Betalingsinformatie voor overschrijvingen binnen en buiten SEPA-zone
Geplaatst: 28 april 2020, 12:12
Hallo,
In België is een overschrijving doen zeer eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is het IBAN-bankrekeningnummer. Eén enkele reeks van letters en cijfers. Niets anders.
Vroeger kwam je nog wel eens ook het bankrekeningnummer tegen in Belgische formaat maar dat is toch wel zeldzaam tegenwoordig. Waarschijnlijk omdat zover ik weet Belgische banken niet langer de optie aanbieden een overschrijvingsopdracht in te geven op basis van een niet-IBAN rekeningnummer.
Nu bestelde ik onlangs iets bij een Duitse firma en ik koos om te betalen via overschrijving. Ik ontving een e-mail met de rekening en betalingsinformatie.
Dat is die informatie;
Al de rest ...zou dat gewoon oude informatie zijn die nu niet meer relevant is maar daar nog instaat omdat ze dat sjabloon niet hebben aangepast?
Of ... is de SEPA-zone toch niet zo homogeen van banksystemen dan ik denk/dacht en zijn er nog steeds nu in 2020 (vele) landen in de zone die nog steeds hun oude nationale banksystemen gebruiken of simuleren naast de IBAN-structuur?
Ook ... op mijn werk krijg ik soms e-mails van Amerikanen , Australiërs , Nieuw-Zealanders , etc. die een probleem hebben om hun rekeningnummer in te vullen in een specifiek platform. IBAN-structuur is vereist in dat systeem.
Dat hebben die niet en die vragen dan om hulp. Dat is niet mijn taak, ik stuur dan die vragen door naar een dossierbehandelaar maar die antwoorden op zo'n vragen daar weinig behulpzaam op met dat een IBAN-rekeningnummer vereist is als je een betaling wil ontvangen en verder is dat niet ons probleem.
Ik heb mijn bedenkingen over die houding maar het is niet mijn plaats mij daarmee te bemoeien als externe contractor over die klantonvriendelijke houding van mijn opdrachtgever.
Maar ik vraag het mij toch af; daar moeten toch 'bruggen' bestaan om transacties van banken die IBAN-rekeningnummers ondersteunen te verbinden met deze die deze wel gebruiken? Op niveau van de bank zelf of via derde partijen.
In België is een overschrijving doen zeer eenvoudig. Het enige wat je nodig hebt is het IBAN-bankrekeningnummer. Eén enkele reeks van letters en cijfers. Niets anders.
Vroeger kwam je nog wel eens ook het bankrekeningnummer tegen in Belgische formaat maar dat is toch wel zeldzaam tegenwoordig. Waarschijnlijk omdat zover ik weet Belgische banken niet langer de optie aanbieden een overschrijvingsopdracht in te geven op basis van een niet-IBAN rekeningnummer.
Nu bestelde ik onlangs iets bij een Duitse firma en ik koos om te betalen via overschrijving. Ik ontving een e-mail met de rekening en betalingsinformatie.
Dat is die informatie;
Dat is toch wel een hele brok. Het enige wat ik nodig had is de IBAN en sommige klanten mogelijk ook de BIC.Unsere Bankverbindung:
Kontonummer: 1000525755
BLZ: 16050000
Bank: MBS Potsdam
Empfänger: Buemoe
Zweck: 21587
BIC: WELADED1PMB
IBAN: DE82 1605 0000 1000 5257 55
Al de rest ...zou dat gewoon oude informatie zijn die nu niet meer relevant is maar daar nog instaat omdat ze dat sjabloon niet hebben aangepast?
Of ... is de SEPA-zone toch niet zo homogeen van banksystemen dan ik denk/dacht en zijn er nog steeds nu in 2020 (vele) landen in de zone die nog steeds hun oude nationale banksystemen gebruiken of simuleren naast de IBAN-structuur?
Ook ... op mijn werk krijg ik soms e-mails van Amerikanen , Australiërs , Nieuw-Zealanders , etc. die een probleem hebben om hun rekeningnummer in te vullen in een specifiek platform. IBAN-structuur is vereist in dat systeem.
Dat hebben die niet en die vragen dan om hulp. Dat is niet mijn taak, ik stuur dan die vragen door naar een dossierbehandelaar maar die antwoorden op zo'n vragen daar weinig behulpzaam op met dat een IBAN-rekeningnummer vereist is als je een betaling wil ontvangen en verder is dat niet ons probleem.
Ik heb mijn bedenkingen over die houding maar het is niet mijn plaats mij daarmee te bemoeien als externe contractor over die klantonvriendelijke houding van mijn opdrachtgever.
Maar ik vraag het mij toch af; daar moeten toch 'bruggen' bestaan om transacties van banken die IBAN-rekeningnummers ondersteunen te verbinden met deze die deze wel gebruiken? Op niveau van de bank zelf of via derde partijen.