Pagina 1 van 1
En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 14 februari 2012, 21:22
door sunny beam
Ik heb maar één jaar gestort in First Fiscaal. Het jaar nadien kwam Ethias in de problemen met alle First-producten. Ik heb dan gekozen voor een product van een andere verzekeraar.
Nu erger ik me wel blauw aan die jaarlijkse beheerskost van 12,5 Euro bij Ethias. Dat betekent dat ik ieder jaar 1% van mijn opbrengst verlies...
Ik hoop dat ik niet tot mijn 60ste moet wachten om het contract stop te zetten ..Wat raden jullie me aan? Ik ben nu 45jaar oud.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 09:40
door vino
Eigenlijk heb ik sedert gisteren dezelfde vraag.
Ethias moet toch ook voor eind 2013 hier voor een oplossing vinden, of niet ?
Aangezien ik 55+ ben was ik toch zinnens om zowel voor het pensioensparen als voor het lange termijnsparen stortingen te doen.
Goed of slecht idee ?
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 12:27
door yvesds
Sunny,
het antwoord op je vraag vind je in het artikel op deze website,
lees onderaan de conclusie :
https://www.spaargids.be/sparen/sparen/ ... ijken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
grtjes,
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 15:37
door sunny beam
Yves,
Toch niet: First Fiscaal is een volledig ander contract dan First. Ik ga een van de volgende dagen mijn contract eens doorlezen hoe het juist zit met de voorwaarden. Voor mij kan ik het beste niet meer bijstorten in First Fiscaal. MAAR: net als bij First houdt Ethias 12,5 Euro per jaar af van mijn opbrengsten. En in mijn contract staat maar 1500 Euro ....Die vaste kost is dus echt wel te hoog! En ik vrees dat ik dit contract niet kan opzeggen voor mijn 60ste, tenzij ik mijn belastingsvoordeel van dit lange termijn sparen terugbetaal.
Het is dus of belastingsaftrek terugbetalen, of tot mijn 60 ste ieder jaar 12,5 Euro betalen.
Of ben ik verkeerd? Kan ik uit een First Ficsaal na bvb 10 jaar ?? Ik weet het echt niet.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 18:25
door Lukske
1500 Euro, dat kost maar 7,5 euro per jaar.
Door de jaren heen zal dat natuurlijk wel nog oplopen door de interest.
Je bent niet alleen. Ik heb ook een first fiscaal met ca 2500 Euro. Dus ieder jaar ben ik 0,5% kwijt aan kosten.
Ik stort er niet meer op maar welk alternatief is er? Ik ging naar integrale 786 fiscaal gaan maar dat gaat ook niet meer.
Uitstappen gaat altijd maar de fiscus zal u pluimen. En overzetten zoals pensioensparen gaat niet.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 19:36
door cricri
Mijn First Fiscaal kost me niets. Als ik niet stort, heb ik geen kosten.
Als ik niet stort, heb ik geen kosten.
Geplaatst: 15 februari 2012, 20:30
door stranger
Kijk toch maar eens op je laatste jaaroverzicht: ik heb in 2011 niets gestort, toch werd €12.39 afgehouden.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 15 februari 2012, 21:23
door deenigekeuze
Juist: er worden iedere jaar kosten afgehouden :-(
Men kan dat terugvinden op de jaarlijkse overzicht die ze naar hun klanten sturen.
Ik stort er ook niets meer op, maar krijg iedere jaar de intresten min de kosten
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 16 februari 2012, 16:52
door fredjen
Heb reeds sinds 2001(was toen 50 jaar) een(nog goede) First Fiscaal pensioen spaarrekening, waar van in het begin een paar 1000 euro opstaat
In 10 jaar niks bijgestort en dus maar 1 maal 12.50 euro beheerskosten betaald.
Op mijn 60 jaar is een belasting afgehouden,van af nu kan ik kosteloos het min. bedrag van 750 euro afhalen.
Daar mijn contract loopt tot mijn 75 jaar kan ik nu nog 15 jaar lang elke maand max 123,...euro (5000 Bf) = 22500 euro storten aan gewaarborgde intrest van 3.75, meer aan 2.50 intrest, zonder nog verdere belasting te betalen.
En dit aftrekbaar van belasting tot mijn 75 onder "lange termijnsparen" tot 2200 euro jaarlijks, rekening houdend met hypotheek, bouwsparen, levensverzekering, enz..
De intresten van 9 procent en winstdeelname zijn inderdaad verleden tijd.
Ieder kan voor zichzelf berekenen wat/wie het voordeligst is.
Maar wie doet beter, rekening houdend met gewaarborgde intrest en belastingvoordeel ?
Het goede contract First Fiscaal zou ik nog niet zo rap opzeggen.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 16 februari 2012, 17:50
door Darts
fredjen schreef:Heb reeds sinds 2001(was toen 50 jaar) een(nog goede) First Fiscaal pensioen spaarrekening, waar van in het begin een paar 1000 euro opstaat
In 10 jaar niks bijgestort en dus maar 1 maal 12.50 euro beheerskosten betaald..
Bij mij worden de beheerskosten van 5% met een maximum van 12,50 euro (afgerond) jaarlijks afgehouden, ongeacht of je nu in dit jaar gestort hebt of niet.
fredjen schreef: Daar mijn contract loopt tot mijn 75 jaar kan ik nu nog 15 jaar lang elke maand ..
Mijn First Fiscaal loopt tot mijn 65 jaar, het uwe tot 75 jaar, het zou kunnen maar ik heb mijn twijfels.
Dit lijkt mij een bijzonder contract te zijn, werden de contracten in 2001 zo opgesteld?
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 16 februari 2012, 20:07
door Hago
Die 12.39 euro (was 500 BEF bij Omob) houden ze idd jaarlijks af maar als er voldoend op staat valt die kost wel mee, zit gelukkig ook nog met het goede contract uit 2002 en stort er al enkele jaren niet meer bij maar de netto opbrengst is elk jaar toch zo'n 3,70% (dus na aftrek van die 12,39 euro). Op mijn first fiscaal stort ik nog wel elk jaar en duurt bij mij ook tot mijn 65 jaar.
Re: Als ik niet stort, heb ik geen kosten.
Geplaatst: 16 februari 2012, 20:47
door cricri
stranger schreef:Kijk toch maar eens op je laatste jaaroverzicht: ik heb in 2011 niets gestort, toch werd €12.39 afgehouden.
Heb het nog eens nagekeken en in 2011 werden GEEN beheerskosten afgetrokken.
Mijn kontrakt loopt sinds 1 december 1998 en ik heb niets meer gestort sinds 2008.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 16 februari 2012, 22:31
door sunny beam
Ik heb per mail wat uitleg gekregen over mijn situatie. Ik betaal idd een jaarlijkse kost, wat mijn opbrengst sterk vermindert. Ik had maar één jaar gestort in mijn First Fiscaal. Nieuwe stortingen in 2012 zouden amper 2.5% opbrengen. Mijn beheerskost daalt dan relatief een beetje... Die opbrengst valt me dik tegen. Ik ga me nog eens informeren over de 786 fiscaal. Ik kan nergens vinden hoeveel nieuwe stortingen daar nog opbrengen.
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 17 februari 2012, 09:56
door fredjen
Darts schreef:fredjen schreef:Heb reeds sinds 2001(was toen 50 jaar) een(nog goede) First Fiscaal pensioen spaarrekening, waar van in het begin een paar 1000 euro opstaat
In 10 jaar niks bijgestort en dus maar 1 maal 12.50 euro beheerskosten betaald..
Bij mij worden de beheerskosten van 5% met een maximum van 12,50 euro (afgerond) jaarlijks afgehouden, ongeacht of je nu in dit jaar gestort hebt of niet.
fredjen schreef: Daar mijn contract loopt tot mijn 75 jaar kan ik nu nog 15 jaar lang elke maand ..
Mijn First Fiscaal loopt tot mijn 65 jaar, het uwe tot 75 jaar, het zou kunnen maar ik heb mijn twijfels.
Dit lijkt mij een bijzonder contract te zijn, werden de contracten in 2001 zo opgesteld?
Destijds heeft Omob mij aan geraden het contract zo lang mogelijk te laten lopen,( ik had zelf de keuze, 60-65-75 enz.. zelfs tot je 100 jaar.)
Ik kan na mijn 60 kosteloos afhalen( min. 750 euro = 30.000 bf) en de eventueele erfgenamen wordt de rest uibetaald.
Heb reeds (na mijn 60, dus na de belasting is afgehouden) 1000 euro kosteloos opgenomen.
De gewaarborgde intrest blijft voor de ganse duur van het contract. (min. storting 123,....euro=5000 bf)
Natuurlijk worden na zelfs maar 1 storting beheerskosten gerekend.
Dus als ik maandelijks maar 125 euro stort heb ik contractueel 3.75 intrest min12,50 beheerskosten en kan ik 1500 euro inbrengen op belastingaangifte onder "lange termijnsparen" waar een belastingvermindering kan tot 40 % en dit zolang mijn contract loopt.
En dit zonder verdere belasting daarop te hoeven betalen.
Heb hier mijn uittreksel van 2011, 0 euro stortingen, 1000 euro afgehaald = 0 euro beheerskosten.
Opgelet:voor contacten na 2001 werden de gewaarborgde intresten verminderd (men voelde toen al nattigheid)
Re: En wat met First Fiscaal?
Geplaatst: 17 februari 2012, 13:35
door Hago
Opgelet:voor contacten na 2001 werden de gewaarborgde intresten verminderd (men voelde toen al nattigheid)
moet dat niet zijn contracten van na
september 2003