Pagina 1 van 3
1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 20:23
door ccvann
Op mijn pensioenspaarrekening bij Argenta betaalde ik in 2020 1.4 % kosten op het volledig kapitaal. Ik schrik daar eerlijk gezegd wel van, want in euro's is dat een groot bedrag. Stel dat je (fictief) 30000 euro kapitaal bijeen hebt gespaard, dan betaal je maarliefst 420 euro aan kosten. Per jaar !
Nu was het brutorendement in 2020 bijna 4 procent, dus hield ik nog zo'n 2.6 procent rendement over. Maar stel dat in een slecht jaar het brutorendement vrijwel 0 is, dan halen ze blijkbaar gewoon nog die 420 euro van je kapitaal, als zijnde 'kosten'.
Rekenen alle pensioenspaarinstellingen zoveel jaarlijkse kosten aan?
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 20:29
door B7H4long
Ja
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 20:32
door EarthNvstr1
Stel dat in een goed jaar het brutorendement 10% is, dan halen ze ook "maar" die 420 euro van je kapitaal, als zijnde kosten.
Waarom verschiet je daar zo van ?
Wat was de reden dat je er mee begonnen bent ?
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 21:18
door ccvann
Ik heb nooit ten volle beseft dat die 1.4 % er elk jaar af gaan. Nu wel. Wat ik nu ook besef is hoe blij een pensioenspaarinstelling met haar pensioenspaarders moet zijn: flinke inkomsten verzekerd, risico voor de klant.
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 21:21
door EarthNvstr1
Zou jij het geld van iemand anders beheren zonder er iets aan te verdienen of er misschien zelfs aan te verliezen ?
Edit: en waarom denk je "flinke inkomsten" ?
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 21:53
door ccvann
Als ze honderden, of zelfs duizenden van zulke klantjes hebben zijn dat zeker flinke inkomsten.
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 21:58
door EarthNvstr1
Dan moet je iets zoeken met zo weinig mogelijk klanten, zodat ze er zeker niet teveel aan verdienen

Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 22:05
door anonymous9
Het is wel zo dat de beheerskosten van de Arpe-fondsen tot de hoogste van de markt behoren, als ze al niet de hoogste zijn. Dat komt omdat Argenta geen instapkosten aanrekent. Bij de andere pensioenspaarfondsen gebeurt dat wel.
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 22:10
door EarthNvstr1
Dus:
EarthNvstr1 schreef: ↑13 april 2021, 20:32
Waarom verschiet je daar zo van ?
Wat was de reden dat je er mee begonnen bent ?
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 22:12
door fropskottel
ccvann schreef: ↑13 april 2021, 20:23
Op mijn pensioenspaarrekening bij Argenta betaalde ik in 2020 1.4 % kosten op het volledig kapitaal. Ik schrik daar eerlijk gezegd wel van, want in euro's is dat een groot bedrag. Stel dat je (fictief) 30000 euro kapitaal bijeen hebt gespaard, dan betaal je maarliefst 420 euro aan kosten. Per jaar !
Nu was het brutorendement in 2020 bijna 4 procent, dus hield ik nog zo'n 2.6 procent rendement over. Maar stel dat in een slecht jaar het brutorendement vrijwel 0 is, dan halen ze blijkbaar gewoon nog die 420 euro van je kapitaal, als zijnde 'kosten'.
Rekenen alle pensioenspaarinstellingen zoveel jaarlijkse kosten aan?
Sommige nog meer. Dat is dan ook de reden dat je voor je ~50 jaar liever in andere formules belegt. Tel eens mee. 1.2% per jaar verschil met een indexfonds, dat gedurende 15 jaar. Dan ook nog eens 8% eindbelasting op de totale som, gekapitaliseerd aan een fictief rendement van 4.75%. Dat is blij zijn met een dode mus.
Dan spreek ik nog niet van het feit dat je geld vaststaat...
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 22:16
door EarthNvstr1
En dan vergeet je ook nog een aantal andere aspecten ...

Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 13 april 2021, 23:09
door OLife
Van ARGENTA ook recent een dergelijk overzicht van kosten en intresten ontvangen en ik was ook geschrokken van de hoge kosten, doch bleef er netto een positieve intrest over op het einde van de rit!
Maar bij nader inzien hebben wij wel reeds 30 procent belastingvoordeel op dit bedrag gekregen, weliswaar enkel op de jaarlijkse inbreng en niet op het totale kapitaal jammer genoeg.
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 14 april 2021, 06:22
door B7H4long
Ik lees in deze thread de termen "sparen", "kapitaal", "intrest".
Dit zijn termen die niet van toepassing zijn bij het Argenta ARPE pensioenspaarfonds.
Een pensioenspaarfonds is een belegging in een beleggingsfonds met aandelen en obligaties. Men koopt een deelbewijs dat een positief of negatief! rendement kan halen. Op het einde van de rit kan het deelbewijs mogelijk minder waard zijn dan de aankoopprijs.
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 14 april 2021, 06:35
door Bae1
ccvann schreef: ↑13 april 2021, 20:23
Rekenen alle pensioenspaarinstellingen zoveel jaarlijkse kosten aan?
Ja en nee. Sommigen rekenen bvb 3% instapkosten aan om dan weer minder lopende kosten aan te rekenen, maar Argenta komt voorlopig als beste uit de test :
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Ik doe persoonlijk enkel aan pensioenfondsen voor het belastingvoordeel. Als je niet meer tevreden bent over je pensioenfonds kan je het altijd laten bevriezen of overplaatsen naar een andere bank. (Vroegtijds opnemen is niet aan te raden)
Re: 1,4 % jaarlijkse kosten op totaal pensioenspaarkapitaal
Geplaatst: 14 april 2021, 07:59
door DeanThe2nd
Ik kreeg laatst ook zo'n afrekening onder ogen, voor gewone bankfondsen in dit geval, met de vraag of zo'n kosten normaal zijn. Er stond niks nieuws op, maar het doet de ogen precies wel open gaan als die kosten expliciet op een afrekening vermeld worden. Is dat een nieuwe wet? Dat die oplichters nu hun aangerekende kosten jaarlijks moeten melden aan hun slachtoffers? Foutje of kleine vergissing van de wetgever? Want, eerlijk, de meeste nieuwe wetgeving is toch duidelijk enkel om de kleine man af te zetten. Soit, goeie zaak die jaarlijkse afrekening en hopelijk worden mensen zich bewust dat ze zich arm sparen met zo'n producten en dat de aanbieders van die producten er disproportioneel op verdienen.