Omruiling bij de Decathlon. Non-conformiteit binnen 6 maanden niet (???) gekend.
Geplaatst: 22 februari 2021, 16:56
Het voorwiel van mijn Decathlon step - een Oxelo Town 9 EF 2 - begon na 11 maanden ineens kogeltjes te spugen. Niet goed, maar goed... in theorie is een lager een slijtageonderdeel. Nieuw wiel erop gezet.
En zie daar... na slechts twee maanden is dat nieuwe wiel compleet kapot ! De complete lager viel eruit.
Simpel toch ? Niet-conformiteit binnen de 6 maanden wordt geacht reeds bij de aankoop te hebben bestaan, dus dat wiel moet gewoon worden omgeruild. Zo werkt dat in heel West-Europa en dan zonder dat ik dit soort spaargidsiaans jargon moet uitkramen.
NIet zo in vlaanderen. En al helemaal niet bij de Decathlon te Antwerpen. Een toneelstuk in drie bedrijven.
Ik meld mij dus aan bij het onthaal met het defecte wiel in mijn handen en het verzoek om het om te ruilen.
"Dan moet u bij de werkplaats zijn."
"Helemaal niet. Het hangt hier gewoon in het rek. Ik wil het omruilen en ik zet het er zelf gewoon op."
"Ja, maar... hé... dat kunt ge niet gewoon van een nieuwe step af halen !"
"Neen, ik ga dat niet van een nieuwe step af halen. Ik ga dat gewoon uit het rek met de wielen halen."
(keert zich naar haar collega)
AMAI ! WE HEBBEN VANDAAG ALLEMAAL VAN DIE LASTIGEN !"
Dus ik ga naar het rek en pak een nieuw wiel. Ik kom terug naar de balie en daar willen ze toch, dat er een werkplaatsmedewerker komt kijken.
"Hebt ge ermee in de sneeuw van vorige week gestept ?"
"Natuurlijk niet. Dan eindig ik op mijn gezicht."
"Ah... hebt ge er dan in de regen mee gestept ?"
"Natuurlijk."
"Eh wel... ja... het is verroest. Dat is normale slijtage. Daar is geen garantie op."
"Onzin. Het vorige wiel ging kapot na 11 maanden. Dat van mijn vrouw na 15 maanden. Dat vind ik nog te snel, maar daar kunnen we over discussiëren. Maar als het na 2 maanden al onderdelen begint te spugen, dan is dat niet correct."
"Wel. Dat is slijtage."
"Goed. Als het zo moet, dan maak ik gebruik van mijn wettelijke garantie,"
"Die geldt niet voor slijtage."
"Het principe van de wettelijke garantie is, dat als iets na 3 maanden kapot is, dat het dan geacht wordt al kapot te zijn geweest bij de aanschaf. En dan gaat deze hele discussie helemaal nergens over - dan moet dit gewoon worden omgeruild."
Enfin, dat ging dus een aantal keer zo heen en weer, totdat één van de dames - de roeper in kwestie - de sitemanager liet komen.
Die was wél vriendelijk. Maar die kende die regel ook niet.
Hij wilde het wel googelen. En zei toen: "Ik vind hier eerder teksten die het omgekeerde beweren"
Dus ik heb dan gegoogeld op wettelijke garantie site:testaankoop.be
En daar stond het natuurlijk allemaal keurig uitgelegd. Sterker nog, ik had zelf even gemist, dat de drie maanden inmiddels naar zes maanden zijn opgetrokken.
"Wel, mijnheer. Eerlijk. Ik kende die regel echt niet. En u bent de allereerste klant die mij dat ooit zo meldde."
Waarna hij zich tot de dames wendde, vertelde dat de klant gelijk had en dat zij het wiel moesten omruilen.
Die dan eerst nog wat anders hebben gedaan...
Ik heb de sitemanager bedankt.
Intrigerend. De site manager is een vriendelijke en correcte persoon. Die desondanks het conformiteitsbegrip niet kende.
En zie daar. De Algemene Voorwaarden van Decathlon melden 'wettelijke garantie' en 'twee jaar', maar noemen nergens dit principe.
Maar wat mij toch het meest irriteerde: dit was wederom klanten'service' op zijn vlaams.
Eerst iemand naar een ander 'kastje' sturen (de werkplaats). Dan beledigen. Dan vlakaf weigeren. Dan excuses over 'regen' verzinnen. En uiteindelijk de site manager laten komen. Gelukkig gaf die een ander resultaat...
Als ik dit soort 'akkefietjes' heb in Nederland, Duitsland, Italië of Wallonië, dan is het meestal snel geregeld. Hoogstens "We kunnen u niet uw geld terug geven, maar u wel een ander exemplaar geven." Ook goed !
Maar in vlaanderen... deze Decathlonshow heb ik ook al bij Vandenborre gehad. En bij Carrefour. En bij Mediamarkt. En zelfs bij de HEMA. En ja... ook kleine zelfstandigen kunnen het uithangen.
Dan moet men niet verbaasd zijn, dat de vlaamse klant twee woorden onthoudt. bol.com en coolblue.be .
En zie daar... na slechts twee maanden is dat nieuwe wiel compleet kapot ! De complete lager viel eruit.
Simpel toch ? Niet-conformiteit binnen de 6 maanden wordt geacht reeds bij de aankoop te hebben bestaan, dus dat wiel moet gewoon worden omgeruild. Zo werkt dat in heel West-Europa en dan zonder dat ik dit soort spaargidsiaans jargon moet uitkramen.
NIet zo in vlaanderen. En al helemaal niet bij de Decathlon te Antwerpen. Een toneelstuk in drie bedrijven.
Ik meld mij dus aan bij het onthaal met het defecte wiel in mijn handen en het verzoek om het om te ruilen.
"Dan moet u bij de werkplaats zijn."
"Helemaal niet. Het hangt hier gewoon in het rek. Ik wil het omruilen en ik zet het er zelf gewoon op."
"Ja, maar... hé... dat kunt ge niet gewoon van een nieuwe step af halen !"
"Neen, ik ga dat niet van een nieuwe step af halen. Ik ga dat gewoon uit het rek met de wielen halen."
(keert zich naar haar collega)
AMAI ! WE HEBBEN VANDAAG ALLEMAAL VAN DIE LASTIGEN !"
Dus ik ga naar het rek en pak een nieuw wiel. Ik kom terug naar de balie en daar willen ze toch, dat er een werkplaatsmedewerker komt kijken.
"Hebt ge ermee in de sneeuw van vorige week gestept ?"
"Natuurlijk niet. Dan eindig ik op mijn gezicht."
"Ah... hebt ge er dan in de regen mee gestept ?"
"Natuurlijk."
"Eh wel... ja... het is verroest. Dat is normale slijtage. Daar is geen garantie op."
"Onzin. Het vorige wiel ging kapot na 11 maanden. Dat van mijn vrouw na 15 maanden. Dat vind ik nog te snel, maar daar kunnen we over discussiëren. Maar als het na 2 maanden al onderdelen begint te spugen, dan is dat niet correct."
"Wel. Dat is slijtage."
"Goed. Als het zo moet, dan maak ik gebruik van mijn wettelijke garantie,"
"Die geldt niet voor slijtage."
"Het principe van de wettelijke garantie is, dat als iets na 3 maanden kapot is, dat het dan geacht wordt al kapot te zijn geweest bij de aanschaf. En dan gaat deze hele discussie helemaal nergens over - dan moet dit gewoon worden omgeruild."
Enfin, dat ging dus een aantal keer zo heen en weer, totdat één van de dames - de roeper in kwestie - de sitemanager liet komen.
Die was wél vriendelijk. Maar die kende die regel ook niet.
Hij wilde het wel googelen. En zei toen: "Ik vind hier eerder teksten die het omgekeerde beweren"
Dus ik heb dan gegoogeld op wettelijke garantie site:testaankoop.be
En daar stond het natuurlijk allemaal keurig uitgelegd. Sterker nog, ik had zelf even gemist, dat de drie maanden inmiddels naar zes maanden zijn opgetrokken.
"Wel, mijnheer. Eerlijk. Ik kende die regel echt niet. En u bent de allereerste klant die mij dat ooit zo meldde."
Waarna hij zich tot de dames wendde, vertelde dat de klant gelijk had en dat zij het wiel moesten omruilen.
Die dan eerst nog wat anders hebben gedaan...
Ik heb de sitemanager bedankt.
Intrigerend. De site manager is een vriendelijke en correcte persoon. Die desondanks het conformiteitsbegrip niet kende.
En zie daar. De Algemene Voorwaarden van Decathlon melden 'wettelijke garantie' en 'twee jaar', maar noemen nergens dit principe.
Maar wat mij toch het meest irriteerde: dit was wederom klanten'service' op zijn vlaams.
Eerst iemand naar een ander 'kastje' sturen (de werkplaats). Dan beledigen. Dan vlakaf weigeren. Dan excuses over 'regen' verzinnen. En uiteindelijk de site manager laten komen. Gelukkig gaf die een ander resultaat...
Als ik dit soort 'akkefietjes' heb in Nederland, Duitsland, Italië of Wallonië, dan is het meestal snel geregeld. Hoogstens "We kunnen u niet uw geld terug geven, maar u wel een ander exemplaar geven." Ook goed !
Maar in vlaanderen... deze Decathlonshow heb ik ook al bij Vandenborre gehad. En bij Carrefour. En bij Mediamarkt. En zelfs bij de HEMA. En ja... ook kleine zelfstandigen kunnen het uithangen.
Dan moet men niet verbaasd zijn, dat de vlaamse klant twee woorden onthoudt. bol.com en coolblue.be .