Pagina 1 van 12
Real Dolmen
Geplaatst: 8 augustus 2013, 13:02
door Piper
Real Dolmen veert vandaag op na de uitzending van gisteren dd. 7 augustus op KanaalZ waar VFB-analist Gert De Mesure zijn koersdoel voor Real Dolmen van 20 euro herhaalde.
Real Dolmen staat inderdaad goedkoop, maar wel een aandeel met een beperkte liquiditeit.
Ik heb alvast een eerder beperkte positie.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 27 augustus 2013, 10:54
door Piper
Een herhaling van een koopadvies zorgde gisteren voor een fors koersherstel.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 6 december 2013, 11:04
door Piper
Sinds de laatste kwartaalcijfers is RealDolmen toch wat gestegen en sta momenteel op 1 euro winst.
Maar het is niet te vergelijken met mijn ander IT-dienstverlener Econocom.
RealDolmen betaalt ook geen dividend uit, maar de verwachtingen zijn wel dat ze daar ergens in 2014 of 2015 mee beginnen.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 9 december 2013, 15:19
door costaadeje
Vindt iemand het interessant om hierin te stappen na koersstijging van 18% het laatste jaar?
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 12 december 2013, 12:58
door Piper
costaadeje schreef:Vindt iemand het interessant om hierin te stappen na koersstijging van 18% het laatste jaar?
Costaadeje, er zullen allicht vandaag betere koopwaardige aandelen zijn, maar ik behoud alvast mijn positie.
Gisteren werd een zeer hoog volume verhandeld. Heb de indruk dat bepaalde professionele kopers aan het hamsteren zijn geslagen.
Ook wel een mogelijke overname-kandidaat.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 16 december 2013, 11:28
door Piper
Opnieuw hoge volumes voor RealDolmen en dat duurt reeds geruime tijd.
KBC Securities plaatste RealDolmen op plaats 3 qua koopwaardige aandelen voor 2014.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 16 december 2013, 12:54
door anonymous9
En terecht. Ik ben een FCF investor, en RealDolmen zal 15-16% FCF genereren de komende jaren. Ben vooral benieuwd hoe ze het gaan spenderen (dividend? Buyback?)
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 17 december 2013, 12:28
door chainy
Poldermol schreef:En terecht. Ik ben een FCF investor, en RealDolmen zal 15-16% FCF genereren de komende jaren. Ben vooral benieuwd hoe ze het gaan spenderen (dividend? Buyback?)
Poldermol, wat is een FCF investor?
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 17 december 2013, 13:30
door anonymous9
chainy schreef:Poldermol schreef:En terecht. Ik ben een FCF investor, en RealDolmen zal 15-16% FCF genereren de komende jaren. Ben vooral benieuwd hoe ze het gaan spenderen (dividend? Buyback?)
Poldermol, wat is een FCF investor?
Focusen op free cash flow (operational cash flow - capital expenditures). Geeft meestal een beter beeld van het bedrijf, aangezien non-cash boekingen zoals depreciatie dan niet meetellen (wat een invloed heeft op de nettowinst, waar het wél meetelt).
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 18 december 2013, 10:50
door Piper
Poldermol schreef:
Focusen op free cash flow (operational cash flow - capital expenditures). Geeft meestal een beter beeld van het bedrijf, aangezien non-cash boekingen zoals depreciatie dan niet meetellen (wat een invloed heeft op de nettowinst, waar het wél meetelt).
Poldermol, hoe gebruikt u de parameter cash flow? In verhouding tot andere parameters?
En op basis van cahsflow, welke aandelen (buiten RealDolmen) vindt u dan nog koopwaardig?
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 18 december 2013, 11:41
door anonymous9
Piper schreef:Poldermol schreef:
Focusen op free cash flow (operational cash flow - capital expenditures). Geeft meestal een beter beeld van het bedrijf, aangezien non-cash boekingen zoals depreciatie dan niet meetellen (wat een invloed heeft op de nettowinst, waar het wél meetelt).
Poldermol, hoe gebruikt u de parameter cash flow? In verhouding tot andere parameters?
En op basis van cahsflow, welke aandelen (buiten RealDolmen) vindt u dan nog koopwaardig?
FCF is voor mij belangrijker dan P/E en bestaat uit operational cash flow - capital expenditures. Kijken we naar vorig boekjaar, dan had RealDolmen een operating cash flow van 9M en spendeerde het 1.1M in capital expenditures (de acquisition van een subsidiary tel ik niet mee omdat dat niet echt capex is). Zo was er 7.9M free cash flow (ofte 6.4M als je de acquisitie wél meetelt), waarmee men onder andere een acquisitie deed, en 46M aan schulden terugbetaalde. Nu zijn de schulden serieus gezakt en zijn de current assets zelfs > TOTAL liabilities.
Voor dit jaar reken ik op een FCF van 9M en volgend jaar 10.5M. Dit betekent dat aan de huidige marketcap van 100M, RD een FCF yield zal hebben van 10.5%. Ik gebruik 7.5% meestal als uitgangspunt, maar dan wil ik wel zien dat de cash goed gespendeerd wordt (dividend en share buyback).
Als RealDolmen 40% van de FCF spendeert aan een dividend, is dat 80ct/aandeel. Als het daarnaast behalve 20% oppotten ook nog eens 40% spendeert aan een buyback, kan het 400.000 aandelen per jaar terugkopen en vernietigen (ongeveer 4% per jaar).
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 19 december 2013, 11:03
door Piper
Poldermol, de cashflows vooral in verhouding tot het eigen vermogen volg ik ook nauwlettend op.
Welke aandelen, buiten RealDolmen, springen volgens u hier in het oog?
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 19 december 2013, 11:50
door anonymous9
Piper schreef:Poldermol, de cashflows vooral in verhouding tot het eigen vermogen volg ik ook nauwlettend op.
Welke aandelen, buiten RealDolmen, springen volgens u hier in het oog?
In Belgie of in het buitenland? Want ik heb niet zo heel erg veel Belgische bedrijven in mn portefeuille.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 19 december 2013, 11:53
door Piper
Poldermol schreef:Piper schreef:Poldermol, de cashflows vooral in verhouding tot het eigen vermogen volg ik ook nauwlettend op.
Welke aandelen, buiten RealDolmen, springen volgens u hier in het oog?
In Belgie of in het buitenland? Want ik heb niet zo heel erg veel Belgische bedrijven in mn portefeuille.
Poldermol, in België en in het buitenland graag.
Re: Real Dolmen
Geplaatst: 19 december 2013, 14:38
door Brasil_2014
Poldermol schreef:
FCF is voor mij belangrijker dan P/E en bestaat uit operational cash flow - capital expenditures. Kijken we naar vorig boekjaar, dan had RealDolmen een operating cash flow van 9M en spendeerde het 1.1M in capital expenditures (de acquisition van een subsidiary tel ik niet mee omdat dat niet echt capex is). Zo was er 7.9M free cash flow (ofte 6.4M als je de acquisitie wél meetelt), waarmee men onder andere een acquisitie deed, en 46M aan schulden terugbetaalde. Nu zijn de schulden serieus gezakt en zijn de current assets zelfs > TOTAL liabilities.
Voor dit jaar reken ik op een FCF van 9M en volgend jaar 10.5M. Dit betekent dat aan de huidige marketcap van 100M, RD een FCF yield zal hebben van 10.5%. Ik gebruik 7.5% meestal als uitgangspunt, maar dan wil ik wel zien dat de cash goed gespendeerd wordt (dividend en share buyback).
Als RealDolmen 40% van de FCF spendeert aan een dividend, is dat 80ct/aandeel. Als het daarnaast behalve 20% oppotten ook nog eens 40% spendeert aan een buyback, kan het 400.000 aandelen per jaar terugkopen en vernietigen (ongeveer 4% per jaar).
Goeie middag
Als ik me even mag mengen en als ik het goed begrijp? Is hiermee voorlopig nog geen rekening gehouden met de overname van Travi@ta, die sedert gisteren definitief is? Ik dacht ergens te hebben gelezen dat RealDolmen nagenoeg
schuldenvrij is? Heb jij eventueel een idee over de (resterende) schuldenlast?
Bedankt