Pagina 1 van 3

KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 30 november 2015, 19:40
door MeOnline
Rente wordt vanaf 08/12 verlaagd naar 0,8% + 0,2%.

Ik ben al jaren maandelijks 500euro aan het storten maar wil door deze maatregel deze rekening toch stilaan leegmaken...

Op welke manier kom ik te weten hoe ik GEEN getrouwheidspremie verlies? Wanneer moet ik welke overschrijving doen om niets te verliezen?

Dank

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 30 november 2015, 19:47
door ROGER7
ben in identiek hetzelfde geval.... vraag me wel af waar we dan onze centjes moeten gaan parkeren om nog iets van intrest te krijgen.... ???

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 30 november 2015, 22:04
door haelewyn
@MeOnline : Elke bank heeft een tool (verplicht) waarbij je kan berekenen wate de impact van een afhaling zou zijn. Die zit meestal ook vervat in hun online thuisbankieren. Voer in die simulatie het volledige bedrag in dat op de rekening staat, uitgezonderd een euro bv. Daarna vraag je ook de details op van de berekening. Je kan op die manier zien welk bedrag nog hoeveel dagen moet uitstaan om de getrouwheidsintrest op te brengen.
Ik hoop dat deze uitleg duidelijk genoeg is en dat je het bovenstaande kan terugvinden.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 07:55
door MeOnline
OK, ik heb dus een lijst met datums waarop de getrouwheidsrente verworven is. (natuurlijk een hele lijst door die 500euro/maand)

Als ik dus telkens 2 dagen na deze datum geld transfereer van die rekening is alles perfect in orde? Dan heb ik al mijn rentes hé?

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 08:29
door Hyakari
Klopt. Dat zal dus neerkomen op elke maand 500 euro wegsluizen, steeds een (of twee, drie, ...) jaar + een dag na storting van diezelfde 500 euro.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 08:39
door sintorama
Hyakari schreef:Klopt. Dat zal dus neerkomen op elke maand 500 euro wegsluizen, steeds een (of twee, drie, ...) jaar + een dag na storting van diezelfde 500 euro.
Inderdaad. Die start2save rekening is natuurlijk speciaal ontworpen om ervoor te zorgen dat er geen enkel moment bestaat waarop het interessant is om al je geld af te halen. Maar het is anderszijds wel weer handig om een doorlopende opdracht mee te installeren naar een andere bank om er daarmee gespreid te beleggen. Het voordeel van KBC is dat tenminste de basisrente nog relatief hoog is tov de gtrouwheidspremie. Toch zeker wanneer je dit vergelijkt met gelijkaardige formules bij andere grootbanken.

Ik ga mijn rekening ook afbouwen. Hopelijk doet DB binnenkort nog eens een interessante actie, of Me Direct.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 10:07
door Lukske
KBC is altijd de trendsetter als het gaat om renteverlagingen.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 11:59
door quixoticme81
KBC is meestal de eerste, maar Belfius en BNPP Fortis volgen meestal snel om ook hun rente op hetzelfde niveau te brengen.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 12:08
door wrpint
Ik beschik ook over een Start2Save-rekening.
Aangezien de totale rente in één klap van 1,30% naar 1,00% is teruggevallen, heb ik geen zin om die rekening maandelijks nog met 500 EUR te spijzen. Kan ik de automatische spaaropdracht stopzetten en toch de rekening behouden (tot ik alle getrouwheidspremies heb verworven) of ben ik verplicht maandelijks nog een storting te doen (kan wel een lager bedrag natuurlijk, desnoods iedere maand storten en dag+1 datzelfde bedrag er weer afhalen en bij Moneyou zetten)?

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 12:54
door platin
wrpint schreef:Ik beschik ook over een Start2Save-rekening.
Aangezien de totale rente in één klap van 1,30% naar 1,00% is teruggevallen, heb ik geen zin om die rekening maandelijks nog met 500 EUR te spijzen. Kan ik de automatische spaaropdracht stopzetten en toch de rekening behouden (tot ik alle getrouwheidspremies heb verworven) of ben ik verplicht maandelijks nog een storting te doen (kan wel een lager bedrag natuurlijk, desnoods iedere maand storten en dag+1 datzelfde bedrag er weer afhalen en bij Moneyou zetten)?
Stortingen stoppen en terug starten kan zonder problemen.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 13:27
door Lukske
"Ze hebben ons geld niet nodig want de ECB leent gratis."
Maar als iedereen zijn geld zou afhalen zijn ze failliet.
Ik begrijp dat niet; ofwel heb je het niet nodig en kan je iedereen zijn geld onmiddellijk geven ofwel heb je het wel nodig en betaal je een degelijke interest daarvoor. Niet zoals nu: ons in het zak zetten terwijl we er bij staan.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 13:37
door sintorama
Lukske schreef:(...)Maar als iedereen zijn geld zou afhalen zijn ze failliet.
Ja, ALS. En daar zit het probleem, want niemand doet dat. Voeg de daad bij het woord, haal het geld af en zet het bij een andere bank met meer rente. Als voldoende mensen die stap zetten lost het proleem zichzelf op.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 14:37
door Lukske
Ik ben er zeker van dat er risicovolle beleggingen worden gedaan met spaargeld. Geen probleem, maar geef de spaarder iets terug.
Uiteindelijk riskeert iemand, door zijn geld op de een spaarboek te zetten, dat hij het nooit meer terug ziet.
De staat dekt 100.000 maar dat is uiteindelijk theorie, dat is om de mensen te paaien.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 16:05
door haelewyn
Eind juli kon je nog in de krant lezen dat de aanpak van de grootbanken voor hen lonend is.
Tussen 2011 en 2O14 verloren de 4 grootste banken in BE slechts 2 procent van de markt.
Als de meeste banken hun intrest laten zakken gaan zelfs de kleinste banken de intrest niet laten stijgen. Ze blijven vanzelf een aantrekkelijker alternatief, zij het dat niet iedereen de overstap waagt.

Niet voor niks heeft elke grootbank een gelimiteerde spaarformule genre Start2save.
Ze hebben weinig te vrezen.

Re: KBC verlaagt rente van Start2Save

Geplaatst: 1 december 2015, 16:13
door haelewyn
MeOnline schreef: Als ik dus telkens 2 dagen na deze datum geld transfereer van die rekening is alles perfect in orde? Dan heb ik al mijn rentes hé?
Inderdaad .. Maar je moet ook weten dat je, als je alles zou afhalen op 7/12, je in het geval van KBC toch minstens 1 procent rente op dat geld hebt. Op zich niet slecht. Als je daar tevreden mee bent kan je de rekening zelfs ineens stopzetten.

Als je elke maand geld overschrijft door bv die overschrijvingen al klaar te maken aan de hand van je lijstje en die al in je betaalagenda te zetten, heb je wel iets meer intrest. Iets meer dan je nu bij een andere bank kan krijgen waarschijnlijk.