Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed
Als ik mij goed kan herinneren waren vroeger die epc-attesten 20 jaar geldig. Sedert een jaar of 10 zijn ze nog maar 10 jaar geldig geloof ik.
Re: Vastgoed
Bedankt, ik zal nog eens verder zoeken! Ik ben achter de info aangegaan. Hopelijk staat er een geldigheidsdatum op.
Re: Vastgoed
Je mag je niet blindstaren op een epc-attest.
Als je er vandaag 4 laat opmaken door 4 verschillende firma's, dan krijg je 4 verschillende waardes.
Toen ik mijn appartement om te verhuren kocht kreeg ik ook een totaal fout attest. Stond in dat er overal dubbel glas was, wat niet zo was. Stond in dat de muren niet geïsoleerd waren, wat wel is. Leeftijd ketel klopte dan weer wel, vreemd genoeg.
Ik heb dit attest ook gebruikt om het appartement te verhuren. Als huurders ooit klacht zouden indienen weet ik dat bij een nieuw attest ik een lagere scoren kan krijgen.
Als je er vandaag 4 laat opmaken door 4 verschillende firma's, dan krijg je 4 verschillende waardes.
Toen ik mijn appartement om te verhuren kocht kreeg ik ook een totaal fout attest. Stond in dat er overal dubbel glas was, wat niet zo was. Stond in dat de muren niet geïsoleerd waren, wat wel is. Leeftijd ketel klopte dan weer wel, vreemd genoeg.
Ik heb dit attest ook gebruikt om het appartement te verhuren. Als huurders ooit klacht zouden indienen weet ik dat bij een nieuw attest ik een lagere scoren kan krijgen.
Re: Vastgoed
Heb een schatting moeten laten maken door een door de bank aangewezen landmeter...(om quotiteit te bepalen)
Grapje kost bijna 400 euro. Is eerder een soort EPC-attest maar dan met m² van elke ruimte en wat foto's.
De landmeter heeft, voor de prijs erop te plakken, wel eerst gebeld naar de bank om te vragen voor hoeveel wij het kochten...niet echt objectief lijkt me.
Geschatte waarde is dan ook maar een verschil van 2,5% op onze aankoopwaarde.
Grapje kost bijna 400 euro. Is eerder een soort EPC-attest maar dan met m² van elke ruimte en wat foto's.
De landmeter heeft, voor de prijs erop te plakken, wel eerst gebeld naar de bank om te vragen voor hoeveel wij het kochten...niet echt objectief lijkt me.
Geschatte waarde is dan ook maar een verschil van 2,5% op onze aankoopwaarde.
Re: Vastgoed
Inderdaad, die EPC-attesten zijn alles behalve waterdicht. Ga naar 2 verschillende en je zult ook 2 verschillende attesten krijgen. Ik heb dit eerder bij onze vastgoedverkoper aangekaart en die lachte dat zelfs weg met 'dikke zever, dit wordt gecontroleerd door de overheid'.
Precies of ze bij de overheid een stagiair in de kelder hebben zitten die dat dag in, dag uit zit te controleren?
Mijn familie vond dat eigenlijk niet meteen een gepaste opmerking en trad het immokantoor bij. Dit wordt gecontroleerd!
Ik blijf overtuigd dat er zaken zijn die niet kloppen.
Precies of ze bij de overheid een stagiair in de kelder hebben zitten die dat dag in, dag uit zit te controleren?
Mijn familie vond dat eigenlijk niet meteen een gepaste opmerking en trad het immokantoor bij. Dit wordt gecontroleerd!
Ik blijf overtuigd dat er zaken zijn die niet kloppen.
Re: Vastgoed
Die verschillende EPC's had ik precies niet verwacht aangezien ze toch allemaal rekening moeten houden met vaste parameters zou je denken...
Ik vermoed dat deze appartementen niets gaan worden voor mij. Het basis KI is 1775€, dus als ik even uitreken:
1775€x1.75(index)x1.4(40%extra door verhuren)=4348€ kadastraal belasting te betalen elk jaar.
Als ik het heel pessimistisch bereken via de site van het belastingportaal Vlaanderen geeft die simulatie 1513€ weer. Voor het E-peil heb ik 100 genomen, volle eigenaar, huurder bewoont het huis.
Dit vind ik wel heel raar...
Ik vermoed dat deze appartementen niets gaan worden voor mij. Het basis KI is 1775€, dus als ik even uitreken:
1775€x1.75(index)x1.4(40%extra door verhuren)=4348€ kadastraal belasting te betalen elk jaar.
Als ik het heel pessimistisch bereken via de site van het belastingportaal Vlaanderen geeft die simulatie 1513€ weer. Voor het E-peil heb ik 100 genomen, volle eigenaar, huurder bewoont het huis.
Dit vind ik wel heel raar...
Re: Vastgoed
Is er iemand die kan bevestigen dat deze berekening juist is?Malinois schreef: ↑27 januari 2018, 18:49 Die verschillende EPC's had ik precies niet verwacht aangezien ze toch allemaal rekening moeten houden met vaste parameters zou je denken...
Ik vermoed dat deze appartementen niets gaan worden voor mij. Het basis KI is 1775€, dus als ik even uitreken:
1775€x1.75(index)x1.4(40%extra door verhuren)=4348€ kadastraal belasting te betalen elk jaar.
Als ik het heel pessimistisch bereken via de site van het belastingportaal Vlaanderen geeft die simulatie 1513€ weer. Voor het E-peil heb ik 100 genomen, volle eigenaar, huurder bewoont het huis.
Dit vind ik wel heel raar...
Re: Vastgoed
ov hangt van de gemeente af.
die 1500 euro kan kloppen.
de berekening ki x index x 140 procent is mbt de belasting id PB.
dat bedrag komt bij in je loon zogezegd.
kan je betaalde intresten van af trekken
die 1500 euro kan kloppen.
de berekening ki x index x 140 procent is mbt de belasting id PB.
dat bedrag komt bij in je loon zogezegd.
kan je betaalde intresten van af trekken
Re: Vastgoed
Je berekening klopt. Het bedrag in je personenbelasting komt in je hoogste schijf terecht.
Je kan je intresten inderdaad aftrekken van dit bedrag, maar dan moet je natuurlijk ook al een flinke lening hebben lopen.
Lening aangaan, ik moet het je niet vertellen. Kosten notaris, inschrijving hypotheek. Bovenop je registratierechten van 10% komt er snel nog 7% bij aan extra aankoopkosten.
Bij je lening zal je ook een schuldsaldo moeten aangaan voor 100% van het bedrag (meestal krijg je dan wel voordeligere voorwaarden). Rekening houden met een bijkomende jaarkost van +- 500 euro.
- 1 appartement dat leegstaat op 1januari = tweedeverblijfsbelasting 300 a 700 euro afhankelijk van de regio.
Opgelet met de isolatievoorwaarden 2020 voor verhuur.
Daken geïsoleerd, enkelglas = dubbel glas.
Gasketels moeten bij vervanging condensatieketels worden.
Controle brandweer op nooduitgangen, brandtrap, brandblusapparaten in gebouw (min.6kg, = terugkerend onderhoud)
Je kan je intresten inderdaad aftrekken van dit bedrag, maar dan moet je natuurlijk ook al een flinke lening hebben lopen.
Lening aangaan, ik moet het je niet vertellen. Kosten notaris, inschrijving hypotheek. Bovenop je registratierechten van 10% komt er snel nog 7% bij aan extra aankoopkosten.
Bij je lening zal je ook een schuldsaldo moeten aangaan voor 100% van het bedrag (meestal krijg je dan wel voordeligere voorwaarden). Rekening houden met een bijkomende jaarkost van +- 500 euro.
- 1 appartement dat leegstaat op 1januari = tweedeverblijfsbelasting 300 a 700 euro afhankelijk van de regio.
Opgelet met de isolatievoorwaarden 2020 voor verhuur.
Daken geïsoleerd, enkelglas = dubbel glas.
Gasketels moeten bij vervanging condensatieketels worden.
Controle brandweer op nooduitgangen, brandtrap, brandblusapparaten in gebouw (min.6kg, = terugkerend onderhoud)
Re: Vastgoed
Dus dat betekent als het kadastraal inkomen in de PB van 4348€ in de 50% schijf valt, dat dus eigenlijk 2174€ te betalen is? (Aftrek interesten even buiten beschouwing gelaten).
Dus dat zou dan de hele boterham 'kadastraal inkomen' inhouden?
Re: Vastgoed
Dat laatste wist ik niet, en deze zijn me ook niet opgevallen tijdens het bezichtigen van het appartement.Jozef18 schreef: ↑31 januari 2018, 09:10 Je berekening klopt. Het bedrag in je personenbelasting komt in je hoogste schijf terecht.
Je kan je intresten inderdaad aftrekken van dit bedrag, maar dan moet je natuurlijk ook al een flinke lening hebben lopen.
Lening aangaan, ik moet het je niet vertellen. Kosten notaris, inschrijving hypotheek. Bovenop je registratierechten van 10% komt er snel nog 7% bij aan extra aankoopkosten.
Bij je lening zal je ook een schuldsaldo moeten aangaan voor 100% van het bedrag (meestal krijg je dan wel voordeligere voorwaarden). Rekening houden met een bijkomende jaarkost van +- 500 euro.
- 1 appartement dat leegstaat op 1januari = tweedeverblijfsbelasting 300 a 700 euro afhankelijk van de regio.
Opgelet met de isolatievoorwaarden 2020 voor verhuur.
Daken geïsoleerd, enkelglas = dubbel glas.
Gasketels moeten bij vervanging condensatieketels worden.
Controle brandweer op nooduitgangen, brandtrap, brandblusapparaten in gebouw (min.6kg, = terugkerend onderhoud)
Geld dit ook allemaal voor een huis opgesplitst in 2 appartementen (eentje boven en eentje onder)?
Re: Vastgoed
Met de grote brand in het appartementsgebouw in Londen en de ontploffing op de Paardenmarkt in Antwerpen in het achterhoofd...
De laatste jaren al meerdere malen controle gehad op de kwaliteit van de huisvestiging. Dan gaat de brandweer, samen met de stadsdiensten (preventie enz) rond en maakt dan verslag op.
Je mag een aantal strafpunten verzamelen, zaken die je dus in orde moet brengen.
Belangrijke punten:
- rookmelders
- nooduitgang
- keuring van de gas/elektriciteitsinstallaties
In een appartementsblok aan zee, van een familielid, dat verhuurd wordt. Is het namelijk verplicht om een brandveiligheidskeuring uit te voeren, brandblusapparaten te voorzien van 6kg en rookmelders te vervangen door rookmelders met een aansluiting op elektriciteitsnet/Li-ion batterij (langere levensduur). Goed voor de veiligheid, minder voor de portefeuille.
De laatste jaren al meerdere malen controle gehad op de kwaliteit van de huisvestiging. Dan gaat de brandweer, samen met de stadsdiensten (preventie enz) rond en maakt dan verslag op.
Je mag een aantal strafpunten verzamelen, zaken die je dus in orde moet brengen.
Belangrijke punten:
- rookmelders
- nooduitgang
- keuring van de gas/elektriciteitsinstallaties
In een appartementsblok aan zee, van een familielid, dat verhuurd wordt. Is het namelijk verplicht om een brandveiligheidskeuring uit te voeren, brandblusapparaten te voorzien van 6kg en rookmelders te vervangen door rookmelders met een aansluiting op elektriciteitsnet/Li-ion batterij (langere levensduur). Goed voor de veiligheid, minder voor de portefeuille.
Re: Vastgoed
Bij verhuren vastgoed wordt je op twee manieren belast:
- de gebruikelijke onroerende voorheffing (deze betaal je op elk vastgoed dat je hebt in België en dus ongeacht of de woning verhuurd wordt of niet);
- de bijkomende personenbelasting (forfait indien verhuurd à huurder met privédoeleinden; werkelijke kost (weliswaar gecorrigeerd) indien verhuurd à huurder met beroepsdoeleinden).
Re: Vastgoed
VincentGT schreef: ↑1 februari 2018, 16:40Bij verhuren vastgoed wordt je op twee manieren belast:
- de gebruikelijke onroerende voorheffing (deze betaal je op elk vastgoed dat je hebt in België en dus ongeacht of de woning verhuurd wordt of niet);
- de bijkomende personenbelasting (forfait indien verhuurd à huurder met privédoeleinden; werkelijke kost (weliswaar gecorrigeerd) indien verhuurd à huurder met beroepsdoeleinden).
de bijkomende PB betaal je hoe dan ook, als je er niet zelf gaat wonen. Dus zowel bij niet-verhuur als bij verhuur aan particulieren: KI x index x 1,4
professionele verhuur: Werkelijke huurinkomsten - kosten. (deze kost kunnen de werkelijke kosten zijn, of wat iedereen doet, een forfait van 40% x werkelijke huurinkomst). Je wordt dus aan 60% belast. Je kan de OV bij handelshuur doorfactureren aan de huurder, indien contractueel overeengekomen.
Re: Vastgoed
Klopt dit? Zelfs indien tijdelijk leegstaand, betaal je hier op PB belastingen?voodoo schreef: ↑1 februari 2018, 17:59VincentGT schreef: ↑1 februari 2018, 16:40
Bij verhuren vastgoed wordt je op twee manieren belast:
- de gebruikelijke onroerende voorheffing (deze betaal je op elk vastgoed dat je hebt in België en dus ongeacht of de woning verhuurd wordt of niet);
- de bijkomende personenbelasting (forfait indien verhuurd à huurder met privédoeleinden; werkelijke kost (weliswaar gecorrigeerd) indien verhuurd à huurder met beroepsdoeleinden).
de bijkomende PB betaal je hoe dan ook, als je er niet zelf gaat wonen. Dus zowel bij niet-verhuur als bij verhuur aan particulieren: KI x index x 1,4
professionele verhuur: Werkelijke huurinkomsten - kosten. (deze kost kunnen de werkelijke kosten zijn, of wat iedereen doet, een forfait van 40% x werkelijke huurinkomst). Je wordt dus aan 60% belast. Je kan de OV bij handelshuur doorfactureren aan de huurder, indien contractueel overeengekomen.
Forfait van 40% aftrek bij professionele verhuur, doch dit mag nooit meer bedragen dan (2/3 * K.I. * revalorisatiecoëfficiënt).