Internet fraude Western Union Visa Maestro
Geplaatst: 1 september 2014, 13:08
Laatst was ik slachtoffer van internet fraude.
Hierbij werd ik, op een zaterdag namiddag, opgebeld door Engelstalige personen, die zich uitgaven voor werknemers van Microsoft en dat er een probleem was met het certificaat van mijn computer. Nadat ze erin geslaagd waren mijn vertrouwen te winnen gaf ik hen toelating tot mijn computer. Op een bepaald moment vroegen ze mij om 10 euro over te schrijven. Na veel aandringen ging ik daar uiteindelijk op in. Eerst een betaling met VISA , welke volgens hen niet lukte en vervolgens een betaling met een Maestro bankkaart.
15 minuten later heb ik het gesprek beëindigd en, omdat ik de situatie niet vertrouwde, ben ik op een andere computer naar de toestand van mijn bankrekening gaan kijken. Hierbij was er schijnbaar niets aan de hand. Zekerheidshalve heb ik toch Cardstop gebeld. Deze wisten mij te vertellen dat VISA reeds mijn VISA kaart geblokkeerd hadden en dus liet ik ook mijn Maestro blokkeren. 's maandags onmiddellijk klacht neergelegd bij de politie en vervolgens, met deze klacht naar de bank gegaan. Daar hebben ze mijn rekening nagekeken en er was volgens hen ook niets aan de hand.
Vervolgens werd ik door Visa gecontacteerd om te blokkering van betreffende overschrijving (van ongeveer 250 euro naar Western Union) te bevestigen.
Wanneer ik echter 5 dagen later wou gaan tanken, bleek er geen geld meer op mijn rekening te staan. Ik heb toen onmiddellijk de bank gecontacteerd om klacht neer te leggen en de zaak te laten onderzoeken. Blijkbaar was er, door de fraudeurs, 2x een 250 euro overgeschreven op een rekening bij Western Union.
Opmerkingen
1) Visa beweerde dus de transactie geblokkeerd te hebben, terwijl ik een maand later een brief met excuses moest ontvangen, want blijkbaar hadden ze ze toch niet kunnen blokkeren. Dit geld was volgens het VISA uittreksel, pas een maand later afgehaald. Van terugbetaling geen sprake.
2) Ondanks Cardstop en geen zichtbare transacties tot 4 dagen na de feiten, was er toch zowat 500 euro overgeschreven met Bankcontact. Ook hier van terugbetaling geen sprake.
Vragen
1) Is het normaal dat transacties die geblokkeerd zijn, door Visa, en dan achteraf toch niet geblokkeerd blijken te zijn, niet worden terugbetaald?
2) Is het normaal dat het vijf dagen duurt eer een overschrijving pas zichtbaar wordt op internet bankkieren? Ook bij de bank werd bevestigd dat er geen transactie geweest was.
3) Niettegenstaande Cardstop na 20 minuten gecontacteerd werd, was het volgens de bank niet meer mogelijk om deze transactie te stoppen. Toch hoor je in veel gevallen dat de overschrijving pas de dag nadien of nog later plaats vind. Is dit normaal?
4) Western Union is ervoor bekend gebruikt te worden voor frauduleuze overschrijvingen. Kijk er internet maar eens op na. Waarom laat men transacties onmiddellijk doorgaan en zet men daar geen extra beveiliging op? Zoals bvb een berichtje op je GSM om deze transactie te bevestigen. Als ik een afspraak maak bij die bank, krijg ik wel een berichtje om mij aan die afspraak te herinneren.
5) Als je een rekening wilt openen, moet je identiteit bekend zijn. Behalve bij Western Union? Een dergelijke werkwijze werkt dus fraude in de hand. Bij mijn weten wordt ook daar niets aan gedaan. Nochtans zouden de banken dit kunnen doen, om hun klanten te beschermen. Maar dat doen ze dus niet.
Iemand nog zulke ervaring en/of oplossingen?
Graag jullie reacties.
Hierbij werd ik, op een zaterdag namiddag, opgebeld door Engelstalige personen, die zich uitgaven voor werknemers van Microsoft en dat er een probleem was met het certificaat van mijn computer. Nadat ze erin geslaagd waren mijn vertrouwen te winnen gaf ik hen toelating tot mijn computer. Op een bepaald moment vroegen ze mij om 10 euro over te schrijven. Na veel aandringen ging ik daar uiteindelijk op in. Eerst een betaling met VISA , welke volgens hen niet lukte en vervolgens een betaling met een Maestro bankkaart.
15 minuten later heb ik het gesprek beëindigd en, omdat ik de situatie niet vertrouwde, ben ik op een andere computer naar de toestand van mijn bankrekening gaan kijken. Hierbij was er schijnbaar niets aan de hand. Zekerheidshalve heb ik toch Cardstop gebeld. Deze wisten mij te vertellen dat VISA reeds mijn VISA kaart geblokkeerd hadden en dus liet ik ook mijn Maestro blokkeren. 's maandags onmiddellijk klacht neergelegd bij de politie en vervolgens, met deze klacht naar de bank gegaan. Daar hebben ze mijn rekening nagekeken en er was volgens hen ook niets aan de hand.
Vervolgens werd ik door Visa gecontacteerd om te blokkering van betreffende overschrijving (van ongeveer 250 euro naar Western Union) te bevestigen.
Wanneer ik echter 5 dagen later wou gaan tanken, bleek er geen geld meer op mijn rekening te staan. Ik heb toen onmiddellijk de bank gecontacteerd om klacht neer te leggen en de zaak te laten onderzoeken. Blijkbaar was er, door de fraudeurs, 2x een 250 euro overgeschreven op een rekening bij Western Union.
Opmerkingen
1) Visa beweerde dus de transactie geblokkeerd te hebben, terwijl ik een maand later een brief met excuses moest ontvangen, want blijkbaar hadden ze ze toch niet kunnen blokkeren. Dit geld was volgens het VISA uittreksel, pas een maand later afgehaald. Van terugbetaling geen sprake.
2) Ondanks Cardstop en geen zichtbare transacties tot 4 dagen na de feiten, was er toch zowat 500 euro overgeschreven met Bankcontact. Ook hier van terugbetaling geen sprake.
Vragen
1) Is het normaal dat transacties die geblokkeerd zijn, door Visa, en dan achteraf toch niet geblokkeerd blijken te zijn, niet worden terugbetaald?
2) Is het normaal dat het vijf dagen duurt eer een overschrijving pas zichtbaar wordt op internet bankkieren? Ook bij de bank werd bevestigd dat er geen transactie geweest was.
3) Niettegenstaande Cardstop na 20 minuten gecontacteerd werd, was het volgens de bank niet meer mogelijk om deze transactie te stoppen. Toch hoor je in veel gevallen dat de overschrijving pas de dag nadien of nog later plaats vind. Is dit normaal?
4) Western Union is ervoor bekend gebruikt te worden voor frauduleuze overschrijvingen. Kijk er internet maar eens op na. Waarom laat men transacties onmiddellijk doorgaan en zet men daar geen extra beveiliging op? Zoals bvb een berichtje op je GSM om deze transactie te bevestigen. Als ik een afspraak maak bij die bank, krijg ik wel een berichtje om mij aan die afspraak te herinneren.
5) Als je een rekening wilt openen, moet je identiteit bekend zijn. Behalve bij Western Union? Een dergelijke werkwijze werkt dus fraude in de hand. Bij mijn weten wordt ook daar niets aan gedaan. Nochtans zouden de banken dit kunnen doen, om hun klanten te beschermen. Maar dat doen ze dus niet.
Iemand nog zulke ervaring en/of oplossingen?
Graag jullie reacties.