Pagina 1 van 26

Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 09:37
door reteiP
Iets waar we in België nog serieus achterop hinken tov de rest van Europa (en de wereld).

CNG is niet hetzelfde dan LPG. Een CNG voertuig heeft veel gelijkenissen met een benzinewagen.
CNG is aardgas (voornamelijk methaan) onder hoge druk, 200 bar.

Veel voordelen tov LPG en tov diesel/benzine, vooral dat je met een kleine thuisinstallatie gewoon thuis kan tanken.
Het gas wordt verdeeld via het aardgasnetwerk, geen aanpassingen dus.
Je mag in een ondergrondse parking parkeren, CNG is lichter dan lucht.
Veel minder uitstoot van NOx, CO & fijn stof.
Indien het methaan uit biogas gewonnen wordt is het ook een "groene" energie. Biomethaan verschilt niet van de methaan in aardgas in tegenstelling tot biodiesel of PPO dat wel verschilt van diesel.

Iemand ervaringen?

http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/CNG" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 10:58
door Oudere Jongere
Dichte familie van ons heeft onlangs een Opel Combo tour 1.4T CNG gekocht; bedoeling is dat we deze binnen een paar jaar overnemen als onze 2e auto versleten is en de kids wat ouder zijn. Zelf heb ik er al een dikke 500 km mee gereden.

Die 1.4T CNG heeft officieel 120 pk maar "voelt" voor mij lichter aan dan een 90 pk benzine. Vermoedelijk komt dit door de lage energiedichtheid. Door die lage energiedichtheid is CNG ook minder geschikt voor lange afstanden - op CNG raak je 350 à 400 km ver. Je kan dan wel overschakelen naar benzine natuurlijk maar verliest dan het prijsvoordeel van CNG.

Er zijn ook weinig tankstations en uitbreiding is moeilijk door kortzichtige gemeentebesturen: Hier in het Gentse zijn bv 2 DATS24's gepland met CNG (Lovendegem en Lochristi). Lochristi is inmiddels vergund, Lovendegem doet nog altijd moeilijk.

Edit: Correctie, de DATS24's bieden CNG aan natuurlijk.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 11:53
door reteiP
Colruyt heeft inderdaad de kaart van CNG getrokken, meer en meer DATS stations gaan ermee uitgerust worden.

Opel en Volkswagen staan het verste met hun standaardmodellen in CNG versies.

Prijsvoordeel is ongeveer 40% tov de kost van diesel.
Voor benzine is het voordeel groter, maar is er ook meer verschil in de aankoopprijs.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 12:09
door Spruitekop
Als je 350 tot 400 km ver kan raken da's toch al 'n eind. Wie veel kilometers doet (er zullen er weinig zijn die meer dan 400 km doen per dag zeker?) dan kan je nog steeds met zo'n installatie elke dag de tank voldoen.
Al blijft het gas en qua veiligheid in 'n ongeval heb ik daar toch altijd m'n twijfels bij net zoals benzine.
Ja, ik weet het ik ben 'n angsthaas op dat vlak. :-\

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 13:00
door reteiP
Spruitekop schreef:Als je 350 tot 400 km ver kan raken da's toch al 'n eind. Wie veel kilometers doet (er zullen er weinig zijn die meer dan 400 km doen per dag zeker?) dan kan je nog steeds met zo'n installatie elke dag de tank voldoen.
Al blijft het gas en qua veiligheid in 'n ongeval heb ik daar toch altijd m'n twijfels bij net zoals benzine.
Ja, ik weet het ik ben 'n angsthaas op dat vlak. :-\
Je hebt ook bij de meeste modellen een kleine ondersteunende benzinetank. Waardoor je nog ~150km extra radius hebt.

Een benzinewagen is sowieso minder veilig, de tank zit minder beschermd (logisch ook, hoeft niet drukvast te zijn) en benzine ontsteekt bij een lagere temperatuur dan aardgas.
Een concentratie boven 13% van aardgas explodeert niet maar brand ook gewoon.
(en een concentratie lager dan 4% is niet brandbaar)

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 13:34
door Spruitekop
Ik probeer toch het risico steeds zo klein mogelijk te houden. Als je al eens voorbij gereden bent aan 'n uitgebrande wagen (incl. passagiers) dan blijft het je toch bij.
Ook in NL kunnen ze al meespreken wat er voorvalt als zoiets in vuur en vlam schiet.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 14:06
door Oudere Jongere
Het lijkt natuurlijk erg interessant; thuis gewoon aardgas in je auto stoppen. Hét nadeel van die thuisvullers is dat het "tanken" een 10-tal uur duurt. Sowieso thuiskomen en aan de compressor leggen dus en niet geschikt voor iemand met onregelmatige uren of zelfstandigen (of loonslaven) die van vroeg tot laat werken. Dit naast de kostprijs natuurlijk: meer dan 5000 euro + onderhoudskosten. Die compressor die 10u draait verbruikt trouwens ook stroom. Tanken in een CNG-station duurt daarintegen een paar minuten. Wij zouden theoretisch zo'n installatie kunnen plaatsen maar we gaan het niet doen. Hopelijk komen komen die CNG-installaties van DATS24 er snel.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 15:26
door reteiP
Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 15:51
door Oudere Jongere
Uiteindelijk wel, ja :D

Als ik echter naar mezelf kijk: regelmatig periodes gehad waarin ik 's ochtends om half zes vertrok en 's avonds tussen 9 en 10 thuiskwam. Met regelmatig zo'n 400 à 500 km "on the road".

Ik ben in het algemeen voorstander van CNG, anders zouden we geen CNG-auto als 2e wagen overwegen voor ons gezin.

CNG is momenteel enkel praktisch haalbaar voor een welbepaalde doelgroep:
Voor een gebruikspatroon van een vertegenwoordiger actief in heel het land of een internationale kaderfunctie met regelmatige verplaatsingen naar o.a. de buurlanden is het echter zowat de slechtst mogelijke keuze. Idem voor het andere uiterste: een particulier die weinig kilometers doet is beter af met een klein benzineautootje.
Voor een technieker die bv enkel in een bepaalde regio actief is, daarvoor met een klein bestelwagentje rondrijdt en elke avond terugkeert naar "den depot": perfect.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 18:14
door Spruitekop
reteiP schreef:Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?
reteiP
Inderdaad, iedereen moet slapen. Zou je het vertrouwen dat er elke nacht 'n procedure loopt waar door middel van elektriciteit gas wordt overgepompt in je huis (garage)? Om nog maar te zwijgen van het eventuele geluid (lawaai) van 'n draaiende compressor.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 20:33
door reteiP
Spruitekop schreef:
reteiP schreef:Ja die thuisinstallatie heeft zeker nadelen, maar iedereen moet toch elke dag slapen of niet?
reteiP
Inderdaad, iedereen moet slapen. Zou je het vertrouwen dat er elke nacht 'n procedure loopt waar door middel van elektriciteit gas wordt overgepompt in je huis (garage)? Om nog maar te zwijgen van het eventuele geluid (lawaai) van 'n draaiende compressor.
1 - Ja
2 - Ik lees dat dat 44 dB produceert, stiller dan een diepvries dus

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 18 oktober 2013, 21:34
door Spruitekop
Da's inderdaad vrij stil.

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 19 oktober 2013, 10:27
door Franscoppy
En hoe zit het met verbruik van zo'n wagen in de praktijk? Is dat echt minder dan een diesel? Dat een Opel soms zwakker in PK's aanvoelt dan op papier is wel gekend (mindere versnellingsbakken/-verhoudingen). Wat zijn de ervaringen?

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 19 oktober 2013, 10:47
door neuro
Is er ook een mogelijkheid voorzien om je wagen thuis op te laden, gewoon via de gasinstallatie? En zo ja, is dat niet gevaarlijk zo'n darm vanuit je keuken naar het trottoir? Stel dat iemand erover struikelt en de darm komt los terwijl er niemand bijstaat?

Re: Rijden op aardgas (CNG)

Geplaatst: 19 oktober 2013, 11:08
door PVD
Thuisvulapparaat: "Phill". Het Canadees bedrijf dat dit produceerde noemde "Fuelmaker" en was een tijd in handen van Honda. Ging in faling in 2009 en in 2011 kwam de Italiaanse firma BRC in actie om deze verder te produceren.

http://www.edmunds.com/autoobserver-arc ... ation.html