Hoe "sparen" voor je "pensioen", en hoe dit zelf beinvloeden
Geplaatst: 9 november 2018, 10:11
In verschillende threads word er besproken hoe men kan "sparen" voor zijn "pensioen".
Ik dacht dat het eens nuttig zou kunnen zijn om de verschillende "pijlers" van "sparen" voor uw "pensioen" op een rijtje te zetten, en bij elke te bepalen hoe je zelf hier actie op kan nemen.
De voornaamste bedoeling van deze thread is om na te gaan WAT er mogelijk is, en niet noodzakelijk te evalueren wat beter is en wat slechter is, laat ons dit voorbehouden voor een discussie daarne.
Ik ken de volgende mogelijkheden om te "sparen" voor mijn pensioen.
eerste pijler: staatspensioen:
- > kan je verhogen door langer te werken en/of meer te verdienen
- > je kan studiejaren bijkopen om het voorzien maandelijks bedrag te verhogen
tweede pijler: groepverzekering op het werk:
- > kies een werkgever met een goede groepsverzekering
- > sommige werkgevers laten toe om een extra deel van je loon/bonus in de groepsverzekering te
- > voor zelfstandigen is er VAPT en IPT
- > als ik goed begrepen heb is er heel recent ook een mogelijkheid voor personen die geen toegang hebben tot een bedrijfsgroepspensioen om zelf een individueel groepsverzekering? aan te gaan.
derde pijler: fiscaal pensioensparen
- 960 of 1240 Euro/jaar; 30 of 25% belastingvermindering bij stroting en eindbelasting op 60 jaar.
- fonds met aandelen/verzekering met gegarandeerd rendement
- ook fiscaal lange termijnsparen 2240/jaar kan hier geplaatst worden en is op vele vlakken gelijkaardig
vierde pijler: fiscaal pensioensparen
- zelf sparen / beleggen
De volgende zouden ook beschouwd kunnen worden als "sparen" voor "pensioen"
- Eigenaar zijn van een bedrijf,werken om het te laten groeien en het dan te verkopen als je op pensioen gaat
- Vastgoed aankopen
Zijn er nog ander manierenom te "sparen" voor te "pensioen"
Ik dacht dat het eens nuttig zou kunnen zijn om de verschillende "pijlers" van "sparen" voor uw "pensioen" op een rijtje te zetten, en bij elke te bepalen hoe je zelf hier actie op kan nemen.
De voornaamste bedoeling van deze thread is om na te gaan WAT er mogelijk is, en niet noodzakelijk te evalueren wat beter is en wat slechter is, laat ons dit voorbehouden voor een discussie daarne.
Ik ken de volgende mogelijkheden om te "sparen" voor mijn pensioen.
eerste pijler: staatspensioen:
- > kan je verhogen door langer te werken en/of meer te verdienen
- > je kan studiejaren bijkopen om het voorzien maandelijks bedrag te verhogen
tweede pijler: groepverzekering op het werk:
- > kies een werkgever met een goede groepsverzekering
- > sommige werkgevers laten toe om een extra deel van je loon/bonus in de groepsverzekering te
- > voor zelfstandigen is er VAPT en IPT
- > als ik goed begrepen heb is er heel recent ook een mogelijkheid voor personen die geen toegang hebben tot een bedrijfsgroepspensioen om zelf een individueel groepsverzekering? aan te gaan.
derde pijler: fiscaal pensioensparen
- 960 of 1240 Euro/jaar; 30 of 25% belastingvermindering bij stroting en eindbelasting op 60 jaar.
- fonds met aandelen/verzekering met gegarandeerd rendement
- ook fiscaal lange termijnsparen 2240/jaar kan hier geplaatst worden en is op vele vlakken gelijkaardig
vierde pijler: fiscaal pensioensparen
- zelf sparen / beleggen
De volgende zouden ook beschouwd kunnen worden als "sparen" voor "pensioen"
- Eigenaar zijn van een bedrijf,werken om het te laten groeien en het dan te verkopen als je op pensioen gaat
- Vastgoed aankopen
Zijn er nog ander manierenom te "sparen" voor te "pensioen"