Pagina 1 van 1
Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 26 december 2019, 23:20
door VDV
Beste (expert) beleggers,
Gezien ik er zelf niet uit geraak en weinig ervaring heb met beleggen, zou ik graag volgende vraagstukken aan jullie voorleggen. Hopelijk kunnen deze meer richting geven om een beslissing te nemen. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Vraagstuk 1:
Op dit moment beschik ik enkel over een spaarrekening waarop er maandelijks een bedrag wordt bijgestort. Een klein deel van het gespaarde bedrag + een deel van de maandelijkse stortingen zou ik willen diversifiëren in een ander financieel product. Hierbij kijk ik voornamelijk naar fondsen gezien ikzelf onvoldoende onderlegd ben om actief te beleggen. Meer bepaald denk ik aan vooraf samengestelde beleggingsplannen, waar je maandelijks kan bijstorten, bij één van volgende aanbieders:
- Keytrade
Easyvest
Evi
Medirect
Argenta
In eerste instantie zou ik 5.000-10.000€ vrijmaken met maandelijkse stortingen van minimaal 200€. Hiervoor hou ik rekening met een beleggingshorizon van minstens 10 jaar met als doel kapitalisatie. Bij voorkeur is het dus een product dat voldoende ‘futureproof is’ zodat ik er zelf niet al te veel hoef naar te kijken. Op vlak van risico zou ik steeds voor de dynamische/gedurfde portfolio’s gaan. Schommelingen tot -20% schrikken mij niet meteen af.
Vragen: Is bovenstaand financieel product geschikt voor het vooropgestelde doel? Zijn er nog betere alternatieven? Welke aanbieder is hiervoor het beste geschikt?
Vraagstuk 2:
Indien mogelijk zou ik bovenstaande investering ook willen opstarten, bij voorkeur voor een derde persoon, maar met kleinere bedragen. Hiervoor voorzie ik een startbedrag van 500€ met maandelijkse stortingen van 25€. Ook dit zou ik via een beleggingsplan willen doen in plaats van een traditionele spaarrekening. Hiervoor voorzie ik een beleggingshorizon van minimaal 15 jaar.
Gelet op de kleinere bedragen kom je al snel uit met een Keyplan (Keytrade) of via Argenta. Ook hier dezelfde vragen.
Bedankt!
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 27 december 2019, 11:35
door platin
Deze vragen komen elke week hier op forum aan bod.
Dus misschien al deze draadjes al eens lezen.
Het antwoord volgens sommigen staat er zeker tussen.
Gezien beginnende belegger als de beurs op een all time high zeker eerst gaan lezen.
Veel lees plezier.
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 27 december 2019, 12:01
door annetje
Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou niet met een startbedrag beginnen. Je beperken tot de maandelijkse stortingen, die je dan misschien een klein beetje kan verhogen.
De reden ? Je hebt geen ervaring. Stel je start nu met 10.000 en 200 per maand. Over 2 maanden gaan de beurzen -20%. Hoe ga je reageren ? Je zuurverdiende centen zitten erin ? Paniek ? Ruzie omdat je je spaargeld verbrast hebt ?
Daarom kan je beter alles stap voor stap opbouwen, elke maand een beetje. Leren omgaan en winst en verlies. Dalen de beurzen, dan krijg je meer voor hetzelfde bedrag, stijgen ze nog, dan krijg je volgende maand iets minder voor hetzelfde bedrag.
En gaan ze inderdaad -20% dan kan je in de meeste fondsenspaarplannen nog een bijstorting doen om goedkoper bij te tanken.
Wat ik ook niet zou doen, is kiezen voor de voorgedefinieerde portefeuilles. Bij de andere banken heb ik geen ervaring, maar bij Keytrade kies je beter voor a-la-carte. Om te weten wat de betere fondsen zijn uit het aanbod, kan je hier eens kijken :
https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en hier :
https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/.
Aangezien je beide vragen eigenlijk hetzelfde zijn, is deze uitleg ook voor beiden van toepassing.
Veel succes !
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 28 december 2019, 17:55
door d1maarten2
Beste,
Ik heb reeds ervaring met de fondsen die argenta aanbied onder een tak23. Heel slecht gevaren hiermee.
Zeer hoge instapkosten en ook hoge lopende kosten waardoor ze niet kunnen tippen aan hun benchmarkt.
Ik koos er na 3 jaar en maar 1% rendement voor om dit te stoppen. Daarna ben ik zelf op zoektocht gegaan naar mijn ideale portefeuille met 20 diverse fondsen die ik op medirect gevonden heb. Hier heb je namelijk geen instap of uitstapkosten en ook lage lopende kosten. Ik heb nu een portefeuille van 14,5% geannualiseerd over 10jaar. Met een alpha van 5.6 en beta van 1.05. Dit met de wereldwijde flex aandelen benchmarkt van morningstar. Deze is zeer ruim gespreid over sectoren en werelddelen waardoor ik mijn risico maximaal spreid.
Voor extra inleg koos ik ervoor te sparen op een medirect spaarrekening van 3 maanden. Als de markt stevig negatief wordt kan ik dan extra bijkopen.
Ik stel voor dat u zich even verdiept in hoe de juiste fondsen te selecteren en zelf aan de slag gaat.
Alles wat je zelf beheerd moet je niet voor betalen.

Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 28 december 2019, 19:07
door Cydox
Soms kan je met meer diversificeren ook net meer risico pakken.
Stel dat je uw portefeuille wil diversificeren en nu goud aankoopt.
Is dit meer of net minder risicovol?
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 28 december 2019, 21:07
door jugo
Cydox schreef: ↑28 december 2019, 19:07
Soms kan je met meer diversificeren ook net meer risico pakken.
Stel dat je uw portefeuille wil diversificeren en nu goud aankoopt.
Is dit meer of net minder risicovol?
2019 is inderdaad wel speciaal, goudprijs en beurs is gestegen.
Het lijkt op het 1ste zicht risicovoller nu goud te kopen, maar moet je goud niet eerder bekijken als verzekering bij slechte tijden op de beurs?
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 29 december 2019, 19:23
door VDV
platin schreef: ↑27 december 2019, 11:35
Deze vragen komen elke week hier op forum aan bod.
Dus misschien al deze draadjes al eens lezen.
Het antwoord volgens sommigen staat er zeker tussen.
Gezien beginnende belegger als de beurs op een all time high zeker eerst gaan lezen.
Veel lees plezier.
Ben inderdaad al een hele tijd de verschillende topics aan het volgen, echter kon ik niet meteen een sluitend antwoord vinden op bovenstaande vraag. Vandaar dat ik er toch voor gekozen heb om een apart topic te maken. Ben er zeker van dat ook andere mensen hiermee geholpen zullen zijn

.
annetje schreef: ↑27 december 2019, 12:01
Het is mijn persoonlijke mening, maar ik zou niet met een startbedrag beginnen. Je beperken tot de maandelijkse stortingen, die je dan misschien een klein beetje kan verhogen.
De reden ? Je hebt geen ervaring. Stel je start nu met 10.000 en 200 per maand. Over 2 maanden gaan de beurzen -20%. Hoe ga je reageren ? Je zuurverdiende centen zitten erin ? Paniek ? Ruzie omdat je je spaargeld verbrast hebt ?
Daarom kan je beter alles stap voor stap opbouwen, elke maand een beetje. Leren omgaan en winst en verlies. Dalen de beurzen, dan krijg je meer voor hetzelfde bedrag, stijgen ze nog, dan krijg je volgende maand iets minder voor hetzelfde bedrag.
En gaan ze inderdaad -20% dan kan je in de meeste fondsenspaarplannen nog een bijstorting doen om goedkoper bij te tanken.
Wat ik ook niet zou doen, is kiezen voor de voorgedefinieerde portefeuilles. Bij de andere banken heb ik geen ervaring, maar bij Keytrade kies je beter voor a-la-carte. Om te weten wat de betere fondsen zijn uit het aanbod, kan je hier eens kijken :
https://mijnportefeuille.be/2019/10/11/ ... en-deel-1/ en hier :
https://mijnportefeuille.be/2019/10/18/ ... en-deel-2/.
Aangezien je beide vragen eigenlijk hetzelfde zijn, is deze uitleg ook voor beiden van toepassing.
Veel succes !
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik volg je redenering inderdaad, maar voor sommige banken/brokers dien je een startbedrag neer te leggen van minimaal 5.000€ (Easyvest), andere kan je al vanaf 500€ starten. Aangezien de beleggingshorizon vrij lang is verwacht ik alles te laten staan. Actief beheren zal er niet in zitten vermoed ik.
De analyse van mijnportefeuille had ik inderdaad ook al gevonden. Dit lijkt me een goede suggestie om mee te starten!
d1maarten2 schreef: ↑28 december 2019, 17:55
Beste,
Ik heb reeds ervaring met de fondsen die argenta aanbied onder een tak23. Heel slecht gevaren hiermee.
Zeer hoge instapkosten en ook hoge lopende kosten waardoor ze niet kunnen tippen aan hun benchmarkt.
Ik koos er na 3 jaar en maar 1% rendement voor om dit te stoppen. Daarna ben ik zelf op zoektocht gegaan naar mijn ideale portefeuille met 20 diverse fondsen die ik op medirect gevonden heb. Hier heb je namelijk geen instap of uitstapkosten en ook lage lopende kosten. Ik heb nu een portefeuille van 14,5% geannualiseerd over 10jaar. Met een alpha van 5.6 en beta van 1.05. Dit met de wereldwijde flex aandelen benchmarkt van morningstar. Deze is zeer ruim gespreid over sectoren en werelddelen waardoor ik mijn risico maximaal spreid.
Voor extra inleg koos ik ervoor te sparen op een medirect spaarrekening van 3 maanden. Als de markt stevig negatief wordt kan ik dan extra bijkopen.
Ik stel voor dat u zich even verdiept in hoe de juiste fondsen te selecteren en zelf aan de slag gaat.
Alles wat je zelf beheerd moet je niet voor betalen.
Het idee zou zijn om een beleggingsplan op te starten. Ik denk dat dit geen tak23 producten zijn? Anyways, ben nogal kostengevoelig dus daar zal ik zeker op letten bij het maken van de keuze.
Voor wat betreft jou situatie, waarom de keuze van 20 fondsen? Heb je ooit getwijfeld tussen andere platformen, bijv Bolero of Keytrade?
Los van het bovenstaande vraag ik me af of het investeren in fondsen het beste financieel product is voor het beschreven doel, rekening houdend met passief beheer? Alle suggesties en ervaringen met de verschillende platformen blijven welkom!!
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 30 december 2019, 10:35
door ignition
VDV schreef: ↑29 december 2019, 19:23
Los van het bovenstaande vraag ik me af of het investeren in fondsen het beste financieel product is voor het beschreven doel, rekening houdend met passief beheer?
Ik beleg zelf in ETF's, ook wel passieve fondsen genoemd omdat ze een index volgen en er dus geen actief management nodig is. Deze hebben als voordeel dat ze minder kosten dan actieve fondsen. Onderzoek heeft aangetoond dat 80% à 90% van de actieve fondsen hun benchmark (=index) niet verslaat over langere periodes. ETF's zijn erop gebouwd om even goed te doen als de index en zijn ideaal als je echt passief beheer wil: gewoon maandelijks aankopen en niet meer naar omkijken.
Wat je zou kunnen doen is een rekening openen bij degiro. Deze rekening moet je wel aangeven bij de nationale bank omdat het een buitenlandse rekening is. Daar kan je 1 maal per maand gratis een ETF aankopen die op hun kernselectie staat. Je betaalt dan enkel de beurstaks van 0,12%.
Een voorbeeld van een breed gespreide ETF die je gratis kan aankopen bij degiro is IWDA (
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0000MLIH). Deze ETF ben je misschien al een aantal keer tegengekomen op dit forum als je hier wat rondgelezen hebt. Sommigen zijn sterke voorstander, anderen zijn fel tegen. Ik behoor tot de eerste categorie en vind het het ideale product voor beleggers die geen zin hebben om zelf aandelen of actieve fondsen te gaan selecteren.
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 2 januari 2020, 23:26
door karine
ignition schreef: ↑30 december 2019, 10:35
Wat je zou kunnen doen is een rekening openen bij degiro. Daar kan je 1 maal per maand gratis een ETF aankopen die op hun kernselectie staat. Je betaalt dan enkel de beurstaks van 0,12%.
Ik dacht dat dit voor al hun Etf's van hun kernselectie gratis was ?
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 3 januari 2020, 09:18
door platin
d1maarten2 schreef: ↑28 december 2019, 17:55
Beste,
Ik heb reeds ervaring met de fondsen die argenta aanbied onder een tak23. Heel slecht gevaren hiermee.
Zeer hoge instapkosten en ook hoge lopende kosten waardoor ze niet kunnen tippen aan hun benchmarkt.
Ik koos er na 3 jaar en maar 1% rendement voor om dit te stoppen. Daarna ben ik zelf op zoektocht gegaan naar mijn ideale portefeuille met 20 diverse fondsen die ik op medirect gevonden heb. Hier heb je namelijk geen instap of uitstapkosten en ook lage lopende kosten. Ik heb nu een portefeuille van 14,5% geannualiseerd over 10jaar. Met een alpha van 5.6 en beta van 1.05. Dit met de wereldwijde flex aandelen benchmarkt van morningstar. Deze is zeer ruim gespreid over sectoren en werelddelen waardoor ik mijn risico maximaal spreid.
Voor extra inleg koos ik ervoor te sparen op een medirect spaarrekening van 3 maanden. Als de markt stevig negatief wordt kan ik dan extra bijkopen.
Ik stel voor dat u zich even verdiept in hoe de juiste fondsen te selecteren en zelf aan de slag gaat.
Alles wat je zelf beheerd moet je niet voor betalen.
Na 3 maanden vooropzeg kan het momentum al voorbij zijn.
Re: Beleggingsplannen (of andere producten) - 2 vraagstukken
Geplaatst: 3 januari 2020, 09:20
door B7H4long
karine schreef: ↑2 januari 2020, 23:26
ignition schreef: ↑30 december 2019, 10:35
Wat je zou kunnen doen is een rekening openen bij degiro. Daar kan je 1 maal per maand gratis een ETF aankopen die op hun kernselectie staat. Je betaalt dan enkel de beurstaks van 0,12%.
Ik dacht dat dit voor al hun Etf's van hun kernselectie gratis was ?
Inderdaad geen kosten.