Elektrische wagens - Pro en contra
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dagdagelijkse ervaring heeft weinig te maken met geloof.
Een elektrische motor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Dat zijn gewoon harde cijfers.
Een verbrandingsmotor bestaat alleen nog bij gratie van de olielobby en omdat men nog altijd alle nadelen afschuift op de maatschappij ipv de individuele verantwoordelijkheid.
Een elektrische motor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Dat zijn gewoon harde cijfers.
Een verbrandingsmotor bestaat alleen nog bij gratie van de olielobby en omdat men nog altijd alle nadelen afschuift op de maatschappij ipv de individuele verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door David_DeWa op 26 mei 2021, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/twintig- ... uto-889236
Zelf zou ik met zonnepanelen en eventueel een thuisbatterij er wel mijn ding kunnen mee doen maar de aankoopprijs en waar ik het maar voor nodig heb maken dat ik er nog niet gauw ga aan beginnen voor 8000 km per jaar.
Ik heb geen zonnepanelen ook, dus.... voorlopig wordt het hier niks.
Zie ik iets over het hoofd ?
Zelf zou ik met zonnepanelen en eventueel een thuisbatterij er wel mijn ding kunnen mee doen maar de aankoopprijs en waar ik het maar voor nodig heb maken dat ik er nog niet gauw ga aan beginnen voor 8000 km per jaar.
Ik heb geen zonnepanelen ook, dus.... voorlopig wordt het hier niks.
Zie ik iets over het hoofd ?
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Ik sta op het werk momenteel voor de keuze van een nieuwe leasingwagen, en wel een elektrische of een hybride. Na het initiële wennen aan de gedachte van het afstappen van een dieselmotor sta ik ondertussen open voor een volledig elektrische auto... Maar...
Zowel in het hybride als de elektrische aanbod in mijn budgetcategorie heb ik ondertussen een voorkeurswagen geselecteerd.
Blijkt dat ik puur financieel niet richting EV geduwd word, integendeel:
- voor de elektrische auto moet ik een eigen opleg betalen die 2000 euro hoger is dan voor de hybride. Dat vind ik eerlijk gezegd best veel voor een leasingauto.
- het voordeel alle aard op de elektrsche wagen is (nu) maar 15 euro lager dan de hybride. Dus dit pluspunt gaat die opleg "nooit" goedmaken over 4-5 jaar.
Bovendien zit ik met een EV nog met een paar andere uitdagingen:
- de laadinfrastructuur wanneer je op autovakantie gaat (die zal wel uitbreiden maar het aantal EV's zal ook groeien)
- nieuwigheden zoals het capaciteitstarief
- ik heb nog geen zonnepanelen, ook geen 3-fase-aansluiting (wel een oprit met een stopcontact)
Aan de andere kant:
- het VAA op hybridewagens zal de komende jaren wel minder gunstig evolueren dan het VAA op elektrische wagens (maar niet genoeg en niet snel genoeg om de initiele hogere opleg te compenseren, denk ik dan)
- ik krijg een laadkaart, dus van het meerverbruik aan elektriciteit hoef ik me strikt genomen niet veel aan te trekken, als ik piekverbruik kan vermijden. Dus zonnepanelen lijken me niet echt nodig hiervoor.
Mijn conclusie is dus momenteel dat een keuze voor het elektrische voertuig in mijn geval een keuze uit ecologische overtuiging zou zijn, evt een stukje de rijervaring. En ook een financiële investering (opleg en VAA; eventueel ook de 3-fase-aansluiting, zonnepanelen,...). En wat extra aanpassingen (vnl op het vlak van autoreizen).
Zie ik iets over het hoofd?
Thanks!
(Edit: thuis laden is voor mij een optie. Ook op het werk (50% kantoorwerk), toch als niet alle laadpalen volzet zijn) het
Zowel in het hybride als de elektrische aanbod in mijn budgetcategorie heb ik ondertussen een voorkeurswagen geselecteerd.
Blijkt dat ik puur financieel niet richting EV geduwd word, integendeel:
- voor de elektrische auto moet ik een eigen opleg betalen die 2000 euro hoger is dan voor de hybride. Dat vind ik eerlijk gezegd best veel voor een leasingauto.
- het voordeel alle aard op de elektrsche wagen is (nu) maar 15 euro lager dan de hybride. Dus dit pluspunt gaat die opleg "nooit" goedmaken over 4-5 jaar.
Bovendien zit ik met een EV nog met een paar andere uitdagingen:
- de laadinfrastructuur wanneer je op autovakantie gaat (die zal wel uitbreiden maar het aantal EV's zal ook groeien)
- nieuwigheden zoals het capaciteitstarief
- ik heb nog geen zonnepanelen, ook geen 3-fase-aansluiting (wel een oprit met een stopcontact)
Aan de andere kant:
- het VAA op hybridewagens zal de komende jaren wel minder gunstig evolueren dan het VAA op elektrische wagens (maar niet genoeg en niet snel genoeg om de initiele hogere opleg te compenseren, denk ik dan)
- ik krijg een laadkaart, dus van het meerverbruik aan elektriciteit hoef ik me strikt genomen niet veel aan te trekken, als ik piekverbruik kan vermijden. Dus zonnepanelen lijken me niet echt nodig hiervoor.
Mijn conclusie is dus momenteel dat een keuze voor het elektrische voertuig in mijn geval een keuze uit ecologische overtuiging zou zijn, evt een stukje de rijervaring. En ook een financiële investering (opleg en VAA; eventueel ook de 3-fase-aansluiting, zonnepanelen,...). En wat extra aanpassingen (vnl op het vlak van autoreizen).
Zie ik iets over het hoofd?
Thanks!
(Edit: thuis laden is voor mij een optie. Ook op het werk (50% kantoorwerk), toch als niet alle laadpalen volzet zijn) het
Laatst gewijzigd door woete op 28 december 2021, 00:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Zitten er op het werk met hybride. Zijn ze zeer blij mee. Batterij is ruim genoeg voor woon/werk verkeer en hier en daar eens wat anders. Moeten bijna nooit meer tanken. Als ze toch eens een langere autorit moeten maken, of niet konden opladen is het no big deal.
Lijkt me heel gedoe als je niet thuis/op het werk kan opladen of een langere reis met de wagen maakt. Overal wel een ander pasje ..
Leasen is ook maar 3-5 jaar, tegen dan een heel andere gamma. En dan zul je mssh geen hybrides meer kunnen leasen.
Lijkt me heel gedoe als je niet thuis/op het werk kan opladen of een langere reis met de wagen maakt. Overal wel een ander pasje ..
Leasen is ook maar 3-5 jaar, tegen dan een heel andere gamma. En dan zul je mssh geen hybrides meer kunnen leasen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Elk bedrijf is daar ook anders in. Ik ken iemand met een bedrijfswagen waar de tankkaart van vroeger vervangen werd door een laadpaal die thuis op kosten van het bedrijf geplaatst werd en waar hij nu gratis kan laden.
Zijn 1 jarige dieselwagen moest hij verplicht laten vervangen door een EV.
Ik vraag me ook af waar dit spelletje gaat stoppen ?
Hier in de buurt is een bedrijf waar de werknemers(ook zonder firmawagen) hun wagen gratis kunnen opladen.
Er zijn nu meer en meer mensen die 4 dagen met de fiets komen werken en 1x met hun EV om deze op te laden zodat hun partner thuis gratis kan rondrijden.
Wanneer je dan nog een stap verder denkt met de nieuwste EV's en geschikte laadpaal, dan zou je deze dagelijks op het werk kunnen opladen, thuiskomen, inpluggen en de woning de rest van de dag/avond van stroom voorzien.
Benieuwd waar dit gaat stoppen en waar je de lijn gaat trekken ? (e-bikes mag je al gratis opladen dus waarom wagens niet?)
Zijn 1 jarige dieselwagen moest hij verplicht laten vervangen door een EV.
Ik vraag me ook af waar dit spelletje gaat stoppen ?
Hier in de buurt is een bedrijf waar de werknemers(ook zonder firmawagen) hun wagen gratis kunnen opladen.
Er zijn nu meer en meer mensen die 4 dagen met de fiets komen werken en 1x met hun EV om deze op te laden zodat hun partner thuis gratis kan rondrijden.
Wanneer je dan nog een stap verder denkt met de nieuwste EV's en geschikte laadpaal, dan zou je deze dagelijks op het werk kunnen opladen, thuiskomen, inpluggen en de woning de rest van de dag/avond van stroom voorzien.
Benieuwd waar dit gaat stoppen en waar je de lijn gaat trekken ? (e-bikes mag je al gratis opladen dus waarom wagens niet?)
Geef mij maar verbrandingsmotor heb geen zijn om alle dagen op te laden en kilometerafstand die met een elektrische auto rijdt is zeer beperkt als ze 350 km beloven is maar 250km dat je er kunt mee rijden.David_DeWa schreef: ↑26 mei 2021, 18:38 Dagdagelijkse ervaring heeft weinig te maken met geloof.
Meer en meer bedrijven zullen die keuze wel in jouw plaats gaan maken in de toekomst.
We trekken regelmatig een aanhanger van 1500 kg, zullen er elektrische wagens zijn die dit aankunnen en nog ook een afstand kunnen afleggen zonder zorgen om 'snel' stil te vallen...
Zelfs de low end elektrische wagens kunnen perfect een (zware) aanhanger trekken.
De mijne trekt gemakkelijk 1000kg, meerverbruik is 7-8kwh/100km in mijn geval.
Een keuze gemaakt door de politiek.
https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... datum.html
Kunnen misschien wel, maar mogen ze het ?
De meeste 'kleine' elektrische wagens mogen het niet ... Dacia Spring, Renault Twingo, Smart, Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Zoe, ... De vroegere Skoda Citigo, Seat Mii, VW up ...
en niet vergeten elektrische wagen zijn enorm duur in aankoop niet voor gewone mensen ,dat nog eens aangehaald.J Lawieck schreef: ↑29 december 2021, 18:03Een keuze gemaakt door de politiek.
https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... datum.html