Pagina 1 van 34

Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:00
door Fakkel
Even een apart topic begonnen om de Pro's en Con's van elektrische auto's op te lijsten, dat hoeft niet in een BMW-topic.
Het zal geen verrassing zijn dat ik eerder sceptisch sta tegenover elektrische wagens op korte termijn, dus veel Pro's heb ik niet gevonden.

Prijs
Makkelijk het dubbele van een vergelijkbare traditionele wagen. Een Tesla van 80.000 € gaat niet snel in het leasebudget passen, tenzij ze het gaan (over)subsidiëren zoals de zonnepanelen destijds. En iedereen weet wie die "subsidies" uiteindelijk via een omwegje betaalt.
Actieradius
Met veel goede wil de helft van een verbrandingsmotor. Wil zeggen dat wie nu om de 2 weken tankt, dat dan 1x per week moet doen.
Laadtijd
Met speciale snelladers een half uur, versus 5 minuten nu.
Actieradius en laadtijd gecombineerd
De gemiddelde Belg zal ipv 26x 5 minuten, 52x 30 minuten spenderen aan een tankstation. Zijnde 1560 minuten per jaar ipv 130, een verlies van 1430 minuten of 24 uren, 1 volle dag.
Thuis opladen
Met dergelijke cijfers "moet" je gewoon thuis kunnen opladen. Helaas pindakaas, niet iedereen woont in een woning met oprit of garage. Integendeel, dit zal een minderheid zijn. En veel van die mensen gebruiken hun garage voor fietsen, schoenrekken, extra diepvries,… maar niet om de auto te stallen. Zo is het bij mij toch. Bovendien: Eén garage, twee auto's…
Komt nog bij: hoe gaan de leaserijders deze kost doorrekenen aan de werkgever, die normaal de diesel factuur betaalt?
Op het werk opladen
Mooi zolang er maar een paar wagens elektrisch zijn, maar je kan niet de ganse parking vol laadpalen zetten, en evenmin iemand constant laten bijhouden welke auto volledig opgeladen is, om vervolgens die auto te (laten) verzetten en de volgende aan de laadpaal te hangen.
Wisselbare batterijsets
Een oplossing zou kunnen zijn om de batterijsets makkelijk wisselbaar te maken. Overdag ben ik weg en laadt één batterijset thuis (met behulp van zonnepanelen op m'n dak?) op, en gebruik ik de andere. Is een set leeg, dan wissel ik thuis "even snel" de batterij. Nadeel: het gewicht. En ook: de kostprijs van die dingen. Makkelijk wisselbaar wil ook zeggen: makkelijk te stelen. Geen dief die voor die (gemiddeld) € 30 diesel die in m'n tank zit, het in z'n hoofd haalt 's nachts m'n dieseltank open te breken. Als daar echter een auto geparkeerd staat met een batterij ter waarde van een paar duizend euro die er makkelijk uit gehaald kan worden, kan ik me zo al voorstellen dat "bepaalde groepen" een redelijk lucratieve hobby erbij hebben.
Comfort en ruimte
De elektrische wagens zijn allemaal een pak kleiner dan (en duurder) dan de wagens waarmee we gewend zijn rond te toeren. Quid dat die grote auto veelal niet nodig is om alleen naar het werk te rijden, maar wie kinderen in 'n sportclub heeft komt wekelijks wel voor 'n situatie waarin gecarpoold wordt met wat sportzakken erbij. En dan zijn we nog niet om onze (twee)wekelijkse boodschappen gegaan. Noch op reis.
Tijdelijk andere wagen
BMW biedt een service waarbij je 5 weken per jaar recht hebt op een grotere auto. Concreet, gaat BMW voor elke twee verkochte elektrische auto's één diesel op een parking zetten niksen tot de grote vakantie begint? Want dan wil ongeveer de helft vd bevolking tegelijk weg. Ook: als ik van zaterdag tot zaterdag iets boek, vertrek ik op vrijdag, en ben de week erop pas op zondag terug. Maw, die "reserveauto" kan de week voor mijn vertrek al niet meer volledig gebruikt worden door iemand anders, en ik keer te laat terug om direct aansluitend iemand die auto voor hetzelfde doel te laten gebruiken. Lijkt mij organisatorisch een drama.

Ik zie eigenlijk maar één "pro" argument, en dat is "dat fossiele brandstoffen sowieso "met uitsterven bedreigd zijn", en dat er dus wel iéts moet gebeuren. Maar in z'n huidige vorm vind ik elektrische wagens hetzelfde als zeggen "koop u terug een paard en een kar".
Maar goed, ik hoor graag de "pro"-argumenten van de believers.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:02
door netwerken
The amount of energy necessary to refute bullshit is an order of magnitude bigger than to produce it. Ik weet niet waar ik moet beginnen.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:05
door PinkPanther1970
Nog twee vraagjes:
- Gaat Volvo trucks ook overschakelen op elektrisch of mogen die rustig blijven vervuilen? ;D
- Iemand al een elektrische wagen gezien met aanhangwagen of caravan?

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:05
door Fakkel
Ik sluit me wel aan bij dit artikel : Elektrische wagens zijn hooguit een opstapje naar iets 'groters'. (vraag 9)

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170705_02958111

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:15
door PinkPanther1970
In het BMW-topic zit men al aan de smart city die zichzelf linkt aan je smart car... ze kunnen hier begot nog geen ononderbroken elektriciteit of watervoorziening garanderen gedurende het ganse jaar.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 11:44
door vortex
Klopt dat EV's vandaag niet geschikt zijn om elke brandstof auto te vervangen, rijbereik, laadtijd en aankoopprijs zijn daar de belangrijkste contra's. Langs de andere kant kan een EV perfect geschikt zijn voor een belangrijk deel van het wagenpark, denk maar aan de tweede auto in een gezin of mensen die over een alternatief beschikken voor verre verplaatsingen enz... We moeten daarom niet tegen of voor EV's zijn, ze kunnen perfect samen met andere brandstofsystemen (fossiel, biobrandstof, waterstof, CNG, biogas,...) hun markt aandeel veroveren. Waar ik wel voor 100% tegen ben zijn opgelegde doelstellingen zoals tegen 20xx mogen er geen diesel of benzine auto's meer verkocht worden of geforceerde introductie middels subsidies of taksen. Laat de markt en technologie zijn gang gaan, de dag dat EV's werkelijk op genoemde punten vergelijkbaar of beter zijn, zullen ze vanzelf diesel en benzine uit de markt duwen. En dat zou wel eens sneller kunnen dan men denkt, kijk maar wat er de afgelopen tien jaar in EV land is geëvolueerd en wat er de komende jaren in de pijplijn zit.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 12:44
door sintorama
PinkPanther1970 schreef: 6 juli 2017, 11:05 - Iemand al een elektrische wagen gezien met aanhangwagen of caravan?
Ooh neen! Jongens voer het plan voor electrische wagensmar volledig af! Dit hebben we VOLLEDIG over het hoofd gezien. Aangezien iedere belg elke dag met zijn aanhangwagen of caravan (maar eigenlijk het liefst met beiden tesamen) naar zijn werk rijdt is het geen haalbare kaart. Spijtig.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 12:56
door reteiP
Je moet je eens voorstellen dat elektrische wagens al 100 jaar de standaard zijn en er iemand vandaag met de verbrandingsmotor op de proppen komt.
Dan zou je pas terecht uitgelachen worden.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 13:59
door Fakkel
Ik weet het niet…
Dus, er komt iemand met ’n uitvinding op de proppen waarbij ik
a) Aan de helft van de aankoopprijs
b) Een voertuig heb dat dubbel zo groot is qua inhoud
c) En een bereik heeft dat dubbel zo ver reikt
d) Waardoor ik 24u per jaar (3 werkdagen!) uitspaar aan het tankstation
e) En waarbij ik in de winter gerust m’n voor- en achterruitverwarming mag aanzetten, samen met de verwarming, en doe ineens ook maar de zetelverwarming, zonder te moeten vrezen dat m’n batterij op slag half leeg is en ik niet meer op m’n bestemming geraak.
Ik denk dat ik – wars van het misschien “rare concept” van die verbrandingsmotor – redelijk enthousiast zou zijn. Jij niet, dan?

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 14:34
door VTEC
PinkPanther1970 schreef: 6 juli 2017, 11:05
- Iemand al een elektrische wagen gezien met aanhangwagen of caravan?
Ja, ik zag recent een filmpje waarbij een Tesla Model X met een vrij grote caravan erachter in 5,5 seconden naar 100 km/h spurtte - indrukwekkend :o

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 14:41
door PinkPanther1970
VTEC schreef: 6 juli 2017, 14:34
PinkPanther1970 schreef: 6 juli 2017, 11:05
- Iemand al een elektrische wagen gezien met aanhangwagen of caravan?
Ja, ik zag recent een filmpje waarbij een Tesla Model X met een vrij grote caravan erachter in 5,5 seconden naar 100 km/h spurtte - indrukwekkend :o
Hier hebben ze het ook geprobeerd: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/te ... s-trekauto
Zal maar niets zeggen over de actieradius... Dat kan iedereen zelf lezen.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 14:53
door Fakkel
Mja, op die manier (ritje naar zee van en de batterij was bijna leeg, zonder caravan moeten terugrijden om er te geraken) gaat de lol er voor onze noorderburen ook gauw af zijn.

't Is mij al wel duidelijk dat ik in 2021 gewoon weer 'n diesel zal kiezen als leasebak. ::)
Of ze moesten het "verbieden" tegen dan... >:(

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 14:59
door spicyalan
Ik geloof zelf wel dat er in elektrische wagen een toekomst zit, maar niet in de huidige vorm. Voor een aantal zaken zijn er al oplossingen, voor anderen nog niet.

Prijs
Die zal echt wel omlaag moeten. Minstens tot op het niveau van een brandstofauto. In principe moet dit lukken, gezien een elektrische wagen minder bewegende onderdelen bevat. Subsidies zijn hier niet nodig (want dan gaan de prijzen van de auto's kunstmatig hoger zijn, net zoals bij de gesubsidieerde zonnepanelen).
Ook moet je bij vele elektrische wagens nog een batterij huren (!!!), wat een maandelijkse kost meedraagt die soms hoger is dan verbruikte brandstoffen (bij een Zoe €50/maand huur batterij).

Zoals het nu is, zitten er enkele duizenden Euro's verschil tussen een branstofauto en een elektrische. Van die enkele duizenden Euro's kan ik zeer veel brandstof kopen en lang rijden... (en ook elektriciteit is niet gratis, en met de huidige stijgende prijzen veruit een onzekerheid wat de toekomst geeft).
Bij een verbruik van een 4 liter/100 km zoals bij de nieuwere dieselwagens is de economische "drive" om elektrisch te gaan nog veraf.


Actieradius
Voor een tweede auto die enkel woon/werkverkeer doet, lijkt dit mij een goede oplossing en nu al voldoende.
Een eerste auto met brandstof lijkt mij op dit moment nog steeds nodig.

Thuis opladen
Iemand met oprit of garage kan dit inderdaad doen, maar niet als je in de stad in een appartement of rijhuis woont (en net in de stad is een elektrische wagen interessant...).
Er zijn nu reeds oplossingen voor leasewagens waar er thuis een bakje gehangen wordt met een eigen "slimme meter", zodat je thuis kan laden op kosten van de werkgever.
Op andere plaatsen laden (vb. parking werkgever) is geen oplossing. Er zijn nu op veel plaatsen al te weinig parkeerplaatsen, laat staan dat je ze allemaal een laadpaal hebben (en dan moet ik altijd naar mijn werkgever rijden? Ik zit immers meestal bij een klant)

Wisselbare batterijsets
Ook al zijn ze wisselbaar, die gaat veel te zwaar zijn om dit op 5 minuten uit te voeren.

Comfort en ruimte
Dit hoeft geen probleem te zijn (zie Tesla). Het zijn vooral de andere merken die enkel prutsautootjes maken (ik dacht wel dat er een elektrische kangoo bestaat, dus er is beterschap)

Tijdelijk andere wagen
Lijkt mij inderdaad een nachtmerrie. Wat als je schade oploopt? wie heeft dit verzekerd (eigen verzekering, verzekering van de garage?) gaat de verhuurder geen extra schade in jouw nek willen draaien?

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 15:00
door PinkPanther1970
Fakkel schreef: 6 juli 2017, 14:53 't Is mij al wel duidelijk dat ik in 2021 gewoon weer 'n diesel zal kiezen als leasebak. ::)
Of ze moesten het "verbieden" tegen dan... >:(
Fransen gaan alle diesel- en benzinewagens verbieden vanaf 2040.

Re: Elektrische wagens - Pro en contra

Geplaatst: 6 juli 2017, 15:09
door spicyalan
Fransen gaan alle diesel- en benzinewagens verbieden vanaf 2040.
zoals bij de kerncentrales zeker....

Soms is dit eerder een politiek statement dat afgevuurd wordt, en eerlijk gezegd is het eigenlijk niet eens amitieus.

2040 is nog +20 jaar, en waarschijnlijk gaan er in functie hoever men gaat zitten tegen dan nog mazen in de wetgeving komen (vb toelaten plug-in hybrides of de verplichting richten naar bepaalde segmenten zodat er een uitholling is)