Diane1 schreef:@haelewijn: bedankt voor de informatie. Had het ook gezien van Hello en Fintro, maar dacht dat dit sloeg op de 'nieuwe generatie' Phone Banking.
Welke bank zou je zelf haar kunnen aanraden om dan dit telefonisch bankieren te doen? Het moet ten eerste gebruiksvriendelijk zijn, ten tweede zo goedkoop mogelijk zijn, en ten derde zou ook de spaarrekening nog iet of wat moeten rente geven. Rekening houdende met die factoren en de volgorde van belangrijkheid, wat zou je kunnen aanbevelen?
Dat is heel persoonlijk..
Vandaar mijn heel persoonlijke mening : ik ben zelf ingegaan op het aanbod van Belfius omwille van de 25 euro premie, de lage kosten voor gebruik van de kaarten buiten de eurozone, de mogelijkheden en user interface van het bankieren via Pc, tablet en gsm.. en de goede openingusren van het kantoor in mijn gemeente (in tegenstelling tot mijn huisbankier ING die alsmaar meer sluitingsuren heeft dan openingsuren).
Ook de spaarrekening in het pakket (spaarrekening +) zit in de top van wat ik zoek : 0.1 + 1.4 % rente.
Waarom vertel ik dit ? Gewoon om aan te duiden dat voor iedereen de keuze verschillend is. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik denk dat een dame van +80 misschien niet meer echt aan lange termijnsparen wil doen ?
Deze spaarrekening + geeft zijn rendement per storting maar een jaar nadien. Of haar dat interesseert ? Geen idee..
In haar plaats zou ik eens kijken in het lijstje .. en dan moeten we Hello Bank ergens al schrappen omwille van het feit dat dit een echte internetbank is. Wel alles gratis. Eens geopend kan het wel lopen als een trein. Voordeel : gratis zichtrekening. Nadeel : geen goed aanbod qua spaarrekeningen.
- Bpost bank : mijn ervaring ermee is dat je aan de loketbedienden van Bpost best niets vraagt dat servicegericht is ivm zichtrekening of andere bankproducten. Men zal je er met veel plezier een prepaid creditcard verkopen maar daar houdt het naar mijn gevoel wel op.
Dus die zou ik ook laten afvallen (persoonlijk idee weer). Als je nooit in het kantoor moet komen hebben ze wel het voordeel van een gratis rekening aan te bieden. Loketservice is dan niet inbegrepen (geld storten - ook niet aan automaat beschikbaar voor zover ik weet).
- Beobank : als die in de buurt gevestigd zijn.. waarom niet. Ze zal misschien toch ook eens willen langsgaan ooit in een kantoor en als ze daarvoor 3 gemeenten verder zou moeten rijden.. (?). Beobank heeft een gratis zichtrekening ook, dus dat maakt het verhaal weer goedkoper dan bij sommige concurrenten. Soaarrekening is slechts max 0.55 %. Af te raden indien saldo minder dan 10.000 euro wegens nog kleinere intrest. Beobank zou ook kosten rekenen indien de inleg op de spaarrekening te klein is <500 euro (15 euro - bron tabel spaarrekeningen Spaargids - bijkomende voorwaarden zijn van toepassing). Valt af naar mijn gevoel.
- Fintro heeft meestal (dacht ik toch) zelfstandige kantoorhouders en die gaan wel eens de extra mile om een klant te verwerven en te behouden. Is er een kantoor in haar buurt ? Kent ze de kantoorhouder of klanten die er tevreden zijn ? Dat zou een goede stap vooruit zijn.
Ik heb het nog eens nagekeken : FIntro biedt nog de klassieke phonebanking aan, althans toch volgens de website.
Fintro heeft geen gratis zichtrekening. Kostprijs : 1 eur per maand voor de zichtrekening, 0.58 Eur om geld af te halen aan Fintro en BNP Fortis automaten + bij handelaars (kostprijs per maand) en 0.58 voor niet-BNP of Fintro- automaten. Rare prijspolitiek wel :-)
Spaarrekening : idem product als BNP. Zelfs de website van Fintro is bijna een copy-paste van BNP
- BNP Paribas Fortis : in mijn gemeente hebben ze goede openingsuren, centraal gelegen (ver van haar thuis ?). De kostprijs van een zichtrekening met bankkaart ligt rond de 2.60 euro per maand. Wil ze dat ervoor betalen ?
Fortis heeft ook een spaarrekening (STER) waarbij je 1.4 % jaarlijkse intrest krijgt maar waarbij je het maximumbedrag van 9000 euro in één keer mag volstorten. Dat maakt de reële intrest die zal worden uitgekeerd hoger als je het volledige bedrag ineens stort. Het is ook een spaarrekening waarbij je pas na één jaar een goede rente krijgt. (0.1 + 1.3). Automaten zijn beschikbaar voor het storten van geld, indien nodig. Persoonlijke assistentie aan 80+ is normaal gezien ook inbegrepen, zowel telefonisch als in het kantoor. De laatste jaren moet ik trouwens vaststellen dat de telefonische klantendienst van de meeste banken prima werkt en mijn voorkeur wegdraagt tov kantoormedewerkers. De laatste categorie is meer uit op verkoop (aansmeren) van nieuwe producten. Nadeel : geen gratis zichtrekening.
- Belfius : idem commentaar als BNP. Kent zij de kantoorhouder ? Is er een kantoor vlakbij ? Kent ze tevreden klanten van het kantoor ? Het ene kantoor is het andere niet.. bij alle banken is dat zo. Zichtrekening is gratis bij Belfius.
Bij de keuze van een bank speelt ook een stukje gevoel mee, denk ik.
Eerder had ik een innerlijke afkeer van de grootbanken maar ik heb die ingeslikt omdat het op dit moment meer winstgevend is voor mij om klant te zijn bij één of meerdere van hen. Hoe denkt zij daarover ? Welke bank draagt in haar gevoel haar voorkeur weg ?
Tijd speelt ook een rol in deze zin : het beste aanbod vandaag is niet noodzakelijk nog het beste aanbod van morgen.
Als ik alles op een rijtje zet in wat ze zoekt denk ik dat Belfius en BNP Paribas Fortis als 'aan te bevelen' naar voor komen.
Belfius op de eerste plaats wegens gratis en nu 25 euro gratis op rekening gestort. Fortis ook op de eerste plaats wegens een nog iets gebruiksvriendelijker spaarrekening met hoge (?!) intrest (STER). Fintro : identiek aan BNP - te overwegen indien vlakbij.