Renovatieplicht bestaande woningen - renteloze en andere leningen
TIP
Re: Renovatieplicht bestaande woningen - renteloze en andere leningen
----------------------------------ErikCr7 schreef: ↑4 november 2021, 22:26 Het hing al enkele dagen in de lucht en heeft de Vlaamse regering zopas beslist vanaf 2023 de renovatie te verplichten bij de aankoop van (bestaande) energieverslindende woningen.
Vanzelfsprekend rijzen er hierbij heel wat financiële, praktische en andere vragen:
1° Zo heb ik nog nergens gelezen of de verplichting geldt voor woningen die vanaf 2023 worden gekocht dan wel of ze vanaf 2023 zullen gelden voor alle dergelijke energieverslindende woningen, m.a.w. ook voor de woningen die reeds voor 2023 werden gekocht. In deze tweede eventualiteit, wat indien een gezin verplicht wordt tot renoveren maar dit niet kan financieren/betalen, zelfs niet met de vooropgestelde renteloze lening : zullen ze, in het ergste geval, verplicht worden hun huis te verkopen?
2° Welk effect gaat de renovatieverplichting hebben op de woningmarkt. Momenteel blijven de prijzen van huizen en appartementen alsmaar stijgen maar ik kan me best voorstellen dat woningen waaraan een renovatieplicht, met bijhorend stevig prijskaartje vast hangt (en de overgrote meerderheid van de woningen is in dit geval) minder "aantrekkelijk" gaan zijn in de zin dat de kopers bovenop de (huidige) hoge prijzen na de aankoop ook nog een flink bedrag zullen moeten ophoesten om aan de renovatieplicht te voldoen.
In concreto: indien dit de verkoopprijzen van die woningen doet dalen kan dit interessant zijn voor de koper; voor de verkoper daarentegen zal dit een lagere meerwaarde betekenen.
3° Variante van 2°: de verkoopprijs van de woningen daalt niet of slechts heel beperkt, niettegenstaande de renovatiekosten die voor de koper nadien zullen bijkomen. In de huidige situatie is het voor een deel van de bevolking (jonge gezinnen, alleenstaanden, ...) al niet eenvoudig een eigen woning te verwerven. Met de bijkomende renoverende kosten in het verschiet vrees ik dat de aankoop van een woning voor deze groep al helemaal onmogelijk zal worden.
4°Er zijn recente maatregelen met betrekking tot het bedrag van de hypothecaire leningen die banken toestaan:
- beperking tot 90% van de aankoopprijs (notariskosten, registratierechten, ... niet inbegrepen;
- de geplande maatregel waarbij er een schatting (door de bank of een expert) zal worden gemaakt van de waarde van het te koop gestelde goed met als gevolg dat het bedrag van de hypothecaire lening die de bank toestaat, zal worden bepaald in functie van de waarde van de woning, en niet langer in functie van de verkoopprijs als die hoger is dan de werkelijke waarde.
Verschillende subvragen kunnen worden gesteld:
a) als de overheid de renovatie verplicht zal de koper ook over meer geld (aankoop plus renovatiekosten) moeten kunnen beschikken.
Het is nu al mogelijk om een bijkomende renovatielening aan te gaan maar die is meestal duurder dan een hypothecaire lening. De vraag wordt dan gesteld of het mogelijk zal zijn om de renovatiekosten bijkomend te lenen onder de vorm van een hypothecaire lening, samen met de aankoop van de woning ?
b) gaat de renovatieplicht een invloed hebben op de kostprijs (rente) van de hypothecaire leningen? Immers hoe meer er te betalen is, hoe hoger het risico . Voor een hoger risico moet een (hogere) risicopremie worden betaald, in dit geval dus in de vorm van een hogere interestvoet voor de lening.
5° Wat zullen de gevolgen zijn op de huurmarkt. Alle overheden in dit land hebben de mond vol over betaalbare huurwoningen maar door deze maatregel worden de kosten voor de eigenaar een flink stuk hoger en kan (meer waarschijnlijk) dit hogere huurprijzen tot gevolg hebben.
Deze beslissing nemen om dergelijke renovatieverplichting in te voeren is vrij gemakkelijk; ze (laten) uitvoeren is een ander paar mouwen en de gevolgen ervan overzien is nog een bijkomende kwestie.
Ik vind de maatregel principieel goed maar stel me wel de vraag of de Vlaamse regering wel ten volle alle financiële en praktische gevolgen voor de koper/verkoper in kwestie in ogenschouw heeft genomen. Zoals dit met veel politieke beslissingen het geval is vrees ik dat een aantal burgers in dit geval ook het financieel en ander gelag zullen betalen.
Wat zijn de meningen van andere forumleden? Voorzeker zijn er ook nog andere onbeantwoorde vragen?
---------------------------------
ik zou ooit sowieso eens een woning willen kopen. Beter om NU dan een eerste woning te kopen en te stoppen met huren dan te wachten om te kopen NA 2023 ? Bedankt voor jullie mening
-
nestor1970
- Full Member

- Contacteer:
Welke zijn zoal voorbeelden van kleine investeringen die dit kunnen verwezenlijken?DiepRood schreef: ↑5 november 2021, 08:56 Ik verschoot ook effe toen ik het hoorde.
Maar, een energielabel D komt overeen met 400-300 kWh/(m2jaar).
Op zich is er slechts een kleine investering nodig om dit te bekomen.
Indien dit de meeste mensen afschrikt, zullen er wel handige Harry's zijn die zich gaan toeleggen op het aankopen-renoveren-doorverkopen van zulke woningen. Op die manier dat "het net goed genoeg" is uiteraard.
Uitzonderingen, zoals langevelboerderijen uit de 19e eeuw, laat ik buiten beschouwing.
-
Gebruikersnaam2
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik heb de check eens gedaan voor mijn woning ... ik heb geen dakisolatie en daardoor is mijn huis een F ... als ik dakisolatie zou doen wordt het een D.
Los daarvan : mijn huis is zogezegd energieverslindend, gezien de F-score, maar als ik mijn energiefactuur vergelijk met buren, vrienden, ... dan zitten we laag.
Er wordt altijd maar gehamerd op het "terugverdieneffect" ... hoe kan je bv. 30.000 a 50.000 euro energie-renovatiekosten ooit terugverdienen via de energiefactuur ... nooit !
Onlangs las ik hoeveel het verschil is tussen bv. toestellen met het laagste energielabel en de toestellen met een A+++-label ... als je de prijs van het toestel vergelijkt dan is het prijsverschil veel te hoog om dit ooit terug te verdienen in lagere energiekost. We worden blaaskes wijsgemaakt.
Los daarvan : mijn huis is zogezegd energieverslindend, gezien de F-score, maar als ik mijn energiefactuur vergelijk met buren, vrienden, ... dan zitten we laag.
Er wordt altijd maar gehamerd op het "terugverdieneffect" ... hoe kan je bv. 30.000 a 50.000 euro energie-renovatiekosten ooit terugverdienen via de energiefactuur ... nooit !
Onlangs las ik hoeveel het verschil is tussen bv. toestellen met het laagste energielabel en de toestellen met een A+++-label ... als je de prijs van het toestel vergelijkt dan is het prijsverschil veel te hoog om dit ooit terug te verdienen in lagere energiekost. We worden blaaskes wijsgemaakt.
-
odbc
Dat is de ham vraag, is ook afhankelijk hoe oud u bent, tussen de 65 en 85 jaar ga je dan nog 30.000 euro investeren? Stel u spaart er jaarlijks 600 euro stookkosten mee uit.
Terugverdiend tijd is 50 jaar.
Plus die gaan ook geen lening meer afbetalen.
Is de groep die wilt genieten en mogelijk ook nog 3 maanden ergens overwinteren met huisthermostaat om vorststand.
Terugverdiend tijd is 50 jaar.
Plus die gaan ook geen lening meer afbetalen.
Is de groep die wilt genieten en mogelijk ook nog 3 maanden ergens overwinteren met huisthermostaat om vorststand.
@odbc Groot gelijk, als ge de 60 voorbij bent kan het alleen als je idealist bent of je weet dat je kinderen je woning achteraf gaan bewonen. Anders kom je nooit uit je kosten.
Wat ik nog nergens gelezen heb is wat de gevolgen zijn als je NIET voldoet aan de renovatieplicht na 5 jaar.
Een verplichting houdt in dat er ook straffen aan verbonden zijn indien je niet voldoet.
Of wel is het verplichting tot renovatie op papier maar waar er nadien toch nooit controle op is.
Een verplichting houdt in dat er ook straffen aan verbonden zijn indien je niet voldoet.
Of wel is het verplichting tot renovatie op papier maar waar er nadien toch nooit controle op is.
De vraag is volgens mij eerder of heel oude huizen efficiënt gerenoveerd kunnen worden. Als je ziet welke (energiebesparende) technieken en bijhorende leidingen in een nieuwbouw zitten, dan moet je een ouder huis bijna altijd volledig strippen. Kleinere ingrepen zoals nieuwe ramen zal je misschien nog wel kunnen terugverdienen, maar een grondige renovatie niet.
Klopt, ons huis is B (+/- 180) en om naar A (<100) te gaan is niet zo evident en prijzig.
-
odbc
http://isolatieglaszelfvullenmetargon.blogspot.com/?m=1
Heb dit zelf ook al paar jaar geleden gerealiseerd.
En het werkt.
En het werkt.
Nieuwe ramen hebben steeds hoogrendementsglas. Daar zit inderdaad een gas tussen de glasplaten, maar het glas krijgt ook een extra coating die bijdraagt aan de isolatiewaarde. De kwaliteit van het raamkozijn en de manier waarop dat ingebouwd is speelt trouwens ook een grote rol. Een super isolerend raam waarbij de wind langs de kieren tussen kozijn en muur naar binnen waait heeft geen enkele zin.odbc schreef: ↑6 november 2021, 15:03 http://isolatieglaszelfvullenmetargon.blogspot.com/?m=1
En het werkt.
Leuk, maar of zo een EPC certificaten opsteller dat gaat aannemen is nog wat anders hé, doorgaans telt de factuur of datum in de glaslijst om te bepalen welke isolatiewaarde het glas heeft.odbc schreef: ↑6 november 2021, 15:03 http://isolatieglaszelfvullenmetargon.blogspot.com/?m=1
En het werkt.
-
odbc
Al die berekeningen van materialen geven theoretisch weergave, werkelijk kwh verbruik is reëel en theoretisch is niet realistisch.
Voorbeeld een gemiddeld jaarverbruik gemeten over 5 jaar aan 20000 kwh voor verwarming en 3000kwh aan stroom heeft meer ijkwaarde dan de theoretische meting en geeft een lager EPC
Als 1 niet goed werkt in hun EPC meting blijft hun EPC wel op die waarde staan, verbruiken over jaren liegen niet.
Voorbeeld een gemiddeld jaarverbruik gemeten over 5 jaar aan 20000 kwh voor verwarming en 3000kwh aan stroom heeft meer ijkwaarde dan de theoretische meting en geeft een lager EPC
Als 1 niet goed werkt in hun EPC meting blijft hun EPC wel op die waarde staan, verbruiken over jaren liegen niet.
Als ik de EPC berekening zorgvuldig doe, komt die toch wel heel dicht bij mijn reëel verbruik/m². Probleem is dat een EPC opnemer in veel gevallen nogal wat aannames en schattingen moet doen, bv welke isolatie zit er in muren, dak en vloer, hoe dik, rendement CV ketel, enz...odbc schreef: ↑6 november 2021, 17:24 Al die berekeningen van materialen geven theoretisch weergave, werkelijk kwh verbruik is reëel en theoretisch is niet realistisch.
Daarnaast hangt het reëel verbruik erg af van de verbruiker(s), in eenzelfde huis is het best mogelijk dat een gezin met drie kinderen dubbel zoveel gebruikt als een werkend koppel zonder kinderen.
-
odbc
Ik zou toch meer op 15 jaren energiefacturen afgaan dan een EPC certificaat.
Is zoals een auto, op papier verbruikt die... Klopt ook niet echt.
Als ik mijn huis van '85 zou verkopen moet er geen bijkomende renovaties gebeuren zit tussen 300 en 200 namelijk 220 en met jakuzzi erin.
Is zoals een auto, op papier verbruikt die... Klopt ook niet echt.
Als ik mijn huis van '85 zou verkopen moet er geen bijkomende renovaties gebeuren zit tussen 300 en 200 namelijk 220 en met jakuzzi erin.
Wat op papier staat is een gestandaardiseerd verbruik, het EPC is ook zo iets. Wat een bestuurder of bewoner werkelijk verbruikt hangt in grote mate af van rijstijl en gedrag van de bewoners. Iemand met een sportieve rijstijl of bewoners die de thermostaat op 24°C zetten en met open ramen slapen, zullen wat meer verbruiken dan het gestandaardiseerd verbruik.