Pagina 1 van 2
REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 10:52
door paraman
Hoi,
Ik had graag mijn dividend vrijstelling en die van mijn vrouw maximaal benut. Samen hebben we een vrijstelling van RV op €1600 dividend per jaar.
Het leek me daarom interessant om REIT's in mijn portfolio te stoppen specifiek voor die reden.
Ik ben een absolute noob met dividenden en REIT's want momenteel beleg ik enkel in een accumulerende wereldwijde ETF. De reden om voor een REIT's te gaan is ook deels om RV op spaargelden te vermijden en wat te meer te diversifiëren.
Advies is zeer geapprecieerd.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 11:46
door zes
Als je bedoelt REIT ETF's (zoals een IPRP bijvoorbeeld) dan valt je plan in 't water: er is geen RV terugbetaling op REIT ETF dividenden.
Maar ik begrijp iets niet ofzo: je gaat van geen risico op kapitaalverlies naar hoog risico op kapitaalverlies... om RV te ontwijken?
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 12:04
door paraman
zes schreef: ↑30 december 2023, 11:46
Als je bedoelt REIT ETF's (zoals een IPRP bijvoorbeeld) dan valt je plan in 't water: er is geen RV terugbetaling op REIT ETF dividenden.
Maar ik begrijp iets niet ofzo: je gaat van geen risico op kapitaalverlies naar hoog risico op kapitaalverlies... om RV te ontwijken?
Ik doel eigenlijk eerder op GVV. Voor holdings sta ik ook open. Is ter aanvulling van etf
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 12:11
door zes
Dan nog begrijp ik het niet en blijft de tweede vraag onbeantwoord. GVV of holdings beide zijn beursgenoteerd. Ik zou voorstellen, zero-coupon obligaties, maar daar komen evengoed kosten bij kijken. Sop kolen? :-)
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 12:50
door Gunter123
Dag,
Ik ben geen specialist, maar op GVV betaal je maar 15% RV en deze dividenden tellen owv die reden niet mee voor de vrijstelling volgens mij….
Grts
Gunther
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:15
door Tarbo
Gunter123 schreef: ↑30 december 2023, 12:50
Dag,
Ik ben geen specialist, maar op GVV betaal je maar 15% RV en deze dividenden tellen owv die reden niet mee voor de vrijstelling volgens mij….
Grts
Gunther
Je betaalt enkel 15% bij de GVV's met minstens 80% zorgvastgoed

Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:19
door EarthNvstr1
Gunter123 schreef: ↑30 december 2023, 12:50
Dag,
Ik ben geen specialist, maar op GVV betaal je maar 15% RV en deze dividenden tellen owv die reden niet mee voor de vrijstelling volgens mij….
Grts
Gunther
Die 15% is enkel onder bepaalde voorwaarden, zorgvastgoed, momenteel enkel Aedifica en CP Invest.
De vrijstelling is mogelijk voor zowel de dividenden met 30% als 15%, maar is interessanter voor die met 30%.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:21
door EarthNvstr1
zes schreef: ↑30 december 2023, 11:46
Maar ik begrijp iets niet ofzo: je gaat van geen risico op kapitaalverlies naar hoog risico op kapitaalverlies... om RV te ontwijken?
"momenteel beleg ik enkel in een accumulerende wereldwijde ETF" => dat is voor jou "geen risico op kapitaalverlies" ?!?
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:24
door Tarbo
paraman schreef: ↑30 december 2023, 10:52
Hoi,
Ik had graag mijn dividend vrijstelling en die van mijn vrouw maximaal benut. Samen hebben we een vrijstelling van RV op €1600 dividend per jaar.
Het leek me daarom interessant om REIT's in mijn portfolio te stoppen specifiek voor die reden.
Ik ben een absolute noob met dividenden en REIT's want momenteel beleg ik enkel in een accumulerende wereldwijde ETF. De reden om voor een REIT's te gaan is ook deels om RV op spaargelden te vermijden en wat te meer te diversifiëren.
Advies is zeer geapprecieerd.
Ik begrijp niet zo goed waarom je precies naar REITS wil gaan om RV op spaargelden te vermijden?
Eigenlijk kun je dat toch ook gewoon gaan beleggen in een accumulerende ETF?
Als je redelijk wat spaargeld hebt kun je dat inderdaad aan het werk zitten in GVV's en REITS om er een inkomen uit te verwerven.
Dat kan op twee manieren:
* een vastgoed ETF met domicilie in Ierland of Luxemburg, dan betaal je enkel de Belgische 30% RV en geen bronheffing
* zelf wat aandelen zoeken:
- Buitenlandse: betekent wel 30% Belgische RV en bronheffing van het land van herkomst (mogelijks lager door dubbelbelastingverdrag, vb. 15% voor de VS)
- Belgische: enkel de 30% Belgische RV of 15% voor GVV met minstens 80% zorgvastgoed (vb. Care Property Invest en Aedifica)
Je bent inderdaad als gehuwd koppel voor 1600€ aan dividenden vrijgesteld. Buitenlandse dividenden hoef je dus in principe niet aan te geven als je onder dat bedrag blijft.
Als je je wil verdiepen in REITS kan ik het boek "The Intelligent REIT investor" van Brat Thomas aanraden. Zeer helder en duidelijk.
Van eigen bodem is het boek "Beursgenoteerd vastgoed van A tot Z" van Gert De Mesure een aanrader.
Bekijk zeker eens de topic GVV op dit forum.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:24
door zes
EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2023, 14:21
zes schreef: ↑30 december 2023, 11:46
Maar ik begrijp iets niet ofzo: je gaat van geen risico op kapitaalverlies naar hoog risico op kapitaalverlies... om RV te ontwijken?
"momenteel beleg ik enkel in een accumulerende wereldwijde ETF" => dat is voor jou "geen risico op kapitaalverlies" ?!?
Natuurlijk wel. De vraag is van waar komt dat geld om nu te gaan beleggen? Het gaat toch over spaargeld of niet? Ik denk dat TS wat meer details zou moeten geven als die advies wil.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 14:31
door EarthNvstr1
paraman schreef: ↑30 december 2023, 12:04
Ik doel eigenlijk eerder op GVV. Voor holdings sta ik ook open. Is ter aanvulling van etf
Op zich geen slecht idee.
Maar tegenover een accumulerende aandelen ETF met een interessante domicilie (typisch Ierland) ga je qua belasting/RV vermoedelijk niet beter uitkomen.
Edit: ik zou het dus niet doen omwille van die vrijstelling, eventueel wel omdat je niet alles in ETFs wil steken of omdat je wat wil overwegen in (Belgisch) vastgoed/holdings.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 16:09
door Rise
Helft vd vragen kan worden beantwoord door te lezen. Hij en zijn vrouw willen de vrijstelling van RV maximaal benutten om van het belastingvoordeel te genieten. €1600 aan dividenden (eigenlijk €1666 na indexatie volgend jaar) is een mooi extra inkomen. €300 kunnen aftrekken op je belastingaangifte is altijd leuk.
De vrijstelling telt enkel voor individuele aandelen dus ik begrijp niet waarom men hier weeral met ETFs of obligaties komt opdraven.
Terzake dan: ik heb exact hetzelfde gedaan als hetgeen je hier vraagt. Je moet een afweging maken tussen dividendrendement en kapitaalgroei. Je krijgt ze zelden samen. Ik heb gekozen om een zo klein mogelijk deel van mijn kapitaal te spenderen om aan het plafond van die vrijstelling te komen. Dividendaandelen presteren bijna gegarandeerd ondermaats. Ook belangrijk is hoge buitenlandse heffing proberen vermijden (dus geen Duitse aandelen bv).
Enkele opties met een (in mijn ogen) goede afweging tussen yield en risico op kapitaalverlies: Norcros, Payton Planar, RTL, British American Tobacco, Pfizer, ExxonMobil, Realty Income, Ageas
Op die manier kan je met een beperkt bedrag toch je doelstelling halen zonder dat je heel je beleggingsstrategie verandert.
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 17:22
door MVT
Geen etf’s of andere fondsen kopen voor RV terug te vorderen. Enkel individuele aandelen.
Alles hangt af van het totaal vermogen.
Al je 2% dividendrendement hebt, en dat doen toch veel bedrijven, kom je met 85.000 EUR boven het maximum.
Zelf ben ik 40% belegd in vastgoedaandelen (cofinimmo,ctp, xior).
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 18:24
door devastator
Geldt de 15% RV pas op het stuk boven de 800 euro als je bv CPINV hebt? Of heb je daar die vrijstelling niet omwille van de lagere RV?
Re: REIT's - dividenden
Geplaatst: 30 december 2023, 18:48
door EarthNvstr1
zes schreef: ↑30 december 2023, 14:24
EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2023, 14:21
"momenteel beleg ik enkel in een accumulerende wereldwijde ETF" => dat is voor jou "geen risico op kapitaalverlies" ?!?
Natuurlijk wel. De vraag is van waar komt dat geld om nu te gaan beleggen? Het gaat toch over spaargeld of niet? Ik denk dat TS wat meer details zou moeten geven als die advies wil.
De bank zal wel vragen waar het geld vandaan komt.
Ik denk niet dat TS op zoek is naar het verschil tss zijn spaarrekening(en) en vastgoed/holding aandelen.
Ik verstond uit de eerste post dat TS een deel van zijn (overtollig ?) spaargeld wil beleggen en zich afvraagt of het interessant is om dat dan met bv. vastgoed/holding aandelen te doen (om gebruik te maken van de vrijstelling RV) ipv. het in een accumulerende wereldwijde aandelen tracker te steken die hij al heeft.