Rijden op aardgas (CNG)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
En wat zijn de reële verbruikcijfer van de twee?
Toevallig vandaag twee offertes laten maken voor een nieuwe wagen (wel telkens een benzine automaat).
Ze hadden er ook een Zafira CNG. maar als ik die zijn opgegeven verbruikcijfers zag waren die ong. 50% hoger dan hetzelfde voertuig met dieselmotor. Toen ik langs de pomp reed (DATS24 want dat zijn bijna de enigen die redelijk verspreid CNG aanbiede) was de prijs van de diesel 95 er geen 50% duurder dan de CNG. Dan zit je toch aan dezelfde brandstofkost. En dan kost de CNG versie nog eens meer. Wat is, in dat geval, er dan goedkoper (de mindere beschikbaarheid van CNG dan nog eens buiten beschouwing gelaten).
De garagehouder wist dan nog eens te vertellen dat het aanbod CNG zou afgebouwd worden (gezien de constructeurs verwachten dat de voordelen binnen afzienbare tijd door de overheid te niet gedaan worden).
Elektrische voertuigen waren in ons budget zelfs niet beschikbaar, dus die hebben ook nog een weg af te leggen.
Het zal dus even goed doorrekenen worden wat het voordeligst in aankoop zal zijn: benzine of diesel.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik zit aan +/- 4 kg/100 km en een kg kost 99 cent. Met mijn vorige Golf diesel , eveneens 110 pk , had ik een verbruik van 5.5 l/100 km.De Opel Zafira verbruikt overigens volgens de officiele cijfers 4.7 kg/100 km CNG of 4.5 l/100 km diesel. Opel bouwt zijn CNG inderdaad af en dat heeft alles te maken met de overname door PSA Peugeot/Citroen. De Fransen lopen nu eenmaal altijd iets achterop op technologisch gebied... De Volkswagengroep daarentegen plant een uitbreiding van zijn CNG gamma.
Laatst gewijzigd door Brembos op 13 januari 2018, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Berichten: 877
- Lid geworden op: 31 jul 2007
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ook nog rekening houden met de extra kost van de cng keuring en de lelijke sticker op uw wagen.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Diegene die voor CNG kiezen zullen niet al te veel opties nemen die een impact hebben op het uiterlijk van hun wagen.
Op een autoforum had er iemand die combinatie wel gemaakt. Dan staat die verplichte groene sticker als een tang op een varken.
Aan CNG-rijders ga je geen optie voor een inlegprofiel in honinggraadstructuur voor de achterbumper slijten, dat staat vast.
Op een autoforum had er iemand die combinatie wel gemaakt. Dan staat die verplichte groene sticker als een tang op een varken.
Aan CNG-rijders ga je geen optie voor een inlegprofiel in honinggraadstructuur voor de achterbumper slijten, dat staat vast.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Wie koopt er nu een auto voor het uiterlijk ? Bijbetalen voor iets belachelijks als een honingraatstructuur bumper zou ik inderdaad nooit doen en die sticker stoort me helemaal niet. Je zit toch niet constant naar de achterkant van je auto te kijken ? Die 200 euro voor de cng keuring komt overeen met de helft van een jaar autotaks voor mijn vorige 2.0 tdi dus dat valt al bij al nog wel mee.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het zal uiteindelijk toch een benzine worden.
Doorslaggevende elementen:
- Geen automaat beschikbaar in CNG
- CNG alleen bruikbaar in 1 auto
- Beperkte beschikbaarheid CNG stations op tankkaart (bij DATS24 dus op eigen kosten tanken).
De VAA is voor een benzine ook al lager dan voor een diesel (en even hoog dan voor CNG), dat is dus mooi meegenomen.
Doorslaggevende elementen:
- Geen automaat beschikbaar in CNG
- CNG alleen bruikbaar in 1 auto
- Beperkte beschikbaarheid CNG stations op tankkaart (bij DATS24 dus op eigen kosten tanken).
De VAA is voor een benzine ook al lager dan voor een diesel (en even hoog dan voor CNG), dat is dus mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door Cronos op 13 januari 2018, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het heeft wel iets, zo'n groene sticker.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Ik heb die stomme sticker niet op mijn auto geplakt en ik zit nog steeds niet in de gevangenis.
Je 'moet' ook een vignet plakken trouwens (beiden verblijven permanent in het handschoenvakje)
Je 'moet' ook een vignet plakken trouwens (beiden verblijven permanent in het handschoenvakje)
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Een grote aanpassing lijkt me eerder overdreven. Er zijn nu eenmaal nadelen en voordelen aan beide systemen.Brugse Leeuw schreef: ↑13 januari 2018, 11:55 Heb je een handversnelling of een automaat?
Ben diesel gewend en blijkbaar is naar benzine overstappen een grote aanpassing?
Hoe zit dat dan met een CNG wagen?
Val je makkelijker stil?
Aan de andere kant : wie stelt dat een benzine 'nooit stilvalt als je een beetje kan rijden' als je net van een diesel komt .. Tja, .. een beetje eigendunk helpt van ieder recept een goed gerecht te maken.
Bepaalde rijhulpsystemen doen je gewoon sneller stilvallen met een benzine. Het heeft geen zin om hier de realiteit te ontkennen. Maar het is te overkomen. Met voldoende training en ervaring kan je daar na een tijdje net zo goed mee overweg dan met eender welke andere auto. Je moet hem gewoon weer leren voelen, aanvoelen en horen.
Het is net alsof je met een auto reed waarbij de koppeling maar op het laatste moment aangreep. Als je dan in een nieuwe auto stapt waar je koppeling al tegen de mat aangrijpt val je x aantal keren stil voordat je het allemaal weer gewoon bent. Dat heeft ook niets te maken met 'een beetje met de auto kunnen rijden'. Het is gewoon een verschil waar je moet leren op anticiperen.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Euh, ik denk dat 90% van de kopers een auto overwegend koopt op emotionele basis en niet rationeel. Zo niet waren minstens 75% van de automerken en 99% van de automodellen al verdwenen.
En in dit geval hebben mannen nog meer last van dit "gebrek" dan vrouwen.
Je bent dus een minderheid.
Over woningen, meubels, (motor)fietsen, kleding, smartphones,.... kan je trouwens net hetzelfde boompje opzetten.
Moest iedereen alleen rationele aankopen doen was het gewoon oorlog wegens aanhoudende diepe recessies en industrieel verval. Alles zou er waarschijnlijk ook uitzien als een Russische goelag uit de jaren 60 van vorige eeuw.
-
- Full Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
-Welke wagen heeft dan geen automaat op CNG?Cronos schreef: ↑13 januari 2018, 19:03 Het zal uiteindelijk toch een benzine worden.
Doorslaggevende elementen:
- Geen automaat beschikbaar in CNG
- CNG alleen bruikbaar in 1 auto
- Beperkte beschikbaarheid CNG stations op tankkaart (bij DATS24 dus op eigen kosten tanken).
De VAA is voor een benzine ook al lager dan voor een diesel (en even hoog dan voor CNG), dat is dus mooi meegenomen.
De gehele VW-stal heeft een DSG op CNG.
-CNG alleen bruikbaar in 1 auto? Wat wil je hier mee zeggen? Dat je CNG wil ompompen in een andere wagen? Een slangetje van de ene tank naar de andere?
- Heb je het over een firmawagen? Tanken doe je als particulier nu eenmaal altijd op eigen kosten. Als je werkgever zo kortzichtig is door enkel een firmawagen te geven met een tankkaart van Total heeft hij geen groen gedachtegoed. Ik vermoed dat hij dan ook geen pluginhybrides of elektrische wagen in zijn gamma zal hebben?
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Het ging hier specifiek om de vergelijkingen die ik in mijn situatie moet maken (een ander zijn rekening kan ik niet maken).
Een andere situatie kan best een andere uitkomst bieden.
(ik weet het vrouwen/rationele keuze, we werken eraan )
Groen gedachtegoed? De werkgever is beperkt tot het aanbod van de leasemarkt en de wettelijke omkadering. Hij is zelfs bezig een berekening te maken buiten het wettelijk kader om (op eigen kosten) omdat binnen het huidige en aangekondigde wettelijke kader niemand zal kiezen voor een "milieuvriendelijke wagen" en al heel zeker niet voor een mixed mobiliteitspakket. Praktisch gezien zijn er pas vanaf 2019 voldoende e-cars in de leasefleet beschikbaar om een voldoende ruime keuze te geven. Maar daar ben je weinig mee als je in 2018 van voertuig mag wisselen.
Vanaf dit jaar mag je voor benzine kiezen (daarvoor was diesel bijna de enige optie voor alle bedrijven) en als je 15% onder je max leasebudget blijft krijg je een elektrische fiets als optie (maar daar hebben wij absoluut geen nood aan).
De werkgever kortzichtig? Ik ken er niet veel die zoveel extra voordelen bieden als den deze. Er zijn er er veel vertrokken voor het groenere gras aan de overkant maar bijna evenveel met hangende pootjes terug gekomen (de rest wil het gewoon niet toegeven :
- Salariswagen benzine/diesel met onbeperkt gebruik voor alle leden van hetzelfde gezin (rest onderhandelbaar).
- Onbeperkte Benelux tankkaart op het Q8 netwerk (vandaar trouwens Q8, begin maar eens CNG te tanken op het DATS24 netwerk, laat staan in NL en L).
- Gratis ontbijt en middagmaal en gratis bar vrijdag na 16:00 uur.
- Vrijblijvend keuze tussen zelfstandig contract of bediendencontract binnen dezelfde groep.
- Vrij jobhoppen binnen dezelfde groep zonder verlies van voordelen.
- Voordelig gebruik van vakantiefaciliteiten van de kust tot de ardennen.
- Vrije keuze van de uren op kantoor of thuis (job moet gedaan, rest doet er niet toe).
- Vrije keuze tussen aantal dagen werk.
- Vrije toegang tot culturele evenementen.
- all in sinterklaasfeest.
- Gratis laptop, 4G abbo, smartphone met kwasi onbeperkt privégebruik in binnen- en buitenland.
- Regelmatig voordelig inschrijven op bedrijfsobligaties.
- De rest ben ik even vergeten.
Ik heb het al slechter gezien.
In 2019 staat het volledige interne mobiliteitspack op punt.
Maar dat is nog even en ondertussen moeten we ook verder.
Een andere situatie kan best een andere uitkomst bieden.
Het ging specifiek tussen een vergelijking Zafira 2018 fleet. Niet beschikbaar in automaat (diesel en benzine wel).-Welke wagen heeft dan geen automaat op CNG?
(ik weet het vrouwen/rationele keuze, we werken eraan )
Nee, dat je meestal met een tankkaart maar één brandstofsoort kan tanken. En met die kaart dus in de praktijk beperkt blijft tot één wagen (met CNG). De privéwagen rijdt nl. op diesel en de motoren sowieso op benzine. Een combinatie benzine/diesel is nog onderhandelbaar maar CNG/diesel/benzine niet.CNG alleen bruikbaar in 1 auto? Wat wil je hier mee zeggen? Dat je CNG wil ompompen in een andere wagen? Een slangetje van de ene tank naar de andere?
Een salariswagen (anders sprak ik niet over VAA). En het is niet total maar Q8.- Heb je het over een firmawagen? Tanken doe je als particulier nu eenmaal altijd op eigen kosten. Als je werkgever zo kortzichtig is door enkel een firmawagen te geven met een tankkaart van Total heeft hij geen groen gedachtegoed. Ik vermoed dat hij dan ook geen pluginhybrides of elektrische wagen in zijn gamma zal hebben?
Groen gedachtegoed? De werkgever is beperkt tot het aanbod van de leasemarkt en de wettelijke omkadering. Hij is zelfs bezig een berekening te maken buiten het wettelijk kader om (op eigen kosten) omdat binnen het huidige en aangekondigde wettelijke kader niemand zal kiezen voor een "milieuvriendelijke wagen" en al heel zeker niet voor een mixed mobiliteitspakket. Praktisch gezien zijn er pas vanaf 2019 voldoende e-cars in de leasefleet beschikbaar om een voldoende ruime keuze te geven. Maar daar ben je weinig mee als je in 2018 van voertuig mag wisselen.
Vanaf dit jaar mag je voor benzine kiezen (daarvoor was diesel bijna de enige optie voor alle bedrijven) en als je 15% onder je max leasebudget blijft krijg je een elektrische fiets als optie (maar daar hebben wij absoluut geen nood aan).
De werkgever kortzichtig? Ik ken er niet veel die zoveel extra voordelen bieden als den deze. Er zijn er er veel vertrokken voor het groenere gras aan de overkant maar bijna evenveel met hangende pootjes terug gekomen (de rest wil het gewoon niet toegeven :
- Salariswagen benzine/diesel met onbeperkt gebruik voor alle leden van hetzelfde gezin (rest onderhandelbaar).
- Onbeperkte Benelux tankkaart op het Q8 netwerk (vandaar trouwens Q8, begin maar eens CNG te tanken op het DATS24 netwerk, laat staan in NL en L).
- Gratis ontbijt en middagmaal en gratis bar vrijdag na 16:00 uur.
- Vrijblijvend keuze tussen zelfstandig contract of bediendencontract binnen dezelfde groep.
- Vrij jobhoppen binnen dezelfde groep zonder verlies van voordelen.
- Voordelig gebruik van vakantiefaciliteiten van de kust tot de ardennen.
- Vrije keuze van de uren op kantoor of thuis (job moet gedaan, rest doet er niet toe).
- Vrije keuze tussen aantal dagen werk.
- Vrije toegang tot culturele evenementen.
- all in sinterklaasfeest.
- Gratis laptop, 4G abbo, smartphone met kwasi onbeperkt privégebruik in binnen- en buitenland.
- Regelmatig voordelig inschrijven op bedrijfsobligaties.
- De rest ben ik even vergeten.
Ik heb het al slechter gezien.
In 2019 staat het volledige interne mobiliteitspack op punt.
Maar dat is nog even en ondertussen moeten we ook verder.
-
- Full Member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 jul 2014
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
@Cronos, mijn reactie was te kort door de bocht, ik geeft het toe
Ieders situatie is anders, je werkgever heeft heel veel voordelen, daar kan ik als werknemer van een kleine KMO enkel maar van dromen
Ieders situatie is anders, je werkgever heeft heel veel voordelen, daar kan ik als werknemer van een kleine KMO enkel maar van dromen
Re: Rijden op aardgas (CNG)
In het bedrijf waarvan sprake is er, om voor de hand liggende redenen, geen enkel (sub)bedrijf met meer dan 50 werknemers. Eerder in de grote van 0-10 .
De werknemers van deze bedrijven kunnen wel genieten van de voordelen van de "groep".
=> klein maar fijn en toch groot en voordelig.
De werknemers van deze bedrijven kunnen wel genieten van de voordelen van de "groep".
=> klein maar fijn en toch groot en voordelig.
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Is je nickname toevallig een verwijzing naar het moederbedrijf?