Pagina 1 van 3

Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 10:02
door movado
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jaar.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals we gewoon zijn komt Vlaanderen af met nog eens extra kosten voor de Vlaming...

en nu nog wat wachten op het kadaster dat naar Vlaanderen zal worden overgeheveld omwille van milieuredenen zal dit ook duurder worden voor 80% van de huizen.... :'( :'( :'(

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 11:07
door Fredje
" De belasting op inverkeerstelling (BIV) werd vanaf 01/03/2012 voor particulieren en rechtspersonen (behalve ondernemingen met leasingactiviteiten) hervormd. Bij de bepaling van de belastbare grondslag wordt rekening gehouden met de milieukenmerken van het voertuig: CO2-uitstoot, uitstoot fijn stof, brandstoftype en euronorm. Via deze ingrijpende wijziging van de berekeningswijze van de BIV wil de Vlaamse Regering de bevolking aanzetten om haar aankoopgedrag inzake voertuigen te wijzigen en haar overtuigen om voor een schone wagen (nieuw of tweedehands) te kiezen." (quote)

Wie zit er ook alweer in de Vlaamse Regering voor deze beslissing ? Ik dacht Muyters van de N-VA als bevoegde minister. Tja....

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 11:17
door Lanius
wel vreemde titel: auto's ouder dan drie jaar worden duurder. Wil men ons dan aansporen om ecologisch te zijn en om de drie jaar een nieuw voertuig te kopen?
Dat vervuilende wagens meer belastingen moeten betalen, daar ben ik mee akkoord. Maar dan moet het wel gebaseerd zijn op eigenschappen als uitstoot en dergelijke, niet op ouderdom van de wagen! (al zullen globaal genomen oudere wagens wel vervuilender zijn).

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 11:45
door pukkie007
Wij rijden op benzine, een wagen van bouwjaar 2004 en eentje van 2005. Ik voel de bui al hangen. Een wolkbreuk dus...
Ik zal me weer enkele avonden kunnen bezig houden met het zoeken naar alternatieven. Openbaar vervoer ( werk niet bereikbaar) en fiets (afstand en veiligheid) zijn al geen optie.

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 13:30
door Lukske
Lanius schreef:wel vreemde titel: auto's ouder dan drie jaar worden duurder. Wil men ons dan aansporen om ecologisch te zijn en om de drie jaar een nieuw voertuig te kopen?
Dat vervuilende wagens meer belastingen moeten betalen, daar ben ik mee akkoord. Maar dan moet het wel gebaseerd zijn op eigenschappen als uitstoot en dergelijke, niet op ouderdom van de wagen! (al zullen globaal genomen oudere wagens wel vervuilender zijn).

Dat die oude vervuilende auto's nog een tweede en derde leven krijgen in Afrika is geen probleem voor de Vlaamse regering.
Hoeveel uitstoot is er trouwens niet nodig om een nieuwe auto te maken?

Als het zo voort gaat zullen nog smeken naar het unitaire Belgie.

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 13:56
door nuyttie
Dat er nog mensen zijn die stemmen op die Muyters begrijp ik toch niet. Wat voor domme dingen steekt die vent toch uit ?

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 14:07
door movado
Niemand heeft voor de eerste keer op Muyters kunnen stemmen. Die is ons gewoon door ons strot geduwd.
Ministers hoeven in België niet verkozen te worden enkel de parlementsleden.
Dit is geen democratie :-\

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 14:37
door Lukske
Democratie is iets wat al lang niet meer bestaat in Europa.
Meer en meer vinden de "leiders" dat ze het zelf wel beter weten dan het gepeupel en dat ter bescherming van onszelf de democratie beter wordt afgeschaft zodat zijzelf hun mannekes kunnen installeren.
We stemmen teveel op de andere partijen....

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 15:29
door platin
movado schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... jaar.dhtml

Zoals we gewoon zijn komt Vlaanderen af met nog eens extra kosten voor de Vlaming...

en nu nog wat wachten op het kadaster dat naar Vlaanderen zal worden overgeheveld omwille van milieuredenen zal dit ook duurder worden voor 80% van de huizen.... :'( :'( :'(

wat Vlaanderen doet , doet het beter op 14 oktober misschien eens aan denken.

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 4 september 2012, 16:09
door Stier
movado schreef:Niemand heeft voor de eerste keer op Muyters kunnen stemmen. Die is ons gewoon door ons strot geduwd.
Ministers hoeven in België niet verkozen te worden enkel de parlementsleden.
Dit is geen democratie :-\
Voor zijn mandaat van Vlaams minister heeft hij inderdaad geen enkele stem gehaald bij de Vlaamse verkiezingen. Tijdens de laatste federale verkiezingen van 2010 is Muyters wel rechtstreeks verkozen als federaal senator. Hij heeft eventjes ontslag genomen in de Vlaams regering als minister, zich laten inzweren in de senaat als senator, zich daar laten opvolgen en heeft zich dan terug laten benoemen als minister in de Vlaamse regering.

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 5 september 2012, 10:29
door optibear
Dat die oude vervuilende auto's nog een tweede en derde leven krijgen in Afrika is geen probleem voor de Vlaamse regering.
Hoeveel uitstoot is er trouwens niet nodig om een nieuwe auto te maken?
Ons Lukske is tegenwoordig wel in vorm. Zoveel zinvolle praat. ;)

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 7 september 2012, 09:34
door Dixit
Dit is nog niets. De grote klapper gaat komen als vlaanderen de baas wordt over de fiscale voordelen voor huiseigenaars.

Bye, bye, woonbonus...

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 8 september 2012, 08:59
door Franscoppy
Superbelasting op uitstoot hebben we toch al. Brandstofprijzen zijn super hoog. Vervuilende wagens of veelrijders hebben er veel van nodig. Waarom nog extra belastigen? Zoeken om te zoeken?

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 8 september 2012, 09:42
door reppiepeppie
De e-bike!!!!

Ik zie geen enkel nadeel. Zelfs het weer in B niet. Het regent op dezelfde plaats slechts 6 a 10% vd tijd. Dat is bewezen.

Dus ja, je kan in de regen zitten, en ja in de winter minder leuk.

Maar toch, ten huize reppiepeppie wordt de afweging 2 auto's (2 werkenden, elk met auto naar twerk) naar 1 auto + een e-bike reeds gemaakt.
Uiteraard geef je comfort op, en ja we gaan wel es vloeken wie de auto neemt, maar de rekening voor dat comfort wordt wel heel duur.

En je hebt al goeie modellen hoor, die ondersteunen tot 40km/u. (helm en verzekeringsplicht) Je beweegt, en toch onbezweet op het werk.

Ik zie naar de toekomst toe mensen van 2 naar 1 auto teruggaan. Dit valt niet vol te houden. Al is t niet altijd gemakkelijk, elk moet zn eigen afweging maken.

Re: Vlaamse super autobelasting

Geplaatst: 8 september 2012, 10:08
door J Lawieck
Bij "e-bike" denk ik aan een electrische fiets (en volgens mij bedoel je die ook "je beweegt"= trappen?) en die mag geen 40km/u.

"2.15.1. “Rijwiel”, elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd."
Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Een electrische bromfiets kan wel, maar die mag dan max 45 km/u halen.
"2) ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
- elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm3 bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A ;"