Pagina 1 van 4

België is een bankje rijker

Geplaatst: 28 december 2016, 11:57
door argov
Fintech startup N26 (vroeger Number26) nu ook beschikbaar in België. Voor zover ik kon vinden, hebben ze geen Belgisch filiaal geopend (dus rekening zal moeten worden aangegeven).

Bron: https://techcrunch.com/2016/12/06/n26-e ... countries/

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 10:44
door Didymus
Zat ik al een jaar op te wachten. Account openen is vrij simpel, al heb ik de identificatieprocedure 4 (!) keer opnieuw moeten doorlopen omdat er telkens "iets" misliep. Je moet je identificeren in een videogesprek met een operator van IDnow, een gespecialiseerde identificatiedienst, met je gezicht en door je identiteitskaart vanuit alle mogelijke hoeken te laten zien.

Over een tweetal weken zou de MasterCard moeten aankomen.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 12:02
door Yaris
Dan zul je best geen rekening openen als je pas uit bed komt.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 12:37
door inquirer
En wat heeft deze bank te bieden behalve een innovatieve aanmeldingsmethode?
Ik vind weinig info over wat je er als klant verdienen kan met je geld, of is dat maar bijzaak tegenwoordig???

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 13:03
door Didymus
Geen wisselkoerscommissie op betalingen in vreemde munten is de belangrijkste feature, vind ik.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 14:38
door mathiasmach
Bij mij is aanmaken van de rekening heel vlot verlopen zonder foutmeldingen. ID identificatie verliep ook heel vlot. Momenteel ga ik deze rekening proberen gebruiken als zichtrekening aangezien ze ook duidelijk overzicht geven van inkomsten en uitgaven in app en app werkt zeer goed. In de toekomst hoop ik beleggingen ook daar te kunnen doen gewoon omdat ik de traditionele bank beu gezien ben qua kosten en ben ook vol van technologische vooruitgang.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 15:10
door argov
inquirer schreef:En wat heeft deze bank te bieden behalve een innovatieve aanmeldingsmethode?
Ik vind weinig info over wat je er als klant verdienen kan met je geld, of is dat maar bijzaak tegenwoordig???
Vooral voor betalingen in vreemde munten zijn ze erg handig. Hun focus ligt ook vooral op betalingen. Ik wacht wel nog even met openen tot de Mastercard ook in België beschikbaar is. Voor beleggingen weet ik het zo niet. Ze maken een profiel aan en geven je beleggingen (ETF's zeker).

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 15:14
door Didymus
Hoezo wachten tot de Mastercard in België beschikbaar is? De mijne is besteld hoor.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 15:21
door argov
Ik heb het over de Black versie. Enkel deze heeft (voor zover ik weet) gratis cash afhalingen in niet-euro.
Persoonlijk vind ik het anders nog niet echt de moeite waard. Ik neem aan dat je deze ook moet aangeven bij de NBB en op de belastingbrief, niet?

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 21:08
door inquirer
God ja, als het enige voordeel de gratis contante afhaling van geld buiten de eurozone is, is het toch maar een mager beestje, deze bank, zeker gelet op de administratieve rompslomp die erbij komt kijken: aangifteplicht etc.
Er zijn gratis BELGISCHE banken genoeg toch, om dit niet te hoeven doen, dacht ik?
En wat betreft het ontbreken van een wisselcommissie: wat is hun wisselkoers?
Op luchthavens wisselen ze ook allemaal 'zonder commissie', maar aan een gruwelijk dure wisselkoers... om maar te zeggen.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 23:20
door Didymus
inquirer schreef:En wat betreft het ontbreken van een wisselcommissie: wat is hun wisselkoers?
Voor courante munten: iets wat de interbancaire wisselkoers heel erg dicht benaderd. Dat is althans het principe, de praktijk zal het uitwijzen.

En wat die meldingsplicht bij het CAP betreft: als je toch al buitenlandse rekeningen hebt (bv. DeGiro) dan maakt een rekening meer of minder echt geen fluit uit.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 29 december 2016, 23:50
door Denfi
Dus buiten een zichtrekening hebben ze niks?Geen spaarrekeningen?
Ik vind hun site niet heel overzichtelijk.Lijkt ook niet op een site van een bank maar meer op die van een gaming-bedrijf.

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 30 december 2016, 05:15
door savantas
Ik heb reeds Revolut, voor hetgeen ik ze zou gebruiken (betalingen in vreemde valuta, al dan niet online), meer van hetzelfde?

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 30 december 2016, 08:21
door quxan

Re: België is een bankje rijker

Geplaatst: 30 december 2016, 12:36
door Didymus
Denfi schreef:Dus buiten een zichtrekening hebben ze niks?Geen spaarrekeningen?
Eigenlijk is hun core product de app met een MasterCard.
Een spaarrekening in dit renteklimaat, waarom zou een FinTech zich daar aan willen wagen?!
Scary, maar eigenlijk verbaast dit me niet. Start-ups zijn al te vaak meer bezig met hun pitch talk voor potentiële investeerders te polijsten dan met het investeren in hun platform. De druk is enorm om zo snel mogelijk een product op te leveren en zo investeringen binnen te halen; dat er shortcuts worden genomen interesseert op dat moment niemand meer. Uiteraard is dit in het geval van FinTech absoluut niet ok; dit zou een voorbeeld moeten zijn voor alle FinTech start-ups van hoe het niet moet.

Ik hoop dat N26 extra in de gaten wordt gehouden, zowel door ethische hackers en beveiligingsexperten als door het bankentoezicht. Dat laatste is eerder ijdele hoop zijn, besef ik. Niettemin eindigt de uiteenzetting met een positieve noot: ze hebben blijkbaar op een professionele manier akte genomen van het probleem en de kwetsbaarheden een voor een gedicht.

Laat ons ondertussen niet uit het oog verliezen dat traditionele financiële dienstverleners (in de breedste zin) niet heiliger zijn dan de paus. Ook zij hebben ongetwijfeld doorheen de jaren talloze kwetsbaarheden in hun IT-platformen moeten dichten, maar zijn er om evidente redenen in geslaagd om dit stil te houden. Vergeet ook niet dat in de hele schakel de menselijk factor de grootste kwetsbaarheid is en blijft: Crelan is bv. 70 miljoen Euro verloren aan fraudeurs doordat iemand zich met een simpele email kon voordoen als de CEO.