Hallo Quinten, Ik bewonder Uw belangstelling voor hierboven neergeschreven thema.
Prima, en is duidelijk.
Maar je vergeet ontegensprekelijk nog 1 heel belangrijk item : (kijk vb. ook eens naar de site van Alfen (
www.alfen.nl - en klik dan op energie opslag. Je krijgt dan dadelijk al een vb. van een foto ivm opslag door een Redox Flow Batterij )
Item dus dat je vergeet is opslag door Redox Flow Batteries
Dit zijn dus die reuzegrote batterijen , die - en al volop mee bezig in China, met de groote van enkele flink uit de kluiten gewassen sporthallen. Deze zijn opschaalbaar (dus de grootte bepaal je zelf ; 1 container , 30 containers aan elkaar gekoppeld, vb. dienst doende als wijkbatterijen, voor een wijk van stroom te voorzien.
Foto's van zo'n mastodonten zijn dus geen bedrijfshallen, maar simpelweg batterijen.
Worden wereldwijd uitgerold, en algemeen is het besef bij ieder doorgedrongen dat dit de tussenschakel wordt tussen enerzijds captatie van wind en zonne-energie en het plaatsen ervan op het electriciteitsnet.
Grondstof hiervoor nodig (of anders gezegd ; gans gevuld met ) is : Vanadium (Vanadiumpentoxide)
De vraag ernaar zal flink toenemen, prijs is al met rond de 40 % gestegen op een jaar, maar gaat onder invloed van vraag en aanbod nog verder stijgen. (prijs stond trouwens in 2018 nog veel hoger - maar had een andere ooezaak)
Vanadium wordt een kritisch materiaal, en wordt omzeggens door weinig spelers bovengehaald (is eignlijk een bijproduct van ijzererts, maar de staalfabrieken produceren het niet / kosten - baten analyse , is niet rendabel voor hun)
Het Nederlandse fonds - en noteert, vanaf nu maandag op de mid cap in Amsterdam ( voorheen ASCX index) , en is de grootste producent van Vanadium in Noord Amerika. Produceren Vanadium uit Spent catalysts refinery materiaal (zeg maar vuile, gebruikte catalysatoren van olie raffinaderijen) . Zijn wereldmarktleider in Spent Refinery, en beschermt door tal van octrooien erop)
Hebben een tijdje terug verder nog een Joint Venture met Shell opgericht, om deze markt in gans de wereld te gaan op zetten. (eerste exclusieve onderhandelingen met Saoedia Arabie, en China )
(en een heel belangrijke bijkomende bron van hun materiaal zijn de vuile, opgebruikte zwavel schrubbers van grote zeeschepen -de brandstof voor de zeeschepen moet sinds begin 2020 veel zwavel armer zijn)
In Europa is er geen enkele producent die Vanadium produceert.
Glencore levert het wel (maar hun vanadium komt van AMG)
AMG, levert dus o.a. Lithium ; verder dus Vanadium (en tal van andere kritische materialen - zie verder maar eens :
www.amg-nv.com) en staat aldus als producent in het midden, waar de thema's zoals EV mobiliteit / Energie Transitie / Electriciteits opslag / CO2 reductie / klimaat maatregelen samen komen.
Sector staat in de picture, en blijft nog wel in de picture - laat ons zeggen : beslist nog wel een 10 tal jaartjes.
En deze sector gaat verder meer en meer de aandacht wegdragen van tal van institutionele partijen / fondsbeheerders / kapitaalkrachtige spelers, alom in de wereld.
Kijk verder ook eens naar het andere draadje, hier op het forum, met als titel : Energie transitie en AMG - blik richting 2030.
Of kijk voor veel meer bijkomende info bij
www.iex.nl - bij forum, onder het AMG draadje.
Erg actueel, veel nieuws en wordt gedurig geupdated.
Hoogste koers AMG in midzomer 2018 was : 53,2 euro.
Actuele koers, momenteel : 32,4 euro.
AMG met 33 fabrieken, in 15 landen, en o.a. alleen al maar een voorraad Spudumeen van 11,2 miljoen ton, met een gehalte van 6,5 % Lithium erin. Hebben ze liggen nabij hun Mibhra mijn in Brazilie, en is - ..... voor hun een bijproduct van hun Tantaan winning aldaar. Was / is voor hun een " afvalproduct " .
AMG, dus aan een koers van 33,2 euro (er zijn 27,5 miljoen aandelen) met een marktkapitalisatie van : .. amper 800 miljoen euro. (veel te laag ! )
En staat aldus veel en veel lager gewaardeerd dan Umicore (maar .... beslist , beide bedrijven niet 1 / 1met elkaar te vergelijken) - (Umicore levert wel dus de kathode kant van batterijen, AMG met Lithium levert de anode kant van diezelfde batterij) - (Ik dacht iets van een 250 of 350 miljoen aandelen Umicore die er uitstaan)
Verder heb je de " grote " Lithium producenten, als daar zijn : SQM, Albemarle, Livent.
Noteren allen reeds een stuk hoger dan hun topkoers van midden 2018.(Ja, ook de prijs van lithium is afgelopen 2/3 jaren flink naar omlaag gegaan) . AMG noteert nog steeds aan een koers van 20 euro lager dan haar koers van midzomer 2018. ( nagenoeg maar aan de helft dus) . Grafiekje te bekijken op o.a. de site van de Tijd (
www.tijd.be )
AMG, dus op de lokale markt in Amsterdam, wordt nog niet genoeg opgevolgd door enerzijds genoeg analisten, als particuliere beleggers in Nederland.
En nagenoeg nog volkomen onbekend in Vlaanderen (laat staan Wallonie)
website :
www.amg-nv.com
Ook voor alle pers berichten afgelopen tijden gepubliceert, en het jaarverslag over voorbije jaar.
Koers geeft me vertrouwen om hoger te gaan binnen afzienbare tijd.