Pagina 1 van 34

BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 17:17
door gpv1
Dit bericht is niet bedoeld als koopadvies, wel als idee.

Afbeelding

BMW Group, met hoofdzetel in München, overkoepelt de merken BMW, Mini en Rolls Royce, en behaalde vorig jaar een omzet uit autoverkopen van €75,2 miljard. Het bedrijf is sinds de economische crisis stevig gegroeid, wat voor een groot deel te danken is aan fors stijgende verkopen in Azië, en vooral dan China. In 2007 werd 15,5% van de omzet in Azië, Afrika en Oceanië gerealiseerd, terwijl dat vorig jaar al 32,5% bedroeg. Europa is goed voor 46,8% van de omzet, en Noord- en Zuid-Amerika 20,7%. In de eerste jaarhelft van 2015 steeg de omzet uit autoverkopen met 15,6%, de vrije kasstroom met 187% en de winst per aandeel met 1,2%. Johanna Quandt, die 16,8% van de stemrechten controleerde, overleed begin augustus op 89-jarige leeftijd. Haar zoon Stefan Quandt en dochter Susanne Klatten hebben een zitje in de raad van bestuur en controleren respectievelijk 17,4% en 12,6% van de stemrechten. De aandelen van Johanna zullen in de familie blijven. Er bestaan zowel gewone als preferred aandelen van BMW Group. Het verschil is dat de preferred aandelen geen stemrechten geven en dat er een marginaal hoger dividend wordt uitgekeerd. Op de beurs noteren de preferred aandelen met een stevige décote tegenover de gewone aandelen, waardoor ze eigenlijk aantrekkelijker zijn.

Huidige marktkapitalisatie: €51398 mio
Huidige aandelenkoers (gewone aandelen): €79,70
Huidige aandelenkoers (preferred aandelen): €62,75
Faire marktkapitalisatie: €86369 mio (21x de gemiddelde vrije kasstroom van de automobieldivisie over 2010-2014 + boekwaarde financieringsdivisie eind juni 2015)
Faire aandelenkoers (gewone en preferred aandelen): €131,56
Opwaarts koerspotentieel (gewone aandelen): 65%
Opwaarts koerspotentieel (preferred aandelen): 110%

Argumenten pro-belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- wereldwijd actief
- eenvoudig te begrijpen producten
- inspelen op blijvende behoefte aan auto's + economische groei in opkomende landen
- sinds eind 2014 samenwerking met Baidu om zelfrijdende auto te ontwikkelen in China
- netto-kaspositie, virtueel schuldenvrij
- financiële rapportering en beursnotering in €
- miljardairsfamilie Quandt controleert bijna 47% van de stemrechten
- ster-fondsbeheerder Bestinver heeft een significante positie in BMW Group
- brutodividend van €2,92 in 2014 (= rendement van 4,65% voor de preferred aandelen)

Argumenten contra-belegging
- zeer recessiegevoelig
- onzekerheid over het belang en de markt voor zelfrijdende auto's op lange termijn; vormt dit een bedreiging?
- faire waardes kunnen dalen indien de vrije kasstromen in de toekomst lager zouden uitvallen dan in het verleden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 18:32
door fwybo
wordt hiermee aangestuurd dat BMW koopwaardig is ?
ik heb er zowiezo vorige week (iets te duur) gekocht 8)

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 18:39
door Investor86
Bedankt voor de post! BMW is een aandeel wat me interesseert.
Heb enkel wat schrik voor hun exposure aan China en de autoverkoop daar.

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 19:09
door Belca2
Ter bevestiging: BMW zit VW op de hielen

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 19:15
door gpv1
Vraag me af of de hele autosector zo goedkoop staat. Stevige onderwaardering bij BMW (volgens mij toch), en ook bij Renault, waarvoor ik ook al eens de cijfers bestudeerd heb: renault-t18232-15.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Of BMW koopwaardig is ? De preferred aandelen lijken interessant, maar het grote risico ligt natuurlijk bij de recessiegevoeligheid van de sector.

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 19:36
door fwybo
waarom zijn de preferred aandelen interessanter dan de gewone ? ???

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 19:40
door gpv1
Ah, omdat ze goedkoper noteren.

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 19:51
door fwybo
worden wel zoveel niet verhandeld, heb ik de indruk ?

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 20:26
door gpv1
Klopt, maar volumes liggen niettemin wel hoog.

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 20:48
door netwerken
Waarom zijn de preferred goedkoper?

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 21:12
door gpv1
Ik vermoed dat het met liquiditeit te maken heeft: minder aandelen in omloop, geen opname in indexen, minder bekend bij grote publiek,...

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 21:30
door Szpilman
Na een aantal artikels gelezen te hebben, snap ik ook niet goed waarom de preferred aandelen zoveel goedkoper zijn. Credit rating van BMW group is toch behoorlijk (A+/A2) dus risico lijkt me eerder beperkt. Op het stemrecht na, lijkt het me vooral voordelen te hebben, oa iets hoger rendement over de laatste 5 jaar (al is dit misschien omdat de rente in dezelfde periode gekelderd is, iemand?), gegarandeerd rendement en hoger dividend-rendement. Is er iemand met wat meer kennis die de grote voordelen/nadelen kan opsommen?

@gpv1, ik denk niet dat je voor preferred en normale aandelen hetzelfde koersdoel kan opgeven, dat lijkt me niet helemaal eerlijk. De preferred-aandelen gaan altijd minder waard zijn dan de gewone.

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 22:31
door optibear
Wel erg China gevoelig vrees ik. Met andere woorden, het kan nog een pakje lager denk ik. Niet te snel instappen dus. ;)

Re: BMW Group

Geplaatst: 1 september 2015, 22:38
door ThomasDM
Inderdaad opmerkelijk dat die spread zo groot is. Ik heb eens wat verder gezocht en dat blijkt bij vele Duitse bedrijven zo te zijn, maar vreemd genoeg gaat deze spread in beide richtingen dus aan de stemrechten lijkt het niet te liggen. Bij de meeste aandelen lijkt het zo dat de klasse met de meeste handel de duurste notering heeft, bij sommige zijn dat de gewone, bij andere de preferred.

Re: BMW Group

Geplaatst: 2 september 2015, 08:53
door gpv1
Szpilman schreef:@gpv1, ik denk niet dat je voor preferred en normale aandelen hetzelfde koersdoel kan opgeven, dat lijkt me niet helemaal eerlijk. De preferred-aandelen gaan altijd minder waard zijn dan de gewone.
Waarom denk je dat ? Ik kan geen argument bedenken waarom ze intrinsiek minder waard zouden zijn. Ze krijgen voorrang op de gewone aandelen qua dividenden en in geval van liquidatie, en je krijgt nog eens een hoger dividend ook.
Overigens beleggen succesvolle value-fondsbeheerders Bestinver en Tocqueville Finance in BMW via de preferreds, juist vanwege de discount. En bij Volkswagen zie je dat er amper verschil is tussen de koers van de gewone aandelen en de preferreds.
Don Fitzgerald van Tocqueville Finance, november 2014 schreef:We own the preference shares, which trade on a P/E below 7x. They
trade just above book value and pay you a growing dividend yield above 4%.
The ordinary shares are a little more expensive around 9x earnings, which is
hardly outrageous for a company with a solid moat and decent track record and
growth prospects. Overall, we feel that the ordinary shares are undervalued too.
The discount of the preference shares relative to the ordinary shares can vary
over time. It is currently around 25%, but during the eurozone crisis it hovered
around 35% for some time. Clearly, the preference shares don’t carry any voting
rights, but the company is controlled by the Quandt family, so the voting shares
in this case don’t improve anything from a governance perspective. In any event,
the Quandt family has proven to be reasonably fair with minority shareholders.
The primary reason for the discount is the liquidity. The preference shares trade
about EUR 6 million per day, which is a lot less than the ordinary shares, but
sufficient for our needs and in excess of many European midcaps that we look
at. We see the position in BMW as a long term holding, so as long as the
preference shares trade at a reasonable discount, we tend to privilege the
preference shares for topping up our position.
If the discount narrows to historically low levels, we would consider switching
into the ordinary shares. However, it’s more important to spend time thinking
about the health and prospects of the BMW group, and overall valuation, than
the relative value between the two share classes.