Vraag i.v.m. ETC
TIP
-
Johanzzzzzzzz
- Jr. Member

- Contacteer:
Vraag i.v.m. ETC
Hallo,
Ik denk eraan om PHAU (fysical gold, ISIN JE00B1VS3770) te kopen, maar ben enkel vertrouwd met ETF's. PHAU is geen ETF, maar een ETC. Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en heb gelezen dat je door de aankoop van een ETC eigenaar wordt van een schuldeffect en dat je dus niet deels eigenaar wordt van een fonds. Bij dezen zou ik graag beroep doen op jullie deskundig advies. Houdt de aankoop van een ETC zoals PHAU meer risico's in dan de aankoop van een ETF? En waarop moet je zeker letten als je overweegt om zo'n ETC te kopen?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ik denk eraan om PHAU (fysical gold, ISIN JE00B1VS3770) te kopen, maar ben enkel vertrouwd met ETF's. PHAU is geen ETF, maar een ETC. Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en heb gelezen dat je door de aankoop van een ETC eigenaar wordt van een schuldeffect en dat je dus niet deels eigenaar wordt van een fonds. Bij dezen zou ik graag beroep doen op jullie deskundig advies. Houdt de aankoop van een ETC zoals PHAU meer risico's in dan de aankoop van een ETF? En waarop moet je zeker letten als je overweegt om zo'n ETC te kopen?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Re: Vraag i.v.m. ETC
Een alternatief: SPROTT physical gold (CA85207H1047)
Zelfde TER en houden ook fysiek aan.
Terzijde: Goud is voor mij (persoonlijke mening) geen 'screaming buy'
Allocatie goud aangehouden sinds 2009, toen moest niemand van goud weten = tijd om te kopen. Als elke man in de straat nu wil kopen, is het eerder tijd om te VERkopen
Zelfde TER en houden ook fysiek aan.
Terzijde: Goud is voor mij (persoonlijke mening) geen 'screaming buy'
Allocatie goud aangehouden sinds 2009, toen moest niemand van goud weten = tijd om te kopen. Als elke man in de straat nu wil kopen, is het eerder tijd om te VERkopen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Die Sprott, straf dat je die kan kopen bij Bolero. Volgens mij is dat niet de bedoeling.
ETC is inderdaad een certificaat waar je eigenaar van wordt. Normaal gezien wordt er echt wel een stuk fysiek goud aan u toegewezen en wordt het goud zoals bij een etf bewaard bij een derde partij.
Is het risicovoller dan een etf? Ik denk het niet. Je bent alleen uw geld kwijt in geval van fraude/oorlog, zoals bij een etf.
ETC is inderdaad een certificaat waar je eigenaar van wordt. Normaal gezien wordt er echt wel een stuk fysiek goud aan u toegewezen en wordt het goud zoals bij een etf bewaard bij een derde partij.
Is het risicovoller dan een etf? Ik denk het niet. Je bent alleen uw geld kwijt in geval van fraude/oorlog, zoals bij een etf.
ETFs zijn zwaar gereglementeerd, ETCs minder.
Als een aanbieder voor ETC gaat wil zeggen dat ze niet kunnen voldoen aan een of meerdere eisen van de ETF reglementatie
Als een aanbieder voor ETC gaat wil zeggen dat ze niet kunnen voldoen aan een of meerdere eisen van de ETF reglementatie
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit is eigenlijk de essentie, maar dat had je zelf al gevonden veronderstel ik: “An ETC is a fusion between an ETF and ETN. It is backed by an underwritten note, but that note is collateralized by physical commodities, purchased using the cash from capital inflows into the ETC. This reduces the risk of underwriter default issues.”
Ik heb al jaren een ETC, namelijk “SGLD”. Flossbach von Storch heeft deze tracker ook, bvb in hun Multiple opportunities II fonds, en dit voor een bedrag van 1.5 miljard euro. Deze zal dus wel veilig zijn… Zie pagina 23 (https://www.flossbachvonstorch.be/nl/be ... ls-109760/)
Als je liever PHAU wil kopen, die is ook veilig hoor. Dat is ook een van de grotere. SGLD is wel goedkoper (0.12%/jaar) en groter.
Ik heb al jaren een ETC, namelijk “SGLD”. Flossbach von Storch heeft deze tracker ook, bvb in hun Multiple opportunities II fonds, en dit voor een bedrag van 1.5 miljard euro. Deze zal dus wel veilig zijn… Zie pagina 23 (https://www.flossbachvonstorch.be/nl/be ... ls-109760/)
Als je liever PHAU wil kopen, die is ook veilig hoor. Dat is ook een van de grotere. SGLD is wel goedkoper (0.12%/jaar) en groter.
Heeft niet direct iets met zwaardere reglementering van doen, gaat gewoon om een ander soort assets, ETC staat voor Exchange Traded Commodities. ETC's zijn onderliggend fraude gevoeliger omdat de collateral hier uit een ergens gestokkeerde commodity bestaat terwijl dat bij ETF's doorgaans digitaal bewaarde aandelen, bonds of swaps zijn die ook nog eens bij een derde partij in bewaring zijn. Zal niet de eerste keer zijn dat er in realiteit blijkt dat er minder of geen collateral meer is of dat het meerdere keren als collateral is geboekt. Probeer als controle orgaan, laat staan eigenaar van zo een ETC maar eens te achterhalen of die tonnen goud of koffie werkelijk ergens liggen, dat ze nog niet verkocht zijn of dat er nog andere claims op liggen.
https://www.gtreview.com/magazine/commo ... al-damage/
https://www.gtreview.com/magazine/commo ... al-damage/