aankoop obligatie secundaire markt
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
aankoop obligatie secundaire markt
kan er advies gegeven worden ivm de aankoop van obligaties op secundaire markt.
Fortis rekent mijn inziens veel kosten aan, bewaarloon, BTW, dossierkosten,
er zou ook rente moeten betaald worden voor de tussenperiode
maar anderzijnds zijn er wel een aantal interessante obligaties (elect de portugal - 4.56%//A3/A-)....
Kan iemand een overzicht geven van wat juist de kosten zijn en nettorendement?
Fortis rekent mijn inziens veel kosten aan, bewaarloon, BTW, dossierkosten,
er zou ook rente moeten betaald worden voor de tussenperiode
maar anderzijnds zijn er wel een aantal interessante obligaties (elect de portugal - 4.56%//A3/A-)....
Kan iemand een overzicht geven van wat juist de kosten zijn en nettorendement?
Re: aankoop obligatie secundaire markt
ik zou eerst goed vergelijken met alle financiële instellingen vooraleer een aankoop te plaatsen
de kosten kunnen nogal varieren
kijk ook eens bij ----url verwijderd door webmaster, geen reclame en geen hoofdletters aub ----
veel geluk
de kosten kunnen nogal varieren
kijk ook eens bij ----url verwijderd door webmaster, geen reclame en geen hoofdletters aub ----
veel geluk
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Overal betaal je rente 'voor de tussenperiode'. Dat heet accrued intrest -opgelopen intresten is de correcte vertaling denk ik- en is totaal onafhankelijk van de bank waar je handelt. Het is gewoon een kenmerk dat eigen is aan secundaire markt obligaties. En het is een neutrale regel: je vergoedt de verkoper van de obligatie voor het aantal dagen dat hij ze in portefeuiile had na de laatste coupon.
Zelf koop ik er regelmatig via DB. Makelaarskosten zijn 0,5% en daar ik gebruik maak van Private Service betaal ik niets extra.
Ook heb ik van hen een tooltje om direct het netto rendement te berekenen (met alle kosten er af).
Weet niet of anderen goedkoper zijn, maar destijds wou ik overstappen naar een andere bank uit ongenoegen met de prijsverhoging van hun service, maar heb geen beter voorwaarden gevonden.
Rabobank is ook wel goedkoop, maar je krijgt er geen advies bovenop, volgens hen staat er voldoende advies op hun webstek.
Wat ik graag heb is dat er me bv. op gewezen wordt dat een bepaalde obligatie in waarde is gestegen en als ik ze hou tot vervaldag de resterende rente maar 2% zou zijn, maar als ik ze verkoop en een andere koop met ong. dezelfde looptijd dan heb ik nog 4%.
Ook heb ik van hen een tooltje om direct het netto rendement te berekenen (met alle kosten er af).
Weet niet of anderen goedkoper zijn, maar destijds wou ik overstappen naar een andere bank uit ongenoegen met de prijsverhoging van hun service, maar heb geen beter voorwaarden gevonden.
Rabobank is ook wel goedkoop, maar je krijgt er geen advies bovenop, volgens hen staat er voldoende advies op hun webstek.
Wat ik graag heb is dat er me bv. op gewezen wordt dat een bepaalde obligatie in waarde is gestegen en als ik ze hou tot vervaldag de resterende rente maar 2% zou zijn, maar als ik ze verkoop en een andere koop met ong. dezelfde looptijd dan heb ik nog 4%.
Weet er iemand of er ergens een overzicht te vinden is van welke obligaties op de secundaire markt te verkrijgen zijn?
Ik bedoel dus een soort totaaloverzicht want nu is het steeds een overlopen van het aanbod van de verschillende banken(KBC,ING,Belfius,Oblis,.......).
Ik bedoel dus een soort totaaloverzicht want nu is het steeds een overlopen van het aanbod van de verschillende banken(KBC,ING,Belfius,Oblis,.......).
Jurgen, de Tijd geeft idd een overzicht van alle obligaties maar kan je er ook zien wat vandaag op de markt te koop is ?
-
JurgenG
Eerlijk gezegd heb ik dat nog niet bekeken. Om echt zien wat er 'aangeboden' wordt zul je bij een bank of zo moeten zijn.
Hetgeen Binck op zijn platform heeft is verre van compleet, maar misschien als je dit combineert met Oblis kom je al een heel eind ver?
Iemand anders die hier meer over weet?
Hetgeen Binck op zijn platform heeft is verre van compleet, maar misschien als je dit combineert met Oblis kom je al een heel eind ver?
Iemand anders die hier meer over weet?
Dé secundaire markt bestaat niet. Iedere grootbank organiseert zijn eigen secundaire markt en iedere grootbank heeft zijn eigen (dag)aanbod. Kleine banken werken via de grootbanken.
In tegenstelling tot de beurs, is er geen gecentraliseerde handel in obligaties. Er is dan ook nergens een overzicht. En is het ook goed mogelijk dat de vraagprijzen op verschillende plaatsten anders zijn.
In tegenstelling tot de beurs, is er geen gecentraliseerde handel in obligaties. Er is dan ook nergens een overzicht. En is het ook goed mogelijk dat de vraagprijzen op verschillende plaatsten anders zijn.
een schat aan informatie via http://www.luxnext.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kocht onlangs voor de eerste keer, via Keytrade een Euro obligatie aan, via "hun" secundaire markt.
Ik heb hierover volgende vraag naar Keytrade gemaild:
Volgens de afrekening betaalde ik 543,44 Euro verlopen intresten à de verkoper. (= de verlopen intresten met inbegrip van de RV)
Op de eerstkomende vervaldag van deze obligatie (volgend jaar op 13/01) zal ik dus in principe een "volle coupon" intrest, in dit geval 1.950 Euro – 21% RV ontvangen.
Op welke manier recupereer ik het gedeelte RV op de verlopen intresten (543.21) die ik aan de verkoper heb betaald?
Of maken jullie zelf de verrekening?
Hieronder het antwoord van Keytrade:
Het is helaas niet mogelijk om de roerende voorheffing die u betaald heeft aan de verkoper terug te vorderen.
Dit is eigen aan de handel in obligaties. Op fiscaal vlak is het dus niet voordelig om de obligatie aan te kopen net vóór het uitbetalen van de coupon: u moet namelijk een groot deel van de coupon bruto uitbetalen aan de verkoper.
Mijn bedenking:
Dus ik ga uiteindelijk 2 x de RV (21%) voorschieten op die 543.44 Euro verlopen intrest.
Dit is = 114,12 Euro méér belasting?
Is dit normaal?
Ik heb hierover volgende vraag naar Keytrade gemaild:
Volgens de afrekening betaalde ik 543,44 Euro verlopen intresten à de verkoper. (= de verlopen intresten met inbegrip van de RV)
Op de eerstkomende vervaldag van deze obligatie (volgend jaar op 13/01) zal ik dus in principe een "volle coupon" intrest, in dit geval 1.950 Euro – 21% RV ontvangen.
Op welke manier recupereer ik het gedeelte RV op de verlopen intresten (543.21) die ik aan de verkoper heb betaald?
Of maken jullie zelf de verrekening?
Hieronder het antwoord van Keytrade:
Het is helaas niet mogelijk om de roerende voorheffing die u betaald heeft aan de verkoper terug te vorderen.
Dit is eigen aan de handel in obligaties. Op fiscaal vlak is het dus niet voordelig om de obligatie aan te kopen net vóór het uitbetalen van de coupon: u moet namelijk een groot deel van de coupon bruto uitbetalen aan de verkoper.
Mijn bedenking:
Dus ik ga uiteindelijk 2 x de RV (21%) voorschieten op die 543.44 Euro verlopen intrest.
Dit is = 114,12 Euro méér belasting?
Is dit normaal?
bij 21% rv gaat Keytrade dat bedrag wel bij uw TELLER die aan de fiscus wordt doorgegeven bijvoegen, en niets bij de andere.
België is toch een simpel land.
België is toch een simpel land.
@PJP: als het om een Belgische obligatie gaat, dan zou men de verlopen intrest exclusief RV moeten verrekend hebben.
Voor buitenlandse obligatie kan men dit niet doen, want de verkoper daar verwacht dus wel het volledige bedrag. Bij buitenlandse obligaties is het inderdaad weinig interessant om de te kopen als de verlopen intrest al goed is aangedikt.
Dit is inderdaad normaal. Zoals met alle beleggingen, is het ook bij obligaties nodig om je eerst grondig te informeren hoe alles in zijn werk gaat. Anders kom je voor verrassingen te staan.
Voor buitenlandse obligatie kan men dit niet doen, want de verkoper daar verwacht dus wel het volledige bedrag. Bij buitenlandse obligaties is het inderdaad weinig interessant om de te kopen als de verlopen intrest al goed is aangedikt.
Dit is inderdaad normaal. Zoals met alle beleggingen, is het ook bij obligaties nodig om je eerst grondig te informeren hoe alles in zijn werk gaat. Anders kom je voor verrassingen te staan.
Het betreft een obligatie met Nederlandse roots ...
Dus is het antwoord van Keytrade conform.
Dus is het antwoord van Keytrade conform.
@ Robokat:
Bijkomend op uw bovenstaande respons heb ik de volgende bedenking:
Wat ingeval (en die kans bestaat toch ...) dat de verkoper van deze obligatie een Belgische ingezetene is?
Dan ontvangt deze toch ook enkel een netto verlopen rente (met ingehouden RV) of niet ?
Bijkomend op uw bovenstaande respons heb ik de volgende bedenking:
Wat ingeval (en die kans bestaat toch ...) dat de verkoper van deze obligatie een Belgische ingezetene is?
Dan ontvangt deze toch ook enkel een netto verlopen rente (met ingehouden RV) of niet ?