Pagina 1 van 1

Lening minder dan 10 jaar en het fiscaal voordeel erop

Geplaatst: 10 januari 2014, 20:52
door christophe78
Ik heb in 2006 een lening aangegaan bij Fortis op 30 jaar. In december 2011 heb ik mijn lening ingekort bij dezelfde bank tot 13 jaar à 4,45%. Ik heb dus nu nog bijna 11 jaar te gaan.
Met de lagere rentes wil ik nu mijn lening terug herzien. Een hypothecaire lening is aftrekbaar vanaf 10 jaar.
Als ik nu mijn lening afkort naar bv 5 jaar, ben ik dan mijn fiscaal voordeel kwijt?

Ik lees nl ook op internet dat:
Zolang de oorspronkelijke lening én de herfinancieringslening samen een looptijd hebben van minstens tien jaar, zit u goed. Heeft u dus oorspronkelijk een hypothecaire lening gesloten op 20 jaar die u nu herfinanciert voor de resterende looptijd van bv. zeven jaar, dan hoeft u zich geen zorgen te maken over die tienjarige termijn...
Van belang is vooral dat er tien jaar zit tussen uw eerste en uw laatste afbetaling.


Als je dus je lening voor de 2de keer herfinanciert, tellen ze dan vanaf je 1ste lening of tellen ze maar vanaf de 2de herfinanciering?

Zijn er ook mensen die weten wat de tarieven zijn van leningen op minder dan 10 jaar, bv 5 jaar?

Re: Lening minder dan 10 jaar en het fiscaal voordeel erop

Geplaatst: 11 januari 2014, 06:09
door christofgh
Als het om een herfinanciering gaat telt de tien jaar vanaf de start van de originele lening.

Re: Lening minder dan 10 jaar en het fiscaal voordeel erop

Geplaatst: 11 januari 2014, 06:54
door soja
inderdaad, men begint steeds te tellen vanaf de startdatum van het originele woonkrediet,
dat is logisch, want de eerste 10 jaar krijgt men een verhoogde woonbonus,
indien bij een herfinanciering de teller van aantal jarenb weer op nul zou komen, zou men dan weer recht hebben op de verhoogde woonbonus en dat is niet de bedoeling natuurlijk

Re: Lening minder dan 10 jaar en het fiscaal voordeel erop

Geplaatst: 11 januari 2014, 10:26
door christophe78
Dus als ik mijn originele lening ben aangegaan in 2006 en nu in 2014 nog voor 5 jaar leen tot 2019 heb ik in totaal 13 jaar geleend en kan het ook fiscaal meetellen.

Zijn die tarieven veel lager dan op 10 jaar?