Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Hoera meerwaardebelasting!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
642 berichten
  • Pagina 38 van 43
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • …
  • 43
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

Re: Hoera meerwaardebelasting!

• Citeer

Bericht door karine » 6 december 2025, 23:40

spaarfreakje schreef: ↑6 december 2025, 23:20 Wanneer ge verkoopt is uw effectenrekening wel leeg maar daarom nog niet afgesloten; zodat ge het kunt afmelden bij het CAP, nog voor 31/12/2025, om terug braafkes enkel bij Belgische brokers te beleggen.
Braafkes, ben altijd wel braaf geweest hoor. ;)

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » Gisteren 00:07

Barryke schreef: ↑6 december 2025, 21:17 Ik lees opnieuw in de krant dat je je anonimiteit opgeeft door voor opt-out te kiezen en geen roerende voorheffing te laten inhouden.

Maar als je gewoon roerende voorheffing laat inhouden, dan moet je toch nog steeds je minwaarden invullen op de belastingbrief? Als je dan zo 20.000 of 30.000 euro verliezen inbrengt bvb, dan is je anonimiteit ook weg, me dunkt..?
Of gaan rijke mensen dat niet doen en gewoon te veel betalen?
De anonimiteit bij opt-in zit vooral in:
* de broker geeft geen info per persoon aan de fiscus
* je bent niet verplicht je vrijstelling te recupereren of je minwaarden in mindering te brengen van je meerwaarden via de peronenbelasting, je mag wel maar je moet niet

Bij opt-out zouden Belgische banken een "ficheverplichting" krijgen waarbij ze de nodige info over je verkopen aan de fiscus bezorgen.
Aan buitenlandse brokers kan dat niet zomaar opgelegd worden, maar uiteindelijk zou dat er met enige vertraging ook wel kunnen komen via uitbreiding van CRS.
Barryke schreef: ↑6 december 2025, 21:17 En anonimiteit… Welke anonimiteit? Ondanks Quicky zijn harde werk gaan ze dataminen op de gegevens van het CAP.
Zo'n datamining op de gegevens van het CAP is natuurlijk wel gelimiteerd tot de gegevens die in het CAP zitten hé.
Voorlopig zit daar enkel het saldo van je Belgische rekeningen in en ook welke buitenlandse rekeningen je hebt aangemeld.
Je kan dit trouwens gewoon online opvragen.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » Gisteren 08:05

EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 00:07 De anonimiteit bij opt-in zit vooral in:
* de broker geeft geen info per persoon aan de fiscus
* je bent niet verplicht je vrijstelling te recupereren of je minwaarden in mindering te brengen van je meerwaarden via de peronenbelasting, je mag wel maar je moet niet
In de praktijk ga je natuurlijk wel die vrijstelling en minwaarden recupereren (tenminste ik toch) en moet je alsnog gans je administratie voorleggen, die je in dat geval overigens zelf zult moeten doen. Daarom kies ik voor opt-out, laat de bank maar een overzicht van plus en minwaarden bijhouden, een jaar later zal ik wel de eventuele meerwaarde betalen in plaats van een jaar te wachten tot het te veel betaalde terug te krijgen. En wat die anonimiteit betreft, de fiscus weet hoeveel er op de effectenrekeningen staat, je geeft enkel prijs in welke assets je zit en hoe vaak je handelt.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » Gisteren 08:16

Benieuwd wanneer we de keuze kunnen/moeten maken tussen opt out en opt in?

spaarfreakje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer spaarfreakje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spaarfreakje » Gisteren 09:10

En hier het verrassend antwoord :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

spaarfreakje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer spaarfreakje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spaarfreakje » Gisteren 09:37

vortex schreef: ↑Gisteren 08:05 ...

In de praktijk ga je natuurlijk wel die vrijstelling en minwaarden recupereren (tenminste ik toch) en moet je alsnog gans je administratie voorleggen, die je in dat geval overigens zelf zult moeten doen. Daarom kies ik voor opt-out, laat de bank maar een overzicht van plus en minwaarden bijhouden, een jaar later zal ik wel de eventuele meerwaarde betalen in plaats van een jaar te wachten tot het te veel betaalde terug te krijgen. En wat die anonimiteit betreft, de fiscus weet hoeveel er op de effectenrekeningen staat, je geeft enkel prijs in welke assets je zit en hoe vaak je handelt.
Behalve een aantal Spaargidsers, zijn er niet veel (ik toch ni) die verkopen met verlies (minwaarden), wat trouwens als speculatie getagd kan worden.
Bovendien kan je soort assets (opties e.a.) en je frekwentie van handelen ook zo getagd worden.
Voor 'actieve Spaargidsers' zou opt in dus veiliger zijn, wat zijn prijskaartje kent via wachten op terugkrijgen van de vrijstelling/minwaarden.
Merk op dat je bij opt in zelf kunt kiezen wat je terug wil krijgen. Bvb opties e.d. bewust niet.
Ook belangrijk is dat na 5j de helft van wat je dan verkoopt van je huidige effecten uit 'meerwaarde' zal bestaan. 25 000€ verkopen en je zit al boven de (geïndexeerde) drempel van dan zeg 11 000 meerwaarde.
Hoe langer je belegt, hoe meer meerwaarde erbij zit.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » Gisteren 09:53

spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37
Behalve een aantal Spaargidsers, zijn er niet veel (ik toch ni) die verkopen met verlies (minwaarden), wat trouwens als speculatie getagd kan worden.
Wat voor een onzin en bangmakerij is dit nu weer ::) Met verlies verkopen is helemaal geen speculatie, kan zelfs juist verstandig handelen zijn.
spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37 Bovendien kan je soort assets (opties e.a.) en je frekwentie van handelen ook zo getagd worden.
Ook hier, opties hoeven helemaal niet speculatief te zijn, ik heb die ook en maak mij daar niet het minste zorgen over.
spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:37 Ook belangrijk is dat na 5j de helft van wat je dan verkoopt van je huidige effecten uit 'meerwaarde' zal bestaan. 25 000€ verkopen en je zit al boven de (geïndexeerde) drempel van dan dik 11 000 meerwaarde.
Hoe langer je belegt, hoe meer meerwaarde erbij zit.
En daar zal opt-in of out niks aan veranderen.

Barryke
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Barryke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Barryke » Gisteren 10:31

Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.

Ja, dat is trouwens nog zoiets. Als je opt-in kiest, dan houden ze van een speculatieve handeling al 10% in. Dan zou je denken dat de kous daarmee af is? Of hoe moet je dat verwerken in de aangifte? Daar hebben ze niet aan gedacht? Je kan geen twee keer belast worden op dezelfde handeling.

En inderdaad, een goede belegger verkoopt natuurlijk af en toe met verlies. Tenzij je alleen maar trackers hebt, dan valt er iets voor te zeggen.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » Gisteren 11:15

spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:10 En hier het verrassend antwoord :D
Zouden ze daar de roerende voorheffing op dividenden mee bedoelen ?

wim013
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer wim013
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door wim013 » Gisteren 11:34

Ik snap het artikel eerlijk gezegd ook niet. Waarom heeft de nieuwe meerwaardetaks een impact op de bevrijdende inning van de RV? Of zou dit gaan over verkoop van obligaties? Als je een obligatie verkoopt op de secundaire markt, krijg je een stukje van het toekomstig dividend en houdt de broker daar RV op af.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » Gisteren 11:41

wim013 schreef: ↑Gisteren 11:34 Ik snap het artikel eerlijk gezegd ook niet. Waarom heeft de nieuwe meerwaardetaks een impact op de bevrijdende inning van de RV? Of zou dit gaan over verkoop van obligaties? Als je een obligatie verkoopt op de secundaire markt, krijg je een stukje van het toekomstig dividend en houdt de broker daar RV op af.
Heb inderdaad de indruk dat het dat is.

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » Gisteren 11:55

Barryke schreef: ↑Gisteren 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Jij moet dat helemaal niet beoordelen, dat zal de fiscus wel doen als er uberhaupt al een manuele controle van je aangifte plaatsvindt. De doorsnee kleine belegger die naast zijn inkomen nog wat bijverdient met aandelen of zelfs opties moet zich geen zorgen maken, zolang dat extra inkomen niet belangrijker wordt dan het hoofdinkomen en er netjes de meerwaarden op betaalt, loop je niet in de kijker. Met opt-out krijgt de fiscus alle gegevens van de bank, je kan en hoeft dus niet foefelen en alles loopt automatisch waardoor je sowieso minder in het zicht zal lopen. Bij een terug vordering van te veel betaalde meerwaarden (opt-in) ligt dat anders, daar kan een opvallende terug vordering wel de alarmbellen doen afgaan.

Barryke
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Barryke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Barryke » Gisteren 11:59

De inning van de meerwaardebelasting van 10% wordt ook een roerende voorheffing genoemd.

Ik denk dat ik gewoon voor opt-in ga kiezen. Dat ze maar op alles 10% inhouden. Dan moet ik mijn hoofd niet breken over of het nu een speculatieve meerwaarde was of niet. Dan beslissen ze het voor u, alles aan 10%.

Geen administratie of discussies, niets in te vullen op de belastingbrief. En die 1000 euro vrijstelling mogen ze dan houden. Moest ik dan toch eens buitengewoon veel verliezen hebben, dan bekijk ik het wel eens.

Vortex, als je voor opt-in kiest, dan kan je toch geen speculatieve meerwaarden meer aangeven, want ze hebben het al belast aan 10%
En als je voor opt-out kiest, dan moet je voor elke handeling zelf afzonderlijk gaan beoordelen of het speculatie was of normaal beheer (of zelfs beroepsinkomen).

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » Gisteren 12:06

vortex schreef: ↑Gisteren 11:55
Barryke schreef: ↑Gisteren 10:31 Als je voor opt-out kiest zal je dus zelf moeten beoordelen voor elke transactie of het nu speculatie was of niet. Ik vind dat toch moeilijk. Dan zit je daar, buigend over je overzicht: was dit nu speculatief? Ga ik hier 33% op betalen of 10%? Ik ga mijn gedrag toch aanpassen, denk ik, en voel mij beknot in de vrijheid om te doen wat ik wil.
Jij moet dat helemaal niet beoordelen, dat zal de fiscus wel doen als er uberhaupt al een manuele controle van je aangifte plaatsvindt. De doorsnee kleine belegger die naast zijn inkomen nog wat bijverdient met aandelen of zelfs opties moet zich geen zorgen maken, zolang dat extra inkomen niet belangrijker wordt dan het hoofdinkomen en er netjes de meerwaarden op betaalt, loop je niet in de kijker. Met opt-out krijgt de fiscus alle gegevens van de bank, je kan en hoeft dus niet foefelen en alles loopt automatisch waardoor je sowieso minder in het zicht zal lopen. Bij een terug vordering van te veel betaalde meerwaarden (opt-in) ligt dat anders, daar kan een opvallende terug vordering wel de alarmbellen doen afgaan.
Toevallig kan er al eens een jaartje zijn dat de gerealiseerde meerwaarde een ( groot ) veelvoud is van het jaarinkomen. Inden men bv. in 2024 geschreven en gekochte opties ( put en call) heeft op bv. Argenx ) en de andere jaren is het veel minder, zelfs af en toe een verlies. Is men dan ook een speculant ?

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » Gisteren 12:06

paul schreef: ↑Gisteren 11:15
spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:10 En hier het verrassend antwoord :D
Zouden ze daar de roerende voorheffing op dividenden mee bedoelen ?
Nee, bij opt-in houdt de bank direct 10% meerwaarden taks af, dat is dus ook een roerende voorheffing. Omdat de wet nog niet gestemd is mogen of moeten banken die voorheffing nog niet vanaf 1/1/26 doen, diegene die voor opt-in gekozen hebben zullen dus later belast worden en alzo hun anonimiteit verliezen (doordat ze het zelf moeten aangeven en omdat de bank alsnog de transacties moet doorgeven aan de fiscus).

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

642 berichten
  • Pagina 38 van 43
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • …
  • 43
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy