Pagina 1 van 2

MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 17:32
door EarthNvstr1
@MeDirect

Waar vinden we de gedetailleerde simulatie van een afhaling van gereglementeerde spaarrekeningen aub ?

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 17:40
door stranger
Alvast bedankt, ik ben benieuwd!

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 17:50
door EarthNvstr1
Alvast dit: de "rekenmachine" vind je als je naar details van een spaarrekening gaat en dan de 4de tab.

Afbeelding

Echter ... vervolgens kan je niet de details van die berekening opvragen... dat ontbreekt en is volgens mij niet ok.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 18:25
door stranger
Bedankt, heb het inmiddels gevonden en uitgeprobeerd. Is inderdaad wel zeer rudimentair!

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 21:02
door ronnie
Bij mij is de info van de rekenmachine verkeerd.
Berekend gewoon 1 jaar getrouwheidspremie aan de getrouwheidsintrest van vandaag en houdt geen rekening met de bedragen die vaststaan aan meer.
Heb ook de vraag gesteld via bericht, maar dat is nutteloos.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 23 april 2021, 21:13
door EarthNvstr1
MeDirect Laatst actief: 17 jul 2020, 17:03
Laten we zien of ze volgende week hier reageren.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 24 april 2021, 00:16
door SMGGM
Heb identiek dezelfde vraag gesteld aan hun helpdesk. Reactie gekregen dat ze dit niet hebben.
Inmiddels een klacht gestuurd met de vraag om transparantie te bieden voor de klant. Ik dacht dat het verplicht was voor een bank om aan te tonen welke stortingen er zijn geweest, op welke rente ze nu zitten en hoeveel dagen dit al loopt.

De rekenmodule die ze immers aanbieden wilt immers niets zeggen. Het toont niet aan hoe lang dat bedrag reeds op de rekening staat.

Ben benieuwd naar hun reactie.
Ik roep iedereen op hetzelfde te doen, zoniet zal er weinig veranderen.

Je kan je vraag initieel hier stellen: https://www.medirect.be/nl-be/contacteer-ons
Als ze dan even flauw reageren als bij mij van "dit hebben we niet", kan je je klacht richten naar https://www.medirect.be/nl-be/support/faqs#klachten

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 24 april 2021, 01:29
door EarthNvstr1

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 24 april 2021, 08:39
door inquirer
Een van de voorwaarden bij een gereglementeerde rekening is inderdaad een duidelijk overzicht beschikbaar stellen waarop de rekeninghouder kan zien welke bedragen op welke datum ingeboekt zijn en aan welke getrouwheidsinterest deze momenteel renderen.

Dit overzicht moet niet online beschikbaar zijn, maar Me Direct moeten het u wel kunnen meedelen op eenvoudig verzoek.

Hoe kunnen ze anders voldoen aan de wettelijke voorwaarde dat je tot 3 overschrijvingen tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank per jaar mag doen, zonder verlies van getrouwheidspremie, als ze niet precies kunnen zeggen welk bedrag precies, wanneer en aan welke interest ingeboekt is?

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 24 april 2021, 13:49
door EarthNvstr1
inquirer schreef: 24 april 2021, 08:39 Hoe kunnen ze anders voldoen aan de wettelijke voorwaarde dat je tot 3 overschrijvingen tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank per jaar mag doen, zonder verlies van getrouwheidspremie, als ze niet precies kunnen zeggen welk bedrag precies, wanneer en aan welke interest ingeboekt is?
Dat ze dat *weten* is logisch, het eenvoudig *beschikbaar stellen* aan de klant is iets anders.
Ze maken het wellicht zo moeilijk of ondoorzichtig mogelijk zodat ze zo weinig mogelijk getrouwheidsintrest moeten uitbetalen :)
Veel mensen snappen zelfs niet hoe getrouwheidsperiodes werken en houden daar totaal geen rekening mee wanneer ze geld van de ene rekening naar een andere rekening overschrijven.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 27 april 2021, 18:57
door EarthNvstr1
Ik vraag me af of iemand van MeDirect hier nog kijkt eigenlijk ...

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 27 april 2021, 20:27
door SMGGM
Inmiddels heb ik gisteren een bevestiging ontvangen dat ze mijn klacht (van 21 april) hebben ontvangen.
Geachte heer xxxxx,

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen.
Hierbij willen wij u informeren dat wij uw klacht in behandeling hebben genomen. Wij zullen u zo spoedig mogelijk informeren.
Wij gaan er vanuit u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd.
Na 10 werkdagen kan ik contact opnemen met de ombudsdienst.

Ik ben benieuwd, want ik heb een Fidelity rekening waar aardig wat geld opstaat en eigenlijk geen idee hoe de rente berekening aan het draaien is en ik wil het meeste gaan overzetten naar een andere rekening.


Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen. Hoe meer mensen erom vragen hoe serieuzer die vraag zullen aanzien.
Eerst contact opnemen met hun gewone support, zij zullen waarschijnlijk zeggen dat het niet gaat en dan klacht registeren. Afhankelijk van dat resultaat zal ik eens kijken bij de ombudsdienst of "transparantie van een spaarrekening" gewoon klachtwaardig is.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 27 april 2021, 20:40
door EarthNvstr1
SMGGM schreef: 27 april 2021, 20:27 Ik raad iedereen aan hetzelfde te doen. Hoe meer mensen erom vragen hoe serieuzer die vraag zullen aanzien.
Ik ga dat niet doen, omdat ik dat niet belangrijk vind.
Ik hou alles bij in een Excel, dus ik heb geen tool van de bank nodig.
Desalniettemin zou die tool er wel mogen zijn, al is het maar om na te gaan of mijn Excel overéénkomt met hun data.
SMGGM schreef: 27 april 2021, 20:27 Eerst contact opnemen met hun gewone support, zij zullen waarschijnlijk zeggen dat het niet gaat en dan klacht registeren. Afhankelijk van dat resultaat zal ik eens kijken bij de ombudsdienst of "transparantie van een spaarrekening" gewoon klachtwaardig is.
Als ik het belangrijk zou vinden, zou ik direct een klacht neerleggen bij FSMA, want volgens mij voldoen ze niet aan de reglementering rond gereglementeerde spaarrekeningen.

Hierboven geeft inquirer dat ook aan, maar laat in het midden of dit online moet kunnen.
Dat lijkt me dus een mooie case voor FSMA om te bekijken en eventueel een uitspraak over te doen en/of MeDirect op de vingers te tikken.

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 27 april 2021, 20:58
door stranger
Ook ik heb hierover bij MEDirect mijn beklag gemaakt, en de dag erna hebben ze hun rentes verlaagd >:( >:( >:(

Re: MeDirect simulatie afhaling gereglementeerde spaarrekeningen

Geplaatst: 27 april 2021, 21:50
door EarthNvstr1
stranger schreef: 27 april 2021, 20:58 Ook ik heb hierover bij MEDirect mijn beklag gemaakt, en de dag erna hebben ze hun rentes verlaagd >:( >:( >:(
Het is zeer aannemelijk dat dat het gevolg was van jouw klacht inderdaad ::)