Brokers in België
Geplaatst: 8 januari 2024, 12:21
Sinds afgelopen vrijdag heb ik zwaar het gevoel in het plaatsje Bedrock in het stenen tijdperk terecht te zijn gekomen.
Aangezien ik i.v.m. de staatsgarantie een extra online broker wilde, ben ik vanaf eind november bezig geweest om een rekening bij een bekende Belgische broker te openen.
Dat was al niet simpel, duurde slechts 1 maand. Probleem was dat het op 2 namen moest en online.
Of ik mij aan wilde melden met "it's me" en bevestigingen met een sms.
Helaas dat is voor mij niet mogelijk, omdat waar ik woon de smartphone geen ontvangst heeft. En om nu eerst een paar honderd meter de straat verder in te lopen , dan wel in de regen op de hei te gaan staan, leek mij niet de meest prettige ervaring om in te loggen en orders in te geven.
Dus eerst via het kantoor een rekening bij de betreffende bank geopend na een afspraak te hebben gekregen voor een week later. Gelukt! Rekening geopend en kaartreader meegekregen. Het bankkaartje en de code zouden per post volgen. Op mijn vraag of zij nu een rekening bij hun broker konden openen voor mij, was het antwoord: nee, dat moet u online doen. Na een paar dagen kreeg ik een brief met de code voor mijn bankkaart in de bus. Maar geen kaart. Na 2 weken maar eens gebeld. En ja hoor de bankkaart lag al 2 weken op hun kantoor. Vooral niet even bellen of een mailtje, dat was te veel werk.
Weer in de slag met de broker, reader gehaald voor de ID kaarten uit te lezen etc. etc. De meest uitgebreide vragenlijsten m.b.t. beroep, studie, familie etc. etc.
Eindelijk begin vorige week was het gelukt en kon ik met de kaartlezer inloggen. Direct geld overgemaakt en begonnen met een watchlist aan te maken.
Tot mijn verbazing viel de site er iedere 10 min. uit met de mededeling "inactive user".
Bij mijn andere brokers kan ik de real time de hele dag open laten staan, maar goed in België moeten we tenslotte bezuinigen.
Nog eens goed gekeken en wat bleek. Ik had helemaal geen real time van deze broker, alles 15 min. vertraagd, ondanks dat zij verkondigden gratis real time aan te bieden.
Maar ach, dat kan voorkomen nietwaar? Dus een order ingegeven, die echter geweigerd werd. Enige malen herhaald, maar met hetzelfde resultaat. Dan maar de helpdesk gebeld. Na wat ping pong te hebben gespeeld op de keuze toetsen, een aangenaam muziek programma te hebben beluisterd, en begrepen te hebben dat de medewerkers het toevallig op dat moment erg druk hadden, eindelijk een mens aan de telefoon.
Ik: hoe komt het dat de order die ik in geef steeds geweigerd wordt?
Helpdesk: dat komt omdat hij boven de 25.000 euro is. U kunt alleen orders boven de 25.000 euro telefonisch doorgeven. Anders is de limiet voor orders zelf ingeven 25.000 euro of t.w.v. 20% van uw effectenportefeuillle. (snapt u het nog?)
ik: de koersen die ik krijg zijn niet realtime, kunt u dat veranderen?
Helpdesk: weet u wel hoe duur realtime is meneer. U krijgt realtime voor een kwartaal als u het afgelopen kwartaal 2 orders heeft gedaan.
ik: dat is handig als je een nieuwe klant bent zoals ik en orders wilt opgeven.
Helpdesk: daar kijken we altijd na 1 maand naar.
ik: kunt u dan regelen dat de site niet iedere 10 min. uitvalt als ik met orders of een watchlist bezig ben?
helpdesk: nee dat gaat niet, want dan bent u gewoon inactive.
Goed dan maar een andere realtime aanzetten en beleefd vragen of ik nu 2 orders op mag geven.
ik: mag ik dan nu de orders opgeven
helpdesk: nee, dan moet u naar de orderdesk bellen, dat is een ander nummer.
Nou ja, u begrijpt het al, ik begin maar weer overnieuw op de toetsen te ping pongen. En ja hoor, eindelijk!
orderdesk: waar kan ik u mee helpen.
ik: ik wil graag 2 orders opgeven.
orderdesk: heeft u een klantennr.?
ik: jawel, dat is ........
orderdesk: heeft u een Isin nr.?
ik: ja .........
orderdesk: op welke beurs?
ik: Frankfurt.
orderdesk: op welke limiet?
ik: mag ik even de realtime bied en laat van u?
orderdesk: MIJNHEER IK HEB ALLEEN MAAR 15 MIN. VERTRAAGD!
Toen ik weer bij kwam, heb ik maar gauw even op mijn andere REALTIME site gekeken en de limiet genoemd.
orderdesk: u krijgt direct een mail met de bevestiging.
Mail: de GESCHATTE kosten van uw order zijn ..... en verder niets.
En zo behandel je dan een nieuwe klant die in de eerste paar dagen voor 200.000 euro orders opgeeft.
Dat het financieel niet zo goed gaat met België wist ik al, maar dat het al zo erg was.......
Aangezien ik i.v.m. de staatsgarantie een extra online broker wilde, ben ik vanaf eind november bezig geweest om een rekening bij een bekende Belgische broker te openen.
Dat was al niet simpel, duurde slechts 1 maand. Probleem was dat het op 2 namen moest en online.
Of ik mij aan wilde melden met "it's me" en bevestigingen met een sms.
Helaas dat is voor mij niet mogelijk, omdat waar ik woon de smartphone geen ontvangst heeft. En om nu eerst een paar honderd meter de straat verder in te lopen , dan wel in de regen op de hei te gaan staan, leek mij niet de meest prettige ervaring om in te loggen en orders in te geven.
Dus eerst via het kantoor een rekening bij de betreffende bank geopend na een afspraak te hebben gekregen voor een week later. Gelukt! Rekening geopend en kaartreader meegekregen. Het bankkaartje en de code zouden per post volgen. Op mijn vraag of zij nu een rekening bij hun broker konden openen voor mij, was het antwoord: nee, dat moet u online doen. Na een paar dagen kreeg ik een brief met de code voor mijn bankkaart in de bus. Maar geen kaart. Na 2 weken maar eens gebeld. En ja hoor de bankkaart lag al 2 weken op hun kantoor. Vooral niet even bellen of een mailtje, dat was te veel werk.
Weer in de slag met de broker, reader gehaald voor de ID kaarten uit te lezen etc. etc. De meest uitgebreide vragenlijsten m.b.t. beroep, studie, familie etc. etc.
Eindelijk begin vorige week was het gelukt en kon ik met de kaartlezer inloggen. Direct geld overgemaakt en begonnen met een watchlist aan te maken.
Tot mijn verbazing viel de site er iedere 10 min. uit met de mededeling "inactive user".
Bij mijn andere brokers kan ik de real time de hele dag open laten staan, maar goed in België moeten we tenslotte bezuinigen.
Nog eens goed gekeken en wat bleek. Ik had helemaal geen real time van deze broker, alles 15 min. vertraagd, ondanks dat zij verkondigden gratis real time aan te bieden.
Maar ach, dat kan voorkomen nietwaar? Dus een order ingegeven, die echter geweigerd werd. Enige malen herhaald, maar met hetzelfde resultaat. Dan maar de helpdesk gebeld. Na wat ping pong te hebben gespeeld op de keuze toetsen, een aangenaam muziek programma te hebben beluisterd, en begrepen te hebben dat de medewerkers het toevallig op dat moment erg druk hadden, eindelijk een mens aan de telefoon.
Ik: hoe komt het dat de order die ik in geef steeds geweigerd wordt?
Helpdesk: dat komt omdat hij boven de 25.000 euro is. U kunt alleen orders boven de 25.000 euro telefonisch doorgeven. Anders is de limiet voor orders zelf ingeven 25.000 euro of t.w.v. 20% van uw effectenportefeuillle. (snapt u het nog?)
ik: de koersen die ik krijg zijn niet realtime, kunt u dat veranderen?
Helpdesk: weet u wel hoe duur realtime is meneer. U krijgt realtime voor een kwartaal als u het afgelopen kwartaal 2 orders heeft gedaan.
ik: dat is handig als je een nieuwe klant bent zoals ik en orders wilt opgeven.
Helpdesk: daar kijken we altijd na 1 maand naar.
ik: kunt u dan regelen dat de site niet iedere 10 min. uitvalt als ik met orders of een watchlist bezig ben?
helpdesk: nee dat gaat niet, want dan bent u gewoon inactive.
Goed dan maar een andere realtime aanzetten en beleefd vragen of ik nu 2 orders op mag geven.
ik: mag ik dan nu de orders opgeven
helpdesk: nee, dan moet u naar de orderdesk bellen, dat is een ander nummer.
Nou ja, u begrijpt het al, ik begin maar weer overnieuw op de toetsen te ping pongen. En ja hoor, eindelijk!
orderdesk: waar kan ik u mee helpen.
ik: ik wil graag 2 orders opgeven.
orderdesk: heeft u een klantennr.?
ik: jawel, dat is ........
orderdesk: heeft u een Isin nr.?
ik: ja .........
orderdesk: op welke beurs?
ik: Frankfurt.
orderdesk: op welke limiet?
ik: mag ik even de realtime bied en laat van u?
orderdesk: MIJNHEER IK HEB ALLEEN MAAR 15 MIN. VERTRAAGD!
Toen ik weer bij kwam, heb ik maar gauw even op mijn andere REALTIME site gekeken en de limiet genoemd.
orderdesk: u krijgt direct een mail met de bevestiging.
Mail: de GESCHATTE kosten van uw order zijn ..... en verder niets.
En zo behandel je dan een nieuwe klant die in de eerste paar dagen voor 200.000 euro orders opgeeft.
Dat het financieel niet zo goed gaat met België wist ik al, maar dat het al zo erg was.......