Pagina 1 van 1

Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 30 januari 2023, 14:19
door Jackpurcell
Hallo,

zijn er mensen met (financiële) kennis om mij te helpen in mijn keuze mbt mijn hypothecair krediet.
Ik twijfel, zoals beschreven in de titel, tussen mijn maandlast verlagen of de duurtijd verkorten.
Ik dien nog €77500 kapitaal terug te betalen en de huidige looptijd loopt tot 5/12/2035.
Graag wil ik nu €37500 vervroegd aflossen.

Enkele opmerkingen.
1. Ik heb nog tem 11/2025 een verhoging van het belastingvoordeel.
2. Mijn lening zal in 11/2025 automatisch herzien worden, nu 1,95% (lening 10/5/5)
3. De maandlast nu zorgt voor geen enkele beperking in mijn huidige levensstijl. Maw, dit geld kan ik maandelijks makkelijk missen.

Of zijn er andere, betere, opties met dit geld?

Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 30 januari 2023, 14:29
door Tomdz79
Momenteel beginnen de interesten op spaarrekeningen op het niveau van uw krediet te komen. Als u zoekt kan u zelfs meer dan 2% hebben. Dus in principe kan u uw spaargeld ook op een spaarrekening zetten en indien de interesten omhoog gaan ervan profiteren.
Dus als u niet terugbetaalt, heeft u het voordeel dat u geld beschikbaar heeft indien u een betere investering ziet in de toekomst.
Indien in 2025 uw krediet zou verhogen door herziening, kan u dan nog altijd beslissen om een deel terug te betalen.
Ik zou het in dit geval dus niet doen. Als de interesten morgen terug 0,11% zijn, dan is het misschien wel de moeite waard.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 30 januari 2023, 14:31
door pukkie007
Waarom stopt je belastingvoordeel in 2025? ???

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 30 januari 2023, 14:41
door Jackpurcell
pukkie007 schreef: 30 januari 2023, 14:31 Waarom stopt je belastingvoordeel in 2025? ???
Ik bedoel de verhoging van belastingvoordeel van 760 euro, ik pas het aan.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 30 januari 2023, 17:53
door Orakel van Brakel
Ik zou het voorlopig op een termijn rekening zetten. En pas terugbetalen indien de rente ooit weer zakt.
En aangezien je belastingsvoordeel hebt, zou ik dan het bedrag verlagen, maar de termijn behouden.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 09:10
door EXAGO
Als je de termijn van je lening verandert, verlies je je belastingsvoordeel dacht ik.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 10:25
door burgundy
Jackpurcell schreef: 30 januari 2023, 14:19 Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
Maandlasten verlagen tot max niveau van belasting voordeel.
Nog niet gelezen.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 12:26
door beyourself
EXAGO schreef: 31 januari 2023, 09:10 Als je de termijn van je lening verandert, verlies je je belastingsvoordeel dacht ik.
Nee, maar je kan niet verlengen om langer voordeel te genieten. Indien je verkort, dan verlies je wel fiscaal voordeel natuurlijk

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 12:26
door beyourself
Tomdz79 schreef: 30 januari 2023, 14:29 Momenteel beginnen de interesten op spaarrekeningen op het niveau van uw krediet te komen. Als u zoekt kan u zelfs meer dan 2% hebben. Dus in principe kan u uw spaargeld ook op een spaarrekening zetten en indien de interesten omhoog gaan ervan profiteren.
Dus als u niet terugbetaalt, heeft u het voordeel dat u geld beschikbaar heeft indien u een betere investering ziet in de toekomst.
Indien in 2025 uw krediet zou verhogen door herziening, kan u dan nog altijd beslissen om een deel terug te betalen.
Ik zou het in dit geval dus niet doen. Als de interesten morgen terug 0,11% zijn, dan is het misschien wel de moeite waard.
Zeer goed advies 👍🏻

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 12:52
door Orakel van Brakel
burgundy schreef: 31 januari 2023, 10:25
Jackpurcell schreef: 30 januari 2023, 14:19 Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
Maandlasten verlagen tot max niveau van belasting voordeel.
Nog niet gelezen.
Houd dan wel rekening met toekomstige indexaties van dat max niveau.

Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?

Geplaatst: 31 januari 2023, 13:45
door Lirec
Orakel van Brakel schreef: 31 januari 2023, 12:52 toekomstige indexaties van dat max niveau
Indexaties zijn al een tijdje afgeschaft. Zie https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus voor een overzicht van de systemen die bestonden.