Pagina 1 van 6
Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 07:29
door Dieter
Eerste tekenen van de afschaffing / afslanking ??
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_00745313" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 08:45
door Lukske
We gingen door regionalisering een beter leven hebben.
Er is wel niet verteld voor wie.
Met vlaggen zwaaien en liedjes zingen is gemakkelijk.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 09:08
door soja
als vlaanderen van de federale overheid niet de financiele middelen krijgt om de woonbonus verder te zetten zoals hij was, dan is dat een bewuste keuze geweest van de federale regering, dus van cd&v, spa en vld,
in ieder geval, ben je van plan te bouwen of kopen, niet aarzelen, zeker gegeven dat het notariswerk makkelijk 3 à 4 maanden kan aanslepen
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 09:10
door movado
Leve Vlaanderen. Hoe meer autonomie we willen hoe meer het ons kost.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 09:57
door Lukske
Men weet dat wel natuurlijk maar dat wordt natuurlijk ontkent door vaandeldraagers zoals meneer Hesp...of is het Jambon? Is dat niet Frans?
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 10:58
door rob
De rekensom klopt natuurlijk! Nog een bestuursniveau bijmaken - het gewest - en de beschikbare middelen voor het beleid moeten worden verminderd ... om de werking van het gewest mogelijk te maken. Die politiekers (van Peeters tot Jambon en tutti quanti) moeten ook worden betaald hé! Het loopt de spuigaten uit in dit land, federaal, gewesten, provincies, intercommunales, in Brussel nog alles es apart (ja zelfs een GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE om Vlamingen en Franstaligen terug samen te laten zitten na ze eerst te scheiden in NGC en FGC), enz...
En dan lees ik vandaag in De Standaard dat bv een burgemeester daarnaast nog als voorzitter van Tecteo, intercommunale, 588.000,00 € per jaar verdient... . Dit zegt toch meer dan genoeg, denk ik! Wanneer gaat die augiasstal eens uitgemest worden?
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 11:10
door patrick1
Ik lees dat de aftrek van de eerste woning naar Vlaanderen komt, en de aftrek van de tweede woning Federaal blijft.
Als ik even mijn slecht karakter mag tonen, de aftrek van de tweede woning zal dus interessanter zijn dan de aftrek van de eerste woning ? Of zie ik iets over het hoofd ?
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 11:12
door Predah
We wijken af natuurlijk. Maar de politiekers zullen nooit in hun eigen vel snijden.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 12:19
door Spruitekop
soja schreef:als vlaanderen van de federale overheid niet de financiele middelen krijgt om de woonbonus verder te zetten zoals hij was, dan is dat een bewuste keuze geweest van de federale regering, dus van cd&v, spa en vld,
in ieder geval, ben je van plan te bouwen of kopen, niet aarzelen, zeker gegeven dat het notariswerk makkelijk 3 à 4 maanden kan aanslepen
Zo is het Soja, de federale regering legt Vlaanderen droog voor de bevoegdheden die ze naar daar over hevelen. De burger die het politieke steekspel niet volgt ziet dit allemaal niet.
De beslissing die
de federale regering genomen heeft om de bevoegdheden over te hevelen houdt in dat deze werden over geheveld (usurperende bevoegdheden) zonder dat al het nodige geld voor de volle 100% meeging. Op die manier heeft het gewest niet meer de financiële draagkracht om de uitbetaling van de bevoegdheden te dragen. Als de woonbonus niet meer doorgaat is het doordat
de federale regering de budgetten daarvoor niet voor de volle 100% (ik dacht 87,5%?) heeft overgeheveld. Als je wil reageren hierop in het stemlokaal richt je dan aan het adres van de Vlaamse -de enige die we hier kunnen kiezen- partijen/leden van de federale overheid.
Maw: als ik elke dag om brood ga en ik koop 'n brood voor 2.10€ en je zegt: "Verdorie, ik wil zelf wel beslissen welk brood ik koop, geef me gewoon de kans en het geld!". En je zegt: "Goed, hier is het geld, beslis zelf en koop zelf je brood." En ik geef je elke dag 1,60€. Komt dat slim? Ik denk het niet. Moet er dan telkens voor alles 'n prijs betaald worden?
Dat er aan die woonbonus zou gesleuteld worden daar kon je vanop aan, met minder geld kan je niet evenveel uitgeven, da's 'n feit.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 12:31
door patrick1
De Staatskassa is uitgemolken, zo simpel is het. Er komen steeds meer bestuursniveaus en ambtenaren bij, en de belastingen swingen al de pan uit.
Een ontvetting van het ruime Staatsapparaat is de enig mogelijke weg.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 12:54
door Vaganzza
patrick1 schreef:Een ontvetting van het ruime Staatsapparaat is de enig mogelijke weg.
Simpel om dat te realiseren: 1 kieskring en 1 federale regering en dat met een grondige hervorming van de diensten (die trouwens overal vollenbak aan de gang zijn op het federale niveau, zoals ik dat hoor).
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 13:02
door paul
Op vtm nieuws van 13 uur inderdaad woonbonus onbetaalbaar
hopelijk komt er bij de verkiezingen een politiek bloedbad
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 13:31
door anonymous6
En ten voordele van wie?
Extremisten aan de ene of de andere zijde...
Je kan niet zeggen: "Wij als Vlamingen gaan het beter doen", want net nu het een Vlaamse bevoegdheid wordt, zal het minder zijn.
Je kan natuurlijk roepen: "De Walen kosten ons te veel geld", maar ik lees nog maar net dit w-e een artikel dat Waals-Brabant de rijkste provincie van België is. En bij 'n splitsing zullen onherroepelijk de belastingen op het loon geïnd worden op de plaats waar je werkt, en NIET waar je woont, dus ALLE provincies verliezen (en sommige zwaar!) ten voordele van Brussel.
Staatsapparaat afslanken is inderdaad een optie, maar dat is tevens een pleidooi tégen confederalisme of zelfs federalisme. Eén regering voor één land is het meest efficiënt... op voorwaarde dat die ook efficiënt werkt, en haar staatsapparaat ook.
Interesting times ahead of us...
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 13:44
door Tonom
Als ik het goed begrijp pleiten jullie er dus voor om de klok 40 jaar terug te zetten? Geen gemeenschappen en gewesten meer, maar opnieuw één unitaire regering voor heel België?
Jullie weten toch dat er zeer goede redenen waren (en zijn) waarom het federalisme is ingevoerd in België? Heus niet alleen om "de polletiekers" jobjes te geven...
Met cafépraat oplossingen als "gewoon terug één regering, dan is alles beter" komen we nergens hoor.
Re: Woonbonus onbetaalbaar voor Vlaamse overheid
Geplaatst: 17 september 2013, 13:51
door Higherdemon
Voor de rijkeren onder ons zie ik weer een buitenkansje...
Door de afschaffing van de woonbonus of verlaging zal de prijs van vastgoed ook dalen. Dit staat voor mij vast omdat tja je minder geld hebt. Laat ons zeggen een lening duurt gemiddelde 20 jaar. Woonbonus nu 2000 euro ongeveer per persoon. Dat is 40.000 * 40% (aftrek belastingen)= 16.000 euro minder. Gemiddeld huis is 230.000 euro. Dus de prijzen zouden zich 5-8% kunnen aanpassen...
Zou dit kunnen?