Hypothecaire lening afgesloten voor woning + renovatie - onbedoeld in één krediet
Geplaatst: 17 januari 2023, 13:59
Hoi
Wij hebben in Augustus bij ING een hypothecaire lening afgesloten voor de aankoop van een woning + renovatie.
De aankoop van de woning was 250K, de renovatie is gebudgetteerd op 100K (indicatieve bedragen).
De woning is reeds aangekocht en hiervoor werd het bedrag opgenomen, voor de renovatie werd nog niets opgenomen.
Echter hadden wij tijdens het afsluiten van dit krediet niet door wat de nadelen waren van alles in één krediet te verwerken.
De bank gaf toen aan dat hierdoor maar 1x dossierkosten verschuldigd waren.
Wat wij ons achteraf pas realiseerden is dat onze afbetaling (met kapitaal) pas begint te lopen als de opname periode afgelopen is.
Dus pas indien het volledige bedrag voor de renovatie opgenomen is, begint die periode te lopen.
Ondertussen betalen wij wel maandelijks interest op het opgenomen kapitaal voor de aankoop van de woning.
Dit is volgens mij dan ook "weggegooid" geld, aangezien dit niet was gebeurd als we twee deelkredieten hadden.
Uiteraard hebben we hier ook zelf verantwoordelijkheid in, maar we zijn wel teleurgesteld dat de bank ons hier niet op heeft gewezen (wat natuurlijk in hun voordeel is).
We vragen ons nu af wat wij kunnen ondernemen om de schade te beperken, zeker aangezien wij schatten pas binnen een jaar het volledige bedrag voor de renovatie opgenomen te hebben.
Onze dossierbeheerder bij ING stelde voor om aan de hoofdzetel te vragen of wel al aan ons afbetalingsplan mochten beginnen.
Dat vond ik vreemd en lijkt me ook niet logisch, of zie ik dat verkeerd?
Andere optie zouden misschien een vervroegde terugbetaling zijn, maar ook daar hangen kosten aan.
Alvast bedankt om tot hier te lezen
Heeft iemand tips voor ons over hoe we deze situatie kunnen aanpakken?
Idealiter willen wij gewoon 2 deelkredieten maar dit lijkt me niet realistisch (nieuwe kredietaktes en wat dan met rentevoet)
Groetjes
Bert
Wij hebben in Augustus bij ING een hypothecaire lening afgesloten voor de aankoop van een woning + renovatie.
De aankoop van de woning was 250K, de renovatie is gebudgetteerd op 100K (indicatieve bedragen).
De woning is reeds aangekocht en hiervoor werd het bedrag opgenomen, voor de renovatie werd nog niets opgenomen.
Echter hadden wij tijdens het afsluiten van dit krediet niet door wat de nadelen waren van alles in één krediet te verwerken.
De bank gaf toen aan dat hierdoor maar 1x dossierkosten verschuldigd waren.
Wat wij ons achteraf pas realiseerden is dat onze afbetaling (met kapitaal) pas begint te lopen als de opname periode afgelopen is.
Dus pas indien het volledige bedrag voor de renovatie opgenomen is, begint die periode te lopen.
Ondertussen betalen wij wel maandelijks interest op het opgenomen kapitaal voor de aankoop van de woning.
Dit is volgens mij dan ook "weggegooid" geld, aangezien dit niet was gebeurd als we twee deelkredieten hadden.
Uiteraard hebben we hier ook zelf verantwoordelijkheid in, maar we zijn wel teleurgesteld dat de bank ons hier niet op heeft gewezen (wat natuurlijk in hun voordeel is).
We vragen ons nu af wat wij kunnen ondernemen om de schade te beperken, zeker aangezien wij schatten pas binnen een jaar het volledige bedrag voor de renovatie opgenomen te hebben.
Onze dossierbeheerder bij ING stelde voor om aan de hoofdzetel te vragen of wel al aan ons afbetalingsplan mochten beginnen.
Dat vond ik vreemd en lijkt me ook niet logisch, of zie ik dat verkeerd?
Andere optie zouden misschien een vervroegde terugbetaling zijn, maar ook daar hangen kosten aan.
Alvast bedankt om tot hier te lezen
Idealiter willen wij gewoon 2 deelkredieten maar dit lijkt me niet realistisch (nieuwe kredietaktes en wat dan met rentevoet)
Groetjes
Bert