Pagina 1 van 1
Gezamenlijke of elk apart spaarrekening?
Geplaatst: 18 oktober 2014, 07:11
door jempi25
Stel me dikwijls de vraag wat eigenlijk het beste is?
Om als gehuwden een gezamenlijke spaarrekening te openen
of elk een aparte rekening.
Het gaat hier niet om wie wat dan heeft, maar zijn er voordelen bij 1 van de 2 , bij problemen?
Ik bedoel als iemand overlijdt van de 2 ? Of andere dingen?
greetz en tips
jempi25
Re: Gezamenlijke of elk apart spaarrekening?
Geplaatst: 18 oktober 2014, 07:28
door Yaris
Gezamenlijke spaarrekening: als een van de twee overlijdt, wordt de rekening geblokkeerd. Vanaf het overlijden kan de bank aan de langstlevende echtgeno(o)t(e) echter wel een bedrag ter beschikking stellen dat niet hoger mag zijn de helft van de rekening of 5.000 euro indien het totaal op de rekening meer dan 10.000 euro bedraagt.
Fiscaal zijn er geen verschillen: de vrijstelling wordt verdubbeld.
Het voordeel is dat er minder beheerskosten worden aangerekend: een gezamenlijke rekening kost minder dan twee aparte rekeningen.
Re: Gezamenlijke of elk apart spaarrekening?
Geplaatst: 18 oktober 2014, 08:36
door paul
als iemand overlijdt met een APARTE rekening worden ook steeds ALLE rekeningen geblokkeerd ook die van de nog levende partner
( indien men geen huwelijkscontract heeft, zoals de meeste mensen ) Moest dit niet zijn dan was de fiscus nog failieter dan hij nu al failiet is.