Pagina 1 van 1

herfinanciering lening-woonbonus?

Geplaatst: 28 november 2016, 08:48
door bart452
Beste Spaargidsers,

Medio 2015 zijn wij onze lening aangegaan. Toen hebben wij een bepaald gedeelte hypothecair krediet aangegaan (fiscaal in te brengen) en een bepaald gedeelte hypothecair mandaat (niet fiscaal gedeelte). Ons hypothecair krediet gedeelte was toen iets hoger dan nodig voor fiscaal in te brengen gedurende de looptijd.

Ondertussen hebben wij de mogelijkheid tot herfinanciering van onze lening. We zouden een gedeelte Eigen middelen moeten gebruiken maar dit zou ons toelaten om redelijk wat intresten te besparen alsook de looptijd in te korten. Na wat rekenwerk levert dit, rekening houdende met de diverse kosten, ons een mooie winst op.

Mijn vragen:

1)Indien wij bij onze nieuwe lening (andere bank) minder ontlenen dan nu openstaat en ons gedeelte aan hypothecair krediet (fiscal gedeelte in te brengen) lager is dan het gedeelte hypothecair krediet van onze oorspronkelijke lening of het gedeelte dat hiervan momenteel nog open staat levert dit problemen op in het kader van de woonbonus?

2) vallen wij dan nog onder het systeem van de woonbonus 2015 of worden wij onder het systeem geïntegreerde woonbonus geplaatst (geldig vanaf 1 januari 2016)?

Alvast bedankt voor jullie verduidelijkingen !(volgens onze nieuwe bank levert dit alles absoluut geen probleem op maar gezien het financiële belang tracht ik dit uiteraard op diverse manieren te verifiëren).

mvg,

Bart

Re: herfinanciering lening-woonbonus?

Geplaatst: 28 november 2016, 10:53
door Oudere Jongere
Minder lenen is op zich geen probleem. Als je aflossingen+intrest op het hypothecair gedeelte echter lager liggen dan "nodig is" om je korf te vullen (1520 euro per persoon verhoogd met 760 de eerste 10 jaar) mag je enkel dat betaald bedrag inbrengen.

Herfinancieringen van leningen volgen het systeem van de originele lening. Woonbonus 2015 dus.