Hypothecaire lening: variabel of vast
Geplaatst: 23 mei 2017, 08:04
Dag beste mensen,
Ik heb recent een huis gekocht en ben op ronde bij de banken. Ik zou voor een Q van 95% gaan en 210.000 euro lenen.
Ik ben 29 jaar en mijn loon zit op 2200 euro netto, ik beschik over maaltijdchecks en een bedrijfswagen met tankkaart.
Tot nu toe heb ik volgende verkregen:
Crelan 2,6% vast op 25 jaar en 2,34% variabel(10/5/5) op 25 jaar
Recordbank 2,05% variabel (10/5/5) op 25 jaar
hypotheekwinkel 2,5% vast op 30 jaar.
Nu heb ik even het verschil tussen Record en HW berekend (aangezien deze de meest aantrekkelijke zijn) en kom op een verschil van +- 5300 euro meer te betalen op 30 jaar. Maar ik betaal wel 77 euro per maand minder EN ik kan 5 jaar langer van de woonbonus genieten.
Rente maandelijks 0,20598%
Maandelijkse afbetaling € 826,68
Aantal betalingen 360
Te lenen kapitaal € 210.000,00
Intresten lening € 87.604,29
Totaal afbetaald € 297.604,29
Naar aflossingstabel
Leningsaktekosten € 5.167,31
Afbetaling/maand
Eerste afbetaling € 893,27
Minimaal per maand € 769,47
Maximaal per maand € 1.028,81
Intresten lening
Best case € 35.696,27
Simulatie € 82.377,15
Worst case € 82.377,15
Totaal afbetaald
Best case € 245.696,27
Simulatie € 292.377,15
Worst case € 292.377,15
Te lenen kapitaal € 210.000,00
SSV 100%
SSV bij record (via cardif): 191,40 euro per jaar
SSV bij HW: vrij te kiezen, maar ik kom toch vrij snel tussen de 230 en 260 euro per jaar uit
BV bij beiden vrij te kiezen. Enige voorwaarde voor record is loon op rekening.
Nu mijn concrete vraag: Is er een reden om toch te gaan voor een variabele lening(ik voorzie niet dat rentes nog gaan zakken)? En zou ik nog een beter voorstel kunnen krijgen dan deze die nu op tafel liggen?
Alvast hartelijk dank!
Ik heb recent een huis gekocht en ben op ronde bij de banken. Ik zou voor een Q van 95% gaan en 210.000 euro lenen.
Ik ben 29 jaar en mijn loon zit op 2200 euro netto, ik beschik over maaltijdchecks en een bedrijfswagen met tankkaart.
Tot nu toe heb ik volgende verkregen:
Crelan 2,6% vast op 25 jaar en 2,34% variabel(10/5/5) op 25 jaar
Recordbank 2,05% variabel (10/5/5) op 25 jaar
hypotheekwinkel 2,5% vast op 30 jaar.
Nu heb ik even het verschil tussen Record en HW berekend (aangezien deze de meest aantrekkelijke zijn) en kom op een verschil van +- 5300 euro meer te betalen op 30 jaar. Maar ik betaal wel 77 euro per maand minder EN ik kan 5 jaar langer van de woonbonus genieten.
Rente maandelijks 0,20598%
Maandelijkse afbetaling € 826,68
Aantal betalingen 360
Te lenen kapitaal € 210.000,00
Intresten lening € 87.604,29
Totaal afbetaald € 297.604,29
Naar aflossingstabel
Leningsaktekosten € 5.167,31
Afbetaling/maand
Eerste afbetaling € 893,27
Minimaal per maand € 769,47
Maximaal per maand € 1.028,81
Intresten lening
Best case € 35.696,27
Simulatie € 82.377,15
Worst case € 82.377,15
Totaal afbetaald
Best case € 245.696,27
Simulatie € 292.377,15
Worst case € 292.377,15
Te lenen kapitaal € 210.000,00
SSV 100%
SSV bij record (via cardif): 191,40 euro per jaar
SSV bij HW: vrij te kiezen, maar ik kom toch vrij snel tussen de 230 en 260 euro per jaar uit
BV bij beiden vrij te kiezen. Enige voorwaarde voor record is loon op rekening.
Nu mijn concrete vraag: Is er een reden om toch te gaan voor een variabele lening(ik voorzie niet dat rentes nog gaan zakken)? En zou ik nog een beter voorstel kunnen krijgen dan deze die nu op tafel liggen?
Alvast hartelijk dank!