Effectentaks
TIP
Effectentaks
Hallo,
Ik heb sinds een aantal jaren twee effectenrekeningen, maar wel bij drie verschillende banken. Mijn fondsen worden beheerd via Keytrade en MEDirect en voor aandelen/ETFs/obligaties gebruik ik Bolero (van KBC). De bedragen op deze drie effectenrekeningen zijn substantieel lager dan 1 miljoen euro maar de drie samen overstijgen het miljoen. Nogmaals, dit is de situatie zoals ze al een paar jaren is en dit is dus helemaal geen bewuste actie om de effectentaks te ontlopen. Loop ik toch het risico om die taks daadwerkelijk te moeten betalen? Bedankt voor het antwoord of advies.
Groeten,
Peter
Ik heb sinds een aantal jaren twee effectenrekeningen, maar wel bij drie verschillende banken. Mijn fondsen worden beheerd via Keytrade en MEDirect en voor aandelen/ETFs/obligaties gebruik ik Bolero (van KBC). De bedragen op deze drie effectenrekeningen zijn substantieel lager dan 1 miljoen euro maar de drie samen overstijgen het miljoen. Nogmaals, dit is de situatie zoals ze al een paar jaren is en dit is dus helemaal geen bewuste actie om de effectentaks te ontlopen. Loop ik toch het risico om die taks daadwerkelijk te moeten betalen? Bedankt voor het antwoord of advies.
Groeten,
Peter
Re: Effectentaks
Dat is de vraag van 1 000 000,00 he.
Als de rekeningen NA het ingaan van die wet( ergens in 2021 dacht ik ) geopend zijn, dan heb je geen enkele kans.
Indien ze voordien zijn geopend, dan zal -INDIEN NODIG - het een hele betwisting zijn om de fiscus te kunnen overtuigen dat ze om andere redenen dan de effectentaks werden geopend.
Als de rekeningen NA het ingaan van die wet( ergens in 2021 dacht ik ) geopend zijn, dan heb je geen enkele kans.
Indien ze voordien zijn geopend, dan zal -INDIEN NODIG - het een hele betwisting zijn om de fiscus te kunnen overtuigen dat ze om andere redenen dan de effectentaks werden geopend.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik verneem van u graag de datum van opening van de verschillende effectenrekeningen, dan kan ik u de juiste juridische info geven
Ach, u kunt juridische info geven? Dat komt hier goed uit.spaarfreakje schreef: ↑30 november 2025, 01:40 Ik verneem van u graag de datum van opening van de verschillende effectenrekeningen, dan kan ik u de juiste juridische info geven
Ik neem aan dat u advocaat, fiscalist, dan wel beiden bent?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat is wel héél straf.
Ik neem aan dat je 3 effectenrekeningen bij 3 banken bedoelt.
Als je die effectenrekeningen en de assets erop al had voordat er sprake was van die belasting, dan heb je wellicht geen enkel probleem.PeterVDH schreef: ↑29 november 2025, 21:56 De bedragen op deze drie effectenrekeningen zijn substantieel lager dan 1 miljoen euro maar de drie samen overstijgen het miljoen. Nogmaals, dit is de situatie zoals ze al een paar jaren is en dit is dus helemaal geen bewuste actie om de effectentaks te ontlopen.
Loop ik toch het risico om die taks daadwerkelijk te moeten betalen?
De dingen liggen lastiger voor handelingen nadat er sprake was van die belasting.
Zoals je zelf zegt, heb je "geen bewuste actie ondernomen om de effectentaks te ontlopen".
Met de fiscus loop je echter altijd het risico dat zij het anders zien, maar dan is het kwestie van een overtuigende uitleg te geven.
Als de fiscus het dan alsnog in jouw nadeel ziet en je daarmee niet akkoord gaat, dan kan je het nog uitleggen aan de rechter.
Je kan best voor jezelf uitmaken hoe ver je wil gaan in een "gevecht" met de fiscus omwille van een belasting waar je mogelijks toch niet al te veel last van hebt.
Als men dan bv. 3 effectenrekeningen al een jaar of 10 had, en men zit plots boven het miljoen ( 3 rekeningen samen ), mag men dan heden ten dagen geen aankopen van aandelen meer doen of men krijgt last met de fiscus ?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ja, u mag heden ten dagen nog steeds aankopen van aandelen doen.
Nee, u krijgt niet per se last met de fiscus.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Stel er zou een taks komen op de aankoop van huizen boven het mio.
1) Ik koop daarom 2 huizen van 500 000
2) Ik wil een huis van 1 020 000 kopen maar laat één garage apart beschrijven, zodat ik maar aan 990 000 kom....
Enkel in 2) heb ik een constructie opgezet om aan de taks te ontkomen.
Belangrijk is op te merken dat de Taks op de Effectenrekeningen technisch géén vermogensbelasting is.
De fiscus moet niet zitten optellen.
1) Ik koop daarom 2 huizen van 500 000
2) Ik wil een huis van 1 020 000 kopen maar laat één garage apart beschrijven, zodat ik maar aan 990 000 kom....
Enkel in 2) heb ik een constructie opgezet om aan de taks te ontkomen.
Belangrijk is op te merken dat de Taks op de Effectenrekeningen technisch géén vermogensbelasting is.
De fiscus moet niet zitten optellen.
Deze tekst werd aangepast.
Op later tijdstip toegevoegd:
Aangepaste tekst :
ik ken er niets van maar 'Google is my friend'.
De wet van 2021 :
https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-va ... 40569.html
Niet-aangifte, laattijdige, onnauwkeurige of onvolledige aangifte, alsook de niet-betaling of laattijdige betaling, worden bestraft met een boete die wordt vastgelegd naar gelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een door de Koning vastgelegde schaal die gaat van 10 pct. tot 200 pct. van de verschuldigde taks.
Bij ontstentenis van kwade trouw is er geen boete verschuldigd. § 3. Wanneer de taks niet binnen de in paragraaf 1 vastgestelde termijn is betaald, is de interest van rechtswege verschuldigd met ingang van de dag waarop de betaling had moeten geschieden.
U heeft geen actie ondernomen om het te verbergen, dus is er geen boete verschuldigd.
Maar er bestaan ook nog 'Algemene antimisbruikregels' :
https://www.moore.be/nl/nieuws/nieuwe-e ... -geviseerd
Gedragingen die erop gericht zijn om de belastbare waarde van een effectenrekening te verminderen om de taks te vermijden, worden geacht strijdig te zijn met de doelstelling van de effectentaks.
Deze ruime formulering maakt het u als belastingplichtige niet gemakkelijk om de grenzen van fiscaal misbruik goed te kennen. En hoewel de wet pas in werking trad op 26 februari 2021, werken de antimisbruikbepalingen terug tot 30 oktober 2020. Indien u uw vermogen na de eerste berichten in de media geherstructureerd hebt om de effectentaks te vermijden, bent u er dus aan voor de moeite.
Is er een effectenrekening geopend na 30-10-2020 dan kan de fiscus veronderstellen dat u de taks bewust wilde ontwijken.
Boetes lopen van 10% tot 200% en er zullen nalatigheidsinteresten worden aangerekend.
Trouwens in juli 2025 werden de Algemene antimisbruikregels nog een beetje aangescherpt.
Op later tijdstip toegevoegd:
spaarfreakje schreef: ↑30 november 2025, 19:31 Mijn conclusie, na het lezen van de wettekst zelf, is dat de vraagsteller niet valt onder het toepassingsgebied van de wet.
Het optellen van zijn 3 effectenrekeningen is niet aan de orde.
De taks is immers verschuldigd op effectenrekeningen vanaf 1 mio (of op de som van gesplitte eff rekeningen bij dezelfde financ instelling).
Aangepaste tekst :
ik ken er niets van maar 'Google is my friend'.
De wet van 2021 :
https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-va ... 40569.html
Niet-aangifte, laattijdige, onnauwkeurige of onvolledige aangifte, alsook de niet-betaling of laattijdige betaling, worden bestraft met een boete die wordt vastgelegd naar gelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een door de Koning vastgelegde schaal die gaat van 10 pct. tot 200 pct. van de verschuldigde taks.
Bij ontstentenis van kwade trouw is er geen boete verschuldigd. § 3. Wanneer de taks niet binnen de in paragraaf 1 vastgestelde termijn is betaald, is de interest van rechtswege verschuldigd met ingang van de dag waarop de betaling had moeten geschieden.
U heeft geen actie ondernomen om het te verbergen, dus is er geen boete verschuldigd.
Maar er bestaan ook nog 'Algemene antimisbruikregels' :
https://www.moore.be/nl/nieuws/nieuwe-e ... -geviseerd
Gedragingen die erop gericht zijn om de belastbare waarde van een effectenrekening te verminderen om de taks te vermijden, worden geacht strijdig te zijn met de doelstelling van de effectentaks.
Deze ruime formulering maakt het u als belastingplichtige niet gemakkelijk om de grenzen van fiscaal misbruik goed te kennen. En hoewel de wet pas in werking trad op 26 februari 2021, werken de antimisbruikbepalingen terug tot 30 oktober 2020. Indien u uw vermogen na de eerste berichten in de media geherstructureerd hebt om de effectentaks te vermijden, bent u er dus aan voor de moeite.
Is er een effectenrekening geopend na 30-10-2020 dan kan de fiscus veronderstellen dat u de taks bewust wilde ontwijken.
Boetes lopen van 10% tot 200% en er zullen nalatigheidsinteresten worden aangerekend.
Trouwens in juli 2025 werden de Algemene antimisbruikregels nog een beetje aangescherpt.
Laatst gewijzigd door iejoor op 1 december 2025, 08:23, 3 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Bij effectenrekeningen, die boven 1 mio uitkomen een deel transfereren, tot ge terug onder de 1 mio zit; dat is een constructie opzetten om de taks te vermijden.
Het teveel verkopen is dat niet
Het teveel verkopen is dat niet
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
ssst
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
En iemand die nog nooit meer dan 1 mio op een effectenrek staan gehad heeft, mag er toch wel op elke bank een openen zeker.
A fortiori voor wie in totaal minder dan 1 mio aan beursgenoteerde effecten heeft, ongeacht op hoeveel eff rekeningen.
A fortiori voor wie in totaal minder dan 1 mio aan beursgenoteerde effecten heeft, ongeacht op hoeveel eff rekeningen.
verwijderd want niet juist.
Laatst gewijzigd door iejoor op 30 november 2025, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dan is het een Taks op eigenaars van een effectenrekening en wordt het wellicht door het Grondwettelijk Hof vernietigd
Ik zal de wettekst eens in detail bestuderen. Als het er niet letterlijk zo instaat, heeft de fiscus geen poot om op te staan...
Ik zal de wettekst eens in detail bestuderen. Als het er niet letterlijk zo instaat, heeft de fiscus geen poot om op te staan...
Daar heeft men ook aan gedacht en het moeilijk gemaakt.spaarfreakje schreef: ↑30 november 2025, 18:26 Bij effectenrekeningen, die boven 1 mio uitkomen een deel transfereren, tot ge terug onder de 1 mio zit; dat is een constructie opzetten om de taks te vermijden.
Het teveel verkopen is dat niet![]()
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... eningen#q1
De jaarlijkse taks op de effectenrekeningen is een taks die jaarlijks verschuldigd is op de effectenrekeningen wanneer de gemiddelde waarde van de belastbare financiële instrumenten op de rekening tijdens de referentieperiode meer bedraagt dan 1.000.000 euro.
En die gemiddelde waarde is het gemiddelde van de waarden van 31 december, 31 maart, 30 juni en 30 september van de periode van 1 oktober tot 30 september van het jaar erop.
Laatst gewijzigd door iejoor op 1 december 2025, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.