Pagina 1 van 2
Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 januari 2025, 13:48
door GuillaumeGreen
Dag iedereen,
Ik ben op zoek naar manieren hoe ik mijn elektrische laadpaal optimaal kan benutten die geïnstalleerd werd door mijn werkgever bij mij thuis.
Voor alle duidelijkheid: de opgeladen hoeveelheid elektriciteit krijg ik maandelijks terugbetaald aan de op dat moment geldende gemiddelde tarieven.
So far so good... echter zitten mij de extra kosten van het capaciteitstarief wat dwars. Voor de installatie van mijn elektrische laadpaal was mijn piekvermogen maandelijks 3.6 kw, na 3 maanden installatie is dit zowaar gestegen naar 11 kw. Niet verwonderlijk want dat is ook het vermogen van mijn laadpaal (die is gelukkig wel "slim" en zal rekening houden met eventuele andere verbruikers). Als ik het uitreken dan zou mijn energierekening stijgen met ongeveer 370€ door dit verhoogd piekvermogen. Ik kan dit deels oplossen door het vermogen te beperken, echter zie ik twee grote nadelen:
1. Relatief snel opladen zal niet meer aan de orde zijn (ik kom op een totale laadtijd van 15u om van 0 naar 100% op te laden als er geen andere verbruikers in huis zijn).
2. Mijn zonnepanelen die ik gelegd heb om onder andere de elektrische wagen transitie op te vangen lijken me dan ook voor een stuk nutteloos geworden te zijn. Aangezien mijn wagen traag laadt zal er in de zomer een heel stuk geïnjecteerd worden op het net dat eigenlijk mooi in mijn auto zou kunnen geïnjecteerd worden.
Zijn er nog mensen die in een gelijkaardige situatie zitten en eventueel tips hebben hoe hier financieel slim mee op te gaan?
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 23 januari 2025, 14:05
door woete
Om je kosten voor het capaciteitstarief in te perken, zit er natuurlijk niets anders op dan je laadvermogen te beperken.
1. Heb je echt die 11kW nodig? Ik laad meestal op aan 3,7kW. Dat duurt inderdaad langer, maar ik heb er geen last van. Waarom zou je wachten met laden tot je aan 0% zit, om dan naar 100% te gaan; dat lijkt me te hypothetisch. Ik laad thuis meestal van 40% naar 80%, dat is in een werkdag of een nacht gebeurd.
Weet dat het capaciteitstarief tussen de 50 en de 60 euro per jaar per kW-piek is.
Dus als je je limiet zou verlagen van 11 kW naar 5 kW bespaar je al gauw 300 euro per jaar.
2. Je wilt zo veel mogelijk van je zonne-energie naar je auto sturen. Wat is het vermogen van de omvormer van je zonnepaneleninstallatie?
Als dat 5kW is, dan heeft een laadvermogen van meer dan 5kW geen zin.
Als je een zwaardere omvormer hebt, dan zou je een regelsysteem kunnen overwegen, dat het laadvermogen optimaliseert voor jou.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 10:18
door bertVW
Ook bij ons is er sinds twee weken een digitale meter geïnstalleerd, gecombineerd met een laadpaal voor de elektrische wagen en zonnepanelen. Het piekvermogen van onze installatie is momenteel 10 kW. De wagen laadt aan 16A, waardoor, wanneer we tegelijkertijd koken of de was- of droogmachine gebruiken, het piekvermogen makkelijk ≥ 10 kW bereikt. Dat vertaalt zich automatisch in een hoger capaciteitstarief.
Ik ga nu de laadstroom van 16A naar 10A aanpassen, in de hoop dat dit een significant effect zal hebben op het piekvermogen.
Met andere woorden: alle eigenaars van elektrische wagens die thuis laden, zullen in de praktijk een piekvermogen van die orde hebben, tenzij ze het laadvermogen bewust beperken of slimme laadschema’s gebruiken?
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 11:14
door lgoeman
ik laad hier normaal ook altijd aan 10A op. heb nu 1,5 jaar een digitale meter en betaal het minimum aan capaciteitstarief heb er nog nooit boven gezeten. (ik heb maandfacturen dus kan dat ook goed opvolgen)
ik hoog enkel op naar 16A in putje zomer als de zonnepanelen zeer hoge opbrengst geven en ik anders nog zou injecteren. overdag dus.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 12:03
door vortex
bertVW schreef: ↑21 oktober 2025, 10:18
Ook bij ons is er sinds twee weken een digitale meter geïnstalleerd, gecombineerd met een laadpaal voor de elektrische wagen en zonnepanelen. Het piekvermogen van onze installatie is momenteel 10 kW. De wagen laadt aan 16A, waardoor, wanneer we tegelijkertijd koken of de was- of droogmachine gebruiken, het piekvermogen makkelijk ≥ 10 kW bereikt. Dat vertaalt zich automatisch in een hoger capaciteitstarief.
Ik ga nu de laadstroom van 16A naar 10A aanpassen, in de hoop dat dit een significant effect zal hebben op het piekvermogen.
Veel gaat dat niet uitmaken hé, laden aan 10A is 2300W en aan 16A: 3680W, of een verschil van 1,4kW. Het zal vooral in de combinatie van grootverbruikers te zoeken zijn, bv auto enkel opladen wanneer er geen ander groot verbruik is, enz...
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 14:05
door Brembos
Ik laad op aan 8A aan een normaal stopcontact. Goed voor 1,7 kw per uur. Ruimschoots voldoen voor mijn gebruik.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 14:36
door lgoeman
vortex schreef: ↑21 oktober 2025, 12:03
bertVW schreef: ↑21 oktober 2025, 10:18
Ook bij ons is er sinds twee weken een digitale meter geïnstalleerd, gecombineerd met een laadpaal voor de elektrische wagen en zonnepanelen. Het piekvermogen van onze installatie is momenteel 10 kW. De wagen laadt aan 16A, waardoor, wanneer we tegelijkertijd koken of de was- of droogmachine gebruiken, het piekvermogen makkelijk ≥ 10 kW bereikt. Dat vertaalt zich automatisch in een hoger capaciteitstarief.
Ik ga nu de laadstroom van 16A naar 10A aanpassen, in de hoop dat dit een significant effect zal hebben op het piekvermogen.
Veel gaat dat niet uitmaken hé, laden aan 10A is 2300W en aan 16A: 3680W, of een verschil van 1,4kW. Het zal vooral in de combinatie van grootverbruikers te zoeken zijn, bv auto enkel opladen wanneer er geen ander groot verbruik is, enz...
klopt wat je zegt, hier wordt idd nooit een oven, droogkast of wasmachine aangezet terwijl de auto laadt, dan wordt het laden gestopt.
Maar om onder het minimum te blijven dat wordt aangerekend aan capaciteitstarief (2,56 kW) ook als de zonnepanelen bijna niks opleveren (op dit moment bijvoorbeeld) moet je wel verminderen naar 10A of nog gemakkelijker 8/6 A om de auto op te laden.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 16:43
door bertVW
Dus als je laadt mag er nooit worden gekookt, wasmachine, oven, etc... Dit is toch bijna niet haalbaar voor een modaal gezin?
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 17:58
door Trivium
Ik vind het vooral hilarisch al dat getel en gereken.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 18:16
door lgoeman
bertVW schreef: ↑21 oktober 2025, 16:43
Dus als je laadt mag er nooit worden gekookt, wasmachine, oven, etc... Dit is toch bijna niet haalbaar voor een modaal gezin?
Dat mag natuurlijk wel, maar dan betaal je wel meer voor je electriciteit.
En tussen een piekverbruik van 2,56 kW (waar je met een electrische wagen wel erg moet voor puzzelen als de zon niet schijn ) en 10 kW waar jij nu blijkbaar aan zit (wat ik echt wel heel erg veel vind als je geen warmtepomp hebt ) zit wel nog een enorm groot verschil.
Als die 10 kW piekverbruik echt klopt, zou ik toch eens kijken waar de rest van dat piekverbruik van komt want zelfs met een laadpaal aan 16A blijkt er nog 6kW van andere verbruik op hetzelfde moment.
Of hebben jullie wel een warmtepomp? Dan is het een ander verhaal.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 19:13
door bertVW
Zal combi zijn van laden, fornuis, was en droogkast. Maar goed, een gezin met 4 kinderen, dat zal nog wel eens gebeuren. Verklaart bovenstaande het piekverbruik ?
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 21 oktober 2025, 19:47
door veje
Bij de meeste laadpalen kan je load-balancing instellen. Hierdoor schakelt je laadpaal tijdelijk uit als het verbruik in de woning te hoog wordt.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 9 december 2025, 09:07
door simonvb
Inderdaad load-balancing op een laadpaal is "noodzakelijk" met ons capaciteitstarief. Dan stel je in wat de auto maximaal mag afnemen en indien er andere grootverbruikers aangaan, verminderd de laadpaal de laadsnelheid automatisch.
Puur zonneladen functie lijkt me ook super handig indien de wagen af en toe overdag thuis staat.
(ik kom op een totale laadtijd van 15u om van 0 naar 100% op te laden als er geen andere verbruikers in huis zijn)
Heb je dat veel voor dat je de wagen volledig leeg rijdt? Het hangt vooral af van hoeveel je per dag rijdt, hoe snel je jouw laadpaal moet zetten. Maak gewoon dat je goed zit na een nacht laden.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 9 december 2025, 11:48
door Brembos
Ik laad altijd s nachts op 8 ampere aan een
Normaal stopcontact in mijn garage en mijn piekvermogen blijft onder de 2,56 kwh. Op een nachtje is mijn wagentje terug volgetankt.
Re: Capaciteitstarief en vermogen elektrische laadpaal
Geplaatst: 9 december 2025, 12:00
door patrick4
Brembos schreef: ↑9 december 2025, 11:48
Ik laad altijd s nachts op 8 ampere aan een
Normaal stopcontact in mijn garage en mijn piekvermogen blijft onder de 2,56 kwh. Op een nachtje is mijn wagentje terug volgetankt.
Heb je dan geen relatief grote verliezen?
(en kWh is geen eenheid van vermogen)