bijtanken. Je moet dan zelfs enkele minuten buiten blijven wachten in weer & wind tot die vol is...
Tenzij je dagelijks meer dan 100km doet (een kleine minderheid dus), is het totaal niet nodig om dagelijks bij te laden.
Ik ben het overigens eens met David over waterstof.
Groene (wél enkel bij teveel aan wind/zon)/blauwe waterstof is in de eerste plaats nodig in de industrie (oa voor staalindustrie, ter vervanging van steenkool) & zeevaart voor lange afstand. Daarna kan men denken om een deel op te mengen met aardgas voor verwarming etc.
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 247
- Lid geworden op: 13 dec 2020
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Rij jij dan al elektrisch en spreek je uit eigen ervaring?E10ne schreef: ↑26 mei 2021, 15:28 Persoonlijk heb ik geen goed oog in deze toekomst. Denk dat er velen niet weten wat een groot vermogen is en welke gevolgen dit kan hebben bij mogelijks slechte contacten. Het lijkt me niet aangewezen ettelijke voertuigen samen (zelfde ruimte/plaats) op te laden, indien één te warm wordt kan dit snel overslaan naar de andere.
Zelf rij ik al jaren 100% elektrisch en ondervind ik geen enkel praktisch probleem.
Zoals gewoonlijk vind je de grootste tegenstanders van iets bij de vanhorenzeggen-groep en niet bij de ervaren gebruikers.
In de winter haal ik met verschillende BEV's nog gemakkelijk 380 km range en in de zomer rond de 480-500 km.
Wat is dan het probleem onder normale gebruiksomstandigheden?
Na 300-400 km ben ik blij dat ik een rustpauze kan nemen. Was met een diesel niet anders.
Het is niet omdat Vlaanderen op dit gebied een achtergestelde regio is dat het een referentiepunt is.
In bv. Amsterdam alleen al staan bijna evenveel laadpalen dan in heel Vlaanderen. Bij mijn weten vergaat de wereld daar ook niet.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Zoveel te beter voor hen die er in geloven. Doe zo verder. Was nochtans jobgerelateerd tijdens mijn werkloopbaan.


