Pagina 1 van 1

Onder nul gaan

Geplaatst: 26 maart 2022, 19:20
door Kristeltje1983
Hallo,

Het is misschien een rare vraag voor hier maar nu dat in het weekend de bank niet werkt wil ik graag zekerheid.

Ik kan altijd onder nul gaan op mijn zichtrekening hier is ook een contract elektronisch van gemaakt.

Ik kan tot -750 euro en ga daar ook nooit onder. Is dit bereikt dan stopt het tot mijn loon er weer is. Ik weet dat je ook altijd 1 dag positief moet staan en daar hou ik me ook aan.

Ik krijg mijn loon altijd 28ste en kon altijd perfect aanzuiveren.

Nu kreeg ik op 11 maart een bericht dat ik onder nul sta en voor 25 maart moet aanzuiveren. Wat veel te vroeg is en dat was een vrijdag.

Mijn loon word doorgegeven op de 26ste altijd en nu valt deze op een zaterdag.

Nu zie ik dat waar er normaal staat “ onder nul gaan -750” staaT nu onder nul gaan 0,00 En saldo op zichtrekeng -750

Maandag kan ik zowiezo aanzuiveren kan ik dan nog wel onder nul gaan nu er staat 0,00? Er werd nog nijvermeld zuiver aan voor 25ste maart en vermijd extra kosten

Ik zou graag gewoon weten als maandag nu mijn loon erop staat en ik sta een dag positief ik weet gebruik ervan kan maken of sluiten ze dat af nu ik officieel weliswaar in een weekend 2 dagen te laat ben met aanzuiveren.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 26 maart 2022, 21:51
door Yaris
Kijk in je contract wat er staat over wat er gebeurt wanneer je niet op tijd aanzuivert. Dat moet daar ergens in staan, daar kunnen wij niets over zeggen.

Los daarvan vind ik het geen gezonde situatie dat je bijna permanent in het rood schijnt te staan op je zichtrekening.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 26 maart 2022, 22:01
door ludo
Als je loon erop staat kan je gewoon terug onder nul gaan.
Voor de dagen dat je onder nul stond ( debetstand ) ga je intresten betalen aan de bank, en die wordt automatisch van je rekening afgehouden.. Thats all..

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 26 maart 2022, 22:10
door Yaris
Is that all? Waarom krijg je dan maar 14 dagen om aan te zuiveren? Als het er niet toe zou doen wanneer je aanzuivert zouden ze niet over 14 dagen spreken.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 10:02
door haelewyn
Yaris schreef: 26 maart 2022, 22:10 Is that all?
Andere rentevoet.
Toegelaten debetstand versus niet toegelaten (te groot bedrag of te lang in het rood).
Yaris schreef: 26 maart 2022, 21:51
Los daarvan vind ik het geen gezonde situatie dat je bijna permanent in het rood schijnt te staan op je zichtrekening.
Daar sluit ik me bij aan.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 10:21
door Tycoon
Hier vind je alle informatie over de KBC-budgetfaciliteit: https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... n-faq.html

En https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... breadcrumb
Hoe lang mag ik onder nul staan?

Als je onder nul gaat, heb je exact een maand de tijd om je rekening terug aan te zuiveren. Je kunt altijd opnieuw onder nul gaan, vanaf dat je saldo één dag positief is.


De limiet van mijn budgetfaciliteit werd overschreden, wat nu?

Zodra je het openstaande bedrag hebt aangezuiverd, kun je opnieuw gebruik maken van je rekening.


Wat als mijn budgetfaciliteit overschreden wordt? Bijvoorbeeld door de afrekening van mijn kredietkaart.

In dergelijk geval wordt je rekening tijdelijk geblokkeerd tot je het openstaande bedrag aangezuiverd hebt.


Hoe kan ik mijn budgetfacilteit stopzetten?

Zowel de kredietnemers als de kredietgever kunnen de KBC-Budgetfaciliteit opzeggen met een aangetekende brief. Daarbij moeten ze wel de opzeggingstermijn respecteren. Die termijn bedraagt een maand bij opzegging door de kredietnemers en twee maanden bij opzegging door de kredietgever
Met die brief van 11 maart vermoeid ik dat vorige maand je negatieve saldo niet volledig werd aangezuiverd. Ze geven maar een maand uitstel.

Zuiver dit zo snel mogelijk aan. De volgende stap is het blokkeren van de rekening tot die aangezuiverd is. Voor twee dagen telaat zal KBC niet moeiljk doen maar wel de hogere wettelijke intresten aanrekenen voor die twee dagen.

Is het maandag niet volledig aangezuiverd kunnen ze die faciliteit opzeggen. Je mag die nog twee maanden gebruiken. Alles moet aangezuiverd zijn op die einddatum.

Zorg er ook voor dat er genoeg op je rekening staat om eind maart/begin april de 3 maandelijkse intresten te betalen. Deze van januari 't.e.m. maart worden dan afgerekend.

Praat met KBC. Ik denk dat een gewone kredietkaart waar je niet onder nul kan en max 95% van het loon beter bij je past. Je hebt dan ook de maand uitstel van betaling. Je kan dan de betalingsdatum om de 30ste van iedere maand instellen. Je bespaart dan de intresten.

Mogelijk gaan ze daar in mee eens je saldo aangezuiverd. Of stel het zelf op 0€ in met aangetekende opzegbrief.

Vb aankopen 11 maart 500€. Met kredietkaart 500€ te betalen op 30/3. Met faciliteit 502,45€ op 30/3 of 503,86 op 10/4 aan de 9,39%/jaar van de faciliteit.

Elke maand de volledige 750€ gebruiken aan 9,39% van de budgetfaciliteit kost u:
- In maanden met 30 dagen: 755,79€ of 5,79€ aan intresten
- In maanden met 31 dagen: 755,98€ of 5,98€ aan intresten.

1 dag extra kost u 0,19€ aan intresten.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 11:32
door cpnx
Kristeltje1983 schreef: 26 maart 2022, 19:20 Hallo,

Het is misschien een rare vraag voor hier maar nu dat in het weekend de bank niet werkt wil ik graag zekerheid.
Ik zie dat dit je eerste post is op dit forum. Welkom.

Ik ga niet oordelen over het feit dat je zo makkelijk praat over in het rood gaan. Ik ken mensen die door omstandigheden moeite hebben om maandelijks de eindjes aan elkaar te knopen. Maar dit is het spaargids forum. Hier vind je besparingstips, waar je het beste geld leent voor een huis, spaarrekeningen met het hoogste rendement, speculeren, lange termijn beleggingen, vergelijken van verzekeringen, ... Het idee alleen al van in het rood gaan, zal de meesten hier op zijn minst een ongemakkelijk gevoel bezorgen.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 12:11
door vortex
cpnx schreef: 27 maart 2022, 11:32 Het idee alleen al van in het rood gaan, zal de meesten hier op zijn minst een ongemakkelijk gevoel bezorgen.
Maar een paar honderdduizend in het rood gaan en zich 25 jaar vast leggen aan een afbetaling en hypotheek is dan weer totaal geen probleem :D Een krediet rekening van €750 gebruiken stelt in vergelijking daarmee niks voor, eens een paar dagen over die €750 gaan kost je gewoon een paar euro's intrest, geen ramp zolang het eenmalig blijft. Het is natuurlijk erg dat er nogal wat mensen zijn die van de ene naar de andere paycheck moeten leven en spijtig genoeg gaat die groep door de super inflatie nog veel groter worden.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 14:13
door EarthNvstr1
vortex schreef: 27 maart 2022, 12:11 Maar een paar honderdduizend in het rood gaan en zich 25 jaar vast leggen aan een afbetaling en hypotheek is dan weer totaal geen probleem :D Een krediet rekening van €750 gebruiken stelt in vergelijking daarmee niks voor, eens een paar dagen over die €750 gaan kost je gewoon een paar euro's intrest, geen ramp zolang het eenmalig blijft. Het is natuurlijk erg dat er nogal wat mensen zijn die van de ene naar de andere paycheck moeten leven en spijtig genoeg gaat die groep door de super inflatie nog veel groter worden.
Zoals je zelf zegt: "zolang het eenmalig blijft".
Er is volgens mij toch een hemelsbreed verschil tss. structureel in't rood staan op je zichtrekening tegenover het een hypothecaire lening.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 14:25
door vortex
EarthNvstr1 schreef: 27 maart 2022, 14:13 Er is volgens mij toch een hemelsbreed verschil tss. structureel in't rood staan op je zichtrekening tegenover het een hypothecaire lening.
Er is inderdaad een hemelsbreed verschil, als je je hypotheek niet meer kan aflossen wordt je huis openbaar verkocht om de schuld te vereffenen, wanneer je je zichtrekening niet op tijd vereffent, worden je betalingen geblokkeerd en zal je extra rente aangerekend worden :D

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 27 maart 2022, 14:36
door EarthNvstr1
vortex schreef: 27 maart 2022, 14:25 Er is inderdaad een hemelsbreed verschil, als je je hypotheek niet meer kan aflossen wordt je huis openbaar verkocht om de schuld te vereffenen, wanneer je je zichtrekening niet op tijd vereffent, worden je betalingen geblokkeerd en zal je extra rente aangerekend worden :D
't Is maar hoe je het beziet natuurlijk ;)
In beide gevallen zijn de consequenties vaak verregaander en ontstaat vaak een negatieve spiraal.

Een hypothecaire lening voor een woning (ipv. te huren bv.) is meestal een goed idee.
Een structureel tekort op een zichtrekening lijkt me geen goed idee en wijst meestal op wanbeheer van budget.

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 6 april 2022, 10:46
door joshua41
Kristeltje1983 schreef: 26 maart 2022, 19:20 Hallo,

Het is misschien een rare vraag voor hier maar nu dat in het weekend de bank niet werkt wil ik graag zekerheid.

Ik kan altijd onder nul gaan op mijn zichtrekening hier is ook een contract elektronisch van gemaakt.

Ik kan tot -750 euro en ga daar ook nooit onder. Is dit bereikt dan stopt het tot mijn loon er weer is. Ik weet dat je ook altijd 1 dag positief moet staan en daar hou ik me ook aan.

Ik krijg mijn loon altijd 28ste en kon altijd perfect aanzuiveren.

Nu kreeg ik op 11 maart een bericht dat ik onder nul sta en voor 25 maart moet aanzuiveren. Wat veel te vroeg is en dat was een vrijdag.

Mijn loon word doorgegeven op de 26ste altijd en nu valt deze op een zaterdag.

Nu zie ik dat waar er normaal staat “ onder nul gaan -750” staaT nu onder nul gaan 0,00 En saldo op zichtrekeng -750

Maandag kan ik zowiezo aanzuiveren kan ik dan nog wel onder nul gaan nu er staat 0,00? Er werd nog nijvermeld zuiver aan voor 25ste maart en vermijd extra kosten

Ik zou graag gewoon weten als maandag nu mijn loon erop staat en ik sta een dag positief ik weet gebruik ervan kan maken of sluiten ze dat af nu ik officieel weliswaar in een weekend 2 dagen te laat ben met aanzuiveren.
Wat is de reden dat u zo vaak onder 0 gaat?

Re: Onder nul gaan

Geplaatst: 6 april 2022, 10:55
door Yaris
Doe geen moeite, Kristeltje1983 is hier na het posten van haar verhaal niet meer teruggekomen.