Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het lijkt een kinderlijke boutade, maar het waait altijd ergens. Ons stroomnet is deel van het veel grotere synchrone grid van West-Europa, dat van het topje van Noorwegen tot de zuidkust van Portugal reikt. Niemand dekt 100 % van de tijd het volledige verbruik, (bijna) iedereen is echter wel een gedeelte van de tijd exporteur.ivob schreef:Allemaal goed en wel. Maar stel dat in België 60% van de wagens op elektriciteit rijdt. Waar moet die stroom dan vandaan (blijven) komen als de ene na de andere (stokoude) kerncentrale het laat afweten? Alleen rijden als het waait of de zon schijnt?
Landen als Noorwegen en Oostenrijk kunnen ook voor heel Europa voor batterij spelen. Hun gigantische waterkrachtcentrales zijn uitgerust met pompen, waardoor ze bij stroomoverschot elders in Europa stroom kunnen intrekken, die opslaan in de vorm van opgepompt water en dan weer vrijgeven bij stroomtekort. Dat systeem werkt fantastisch en heeft de prijzen op Nordpool (de Scandinavische eengemaakte stroommarkt) tot de laagste en stabielste in Europa gemaakt.
Daarnaast zijn we ook gezegend met de Noordzee. In Borssele (Zeeland) is nog maar net een gigantisch offshore windpark vergund voor 8 cent per kWh - niet veel duurder dan onze kerncentrales en goedkoper dan wat onze gascentrales halen. Ver in zee waait het quasi altijd, die parken hebben een veel stabielere output dan de windmolens die je op het land ziet.
Tot slot is er ook steeds meer demand response: bedrijven die tegen betaling hun verbruik afstemmen op het aanbod. Denk aan een koelcel: die kan je bij stroomoverschot een paar graden te hard koelen (zonder schade aan je voedingswaren). Door de goede isolatie kan je daarna wanneer de wind het een paar uur laat afweten gewoon de koeling uitzetten, zonder dat de temperatuur ooit te hoog wordt. Verschillende koelmagazijnen in de Antwerpse haven gebruiken dit systeem, en het is voor zowel Elia als de bedrijven in kwestie een serieuze besparing.
Het is een mythe dat hernieuwbare energie minder stabiel zou zijn dan fossiele, daar zijn alle netbeheerders en onderzoekers het over eens. Zowel Elia, Grid UK, TenneT, Transnet BW en de andere grote Europese netbeheerders hebben al rapporten in die richting uitgegeven, hoewel politici ze wel eens durven negeren (te technisch, past niet bij het beleid van hun partij).Ook onderzoeksinstellingen zoals het Fraunhofer-instituut en het NREL hebben al gelijkaardige conclusies gepresenteerd.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Eerder een half uur aan een publieke laadpaal (die werken vaak met gelijkstroom en hogere stroomsterktes). Meerdere uren is typisch voor de kleine wandkastjes die je bij je thuis kan laten plaatsen en die ook veel werkgevers hebben ondertussen. Die zijn dan ook bedoeld om op te laden tijdens je werk/slaap, niet onderweg.anonymous schreef:En waar gaan ze die allemaal opladen ? Ik zie de parkings van de supermarkten of snelwegparkings niet direct vol staan met laadpalen. En wat als je pakweg op reis wil naar Spanje. Elke 300 km een paar uur platte rust tot uw batterij terug is opgeladen, als je op tijd een laadpaal vindt, anders wordt het duwen.
Een elektrische wagen kan/mag ook geen aanhangwagen trekken of maar een kleintje. Er zijn dus nog heel veel nadelen aan zo'n elektrische wagen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Stel U gewoon voor dat je naar een benzinestation rijdt met 1 of 2 pompen. Er staan 2 auto's voor je die elk een half uur moeten tanken voor de volgende aan de beurt is. Dan verklaren ze je zot. Dat station is binnen de kortste keren failliet. Maar als het over elektrische laadpalen gaat is dat precies voor iedereen "een normale situatie".
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het waait idd wel altijd ergens en ook de zon schijnt altijd wel ergens. Elektriciteit an sich is ook helemaal niet duur. Maar vergeet wel niet dat deze nog slechts 10% van de eindfactuur uitmaakt. De rest zijn allemaal zitpenningvergoedingen, accijnzen, belastingen, transportkosten,.... En dat dan nog voor een massale uitrol van bevooradingspalen (die zal doorgerekend worden aan de eindverbruiker). Neem een voorbeeld aan de PV huisinstallaties. Vanaf het ogenblik dat de DNB en de overheid zag dat de thuisgebruiker er massaal op overschakelde (en zo dus massaal inkomsten misliepen) heeft men gewoon het belastingssysteem (met terugwerkende kracht) herzien en betaal je een forfaitair tarief (onafhankelijk hoeveel je werkelijk afneemt of herverdeeld over het net). Met elektrisch rijden zal het niet anders zijn. Iemand moet het verlies van accijnzen op de fossiele brandstoffen (en de subsidies) bijpassen. En ik kan nu al een goede gok doen wie dat zal zijn.Het lijkt een kinderlijke boutade, maar het waait altijd ergens.
De productie van "groene" elektriciteit hoeft idd niet duurder te zijn dan deze geproduceerd op klassieke wijze. Maar de opslag van deze energie is nog steeds zeer duur en onrendabel. Anders was ik al lang off grid geweest.
En eenmaal technisch haalbaar en financieel voordeliger verschuift de belasting ook weer (zijn ze trouwens volop mee bezig om in 2019 mee van start te kunnen gaan). De belastingtechnische verschuiving zal er deze keer zijn voordat het systeem van energieopslag zelfs maar technisch haalbaar en betaalbaar is.
En wat in het buitenland geldt hoeft in België (dat zijn totale nutsvoorzieningen uitverkocht heeft om jaarbegrotingen eenmalig op te smukken) zeker niet te gelden. Als heel Europa 60% elektrisch zal rijden gaan die landen eerst hun eigen markt bevoorraden en als er een te veel is (en dat zal niet in de winter zijn) zal dat zeer duur verkocht worden aan de zwakkere broertjes die op de goodwill van hun buren rekenen.
Binnenkort leef je in een Staat zonder leger, zonder politie en zonder eigen nutsvoorzieningen. En dan maar hopen op vriendelijke buren.
Laatst gewijzigd door ivob op 15 september 2016, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Inderdaad, op een ander forum bij een gelijkaardige discussie heb ik het volgende gepost:dw schreef:Het lijkt een kinderlijke boutade, maar het waait altijd ergens. Ons stroomnet is deel van het veel grotere synchrone grid van West-Europa, dat van het topje van Noorwegen tot de zuidkust van Portugal reikt. Niemand dekt 100 % van de tijd het volledige verbruik, (bijna) iedereen is echter wel een gedeelte van de tijd exporteur.ivob schreef:Allemaal goed en wel. Maar stel dat in België 60% van de wagens op elektriciteit rijdt. Waar moet die stroom dan vandaan (blijven) komen als de ene na de andere (stokoude) kerncentrale het laat afweten? Alleen rijden als het waait of de zon schijnt?
Landen als Noorwegen en Oostenrijk kunnen ook voor heel Europa voor batterij spelen. Hun gigantische waterkrachtcentrales zijn uitgerust met pompen, waardoor ze bij stroomoverschot elders in Europa stroom kunnen intrekken, die opslaan in de vorm van opgepompt water en dan weer vrijgeven bij stroomtekort. Dat systeem werkt fantastisch en heeft de prijzen op Nordpool (de Scandinavische eengemaakte stroommarkt) tot de laagste en stabielste in Europa gemaakt.
Daarnaast zijn we ook gezegend met de Noordzee. In Borssele (Zeeland) is nog maar net een gigantisch offshore windpark vergund voor 8 cent per kWh - niet veel duurder dan onze kerncentrales en goedkoper dan wat onze gascentrales halen. Ver in zee waait het quasi altijd, die parken hebben een veel stabielere output dan de windmolens die je op het land ziet.
Tot slot is er ook steeds meer demand response: bedrijven die tegen betaling hun verbruik afstemmen op het aanbod. Denk aan een koelcel: die kan je bij stroomoverschot een paar graden te hard koelen (zonder schade aan je voedingswaren). Door de goede isolatie kan je daarna wanneer de wind het een paar uur laat afweten gewoon de koeling uitzetten, zonder dat de temperatuur ooit te hoog wordt. Verschillende koelmagazijnen in de Antwerpse haven gebruiken dit systeem, en het is voor zowel Elia als de bedrijven in kwestie een serieuze besparing.
Het is een mythe dat hernieuwbare energie minder stabiel zou zijn dan fossiele, daar zijn alle netbeheerders en onderzoekers het over eens. Zowel Elia, Grid UK, TenneT, Transnet BW en de andere grote Europese netbeheerders hebben al rapporten in die richting uitgegeven, hoewel politici ze wel eens durven negeren (te technisch, past niet bij het beleid van hun partij).Ook onderzoeksinstellingen zoals het Fraunhofer-instituut en het NREL hebben al gelijkaardige conclusies gepresenteerd.
Laatste rapport van CREG spreekt van een positief effect van zonnepanelen op de netbelasting.
Desondanks heerst de publieke opinie dat deze enorm storend zouden werken.
Sinds 2008 is de piekbelasting op het net niet alleen gedaald, piek en dal zijn ook dichter bij elkaar gekomen (er is dus meer balans).
Bovendien is er een positieve correlatie tussen wind- en zonne- energie. In de donkere wintermaanden is er meer wind.
uitreksel:
Figuur 21 toont niet alleen dat het elektriciteitsverbruik op de middag in 2014 en 2015 gedaald is ten opzichte van de voorgaande jaren, maar ook dat de daling minder uitgesproken is tijdens de daluren. De variabiliteit van het elektriciteitsverbruik doorheen de dag blijkt dus af te nemen. Deze waarnemingen worden bevestigd door Figuur 22 die de gemiddelde variabiliteit toont doorheen de dag, gemeten met behulp van de standaardafwijking ("Av D-Stdev" – blauwe lijn) alsook de standaardafwijking van het verschil in elektriciteitsverbruik tussen twee opeenvolgende dagen ("StdDev of DvD-1" – rode lijn). Figuur 22 toont op de rechteras ook de standaardafwijking van het verschil tussen twee opeenvolgende kwartieren ("Stdev of QtoQ – right axis" – groene lijn). Deze laatste statistieken dalen eveneens, maar in mindere mate, tot in 2012. Vanaf 2013 wordt de daling sterker. Hieruit volgt dat de variabiliteit van de vraag naar elektriciteit niet alleen vermindert tijdens de dag maar ook tussen twee opeenvolgende kwartieren. Wat betreft de variabiliteit tussen twee opeenvolgende dagen, daalde de variabiliteit in 2015 tot het laagste niveau van de 9 bestudeerde jaren.
Uiteraard zal de vloot voertuigen niet plots elektrisch gaan rijden, en tijdens die overgang zal er inderdaad ook meer capaciteit nodig zijn. Denk wel dat 95% van de laadbeurten gewoon bij mensen thuis zal zijn, en die gebeuren dan (afhankelijk van programmatie in de wagen) in de absolute daluren tussen 1 en 6u.
Dat zou leiden tot een hogere baseload en spreekt in het voordeel van oa kerncentrales, gascentrales, offshore wind en waterkracht.
PV is vooral enorm geschikt voor de pieken ontstaan door koelmachines. De demand response waarover hierboven gesproken die logistieke gekoelde centers reeds toepassen kan op termijn verbeterd worden door PV elektriciteit.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik weet niet of je grotere stations zoals Superchargers al eens gezien hebt, maar die hebben meestal wel meer dan 1-2 pompen. Zoiets dus: http://insideevs.com/wp-content/uploads ... harger.jpg
Opladen aan dergelijke openbare stations is hoe dan ook relatief zeldzaam. Het overgrote deel van je trips zijn minder dan een paar honderd kilometer (hoe ver woon je van je werk, favoriete supermarkt en de school van de kindjes?). Dan volstaat 's nachts thuis opladen ruim.
Je hebt dus niet zo gek veel laadcapaciteit nodig. Een stevige ruggegraat van snellaadpalen langs de Autoroute du Soleil, E40 en andere belangrijke assen voor langeafstandsverkeer volstaat eigenlijk al. Dat nog aangevuld met laadpalen op het werk en klaar is kees. Mijn werkgever heeft genoeg laadpalen voor de huidige vraag, en er komen er bij als dat nodig blijkt.
Opladen aan dergelijke openbare stations is hoe dan ook relatief zeldzaam. Het overgrote deel van je trips zijn minder dan een paar honderd kilometer (hoe ver woon je van je werk, favoriete supermarkt en de school van de kindjes?). Dan volstaat 's nachts thuis opladen ruim.
Je hebt dus niet zo gek veel laadcapaciteit nodig. Een stevige ruggegraat van snellaadpalen langs de Autoroute du Soleil, E40 en andere belangrijke assen voor langeafstandsverkeer volstaat eigenlijk al. Dat nog aangevuld met laadpalen op het werk en klaar is kees. Mijn werkgever heeft genoeg laadpalen voor de huidige vraag, en er komen er bij als dat nodig blijkt.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Oh, wat een ramp zou het zijn om afhankelijk te zijn van een Duitse windmolen ipv gas uit de Golf en steenkool uit Rusland. Onze relatie met Parijs en Berlijn is zoveel slechter en onstabieler dan die met Moskou en Riad.ivob schreef:Als heel Europa 60% elektrisch zal rijden gaan die landen eerst hun eigen markt bevoorraden en als er een te veel is (en dat zal niet in de winter zijn) zal dat zeer duur verkocht worden aan de zwakkere broertjes die op de goodwill van hun buren rekenen.
Binnenkort leef je in een Staat zonder leger, zonder politie en zonder eigen nutsvoorzieningen. En dan maar hopen op vriendelijke buren.
Daarnaast: Duitsland is gedurende de hele winter een netto-exporteur. Duitse stroom houdt in de winter het licht aan in Frankrijk, dat om historische redenen veel elektrische verwarming heeft en nu met tekorten zit 's winters.
Nu goed, als je per se de autarkist wilt uithangen, mij goed. Ook Belgie heeft het potentieel zijn volledig verbruik continu 365 dagen per jaar zelf te dekken met hernieuwbare stroom. Dat is enkel een veel duurdere oplossing dan een eengemaakte (West) Europese stroommarkt.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Spijtig genoeg is de VREG nu bevoegd in Vlaanderen en vinden deze dat PV het net dubbel belast en dat daarvoor dan ook moet betaald worden door bezitters van PV.Laatste rapport van CREG spreekt van een positief effect van zonnepanelen op de netbelasting.
De CREG dacht er enkele jaren geleden trouwens ook zo over tot ze hun zaak verloren voor het Hof van Beroep. Men heeft de bevoegdheden dan maar overgeheveld naar de gewesten die zich niet gebonden voelden door uitspraken van een Federale rechtbank waardoor alles van vooraf aan kon herbeginnen. Naar goede Belgische gewoonte konden de rechtbanken er zelfs niet meer aan uit wie nu eigenlijk voor de materie bevoegd is (en stuurt de VREG en de DNB naar aloude gewoonte aan op een procedure uitputtingsslag). Ze zijn daar nu over aan het nadenken. Nu ik er aan denk deze week zouden ze normaal uitgedacht moeten zijn om te weten welke rechtbank ten gronde mag beslissen.
Eerder een realist. Maar idd, hoop doet leven. (zolang het geen ijdele hoop is).Nu goed, als je per se de autarkist wilt uithangen
Tegen die tijd rijden auto's eerder op water.een eengemaakte (West) Europese stroommarkt.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik zou niets liever willen dan rijden op hernieuwbare energie maar ik ben vooral zeer sceptisch naar de haalbaarheid van dit alles en de kostprijs. Ik rij nu op lpg omdat ik toch een beetje aan het milieu wil denken. Waarschijnlijk zullen de auto's op elektriciteit wel goedkoper worden met de tijd maar 30.000 euro voor een klein autootje waar je amper je boodschappen in kwijt kan vind ik van het goede te veel. Om dan na pakweg 8 jaar een nieuwe batterij te mogen kopen aan 7000 euro is ook een beetje zotjes.
Ook kan ik dan mijn aanhangwagen niet meer trekken om, ik zeg maar iets, naar het containerpark te rijden.
Sommige werkgevers hebben laadpalen. Die van mij heeft er geen en ik zie ze er niet direct zetten.
Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe Opel die er gaat komen, dat ziet er veelbelovend uit maar ook al bij al duur voor een kleine wagen.
Ook kan ik dan mijn aanhangwagen niet meer trekken om, ik zeg maar iets, naar het containerpark te rijden.
Sommige werkgevers hebben laadpalen. Die van mij heeft er geen en ik zie ze er niet direct zetten.
Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe Opel die er gaat komen, dat ziet er veelbelovend uit maar ook al bij al duur voor een kleine wagen.
-
- Full Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Wij hebben in het gezin 1 aardgaswagen en ik ga binnenkort een 2dehands hybride kopen.
Een volledig elektrische wagen is te duur, mijn vrouw rijdt maar 8000 km / jaar.
De Renault Zoe is te duur wegens de huurbatterij (79 euro per maand)
Een volledig elektrische wagen is te duur, mijn vrouw rijdt maar 8000 km / jaar.
De Renault Zoe is te duur wegens de huurbatterij (79 euro per maand)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
De Zoe is nu ook te verkrijgen met een aan te kopen batterij.funnyplace schreef:De Renault Zoe is te duur wegens de huurbatterij (79 euro per maand)
http://www.egear.be/renault-zoe-400-km/
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Dus als ik het goed begrijp, kost die batterij 7.900 euro (29.390-21.490).
Na 8-9 jaar doe je voordeel tov huren. Tenminste, als die binnen de 8-9 jaar niet stuk gaat.
Na 8-9 jaar doe je voordeel tov huren. Tenminste, als die binnen de 8-9 jaar niet stuk gaat.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het zal niet lang meer duren eer alle metalen in auto's verdwijnen en vervangen worden door kunststof en plastiek.
Winst : 500kg gewicht en de helft minder verbruik. Bij formule I wagens is dat nu al zo. Kijk maar eens als die botsen hoe die in duizend stukjes uit elkaar vliegen. Ook het glaswerk zal ooit vervangen worden. In ruimtecapsules zitten al lang geen glazen ramen meer, echter nog zeer dure polymeren.
Wist je dat het gewicht van alle glaswerk in een auto ongeveer 150kg is?
Winst : 500kg gewicht en de helft minder verbruik. Bij formule I wagens is dat nu al zo. Kijk maar eens als die botsen hoe die in duizend stukjes uit elkaar vliegen. Ook het glaswerk zal ooit vervangen worden. In ruimtecapsules zitten al lang geen glazen ramen meer, echter nog zeer dure polymeren.
Wist je dat het gewicht van alle glaswerk in een auto ongeveer 150kg is?
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Spreek eens met iemand die met zo'n wagen rijdt die vnl. uit die zaken bestaat.
Zo ooit iemand gekend die een Lotus Elise gekocht had en hem niet verzekerd kreeg doordat er te veel carbon en polyester en dat soort zaken aan zat.
Zo ooit iemand gekend die een Lotus Elise gekocht had en hem niet verzekerd kreeg doordat er te veel carbon en polyester en dat soort zaken aan zat.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
De BMW i3 heeft zijpanelen uit koolstofvezel en geen van mijn kennissen met zo'n ding hadden problemen met de verzekering.
Waarschijnlijk is het de laatste jaren minder lastig geworden doordat verzekeraars meer data over de risico's van deze 'nieuwe' materialen hebben? Van zodra er genoeg accidenten gebeurd zijn om mooie tabelletjes samen te stellen, doen verzekeraars meestal niet moeilijk meer.
Waarschijnlijk is het de laatste jaren minder lastig geworden doordat verzekeraars meer data over de risico's van deze 'nieuwe' materialen hebben? Van zodra er genoeg accidenten gebeurd zijn om mooie tabelletjes samen te stellen, doen verzekeraars meestal niet moeilijk meer.