Pagina 1 van 1

geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 13 januari 2010, 12:57
door No_Risk
Stel, je hebt spaargeld dat je niet onmiddellijk nodig hebt. Je wilt echter totaal geen risico lopen geld te verliezen, je wilt het helemaal niet vast zetten en je wilt niet dat je roerende voorheffing moet betalen aan de reeds zoveel opslorpende staat. Anderzijds wil je dat alles legaal verloopt. Wat kan je dan best doen met je geld ? Bestaat er eigenlijk een alternatief daarvoor ? Of kun je de roerende voorheffing of het eventueel vastzetten van geld gewoon niet omzeilen ? Zijn die tak21 verzekeringsprodukten eventueel een oplossing ? Is het bijvoorbeeld verstandig alles te investeren in van die verzekeringsprodukten à la Ethias, Recordbank ,... ?

Re: geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 13 januari 2010, 15:03
door vrek
Een spaarboekje geeft in vergelijking met bvb overheidsobligaties op 1 of 2 jaar nog een mooi rendement. Maar goed het enige wat een alternatief zou kunnen zijn:
*Tak 21: als je niet verwacht dat je je geld binnen de 8 jaar nodig hebt. Als dat plots het geval is dan is het helemaal niet interessant
*termijnrekening: je betaalt wel voorheffing, maar krijgt toch een hogere rente. Afhankelijk van de bank is het niet altijd zo duur om je geld toch vervroegd terug te krijgen. Zie bvb een oudere post:
https://www.spaargids.be/sparen/forum/h ... 671#p52671
* als je een hypotheek hebt: vervroegd afbetalen

Tot slot eens nadenken of het wel zo'n probleem is dat je het geld vastzet, en of je het niet gewoon kan investeren. Pakweg beter isolerende ramen of een zuinigere auto kopen, een opleiding volgen. De rendementen daarop zijn véél groter dan je ooit met een spaarboekje gaat halen.

Re: geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 13 januari 2010, 16:55
door robokat
No_Risk schreef: Stel, je hebt spaargeld dat je niet onmiddellijk nodig hebt. Je wilt echter totaal geen risico lopen geld te verliezen, je wilt het helemaal niet vast zetten en je wilt niet dat je roerende voorheffing moet betalen aan de reeds zoveel opslorpende staat. Anderzijds wil je dat alles legaal verloopt.
Deze vereisten zijn niet combineerbaar. Ofwel moet je bereid zijn (beperkt) risico te lopen en/of bereid zijn het geld vast te zetten gedurende lange tijd. Over het induiken van de illegaliteit zullen we het maar niet hebben. ;D

Re: geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 14 januari 2010, 10:58
door vrek
robokat schreef: Over het induiken van de illegaliteit zullen we het maar niet hebben. ;D
En kan ook niet met zijn voorwaarde om geen risico te lopen...

Re: geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 14 januari 2010, 13:51
door OO_MPE
Vast , zekerheid en goede investering ...mijn gedacht : gewoon dagelijks OP DOEN en profiteren van het leven ...dat is VAST, een ZEKERHEID als je het alle dagen doet en INVESTERING in kwaliteit vh leven ....

Denk er eens over na ...

Re: geen risico, niet vast, geen voorheffing : wat te doen ?

Geplaatst: 14 januari 2010, 20:19
door relativity
Of gewoon aan mij schenken, zo is er geen risico het geld te verliezen, moet er geen roerende voorheffing betaald worden en is er iemand uiterst tevreden van betreffende "belegging".  ;D

Even serieus nu: ik treed gewoon robokat bij.