Verandering van mandaat naar hypotheek.
TIP
Verandering van mandaat naar hypotheek.
Ik had een woning en later kocht ik een appartement, samen met mijn vrouw. Het appartement werd onder mandaat gesteld. Op dit moment zit ik in een scheiding, mijn vrouw blijft in het huis, ik houd het appartement.
Aangezien er op mijn appartement geen hypotheek zit wil de bank mijn appartement alsnog laten opnemen bij het hypotheekkantoor. Het gevolg is een prijskaartje van meer dan 2500€ (notaris + dossierkosten).
Kan dit zo maar, dat een bank kan verplichten om een bestaande lening in te schrijven bij het hypotheekkantoor. En dan, is dit wettelijk verplicht of kan de bank ook er voor kiezen om dit mandaat te behouden?
Wie kan mij helpen?
Aangezien er op mijn appartement geen hypotheek zit wil de bank mijn appartement alsnog laten opnemen bij het hypotheekkantoor. Het gevolg is een prijskaartje van meer dan 2500€ (notaris + dossierkosten).
Kan dit zo maar, dat een bank kan verplichten om een bestaande lening in te schrijven bij het hypotheekkantoor. En dan, is dit wettelijk verplicht of kan de bank ook er voor kiezen om dit mandaat te behouden?
Wie kan mij helpen?
-
anonymous
Re: Verandering van mandaat naar hypotheek.
Hypothecair mandaat = Je geeft de bank het mandaat om wanneer zij dat wil, dit mandaat uit te oefenen en dus om te zetten in een hypothecaire inschrijving. De bank zal dit doen wanneer zij het risco groot genoeg acht, dat jij je lening niet zal kunnen terugbetalen.
Immers: Als jij je lening niet kan terugbetalen, kan de bank enkel beslag laten leggen op jouw appartement, wanneer er een hypotheek op rust.
Dus ja, de bank heeft wettelijk het recht om dat te doen. Dat is juist de eigenschap van zo'n mandaat.
Moet ze dat doen? Nee.
Maar door jouw scheding zal de bank vrezen dat je je schuld niet zal kunnen terugbetalen.
Ik zou eens naar jouw kantoor gaan, en bewijzen dat je je schuld kan aflossen. Misschien dat je ze kan overtuigen.
Immers: Als jij je lening niet kan terugbetalen, kan de bank enkel beslag laten leggen op jouw appartement, wanneer er een hypotheek op rust.
Dus ja, de bank heeft wettelijk het recht om dat te doen. Dat is juist de eigenschap van zo'n mandaat.
Moet ze dat doen? Nee.
Maar door jouw scheding zal de bank vrezen dat je je schuld niet zal kunnen terugbetalen.
Ik zou eens naar jouw kantoor gaan, en bewijzen dat je je schuld kan aflossen. Misschien dat je ze kan overtuigen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.