Pagina 1 van 1

is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jullie

Geplaatst: 6 september 2013, 13:59
door mickymouseke
gewoon even kort en concreet

een nettorendement op papier van 3. 77 % voor nieuwbouw vastgoed
is dit goed genoeg voor jullie /en voor een leek ???
alle cijfers op papier kloppen volgens mij . er is met alle kosten , KI ... rekening gehouden .


andere zaken zoals termijnrek , aandelen etc zijn totaal geen optie wegens gebrek aan kennis, interesse en tijd ....

bedankt voor jullie antwoord .
MM

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 6 september 2013, 16:17
door koenciatko
Ziet er alleszins aantrekkelijk. Vraag is vanwaar je dit haalt.

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 6 september 2013, 16:41
door JanusBananus
Artikel in netto.

Ik vind het dit niet waard. Je gaat een risico aan omdat je een lange termijn verbintenis aangaat en de inkomsten kunnen fluctueren. Je moet er ook veel moeite in steken in tegenstelling tot het gewoon online openen van een spaarrekening. En je geld is een stuk minder liquide dan op een spaarrekening.

Indien de rente op spaarrekeningen zou stijgen, en gelijk daarmee de rente op hypothecaire leningen, heb je dit pas enige tijd later door. Tegen dat je dan bent omgeschakeld naar een meer rendabele belegging (door je huis te verkopen en over te schakelen op aandelen of spaarrekening) is het kwaad al geschied en zijn de huizenprijzen ten gevolge van de rentestijging al gedaald.

Wil je werkelijk voor meerdere decennia je geld minder liquide maken en meer risico dragen voor een dergelijk lage rente?

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 6 september 2013, 20:51
door mickymouseke
@janusbanus

das just het plezante ... het is een project met verhuurgarantie
de kleine lettertjes op papier heb ik nog niet gelezen , maar tziet er volgens mij in orde uit
ik ben niet verplicht om deze garantie erbij te nemen, maar "de firma " doet alle moeite voor mij.ttz
contracten, plaatsbeschrijving , screening huurders, sleutels... de hele riemram dus
leegstand of niet , of de huurder nu betaalt of niet ... ook krijg ik elke maand mijn solle :) :)

dat de interest op een spaarboekje zou kn stijgen ...lijkt me onwaarschijnlijk....eerder dalen ....

liquide geld heb ik niet echt nodig ... het enige wat op de rol staat is nieuw behang id living en
daarvoor ga ik niet aan mijn spaargeld frutselen

het artikel in netto had ik al gelezen . een "kenner " schrijft dat hij content is met een rendement ts de 3 en 3.5 %
dus ik vond mijn beoogde 3.77 nog zo slecht niet ...

@koenciatko
ik stuur je een pm'ke

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 6 september 2013, 23:30
door Oudere Jongere
Ook even kort en concreet:

- Ik heb als investeerder in vastgoed nog nooit een "project met huurgarantie" gezien zonder addertjes onder het gras.
- Wat Janus zegt. Voor 3,77 % zet ik m'n geld niet voor zo'n lange tijd vast.

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 6 september 2013, 23:57
door JanusBananus
Oudere Jongere schreef:Ik heb als investeerder in vastgoed nog nooit een "project met huurgarantie" gezien zonder addertjes onder het gras.
Tegenpartijrisico. Als degene die het project met huurgarantie aanbiedt failliet zou gaan kan je in de kou komen te staan.

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 7 september 2013, 21:19
door mickymouseke
" voor 3.77 zet ge uw geld niet zo een lange tijd vast "... ??? elke investeerder in vastgoed zet zijn geld toch voor 15 jaar (gemiddeld ) vast ... tenzij ze het leuk vinden om constant te kopen en te verkopen en ze goochelen met panden dat het niet meer schoon is
ik heb daar geen tijd en zin in .... ik wil het simpel houden ...1 pand kopen en 15 jaar verhuren en dan verkopen ....

uiteraard kwam ik met alle mogelijke doemscenarios aanzetten qua faillissement etc
die de "verkoper" in kwestie mondeling ::) feilloos pareerde.... ik heb nu gevraagd om alles netjes op voornhand op papier te krijgen zodat ik dat eens kan lezen ....om de addertjes eruit te kn halen .... ben benieuwd

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 7 september 2013, 22:41
door Oudere Jongere
Precies omdat je zolang vastzit aan een investering in vastgoed vind ik een nettorendement van 3,77% momenteel niet genoeg.

Voor dat rendement zijn teveel risico's. JanusBananus heeft dat in z'n eerste antwoord uitstekend uitgelegd. Duidelijker kan ik het niet zeggen, sorry.

Dat zijn dan de risico's als er géén addertjes onder het gras zouden zitten. En geloof mij, die zijn er. Van de werkelijk tientallen "Vastgoedprojecten met een gegarandeerd rendement" die ik al zag kan ik maar één ding zeggen: Ge zijt er altijd aan gekl...
Of het nu vakantiehuisjes in Limburg zijn of Villa's in warme landen.

Typisch voor die toestanden zijn verborgen kosten die ze ofwel niet vermelden ofwel die na verloop van tijd gaan stijgen. Laat astublieft die papieren nalezen door een paar mensen die er iets van kennen.

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 7 september 2013, 23:07
door mickymouseke
mja ... mensen die er iets van kennen ..dat is het hem hé
ik ken zo niemand die "er iets van kent" die ge enerzijds genoeg vertrouwt dat die u het rechtuit zegt wat ge best zou doen en anderzijds dat die toch niet dicht genoeg staat omdat ge toch nie graag uwe spaarboek openlegt aan fam of vrienden.

tja het is OF vastgoed OF een spaar boekske ... iets anders is geen optie ...

enig idee wat de verborgen kosten zoal kn zijn ?
het is nieuwbouw. en het pand staat er al ...

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 8 september 2013, 00:22
door Oudere Jongere
Je koopt vermoedelijk geen volledig pand? Een studentenkot, kamer of serviceflat? De verborgen kosten en beperkingen kunnen erg verschillen afhankelijk van de specifieke situatie. Koop je wel echt een welbepaalde kamer of appartement in die nieuwbouw? Soms gaat het om een "recht van bewoning" of bijvoorbeeld 1/40e van een gebouw. Zonder concrete info is het moeilijk te zeggen over welke kosten het kan gaan.

Voor 't moment zijn zowel de spaarboekjes als vastgoed niet echt interessant als investering. 't Is jammer, maar da's nu eenmaal de situatie. Ik zou mijn geld spreiden over een aantal banken en afwachten, maar da's maar mijn gedacht.

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 8 september 2013, 00:26
door Spruitekop
mickymouseke schreef:ik ken zo niemand die "er iets van kent" die ge enerzijds genoeg vertrouwt dat die u het rechtuit zegt wat ge best zou doen en anderzijds dat die toch niet dicht genoeg staat omdat ge toch nie graag uwe spaarboek openlegt aan fam of vrienden.
Die persoon hoeft toch niet te weten of het geld van uw spaarboek komt of dat je het gaat lenen.
Of wil je het totaal verborgen houden voor je familie dat je nog vastgoed bezit. Zoiets komt toch 9 kansen op 10 naar boven hoor (een huurder die een familielid/vrienden van jou kent) en dan hebben ze meestal het vermoeden dat je nog meer achterhoudt. ;)

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 8 september 2013, 12:28
door mickymouseke
ik heb er geen probleem mee dat kennissen, buren , ouders , broer e.d. weten dat ik een extra vastgoed heb/ ga hebben
om te verhuren ... in tegendeel ik ben daar best trots op dat ik dat als single ga kn realiseren . ;D

maar om te weten WAT ik best koop ( klein apt of studentekot ) en dus daar een keer goed over wil redeneren met die kennis ...kwestie van huuropbrenst , hoeveel en hoe lenen (vast , degressief, bullet, niet lenen... ), wat is het veiligste pand dat het verhuurd blijft, de ligging , de prijs ....moet je toch min of meer in je kaarten laten kijken hé.
daar heb ik geen zin in ...
moeilijke oefening ..... en hoe meer ik hier lees hoe zotter ik kom ...

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 8 september 2013, 23:58
door Spruitekop
mickymouseke schreef:ik heb er geen probleem mee dat kennissen, buren , ouders , broer e.d. weten dat ik een extra vastgoed heb/ ga hebben
om te verhuren ... in tegendeel ik ben daar best trots op dat ik dat als single ga kn realiseren . ;D
Toch altijd jammer dat hier op het forum het geslacht niet vermeld wordt naast of onder de avatar.
Waar is de tijd van Paargids? :-\

Waar is de tijd...? Ah ja, ooit was ik ook single.
Maar ja, met de jaartjes komen d'er steeds wat pondjes bij en nu ben ik 'n maxi-single. :D

Re: is dit nettorendement voor vastgoed goed genoeg voor jul

Geplaatst: 10 september 2013, 20:03
door mickymouseke
@spruitekop

ikke ...female
en aan uwe schrijfstijl te zien ... gij male ...
paargids ....wat mij betreft is dat al compatibel :P
ik meen gelezen te hebben dat ge van "achter mijne hoek " zijt... awel ...
as we nu alles eens "thoop "zouden doen .... we zouden nogal zaken doen :D :D :D