Vraag ivm getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
adelin1967
- Jr. Member

- Contacteer:
Vraag ivm getrouwheidspremie
Stel basisrente is 2% en getrouwheid is 0,5 %.
Op 1 oktober 2009 stort ik 1000 euro op mijn spaarrekening.
De getrouwheidspremie is verworven vanaf 1 oktober 2010 en wordt uitbetaald per 31 december 2010. Zover zit ik juist, denk ik.
Nu komt echter mijn vraag! Brengt mijn 1000 euro vanaf 2 oktober 2010 dan (indien de rente ongewijzigd is) permanent 2,5 % op of begint er vanaf dan weer een nieuwe getrouwheidsperiode te lopen (met verwerving 1 oktober 2011 en met uitbetaling 31 december 2011 )? Hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt!
Op 1 oktober 2009 stort ik 1000 euro op mijn spaarrekening.
De getrouwheidspremie is verworven vanaf 1 oktober 2010 en wordt uitbetaald per 31 december 2010. Zover zit ik juist, denk ik.
Nu komt echter mijn vraag! Brengt mijn 1000 euro vanaf 2 oktober 2010 dan (indien de rente ongewijzigd is) permanent 2,5 % op of begint er vanaf dan weer een nieuwe getrouwheidsperiode te lopen (met verwerving 1 oktober 2011 en met uitbetaling 31 december 2011 )? Hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt!
-
karel
Re: Vraag ivm getrouwheidspremie
Periode begint opnieuw te lopen voor 12 maanden.
Een doorlopende premie is niet meer mogelijk dankzij de nieuwe regeling van Didi Reynders
Een doorlopende premie is niet meer mogelijk dankzij de nieuwe regeling van Didi Reynders
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
klopt, je moet dan weer een jaar wachten vooraleer je je getrouwheidspremie binnenhebt.degroot karel schreef: Periode begint opnieuw te lopen voor 12 maanden.
stel de getrouwheidspremie is 0,50 in Januari met een gestort bedrag van 1000 euro .
Na enkele maanden in maart bv verhogen ze de getrouwheidspremie naar 0,60?
Blijf je dan op die 1000 euro wat je toen gestort hebt maar 0,50 procent houden tot de 12 maanden om zijn?
Ik hoop dat ik mis ben .
Blijf je dan op die 1000 euro wat je toen gestort hebt maar 0,50 procent houden tot de 12 maanden om zijn?
Ik hoop dat ik mis ben .
Natuurlijk behoud je maar 0,50. Een gegarandeerde rente die alleen in je voordeel werkt bestaat niet.chukky2 schreef: stel de getrouwheidspremie is 0,50 in Januari met een gestort bedrag van 1000 euro .
Ik hoop dat ik mis ben .
Meer algemeen :
Voor stortingen NA 01/04/2009 is de toestand toch duidelijk :
- Er bestaat enkel nog een getrouwheidspremie van 12 maand (vergeten we efkens de speciale toestand van inlagen in januari bij sommige banken);
- Deze getrouwheidspremie is vast voor 12 maand;
- Na elke periode van 12 maand begint een nieuwe periode van 12 maand aan de nieuwe getrouwheidspremie (nieuw = op datum van aanvang ven de nieuwe periode van 12 maand)
- De basisrente kan op elk tijdstip alle kanten uit.
Voor stortingen NA 01/04/2009 is de toestand toch duidelijk :
- Er bestaat enkel nog een getrouwheidspremie van 12 maand (vergeten we efkens de speciale toestand van inlagen in januari bij sommige banken);
- Na elke periode van 12 maand begint een nieuwe periode van 12 maand aan de nieuwe getrouwheidspremie (nieuw = op datum van aanvang ven de nieuwe periode van 12 maand)
- De basisrente kan op elk tijdstip alle kanten uit.
Beste spaarders,
Ik heb een vraag die ik zal uiteenzetten aan de hand van een concreet voorbeeld.
Op 2 april 2009 zet ik 500euro op mijn spaarrekening. Vandaag, 8 april 2010 heb ik dus in feite mijn getrouwheidspremie verdiend en die wordt uitbetaald op het einde van het jaar.
Op 1 juni 2009 zet ik 1000 euro op mijn spaarrekening. Het duurt dus nog tot 1 juni 2010 voor ik recht heb op een getrouwheidspremie op die 1000euro.
Als ik vandaag (nog steeds 8 april 2010) 500 euro van die rekening haal, is dat dan de eerste storting van 500euro op 2april of een deel van die 1000euro op 1 juni? In het tweede geval verlies ik dus een deel van de getrouwheidspremie. Ik weet dat de regel is dat het geld dat je weghaalt het geld is dat je laatst inlegde. Maar telt het initiële moment van inleg of de hernieuwing van de getrouwheidsperiode (in mijn geval 2 april 2010)?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraag die ik zal uiteenzetten aan de hand van een concreet voorbeeld.
Op 2 april 2009 zet ik 500euro op mijn spaarrekening. Vandaag, 8 april 2010 heb ik dus in feite mijn getrouwheidspremie verdiend en die wordt uitbetaald op het einde van het jaar.
Op 1 juni 2009 zet ik 1000 euro op mijn spaarrekening. Het duurt dus nog tot 1 juni 2010 voor ik recht heb op een getrouwheidspremie op die 1000euro.
Als ik vandaag (nog steeds 8 april 2010) 500 euro van die rekening haal, is dat dan de eerste storting van 500euro op 2april of een deel van die 1000euro op 1 juni? In het tweede geval verlies ik dus een deel van de getrouwheidspremie. Ik weet dat de regel is dat het geld dat je weghaalt het geld is dat je laatst inlegde. Maar telt het initiële moment van inleg of de hernieuwing van de getrouwheidsperiode (in mijn geval 2 april 2010)?
Alvast bedankt!
In mijn topic waar ik de nieuwe spaarregeling uitleg zie je dat er het volgende staat:
Je kan het geld dat je in april 2009 op je rekening gezet hebt, nu afhalen zonder verlies van de getrouwheidspremie.
Vaganzza schreef:Wanneer je geld opvraagt van je spaarrekening dan wordt dit aangerekend op de sommen waarvoor de premieverwerving het minst gelopen is.
Je kan het geld dat je in april 2009 op je rekening gezet hebt, nu afhalen zonder verlies van de getrouwheidspremie.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Vriendelijk bedankt!
- De basisrente kan op elk tijdstip alle kanten uit.[/quote]
Ben begin januari 2010 beginnen sparen bij argenta aan 1.85% + 0.55% , dus in januari 2011 verwerf ik mijn getrouwheidspremie.
De huidige rente is 1.5% + 0.75%.
Mijn vraag is nu ga ik bij volgende getrouwheidsperiode automatisch recht hebben op de 0.75%
of moet ik het geld even afhalen en terug op de spaarrekening zetten?
Arne
- De basisrente kan op elk tijdstip alle kanten uit.[/quote]
Ben begin januari 2010 beginnen sparen bij argenta aan 1.85% + 0.55% , dus in januari 2011 verwerf ik mijn getrouwheidspremie.
De huidige rente is 1.5% + 0.75%.
Mijn vraag is nu ga ik bij volgende getrouwheidsperiode automatisch recht hebben op de 0.75%
Arne
De basisrente kan dagelijks wijzigen - verhogen of verlagen .arne schreef:- Mijn vraag is nu ga ik bij volgende getrouwheidsperiode automatisch recht hebben op de 0.75%
De getrouwheidrente kan slechts om de 12 maanden wijzigen, zijnde of de jaarlijkse vervaldag.
Ingeval Argenta VOOR uw jaarlijkse vervaldag de getrouwheidsrente NIET VERLAAGD,
hebt ge recht op de 0.75 % getrouwheidsrente voor het volgende jaar !
Klopt, maar daar de vraag specifiek over Argenta ging wens ik er wel het volgende bij te voegen.
Met zijn tarief geldig vanaf 1 januari 2010 kondigde Argenta aan het 11 maanden systeem te volgen voor beleggingen in januari en de 12 maanden voor de andere, beide met afrekening einde burgerlijk jaar, overeenkomstig de desbetreffende wetgeving.
Een belegging in januari 2010 levert dus een getrouwheidspremie (pro rata temporis) op 31/12/2010 (valuta 1/1/2011)
Op 7 januari 2010 wijzigt Argenta zijn tarieflijst en laat weten uitsluitend nog het 12 maanden systeem te gebruiken, m.i. in strijd met de desbetreffende wetgeving dat niet voorziet het systeem te wijzigen in een zelfde uitbetalingperiode (in dit geval het burgerlijk jaar) en zeker niet in de loop van de maand januari.
Dergelijke halve draai zal wel kritiek en discussie veroorzaken bij de interesten berekeningen. Dit veroorzaakt ook bijkomende moeilijkheden voor eigen excel berekeningen van de getrouwheidspremies.
BNPParibas Fortis deed iets gelijkaardig maar het ging daar over een tijdelijke promotie voor de Premium, promotie die heel de maand januari inhield.
Mvg
Met zijn tarief geldig vanaf 1 januari 2010 kondigde Argenta aan het 11 maanden systeem te volgen voor beleggingen in januari en de 12 maanden voor de andere, beide met afrekening einde burgerlijk jaar, overeenkomstig de desbetreffende wetgeving.
Een belegging in januari 2010 levert dus een getrouwheidspremie (pro rata temporis) op 31/12/2010 (valuta 1/1/2011)
Op 7 januari 2010 wijzigt Argenta zijn tarieflijst en laat weten uitsluitend nog het 12 maanden systeem te gebruiken, m.i. in strijd met de desbetreffende wetgeving dat niet voorziet het systeem te wijzigen in een zelfde uitbetalingperiode (in dit geval het burgerlijk jaar) en zeker niet in de loop van de maand januari.
Dergelijke halve draai zal wel kritiek en discussie veroorzaken bij de interesten berekeningen. Dit veroorzaakt ook bijkomende moeilijkheden voor eigen excel berekeningen van de getrouwheidspremies.
BNPParibas Fortis deed iets gelijkaardig maar het ging daar over een tijdelijke promotie voor de Premium, promotie die heel de maand januari inhield.
Mvg
De spaarrekening is geopend op 11 januari 2010 , met een getrouwheidspemie van 0,55%.Met zijn tarief geldig vanaf 1 januari 2010 kondigde Argenta aan het 11 maanden systeem te volgen voor beleggingen in januari en de 12 maanden voor de andere, beide met afrekening einde burgerlijk jaar, overeenkomstig de desbetreffende wetgeving.
[shadow]Op 7 januari 2010 wijzigt Argenta zijn tarieflijst en laat weten uitsluitend nog het 12 maanden systeem te gebruiken, m.i. in strijd met de desbetreffende wetgeving dat niet voorziet het systeem te wijzigen in een zelfde uitbetalingperiode (in dit geval het burgerlijk jaar) en zeker niet in de loop van de maand januari[/shadow].
Dergelijke halve draai zal wel kritiek en discussie veroorzaken bij de interesten berekeningen. Dit veroorzaakt ook bijkomende moeilijkheden voor eigen excel berekeningen van de getrouwheidspremies
Ik verwerf dus de premie op 11 januari 2011 , maar gaan ze deze dan maar pas op 1 januari 2012 uitbetalen?
Stel dat de getrouwheidspremie op 11/01/2011 nog 0,75% is , dan ga ik deze automatisch verwerven zonder daar iets
voor te moeten doen.
Arne
Klopt wat je zegt. Om sneller aan je getrouwheidspremie te geraken kan je je spaarrekening afsluiten en een nieuwe openen. Zo heb je de getrouwheidspremie sneller en brengt die ook direct rente op.arne schreef: De spaarrekening is geopend op 11 januari 2010 , met een getrouwheidspemie van 0,55%.
Ik verwerf dus de premie op 11 januari 2011 , maar gaan ze deze dan maar pas op 1 januari 2012 uitbetalen?
Stel dat de getrouwheidspremie op 11/01/2011 nog 0,75% is , dan ga ik deze automatisch verwerven zonder daar iets
voor te moeten doen.
Arne
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Bedankt voor de uitleg allemaal.
Nu weet ik wat mij te doen staat.
Arne
Nu weet ik wat mij te doen staat.
Arne