Lening minder dan 10 jaar en het fiscaal voordeel erop
Geplaatst: 10 januari 2014, 20:52
Ik heb in 2006 een lening aangegaan bij Fortis op 30 jaar. In december 2011 heb ik mijn lening ingekort bij dezelfde bank tot 13 jaar à 4,45%. Ik heb dus nu nog bijna 11 jaar te gaan.
Met de lagere rentes wil ik nu mijn lening terug herzien. Een hypothecaire lening is aftrekbaar vanaf 10 jaar.
Als ik nu mijn lening afkort naar bv 5 jaar, ben ik dan mijn fiscaal voordeel kwijt?
Ik lees nl ook op internet dat:
Zolang de oorspronkelijke lening én de herfinancieringslening samen een looptijd hebben van minstens tien jaar, zit u goed. Heeft u dus oorspronkelijk een hypothecaire lening gesloten op 20 jaar die u nu herfinanciert voor de resterende looptijd van bv. zeven jaar, dan hoeft u zich geen zorgen te maken over die tienjarige termijn...
Van belang is vooral dat er tien jaar zit tussen uw eerste en uw laatste afbetaling.
Als je dus je lening voor de 2de keer herfinanciert, tellen ze dan vanaf je 1ste lening of tellen ze maar vanaf de 2de herfinanciering?
Zijn er ook mensen die weten wat de tarieven zijn van leningen op minder dan 10 jaar, bv 5 jaar?
Met de lagere rentes wil ik nu mijn lening terug herzien. Een hypothecaire lening is aftrekbaar vanaf 10 jaar.
Als ik nu mijn lening afkort naar bv 5 jaar, ben ik dan mijn fiscaal voordeel kwijt?
Ik lees nl ook op internet dat:
Zolang de oorspronkelijke lening én de herfinancieringslening samen een looptijd hebben van minstens tien jaar, zit u goed. Heeft u dus oorspronkelijk een hypothecaire lening gesloten op 20 jaar die u nu herfinanciert voor de resterende looptijd van bv. zeven jaar, dan hoeft u zich geen zorgen te maken over die tienjarige termijn...
Van belang is vooral dat er tien jaar zit tussen uw eerste en uw laatste afbetaling.
Als je dus je lening voor de 2de keer herfinanciert, tellen ze dan vanaf je 1ste lening of tellen ze maar vanaf de 2de herfinanciering?
Zijn er ook mensen die weten wat de tarieven zijn van leningen op minder dan 10 jaar, bv 5 jaar?