Pagina 1 van 1
nieuw huis aankopen
Geplaatst: 19 november 2014, 08:03
door piepke57
Is het nog verstandig nu om ons huis te verkopen en een nieuw huis aan te kopen?
Onze huidige woning is afbetaald.
Maar nu staan we voor een dilemma. We hebben een nieuw huis huis gezien die we zouden willen kopen.
Maar nu komt het, het huis is pas beschikbaar 01/08/2015. Op zich geen probleem, maar wij moeten het onze dan verkopen en proberen eenzelfde overeenkomst te verkrijgen met de nieuwe koper.
Is het nu nog veilig dit te doen, met het wegvallen van woonbonus?
Moet wel zeggen, de huizen in onze omgeving hier staan nooit langer dan een maand te koop, maar nu met het wegvallen van die woonbonus weet ik het niet meer.
Wou graag een beetje raad wat zouden jullie doen?
Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 19 november 2014, 08:53
door ludo
Als je je kan verbeteren, zou ik het niet nalaten dit te doen. Het wegvallen van de woonbonus gaat een gemotiveerde koper niet beletten om een huis te kopen gezien er enkel nog de meest gegoede ( met een goed twee verdieners loon ) overblijven..
Daar je ook al 4 maanden de tijd hebt om de akte te laten verlijden, blijven er maar drie maanden over, en met de winter voor de deur ( en er minder potentiele kopers in die periode zijn ) komt dit perfekt uit om maart/april je huis in de etalage te zetten...
Als je een eerlijke prijs vraagt voor je huis, gaat dit zeker niet lang te koop staan...
Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 19 november 2014, 09:26
door Oudere Jongere
Als je het geld hebt en je graag in dat huis wil wonen, waarom niet? Je hebt het recht te genieten van je geld en het is goed voor de economie.
De woonbonus valt trouwens niet weg hé. Het voordeel vermindert een stuk doordat
- het totaal aftrekbaar bedrag vermindert (2280 euro per persoon ipv 3040 euro voor de eerste 10 jaar en
- de berekeningswijze veranderde (vast tarief van 40% ipv tarief afhankelijk van de hoogte van je belastingen tot 50% ervoor)
Zelfs na de vermindering is dit nog steeds een mooi voordeel voor de huiseigenaar.
Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 20 november 2014, 22:27
door Orp
als je huis afbetaald is heb je nu toch geen woonbonus?
Je gaat er fiscaal toch enkel op vooruit?
Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 21 november 2014, 10:22
door MichaelV
Valt te zien wat je bedoeling is:
- oude woning verkopen en met die centjes de nieuwe betalen (= geen woonbonus, want wellicht geen lening).
- oude woning verkopen en toch (bij)lenen voor de nieuwe woning (= lenen aan lage rentevoet + fiscaal voordeel woonbonus).
Alleszins brengt geld niet veel meer op, dus indien de mogelijkheden het toelaten -> optie 1. Gebruik je verstand voor het financiële gedeelte, maar volg je hart en ga ervoor.
Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 28 november 2014, 19:37
door centiempje
Als je die andere woning wilt, DOEN!
Ten eerste, zoals eerder aangegeven, je hebt helemaal geen profijt van een woonbonus nu, omdat je lening is afbetaald + je zegt, de woonbonus valt weg, wat niet zo is, de woonbonus wordt MINDER voordelig (heel erg veel zelfs, maar kom, ze is er nog wel).
Ten tweede, als je iets gezien hebt dat je echt persoonlijk graag wilt, waarom zou je het niet doen? Maar waarom het risico nemen dat je huis tegen die tijd niet verkocht is? Is dat andere huis in een hogere prijsklasse? Zo ja, dan is de kans ook klein dat het nu nog snel verkocht zal worden (net doordat mensen de laatste maanden sneller een huis gekocht hebben, om te profiteren van de huidige woonbonus). Doe zoals ik deed, contacteer een notaris en zeg dat je je huis te koop wilt stellen, maar onder jouw voorwaarden, spendeer €85 aan Immoweb (in eigen beheer, niet in het beheer van de notaris, zodat je kort op de bal kan spelen) voor een advertentie van 4 maanden en kijk wat het oplevert, weliswaar moet je wel een EPC attest hebben, dus dat kost je ook al snel €150. Maar goed, voor die €300 (ruim gerekend, want een EPC attest kan van de ene tot de andere schelen qua prijs, dus ook de moeite om een offerte te vragen) heb je wel de vrijheid om je huis op ieder moment offline te halen. Je kan op elk moment je info bewerken (zoals de datum van betreding, wij hebben gezet 'overeen te komen' of iets dergelijks, dat schrikt de mensen niet af, een late datum kan dat wel doen) en je bent tot niets verplicht. Beslis je van het (nog) niet te verkopen, dan is dat EPC attest geen verloren geld, het is namelijk 10 jaar geldig EN je krijgt een idee of je vraagprijs (op dit ogenblik) redelijk is, doordat je kan zien of mensen je woning 'volgen in prijs' of er veel reacties komen.
Sowieso, kan je het financieel aan en is dit iets wat je zelf ook graag wilt, dan zou ik er wel voor gaan, hebben wij gedaan en ben er erg blij om.

Re: nieuw huis aankopen
Geplaatst: 28 november 2014, 19:40
door moneygirl
centiempje schreef:Als je die andere woning wilt, DOEN!
Doe zoals ik deed, contacteer een notaris en zeg dat je je huis te koop wilt stellen, maar onder jouw voorwaarden, spendeer €85 aan Immoweb voor een advertentie van 4 maanden en kijk wat het oplevert, weliswaar moet je wel een EPC attest hebben, dus dat kost je ook al snel €150. Maar goed, voor die €300 (ruim gerekend, want een EPC attest kan van de ene tot de andere schelen qua prijs, dus ook de moeite om een offerte te vragen) heb je wel de vrijheid om je huis op ieder moment offline te halen.
Klinkt als een goed idee! Zou ik nooit aan gedacht hebben.