Pagina 1 van 12

Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 29 juli 2020, 19:37
door Zwitsal
Is het niet het moment om het wat spannend te houden?
I.p.v. saai te beleggen lijken me deze barre tijden wel geschikt voor een gokje ofte speculatie.

Lufthansa noteerde bij de jaarwisseling €16.5 .... nu €8
Air France - KLM respectievelijk €10.25 tegenover €3.75 momenteel.

Daar denk ik morgen enkele maandlonen op in te zetten.
Een mislukte speculatie kan nog altijd uitdraaien op een prima lange termijn belegging.
COVID-19 blijft niet duren, slechter dan nu kan de sector het toch niet meer hebben & overheden gaan die maatschappijen echt niet op de fles laten gaan (mijn gedacht).

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 29 juli 2020, 19:41
door anonymous9
Ze kunnen ze wel laten failliet gaan, hoor.
En dan later de vliegtuigen en het personeel in een nieuwe luchtvaartmaatschappij steken.
Meestal met forse bezuinigingen op dat personeel. Ze zijn dan immers ook van die vervelende vakbonden vanaf.
De aandelen die je had van de oude maatschappij zijn dan compleet niks meer waard.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 29 juli 2020, 19:45
door Janmetvrees
zolang er geen vaccin is, leiden alle luchtvaartmaatschappijen (afgekort LVM) zwaar verlies. Investeren in een LVM is momenteel zwaar af te raden.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 29 juli 2020, 22:40
door Sebastiaan1985
Ik heb nochtans een lvm gekocht. De sector is veel te hard afgestraft en biedt op termijn serieuze potentiële rendementen... Een mens wilt vliegen!

En zwaar verlieslatend? We vliegen al decennia niet meer tegen de werkelijke kostprijs. De overheid subsidieert het al jaren en daar gaat geen verandering in komen. Dus kans op faillissement? Jazeker maar op termijn zeer grote potentiële rendementen :)

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 29 juli 2020, 23:40
door Wushi
De CEO van Raytheon gaf tijdens de earnings call aan dat hij geen volledig herstel ziet voor 2023... ik investeer liever in bedrijven die het goed doen en blijven groeien in plaats van deze op de rand van een faillissement met de hoop op een return op de investering. Maar ieder maakt zijn of haar keuzes.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 08:49
door jonie
Sebastiaan1985 schreef: 29 juli 2020, 22:40 En zwaar verlieslatend? We vliegen al decennia niet meer tegen de werkelijke kostprijs. De overheid subsidieert het al jaren en daar gaat geen verandering in komen. Dus kans op faillissement? Jazeker maar op termijn zeer grote potentiële rendementen :)
Dat dachten véél mensen en gele hesjes ook, toen de voordelen, voor diesel plots wegvielen… ;D

Dat was een EU-beslissing van 2003, die de verschillende regeringen pas op het laatste moment durfden opleggen.

Kerosine is nog veel vuiler als diesel…. (de scheepvaart begint de diesel/zwavel ommezwaai ook te merken)

EU werkt aan een luchtvaart ommezwaai… (taks op kerosine /co²/ accijns) en gaat meer op TGV-treinen inzetten….
Uitstel is geen afstel, want de EU-greendeal is wel een feit...
In België slaapt men nog, maar in andere EU landen niet. :'(

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 09:49
door BDE86
Je kan beter in een vliegtuigbouwer investeren. Die "groene" vliegtuigen moeten ergens vandaan komen. Airbus of Boeing.

Airbus geen vliegtuig verkocht in Q2, 4% omhoog ...

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 11:20
door Zwitsal
Zojuist Recticel verkocht met 30% winst & daarmee Air France - KLM gekocht aan een spotprijs.
Ik bekijk de beurs nu eenmaal als een berekend kansspel (beleggen/sparen doe ik wel op een andere manier) met geld dat ik niet gelijk nodig heb doch evenmin wil verliezen.

Even staven met een voorbeeldje: Air France - KLM noteerde €3.62 op 22mei .... schoot pakweg 2weken later (8juni) door naar €6.05 .... en daar focus ik me op .... korte termijn.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 11:58
door anonymous9
Als je toch al beslist had om te kopen, waarom stel je de vraag dan hier?

Behalve Sebastaan1985 geeft iedereen het advies om er van af te blijven.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 12:29
door Sebastiaan1985
Voor korte termijn zou ik er ook afblijven! Op lange termijn zie ik het echter wel goedkomen :)

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 13:23
door optibear
Ik bekijk de beurs nu eenmaal als een berekend kansspel (beleggen/sparen doe ik wel op een andere manier) met geld dat ik niet gelijk nodig heb doch evenmin wil verliezen.
Hopelijk doet dom zijn niet te veel pijn want anders is de betrokkene in kwestie volgens mij een chronisch pijn patiënt. :o ::) ???

Anderzijds dankzij de domheid van zulke mensen verdienen de grote jongens weer geld. ;D

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 13:28
door Sebastiaan1985
Spotprijzen, daar geloof ik niet meer in... fortis, dexia en l&h noteerden ook aan spotprijzen, zie wat er van gekomen is!!

Maar er zijn nu eenmaal sectoren die in crisistijd zwaar afgestraft worden (bvb luchtvaart en banken). Is het dan onverstandig om er in te investeren in crisistijd? Ik vind van niet!

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 14:07
door jonie
Alvast mijn oprecht dank: @Sebastien1985 en @Zwitsal... ???

Dankzij mensen zoals u, boert Euronext al 6 jaar fantastisch, weeral +32%...

https://www.euronext.com/en/investor-re ... ronext-162

Beleggen kan toch eenvoudig zijn...

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 14:56
door optibear
Maar er zijn nu eenmaal sectoren die in crisistijd zwaar afgestraft worden (bvb luchtvaart en banken). Is het dan onverstandig om er in te investeren in crisistijd? Ik vind van niet!
Je hebt een punt maar dan beleg ik liever in Solvay. Solvay zit ook in luchtvaart. Doch de toepassingen van Solvay kan men in meer sectoren dan enkel de luchtvaart gebruiken.

En vliegtuigmaatschappijen is momenteel niet de beste sector om in investeren vind ik. Behalve als je stalen zenuwen hebt.

Re: Luchtvaartmaatschappijen

Geplaatst: 30 juli 2020, 15:12
door Aerolla
Sebastiaan1985 schreef: 30 juli 2020, 12:29 Voor korte termijn zou ik er ook afblijven! Op lange termijn zie ik het echter wel goedkomen :)
Ik denk net het omgekeerde

Je zal waarschijnlijk wel winst kunnen maken met de bokkensprongen op korte termijn, door een goed verkoopmoment te vinden.

Maar op lange termijn, vergeet het maar...
Het ziet er gewoon ECHT niet goed uit voor die sector...

Zoals ik eerder al zei: 200.000 mensen werkloos is 200.000 minder reizigers in België alleen
+ de grootste winsten worden gehaald op zakenreizen en die hebben nu skype etc ontdekt
(en moeten ook extra controle houden op hun uitgaven, dus geen business-class meer)

Het enige wat er kan gebeuren dat het goedkomt is een monsterfusie, dat er wereldwijd nog maar max 10 luchtvaartmaatschappijen overblijven.
(wat imo zeer logisch zou zijn in de EU, maar waar blijkbaar niemand klaar voor is)