Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Braafkes, ben altijd wel braaf geweest hoor.spaarfreakje schreef: ↑6 december 2025, 23:20 Wanneer ge verkoopt is uw effectenrekening wel leeg maar daarom nog niet afgesloten; zodat ge het kunt afmelden bij het CAP, nog voor 31/12/2025, om terug braafkes enkel bij Belgische brokers te beleggen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De anonimiteit bij opt-in zit vooral in:Barryke schreef: ↑6 december 2025, 21:17 Ik lees opnieuw in de krant dat je je anonimiteit opgeeft door voor opt-out te kiezen en geen roerende voorheffing te laten inhouden.
Maar als je gewoon roerende voorheffing laat inhouden, dan moet je toch nog steeds je minwaarden invullen op de belastingbrief? Als je dan zo 20.000 of 30.000 euro verliezen inbrengt bvb, dan is je anonimiteit ook weg, me dunkt..?
Of gaan rijke mensen dat niet doen en gewoon te veel betalen?
* de broker geeft geen info per persoon aan de fiscus
* je bent niet verplicht je vrijstelling te recupereren of je minwaarden in mindering te brengen van je meerwaarden via de peronenbelasting, je mag wel maar je moet niet
Bij opt-out zouden Belgische banken een "ficheverplichting" krijgen waarbij ze de nodige info over je verkopen aan de fiscus bezorgen.
Aan buitenlandse brokers kan dat niet zomaar opgelegd worden, maar uiteindelijk zou dat er met enige vertraging ook wel kunnen komen via uitbreiding van CRS.
Zo'n datamining op de gegevens van het CAP is natuurlijk wel gelimiteerd tot de gegevens die in het CAP zitten hé.
Voorlopig zit daar enkel het saldo van je Belgische rekeningen in en ook welke buitenlandse rekeningen je hebt aangemeld.
Je kan dit trouwens gewoon online opvragen.
In de praktijk ga je natuurlijk wel die vrijstelling en minwaarden recupereren (tenminste ik toch) en moet je alsnog gans je administratie voorleggen, die je in dat geval overigens zelf zult moeten doen. Daarom kies ik voor opt-out, laat de bank maar een overzicht van plus en minwaarden bijhouden, een jaar later zal ik wel de eventuele meerwaarde betalen in plaats van een jaar te wachten tot het te veel betaalde terug te krijgen. En wat die anonimiteit betreft, de fiscus weet hoeveel er op de effectenrekeningen staat, je geeft enkel prijs in welke assets je zit en hoe vaak je handelt.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 00:07 De anonimiteit bij opt-in zit vooral in:
* de broker geeft geen info per persoon aan de fiscus
* je bent niet verplicht je vrijstelling te recupereren of je minwaarden in mindering te brengen van je meerwaarden via de peronenbelasting, je mag wel maar je moet niet
Benieuwd wanneer we de keuze kunnen/moeten maken tussen opt out en opt in?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
En hier het verrassend antwoord 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Behalve een aantal Spaargidsers, zijn er niet veel (ik toch ni) die verkopen met verlies (minwaarden), wat trouwens als speculatie getagd kan worden.vortex schreef: ↑Gisteren 08:05 ...
In de praktijk ga je natuurlijk wel die vrijstelling en minwaarden recupereren (tenminste ik toch) en moet je alsnog gans je administratie voorleggen, die je in dat geval overigens zelf zult moeten doen. Daarom kies ik voor opt-out, laat de bank maar een overzicht van plus en minwaarden bijhouden, een jaar later zal ik wel de eventuele meerwaarde betalen in plaats van een jaar te wachten tot het te veel betaalde terug te krijgen. En wat die anonimiteit betreft, de fiscus weet hoeveel er op de effectenrekeningen staat, je geeft enkel prijs in welke assets je zit en hoe vaak je handelt.
Bovendien kan je soort assets (opties e.a.) en je frekwentie van handelen ook zo getagd worden.
Voor 'actieve Spaargidsers' zou opt in dus veiliger zijn, wat zijn prijskaartje kent via wachten op terugkrijgen van de vrijstelling/minwaarden.
Merk op dat je bij opt in zelf kunt kiezen wat je terug wil krijgen. Bvb opties e.d. bewust niet.
Ook belangrijk is dat na 5j de helft van wat je dan verkoopt van je huidige effecten uit 'meerwaarde' zal bestaan. 25 000€ verkopen en je zit al boven de (geïndexeerde) drempel van dan zeg 11 000 meerwaarde.
Hoe langer je belegt, hoe meer meerwaarde erbij zit.
Wat voor een onzin en bangmakerij is dit nu weerspaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37
Behalve een aantal Spaargidsers, zijn er niet veel (ik toch ni) die verkopen met verlies (minwaarden), wat trouwens als speculatie getagd kan worden.
Ook hier, opties hoeven helemaal niet speculatief te zijn, ik heb die ook en maak mij daar niet het minste zorgen over.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37 Bovendien kan je soort assets (opties e.a.) en je frekwentie van handelen ook zo getagd worden.
En daar zal opt-in of out niks aan veranderen.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37 Ook belangrijk is dat na 5j de helft van wat je dan verkoopt van je huidige effecten uit 'meerwaarde' zal bestaan. 25 000€ verkopen en je zit al boven de (geïndexeerde) drempel van dan dik 11 000 meerwaarde.
Hoe langer je belegt, hoe meer meerwaarde erbij zit.
Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Ja, dat is trouwens nog zoiets. Als je opt-in kiest, dan houden ze van een speculatieve handeling al 10% in. Dan zou je denken dat de kous daarmee af is? Of hoe moet je dat verwerken in de aangifte? Daar hebben ze niet aan gedacht? Je kan geen twee keer belast worden op dezelfde handeling.
En inderdaad, een goede belegger verkoopt natuurlijk af en toe met verlies. Tenzij je alleen maar trackers hebt, dan valt er iets voor te zeggen.
Ja, dat is trouwens nog zoiets. Als je opt-in kiest, dan houden ze van een speculatieve handeling al 10% in. Dan zou je denken dat de kous daarmee af is? Of hoe moet je dat verwerken in de aangifte? Daar hebben ze niet aan gedacht? Je kan geen twee keer belast worden op dezelfde handeling.
En inderdaad, een goede belegger verkoopt natuurlijk af en toe met verlies. Tenzij je alleen maar trackers hebt, dan valt er iets voor te zeggen.
Zouden ze daar de roerende voorheffing op dividenden mee bedoelen ?
Ik snap het artikel eerlijk gezegd ook niet. Waarom heeft de nieuwe meerwaardetaks een impact op de bevrijdende inning van de RV? Of zou dit gaan over verkoop van obligaties? Als je een obligatie verkoopt op de secundaire markt, krijg je een stukje van het toekomstig dividend en houdt de broker daar RV op af.
Heb inderdaad de indruk dat het dat is.wim013 schreef: ↑Gisteren 11:34 Ik snap het artikel eerlijk gezegd ook niet. Waarom heeft de nieuwe meerwaardetaks een impact op de bevrijdende inning van de RV? Of zou dit gaan over verkoop van obligaties? Als je een obligatie verkoopt op de secundaire markt, krijg je een stukje van het toekomstig dividend en houdt de broker daar RV op af.
Jij moet dat helemaal niet beoordelen, dat zal de fiscus wel doen als er uberhaupt al een manuele controle van je aangifte plaatsvindt. De doorsnee kleine belegger die naast zijn inkomen nog wat bijverdient met aandelen of zelfs opties moet zich geen zorgen maken, zolang dat extra inkomen niet belangrijker wordt dan het hoofdinkomen en er netjes de meerwaarden op betaalt, loop je niet in de kijker. Met opt-out krijgt de fiscus alle gegevens van de bank, je kan en hoeft dus niet foefelen en alles loopt automatisch waardoor je sowieso minder in het zicht zal lopen. Bij een terug vordering van te veel betaalde meerwaarden (opt-in) ligt dat anders, daar kan een opvallende terug vordering wel de alarmbellen doen afgaan.Barryke schreef: ↑Gisteren 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
De inning van de meerwaardebelasting van 10% wordt ook een roerende voorheffing genoemd.
Ik denk dat ik gewoon voor opt-in ga kiezen. Dat ze maar op alles 10% inhouden. Dan moet ik mijn hoofd niet breken over of het nu een speculatieve meerwaarde was of niet. Dan beslissen ze het voor u, alles aan 10%.
Geen administratie of discussies, niets in te vullen op de belastingbrief. En die 1000 euro vrijstelling mogen ze dan houden. Moest ik dan toch eens buitengewoon veel verliezen hebben, dan bekijk ik het wel eens.
Vortex, als je voor opt-in kiest, dan kan je toch geen speculatieve meerwaarden meer aangeven, want ze hebben het al belast aan 10%
En als je voor opt-out kiest, dan moet je voor elke handeling zelf afzonderlijk gaan beoordelen of het speculatie was of normaal beheer (of zelfs beroepsinkomen).
Ik denk dat ik gewoon voor opt-in ga kiezen. Dat ze maar op alles 10% inhouden. Dan moet ik mijn hoofd niet breken over of het nu een speculatieve meerwaarde was of niet. Dan beslissen ze het voor u, alles aan 10%.
Geen administratie of discussies, niets in te vullen op de belastingbrief. En die 1000 euro vrijstelling mogen ze dan houden. Moest ik dan toch eens buitengewoon veel verliezen hebben, dan bekijk ik het wel eens.
Vortex, als je voor opt-in kiest, dan kan je toch geen speculatieve meerwaarden meer aangeven, want ze hebben het al belast aan 10%
En als je voor opt-out kiest, dan moet je voor elke handeling zelf afzonderlijk gaan beoordelen of het speculatie was of normaal beheer (of zelfs beroepsinkomen).
Toevallig kan er al eens een jaartje zijn dat de gerealiseerde meerwaarde een ( groot ) veelvoud is van het jaarinkomen. Inden men bv. in 2024 geschreven en gekochte opties ( put en call) heeft op bv. Argenx ) en de andere jaren is het veel minder, zelfs af en toe een verlies. Is men dan ook een speculant ?vortex schreef: ↑Gisteren 11:55Jij moet dat helemaal niet beoordelen, dat zal de fiscus wel doen als er uberhaupt al een manuele controle van je aangifte plaatsvindt. De doorsnee kleine belegger die naast zijn inkomen nog wat bijverdient met aandelen of zelfs opties moet zich geen zorgen maken, zolang dat extra inkomen niet belangrijker wordt dan het hoofdinkomen en er netjes de meerwaarden op betaalt, loop je niet in de kijker. Met opt-out krijgt de fiscus alle gegevens van de bank, je kan en hoeft dus niet foefelen en alles loopt automatisch waardoor je sowieso minder in het zicht zal lopen. Bij een terug vordering van te veel betaalde meerwaarden (opt-in) ligt dat anders, daar kan een opvallende terug vordering wel de alarmbellen doen afgaan.Barryke schreef: ↑Gisteren 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Nee, bij opt-in houdt de bank direct 10% meerwaarden taks af, dat is dus ook een roerende voorheffing. Omdat de wet nog niet gestemd is mogen of moeten banken die voorheffing nog niet vanaf 1/1/26 doen, diegene die voor opt-in gekozen hebben zullen dus later belast worden en alzo hun anonimiteit verliezen (doordat ze het zelf moeten aangeven en omdat de bank alsnog de transacties moet doorgeven aan de fiscus).