Pagina 1 van 7
uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 21:18
door anonymous
Ik merk dat ik extreem veel uitgeef aan eten, huishoudproducten.
Zit aan een gemiddelde van 320 euro als alleenstaande met een piek in augustus van 380 euro per maand.
Ik denk dat ik het probleem wel weet zitten maar ik wil dat niet veranderen. Ik koop heel vaak voorgepakt voedsel.
Enerzijds omdat ik vaak geen zin heb om te koken alsook de nodige frustraties niet wil hebben en anderszijds ik heb niet altijd tijd tijdens de week.
Is kijken voor die extras op het werk mogelijks een optie? kan daar toch wel gemiddeld 1-2 euro per dag mee besparen.
Ik zou eens moeten mijn ticketjes bijhouden wat ik allemaal koop maar dat is zo een rompslomp...
Weet er iemand anders nog tips? Misschien dat ik eens moet kijken naar 1 pans maaltijden of dergelijke?
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 21:49
door anonymous
Die voorverpakte opwarmmaaltijden kosten natuurlijk een pak geld en zijn ook nog eens vreselijk ongezond.
Kun je niet bijvoorbeeld in het weekend eten maken
voor een hele week en dat dan in porties invriezen. Zo kun je elke dag een portie opwarmen in de microgolf op je werk of s' avonds thuis opwarmen. Het is dan wel eventjes werk in het weekend maar dan ben je de rest van de week op uw gemak.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:10
door platin
anonymous schreef: ↑22 november 2018, 21:49
Die voorverpakte opwarmmaaltijden kosten natuurlijk een pak geld en zijn ook nog eens vreselijk ongezond.
Kun je niet bijvoorbeeld in het weekend eten maken
voor een hele week en dat dan in porties invriezen. Zo kun je elke dag een portie opwarmen in de microgolf op je werk of s' avonds thuis opwarmen. Het is dan wel eventjes werk in het weekend maar dan ben je de rest van de week op uw gemak.
Invriezen oke maar niet voor alles.
Elke dag opgewarmde kost , neen dank u.
Niks boven vers , vlees , vis ,groenten.
Soep invriezen oke .
alle dagen potje koken kost tijd , maar ja er blijft dan veel minder game tijd over.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:13
door Roo
Goh, eten is m.i. nu het enige waar je niet op moet besparen. Ik kook zelf wel graag en let er niet echt op.. volgens mij zit ik boven jouw budget als alleenstaande voor eten (maar ik heb wel een flexibel schema om de tijd te nemen tijdens de week om te koken). Een lekker stuk vlees of een mooi stuk vis kost toch ook al snel €5 (of meer), en dan heb je nog geen groenten, etc.
In jouw situatie zou ik wel opteren om tijdens het weekend wat gerechten te maken en in te vriezen. Stoofvlees, pastasaus, e.d. valt makkelijk in te vriezen. Of meer opteren voor een broodje en minder een voorbereide maaltijd.
Maar het moet soms ook niet moeilijk zijn; op 20 minuten kan je vaak iets maken dat toch lekker is. Pasta met een zoetzure pikante tomatensaus van verse kerstomaatjes met olijven en kappertjes (kan met of zonder tonijn erbij) is iets dat op een kwartier klaar is.. makkelijk te maken, super lekker en kost 2 keer niets! Zo zijn er nog wel een hoop gerechten.
Dan heb je een combinatie van iets opwarmen, en iets "vers vers".
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:20
door Cydox
Niet altijd tijd tijdens de week? Je werkt minder uren dan gewoon, en er komt/kwam iemand poetsen meende ik?
Er zijn alleen staande ouders met kinderen die voltijds werken en de kinderen dan nog naar sportactiviteiten brengen ook. Geef gewoon toe dat je geen zin hebt
Frisdrank/bier, snacks (noten zijn vaak erg duur), of kuisproducten zullen wellicht de oorzaak zijn. Maar inderdaad bijna altijd een opwarm maaltijd kan ook oplopen.
Er is hier een gb'tje waar je redelijk voorspelbaar wat kan halen met mooie korting wegens vandaag/morgen moeten opeten. Er zijn ook een heleboel ee-pans-gerechten, als je de afwas ontziet.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:26
door Yaris
Heb je de mogelijkheid om op het werk warm te eten? Zo ja, doen!
Cydox had het over GB. In restaurants als Lunch Garden kun je dagelijks een vers bereide warme maaltijd nuttigen. Lekker, gezond, gevarieerd en niet duur.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:27
door anonymous9
Als ge minder wil werken (als ik het me goed herinner), en niet kookt, is het dan niet beter om meer te werken zodat er een hoger inkomen is en je je niet meer moet aantrekken van de kost van voeding?
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:45
door Cydox
Zijn nog alternatieven op lunch garden. Sommige scholen/ziekenhuisen bieden dagschotels aan zeer schappelijke prijzen. Afhankelijk van waar je woont... Ik meende gelezen te hebben dat restaurants die overschot hebben, je die kan laten leveren via een of andere app.
Het is ook belangrijk dat je niet teveel bespaart op voedsel of je betaald het later in gezondheid, elke dag wisselen tusen diepvries pizza van den aldi aan 99cent/pizza en de volgende rijst en roerei is ook niet ideaal
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 22:56
door ludo
Denk dat 320 euro /maand ( 10 euro per dag ) voor eten + huishoudproducten niet echt overdreven is,en je er niet veel op kan besparen. Misschien grootverpakking aankopen in Makro of Colryut

? Of je inkopen doen in Aldi - Lidl - Albert Hein
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 23:13
door Nefertari
Voor een alleenstaande kan ik dat zeer goed begrijpen.
Ik ben vroeger (tussen 2 relaties in) ook alleenstaande geweest en bij mij ging het er niet alleen over dat ik niet altijd zin had om voor mijzelf verse maaltijden te koken. Maar vooral geen zin om alleen te moeten eten.
Voor een partner en/of voor je kinderen koken, doet men omdat het voldoening geeft en men samen quality time beleeft aan tafel.
Alleen maar voor jezelf moeten koken (en dus alleen eten), wordt al snel een vervelende karwei.
In bepaalde supermarkten (vb Delhaize) heeft men tegenwoordig redelijk wat keuze in éénpersoonsgerechten die misschien niet onze zelfbereide gerechten evenaren, maar tóch wel veel gezonder zijn dan fastfood-toestanden. (En moet men tenminste geen uren tijd verspelen achter het fornuis en voor de afwas). Máár : uiteraard is dit duurder.
Wie als alleenstaande warme maaltijden op het werk kan bekomen, zou ik dit ook aanraden: meestal iets goedkoper, én mogelijkheid om in gezelschap te eten.
Aan kuisproducten geef ik nooit veel geld uit: er zijn genoeg goedkope producten die even goed zijn; en kuisen hoeft alleen als het echt vuil is en niet uit gewoonte omdat het "kuisdag" is. Voor persoonlijke verzorging is al lang bekend dat bijvoorbeeld goedkopere cremes of douchegels even goed hydrateren dan dure merknamen, enz....
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 23:15
door Yaris
Kijk liever eens aan welke andere dingen je (te) veel geld uitgeeft en waar je op kunt besparen. Kijk ook eens waaraan je tijd besteedt die je beter kunt gebruiken om zelf te koken. Ik kan niet geloven dat je weinig verdient én weinig tijd hebt.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 22 november 2018, 23:27
door ludo
Nefertari schreef: ↑22 november 2018, 23:13
In bepaalde supermarkten (vb Delhaize) heeft men tegenwoordig redelijk wat keuze in éénpersoonsgerechten die misschien niet onze zelfbereide gerechten evenaren, maar tóch wel veel gezonder zijn dan fastfood-toestanden. (En moet men tenminste geen uren tijd verspelen achter het fornuis en voor de afwas). Máár : uiteraard is dit duurder.
Wie als alleenstaande warme maaltijden op het werk kan bekomen, zou ik dit ook aanraden: meestal iets goedkoper, én mogelijkheid om in gezelschap te eten.
Met éénpersoonsgerechten kun je amper uwen holle tand vullen, na één week verrek je van den honger als dat je dagelijkse hoofdmaaltijd moet voorstellen, heb je er eigenlijk al twee nodig wil je voldoende gegeten hebben,,, tenzij je 80/85 jaar bent ofzo en uwe zetel of bed niet uitkomt en geen werk energie nodig hebt.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 23 november 2018, 00:25
door anonymous
Hallo,
Best veel reacties. Umm even kort te beginnen tijd is er wel maar het is de zin die er niet is en al zeker niet tijdens de week.
Bv ik zie wel dat de albert heijn bij ons begint met veel verpakte maaltijden waaronder ook gezonde(misschien moet ik deze verder onderzoeken) Daar zitten meestal 150-300 gram groenten in zo een stam^ppotje.
Voor mij is het niet echt om nu te besparen want heb een goed loon en ik kan het me veroorloven. Maar qua eten wil ik niet hoeven te veranderen als ik opeens zonder loon val. Dat wil ik gewoon verwachten en niet negeren. Daarom dat ik zoek om dat toch te beperken.
Die verse stamppotjes van de AH kosten minstens 4 euro. Bedoel dan zoals deze:
https://www.ah.be/producten/verse-kant- ... -de-keuken
Dan zit je toch puur aan warme maaltijd aan 150 euro per maand makkelijk.
Waar ik wel eventueel kan op besparen is het gaan eten beperken want ik kan niet warm op het werk eten.
Wat ook wel is dat ik vaak me betrap dat ik bij de automaten wat voedsel uithaal die niet zo gezond is of ik haal een blikje frisdrank eruit. Dat kan snel oplopen.
Van kuisproducten neem ik de promo's mee en merk ik toch dat daar een redelijke kost in zit.
Zelf klaarmaken van eten is niet alleen van geen zin maar vooral omdat ik wel altijd in iets frustraties oploop als ik kook zeker als ik van men werk kom. Dan heb ik rust nodig en geen nood aan een vers gerecht maar dan is het natuurlijk erg duur.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 23 november 2018, 00:49
door fropskottel
Als je iets of wat in het Brusselse woont kan je overwegen je groenten en fruit op de zuidmarkt (naast station Brussel Zuid) te gaan halen. Goede kwaliteit, veel keuze en zeker als je rond 12:30u gaat makkelijk de helft goedkoper dan Colruyt.
Re: uitgaven huishouden swingen de pan uit
Geplaatst: 23 november 2018, 07:13
door anonymous
Kuisproducten koop ik eigenlijk zo goed als nooit. Ik kuis met azijn. Spotgoedkoop, alles is brandschoon en ze zit geen chemische rommel in. Wasmiddel voor het wasmachine maak ik zelf met sunlight zeep en soda.