Pagina 1 van 3
De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 16:38
door voodoo
Naar analogie van de Letermebon uit 2010 (dacht ik toch?) wil de EU misschien een coronaobligatie uitgeven.
Men spreekt over een rente van 2%, ik vermoed bruto dan.
Iemand die hierin zou beleggen?
Er van uitgaande dat deze door de 27 EU-landen wordt gewaarborgd:
Voor-en nadelen van een mogelijke coronaobligatie?
Zouden jullie deze kopen?
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 16:50
door sintorama
ik heb die Leterme bon ook gekocht, en een tijdje later weer verkocht omdat de prijs dermate was opgelopen dat het interessanter was om ze te verkopen en het geld onder de matras te steken dan ze bij te houden. Dat was echter met rentes in dalende lijn, weet niet of het nu ook het geval zal zijn. Het lijken me iig vrij risico-arme producten.
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 16:51
door realisticview
2% bruto minus 30% RV zou wel een lokkertje wezen
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 16:54
door haelewyn
Geen idee wat de uitbetalingstermijn zou zijn van zoiets maar 1,5 % zou tegenwoordig al interessant zijn.
Zullen de rentes stijgen na de coronacrisis, of gedurende die periode al ?
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 17:00
door geebee
sintorama schreef: ↑27 maart 2020, 16:50
Het lijken me iig vrij risico-arme producten.
Uiteraard risicoloos ... ze drukken gewoon geld bij als het hen past

Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 17:25
door voodoo
Heb ook letermebons gehad.
Ook al werd ik toen uitgelachen door sommigen en kon ik op dat moment op de secundaire markt betere staatsobligaties kopen.
Ben er trots op dat wij toen België geholpen hebben van het faillissement. Zonder enige zin voor overdrijving...
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 27 maart 2020, 17:41
door Yaris
Ik ben het met voodoo eens. De opbrengst van de coronaobligatie zou gebruikt worden om bedrijven in nood te herkapitaliseren. Dat het voor een goed doel is, geeft mijns inziens een meerwaarde aan die obligatie.
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 09:27
door platin
10 % van het spaargeld aanslaan.
Het is toch voor het goede doel.
Wie veel heeft draagt mooi zijn steentje bij aan het goede doel.
Alle middelen zijn goed om iets te verkopen aan de bevolking.
Wie daar beter van wordt de arme bevolking of diegene met veel centjes ...
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 09:35
door voodoo
Daar is men ook al langer over bezig natuurlijk. Gewoon op 1/04 van iedereen 10pct stelen en zeggen het was een eenmalig iets. Lagarde heeft dat vroeger al vaak opgeworpen, maar dat zou toch het faillissement van de EU zijn, niet?
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 09:47
door Yaris
Ik hoop dat ze bij die coronaobligatie weer niet fiscale voordelen geven zoals verminderde roerende voorheffing van 15 %. Want bij de volksleningen die de overheid uitgaf om scholen en ziekenhuizen te bouwen was dat ook en de volgende regering heeft die verminderde roerende voorheffing onmiddellijk ongedaan gemaakt. Eerst de mensen over de streep trekken om in te tekenen door allerlei voordeeltjes te beloven en eenmaal ze ingetekend hebben en niet meer weg kunnen, op hun woord terugkomen. Dat ben ik nog niet vergeten.
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 10:22
door NTO
voodoo schreef: ↑28 maart 2020, 09:35
Daar is men ook al langer over bezig natuurlijk. Gewoon op 1/04 van iedereen 10pct stelen en zeggen het was een eenmalig iets. Lagarde heeft dat vroeger al vaak opgeworpen, maar dat zou toch het faillissement van de EU zijn, niet?
Dat van Lagarde wordt hier op het forum regelmatig gezegd. Ik heb daar nog nooit een objectieve bron van teruggevonden en ik google op alle mogelijke manieren met alle mogelijke kernwoorden. Bij Lagarde haircut 10% vind ik alleen artikels over haar kapsel

Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 10:25
door Yaris
Dat heeft Lagarde zelf nooit gezegd. Dat idee was een klein zinnetje in een lijvig document van het IMF jaren geleden, eerder een plotse ingeving dan een serieuze denkpiste.
Lagarde heeft dat vroeger al vaak opgeworpen
Fake news
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 10:34
door NTO
Dat van die Europese coronabonds: voor zover ik de info daarover goed lees en begrijp, is dat gewoon een idee van Costa, de portugese centrale bankier, geopperd in een artikel. Wordt dus nog niet overwogen door de ECB.
Bij de eurocrisis werd dit idee ook al opgeworpen, niet toevallig door landen waarvan de intrestvoeten torenhoog waren. Landen zoals Duitsland waren radicaal tegen. De logica: landen met hoge rentevoeten hebben op economisch gebied aangemodderd en nooit hun zaken op orde gezet, en willen met die europese bonds profiteren van landen die dat wel gedaan hebben, met als risico dat de hele eurozone besmet wordt. Die "ongedisciplineerde landen" gaan dan nog extra geld verteren, want het is toch goedkoop en de andere europese landen gaan dan mee verantwoordelijk worden om hun schulden te betalen.
Europese bonds: zeer slecht idee, vind ik.
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 10:43
door Yaris
Je kunt je afvragen: wat is de meerwaarde van een Europese obligatie tegenover een obligatie die door een land uitgegeven wordt ten bate van bedrijven in moeilijkheden in het eigen land?
Re: De Michelbon (coronaobligatie)
Geplaatst: 28 maart 2020, 11:08
door NTO
Yaris schreef: ↑28 maart 2020, 10:43
Je kunt je afvragen: wat is de meerwaarde van een Europese obligatie tegenover een obligatie die door een land uitgegeven wordt ten bate van bedrijven in moeilijkheden in het eigen land?
Minder risico voor de investeerders: alle landen worden gezamenlijk verantwoordelijk voor de terugbetaling, Duitsland op kop. En dus: lagere rentevoeten (voordeel voor de landen). Dat is tenminste de redenering volgens de voorstanders. Tegenstanders, Duitsland op kop, vinden het maar niks om verantwoordelijk te worden van de schulden van andere landen.