Pagina 1 van 4

Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 10 augustus 2018, 17:09
door VincentGT
Hanteren (of ambiëren) jullie in je portefeuille een vaste verhouding tussen aandelenfondsen, aandelen en ETF's (als je al in alle drie belegt)?

Ikzelf ben nog jong en koop dus vrij vaak aan, doch probeer te streven naar:
- 40% fondsen;
- 30% ETF's;
- 30% aandelen (waarvan minstens de helft in holdings en GVV's om het risico te milderen).


Uiteraard met gevarieerde onderliggende activa wat aandelen betreft; ETF's en fondsen sowieso zo breed mogelijk.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 10 augustus 2018, 17:31
door annetje
Als je zowel je fondsen als je ETF's zo breed mogelijk neemt, vermoed ik dat je telkens World-fondsen/ETF's bedoeld.
Hoeveel overlap heb je dan ?
Ik zou hier dan toch meer in specifiëren...

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 10 augustus 2018, 17:37
door Tiziano
Hangt van uw strategie af he Vincent in het algemeen starten de meesten met verdeling aandelen/obligaties&cash.

Vandaaruit kan je dan gaan kijken naar uw strategie, dividendbeleggen, kern-satteliet beleggen, indexen,...

Als gij liefst dividend wilt dan gaat gij uw holdings een zwaarder gewicht geven binnen het percentage aandelen/obligaties ik denk niet dat wij hier een pasklaar antwoord voor kunnen geven.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 10 augustus 2018, 18:29
door ignition
Nee ik heb enkel ETF's. Ben te lui om individueel aandelen op te volgen.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 10 augustus 2018, 22:45
door B7H4long
Vincent,

De resultaten (rendement, volatileit, ... ) van je beleggingsportefeuille zullen eerst en vooral bepaald worden door wat jij "activa" noemt. De mechanismen (directe effecten, traditionele fondsen, beursgenoteerde fondsen, verzekeringskontrakten, ... ) waarmee je dit wil bereiken zijn van ondergeschikt belang en moeten pas in een volgende stap bepaald worden.


Ik kan je dit aanraden:
https://www.spaargids.be/forum/de-toepassing-van-de-bogleheads-investement-principles-in-belgie-t24584.html schreef:Zij die hun beleggingtraject wensen te starten of te herzien kunnen zich laten inspireren door de stappen beschreven in
de Bogleheads_investing_start-up_kit
1. Are you ready? -- Get your expenses under control.
2. Educate yourself -- Ideas worth learning. - > lees zeker een paar van de boeken hier
3. Investment plan -- Plan ahead.
4. Asset allocation -- Set your percentage of stocks and bonds. What are you comfortable with?
5. Control your emotions -- Recognize how emotions and biases influence decisions.
6. Portfolio construction -- Invest in the entire market using low-cost index funds.
7. Maintain your portfolio -- Rebalance your portfolio once a year.
Het lijkt dat jij in stap 2-3-4 zit.

Voor de keuze van je assetklassen kan je misschien hier focussen?

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 00:41
door VincentGT
annetje schreef: 10 augustus 2018, 17:31 Als je zowel je fondsen als je ETF's zo breed mogelijk neemt, vermoed ik dat je telkens World-fondsen/ETF's bedoeld.
Hoeveel overlap heb je dan ?
Ik zou hier dan toch meer in specifiëren...
Wellicht heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt inderdaad. In mijn kernselectie fondsen (15-tal) probeer ik een gediversifieerde geografische assetverdeling te benaarstigen, alsook large caps, mid caps, small caps, EM, etc. Aangevuld met dan specifiekere satellieten: een vastgoedfonds, technologie focus fonds, etc.

ETF’s hou ik het eigenlijk heel basic bij iShares MSCI World en de Emerging Markets variant (in veel kleinere mate). Eventueel nog aan te vullen met 1 of 2 andere trackers, maar nog geen echt overtuigende kandidaten gevonden.

Dus ja, is er overlap tussen de MSCI World en mijn fondsenselectie? Sure, maar dat is m.i. niet problematisch. Stel dat ik bedrag X in brede fondsen of een brede tracker wil beleggen. In plaats van bedrag X bijv. 100% in die ETF of in die brede fondsen te steken, splits ik het 50/50 op: trackers hebben het voordeel van de lagere kosten; fondsen van het actief beheer. Bij geen van beide betaal in transactiekosten/instapkosten. Dus waarom niet? Ook dat is diversificatie, me dunkt.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 07:23
door Wimble
Sinds ik mij beginnen verdiepen ben in ETF's zie ik het voordeel niet meer om te beleggen in fondsen of individuele aandelen.

Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 08:49
door ignition
VincentGT schreef: 11 augustus 2018, 00:41 Wellicht heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt inderdaad. In mijn kernselectie fondsen (15-tal) probeer ik een gediversifieerde geografische assetverdeling te benaarstigen, alsook large caps, mid caps, small caps, EM, etc. Aangevuld met dan specifiekere satellieten: een vastgoedfonds, technologie focus fonds, etc.
Waarom wil je deze specifieke sectoren gaan overwegen? Denk je dat ze het beter gaan doen dan de rest van de markt?
VincentGT schreef: 11 augustus 2018, 00:41 ETF’s hou ik het eigenlijk heel basic bij iShares MSCI World en de Emerging Markets variant (in veel kleinere mate). Eventueel nog aan te vullen met 1 of 2 andere trackers, maar nog geen echt overtuigende kandidaten gevonden.

Dus ja, is er overlap tussen de MSCI World en mijn fondsenselectie? Sure, maar dat is m.i. niet problematisch. Stel dat ik bedrag X in brede fondsen of een brede tracker wil beleggen. In plaats van bedrag X bijv. 100% in die ETF of in die brede fondsen te steken, splits ik het 50/50 op: trackers hebben het voordeel van de lagere kosten; fondsen van het actief beheer. Bij geen van beide betaal in transactiekosten/instapkosten. Dus waarom niet? Ook dat is diversificatie, me dunkt.
Misschien wel, maar bedenk wel dat 80-90% van de actieve fondsen zijn benchmark niet verslaat over 10 jaar. Op voorhand gaan bepalen welke actieve fondsen dit wel gaan doen is niet zo makkelijk als het lijkt.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:00
door Wimble
Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.

Prijs/kosten/kwaliteit/diversiteit is een mix van deze ETF's m.i. interessant:

IE00B5BMR087 iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX)
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA)
IE00BKM4GZ66 iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM)
IE00B53L3W79 iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (CSX5)

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:06
door Jhn
Wimble schreef: 11 augustus 2018, 07:23 Sinds ik mij beginnen verdiepen ben in ETF's zie ik het voordeel niet meer om te beleggen in fondsen of individuele aandelen.

Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.
Als beginner heb ik alles geprobeerd.
Naar verloop van tijd vind je het gene wat echt best bij je past en ga je snoeien.
Daar ben ik nu mee bezig.

Het is anders niet bij te houden!
Dus best niet in vanalles investeren.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:15
door ignition
Wimble schreef: 11 augustus 2018, 09:00 Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.

Prijs/kosten/kwaliteit/diversiteit is een mix van deze ETF's m.i. interessant:

IE00B5BMR087 iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX)
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA)
IE00BKM4GZ66 iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM)
IE00B53L3W79 iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (CSX5)
EURO STOXX 50 vind ik niet breed genoeg. Kan je dan niet beter gaan voor trackers die de MSCI EMU volgen?

Bv iShares MSCI EMU UCITS ETF EUR (Acc) (EUR) | CEMU

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:17
door annetje
Wimble schreef: 11 augustus 2018, 07:23 Sinds ik mij beginnen verdiepen ben in ETF's zie ik het voordeel niet meer om te beleggen in fondsen of individuele aandelen.

Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.
Voor de aardigheid heb ik de fondsen die ik heb en de fondsen die ik nog wil, in een morningstar portefeuille ingegeven, aangevuld met IWDA. Als startdatum heb ik overal het begin van IWDA genomen. Als ik naar het resultaat keek (najaar 2009 tot nu), en dit sorteerde op prestatie, bleek IWDA als voorlaatste in het rijtje te staan...

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:29
door ignition
annetje schreef: 11 augustus 2018, 09:17
Wimble schreef: 11 augustus 2018, 07:23 Sinds ik mij beginnen verdiepen ben in ETF's zie ik het voordeel niet meer om te beleggen in fondsen of individuele aandelen.

Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.
Voor de aardigheid heb ik de fondsen die ik heb en de fondsen die ik nog wil, in een morningstar portefeuille ingegeven, aangevuld met IWDA. Als startdatum heb ik overal het begin van IWDA genomen. Als ik naar het resultaat keek (najaar 2009 tot nu), en dit sorteerde op prestatie, bleek IWDA als voorlaatste in het rijtje te staan...
Welke fondsen zijn dit dan?

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:45
door annetje
De fondsen uit mijn Keyplan (in een ander draadje terug te vinden), enkele fondsen uit de Flexer Dynamic (van MijnKapitaal) en nog enkele andere fondsen die ik geselecteerd heb op basis van de screenings van MijnKapitaal.

Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF

Geplaatst: 11 augustus 2018, 09:50
door B7H4long
VincentGT schreef: 10 augustus 2018, 17:09 Hanteren (of ambiëren) jullie in je portefeuille een vaste verhouding tussen aandelenfondsen, aandelen en ETF's (als je al in alle drie belegt)?

Ikzelf ben nog jong en koop dus vrij vaak aan, doch probeer te streven naar:
- 40% fondsen;
- 30% ETF's;
- 30% aandelen (waarvan minstens de helft in holdings en GVV's om het risico te milderen).


Uiteraard met gevarieerde onderliggende activa wat aandelen betreft; ETF's en fondsen sowieso zo breed mogelijk.

Vincent,


Je vraagt ons om aan te geven in welke recipienten we de ingredienten van onze cocktail hebben aangekocht. Het belangrijkste is de mix die het resultaat is.

Je kan de ingredienten aanbrengen in verschillende recipienten: plastieken flessen, glazen bokalen, blikjes, tetra-pak.
De smaaktest gebeurt wanneer alles samen gebracht is.
Een sangria waar het hoodingredient in a bag-in-a-box komt kan evengoed smaken. Het leeggoed word toch maar meegegeven aan de vuilkar; ook de kristallen karaf die gebracht werd op een zilveren plateau door een butler die aankwam in een helikopter.