Pagina 1 van 3
8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 17:24
door davido72
hoi
ik weet dat je bij een spaarverzekering tak 21 kunt sparen tot 8 jaar en 1 dag om zo de roerende voorheffing te ontlopen.
kun je dat eigenlijk ook bij een gewone termijnrekening ?
alvast bedankt, een beginnende spaarder
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 17:28
door Yaris
Nee, op een termijnrekening wordt altijd roerende voorheffing afgehouden.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 18:00
door davido72
wat als ik nu 30000€ te investeren heb
Wat is dan de ideale investering ; termijnverzekering 8 jaar en 21% OV
jammergenoeg maakt dexia nu nog reclame van de nieuwe kasbons aan 15 % OV
of de beste tak 21 volgens spaargids.be?
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 19:07
door Yaris
Een 'termijnverzekering' bestaat niet: 'termijnrekening' of TAK 21 'spaarverzekering'.
Dat banken nu nog 15% roerende voorheffing afficheren komt omdat de roerende voorheffing nog altijd niet verhoogd is. Maar wees maar zeker dat je bij de eerste rente-uitkering van nieuwe kasbons 21% zult moeten afdragen.
Als je je geld langer dan 8 jaar kan missen zou ik voor een TAK 21 spaarverzekering gaan.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 19:36
door evita
Ja, vanaf 1/12/2012 zal er heel wat veranderen wat RV betreft !
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 20:05
door patrick1
Als een tak 21 rekening langer dan 8 jaar (neem enkele dagen marge) geopend is, en er een eerste storting is uiteraard, betaal je geen roerende voorheffing als je er geld afhaalt.
Let wel, je betaald wel 1.1 % als je geld stort op je tak 21 rekening aan vadertje staat + eventueel instapkosten.
Soms, momenteel helaas niet, zijn er verzekeringsmaatschapijen die de 1.1 % taks ter hunner laste nemen. Betaal nooit meer dan 1 % instapkosten.
Ieder jaar kan er een winstdeelname zijn, maar dit is niet zeker.
Momenteel zijn er maatschapijen met een goede naam die 3.25 % aanbieden, gegarandeerd voor huidige stortingen + eventueel een winstdeelname, maar van de 3.25 % jaarlijks, ben je zeker
Onbekende factor, zal de vrijstelling van RV (roerende voorheffing) nog bestaan binnen meer dan 8 jaar ?
Termijnrekening of kasbon versus tak 21.
Geen instapkosten of taks bij aankoop. Wel 21 % roerende voorheffing ieder jaar op je rente.
Momenteel brengt een kasbon of termijnrekening op 8 jaar bij de beste bank
Bruto 4.01 % op. Netto 3.17 % Rekening gehouden met 21 % roerende voorheffing.
Persoonlijk zou ik denken dat tak 21 na 8 jaar, een grote kans heeft op een beter rendement, maar de onzekerheden zijn de winstdeelname, en de vraag of de vrijstelling van RV binnen 8 jaar nog zal gelden !
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 16 december 2011, 21:24
door Yaris
Met een termijnrekening op 8 jaar ben je ook niet zeker van je rendement. Wie weet zal de regering Di Rupo 2 de roerende voorheffing niet verhogen naar 25% of zelfs 30%? De staat heeft immers nooit geld genoeg.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 17 december 2011, 05:02
door davido72
als je beslist op bijvoorbeeld vandaag
liggen deze tarieven dan vast
als ik bv 10 j neem kan dit zomaar veranderen ??
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 17 december 2011, 09:11
door Yaris
De brutorente van een termijnrekening ligt voor de hele looptijd vast. Wat je daarvan netto overhoudt hangt af van de roerende voorheffing.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:22
door vidar
patrick1 schreef:Let wel, je betaald wel 1.1 % als je geld stort op je tak 21 rekening aan vadertje staat
Als je bijstort in de 8 jaar, moet je dan per storting opnieuw 8 jaar wachten om het bijgestorte bedrag RV-vrij op te nemen?
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:24
door koala
Neen, zodra het contract 8 jaar oud is, zijn alle stortingen op dat contract vrij van RV.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:36
door Luc B.
Dit laatste begrijp ik niet goed.
Onderstel ik heb 100.000 euro op tak 21 en ik zit in jaar 7 op enkele maanden van mijn 8j plus 1 dag.
Als ik nog vlug 100.000 bijstort (en de 1.1% verzekeringspremie betaal, betaal ik geen RV als ik het na enkele maanden terugneem....
En zo kun je blijven werken, zolang je maar een "lopend" contract van meer dan 8 j hebt?
Onlogisch toch?
Zo kan ik bvb dan mijn eigen "termijnrekening" op 1 jaar creëren door voortdurend voor 1 jaar een bepaald bedrag in mijn tak 21 (van ouder dan 8 jaar) te storten....
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:46
door Yaris
Hou rekening met de 1,1% instapkosten iedere keer. Op enkele maanden ga je er niet veel aan verdienen.
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:49
door Luc B.
Soms is er geen 1.1% of de bank betaalt dit, in instapvergoeding heb ik nog nooit betaald.....
Re: 8 jaar en 1 dag
Geplaatst: 18 december 2011, 11:52
door Yaris
Ja, bij sommige instellingen vanaf 100.000 euro of ter gelegenheid van een promotieactie. Ik denk dat je normaal wel 1,1% betaalt, zeker voor bijstortingen.